Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 22:38

Weer verkiezingen zal Nederland zeker geen goed doen
Er moet bestuurd gaan worden met een lange termijn visie, de afgelopen paar jaar was er helemaal geen visie.

Een kabinet met VVD, JA21, CDA en D66 heeft sowieso geen meerderheid in de tweede kamer en ook niet in de eerste Kamer.
Dat is al een risico op zich.
Tel daarbij op dat JA21 nog weinig bewezen heeft qua betrouwbaarheid als partij en dusdanig radicaal rechts is dat het erg ver van D66 en CDA af staat.

Het is allemaal zo verdeeld dat het ook gewoon erg lastig is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 22:41

journee schreef:
Daarnaast is het misschien niet onverstandig om te bedenken dat als D66 deze kans laten schieten, PVV aan zet is om te pogen een coalitie te vormen.

PVV zal met een nog groter probleem zitten dan D66...
Ze hebben de VVD maar ook de andere partijen uit het kabinet zo hard laten vallen dat een meerderheid vinden onmogelijk is.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 23:13

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 01:46

Vind je de titels van deze artikelen zelf niet ook een beetje stemmingmakend?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 07:52

journee schreef:
Gnome schreef:
Maar Buma zegt toch dat ie nu geen formatie ziet. Dat betekent dan toch ook dat D66 het ook gewoon niet ziet vliegen over rechts? Is ook hun goed recht. Net als dat VVD en JA21 over links mag weigeren.

Dat mag inderdaad. Maar ga dan geen andere partij het verwijt maken dat ze blokkades opwerpen, terwijl je dit zelf achter de schermen ook doet. Dat is in mijn optiek gewoon hypocriet. Daarnaast is het misschien niet onverstandig om te bedenken dat als D66 deze kans laten schieten, PVV aan zet is om te pogen een coalitie te vormen.

Mijn reactie was op nps eerder. Ben het helemaal met je eens. Ik verwijt niemand blokkades als die opgeworpen worden ivm te grote verschillen tussen de partijen. Links of rechtsom niet. Naar mijn idee draagt veel inleveren op je eigen ideeën namelijk niks bij aan stabiliteit.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 07:56

xPabloBokt schreef:
Vind je de titels van deze artikelen zelf niet ook een beetje stemmingmakend?

De inhoud is precies wat de titel zegt toch? Titel is zeker clickbait maar Jette maakt weldegelijk verwijten.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 07:57

fransje23 schreef:
journee schreef:
Daarnaast is het misschien niet onverstandig om te bedenken dat als D66 deze kans laten schieten, PVV aan zet is om te pogen een coalitie te vormen.

PVV zal met een nog groter probleem zitten dan D66...
Ze hebben de VVD maar ook de andere partijen uit het kabinet zo hard laten vallen dat een meerderheid vinden onmogelijk is.

PVV zie ik echt geen succes mee nee. Zou niet weten waar die de zetels vandaan moeten grabbelen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 08:02

journee schreef:

Maar je zegt - D66 doet hetzelfde als VVD, maar dan achter de schermen. Dat is dus niet zo, want D66 werpt geen blokkades op, heeft nadrukkelijk niet uitgesloten en laat zich nu ook zien als een hele constructieve partij. Heeft wel sterk ingezet op de eigen, stabiele voorkeurscoalitie - en niet op de geen minderheid hebbende coalitie met radicale in risicopartij en dat is écht niet gek. We weten na vandaag meer. De kritiek uit de artikelen? Zeer terecht. Nederland wil snel een stabiel kabinet, dat er weer geregeerd wordt en VVD blokkeert dat.

Een coalitie met PVV ben ik niet zo bang voor, geen enkele serieuze partij wil daarmee samenwerken. Dan zie ik nog eerder nieuwe verkiezingen, of alsnog een coalitie met JA21.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 08:03

Gnome schreef:
journee schreef:
Dat mag inderdaad. Maar ga dan geen andere partij het verwijt maken dat ze blokkades opwerpen, terwijl je dit zelf achter de schermen ook doet. Dat is in mijn optiek gewoon hypocriet. Daarnaast is het misschien niet onverstandig om te bedenken dat als D66 deze kans laten schieten, PVV aan zet is om te pogen een coalitie te vormen.

Mijn reactie was op nps eerder. Ben het helemaal met je eens. Ik verwijt niemand blokkades als die opgeworpen worden ivm te grote verschillen tussen de partijen. Links of rechtsom niet. Naar mijn idee draagt veel inleveren op je eigen ideeën namelijk niks bij aan stabiliteit.

Waar haal je vandaan dat VVD zo ontzettend veel moet inleveren? En nog betere vraag - waar haalt de VVD dat zelf eigenlijk vandaan? Ohja, dat vinden ze zelf.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 08:37

De vijf partijen gaan vandaag met elkaar om tafel.
Het is wel frappant dat Buma zegt dat de partijen op inhoud nader tot elkaar komen maar er toch blokkades blijven.

Er moet uiteindelijk wel beweging komen want het land heeft een kabinet nodig.

Nieuwe verkiezingen gaat het probleem waarschijnlijk niet oplossen. De uitslag wordt waarschijnlijk net zo verspreid,met misschien op rechts verschuivingen tussen de partijen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 09:14

Dank voor de nuance. Ik zat dat bericht van de NOS nog eens te lezen en inderdaad, daar wordt benoemd dat alle partijen, ook jA21 en GL/PvdA inhoudelijke aanknopingspunten zien. Dat maakt het extra wrang.

Ben benieuwd vandaag!

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:08

@nps Ik vind het wel bijzonder dat jij beter weet dan de partij zelf of ze veel moeten inleveren of niet. Die arrogantie laat ik liever aan me voorbij gaan en vertrouw op wat ze zegt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:09

fransje23 schreef:
De vijf partijen gaan vandaag met elkaar om tafel.
Het is wel frappant dat Buma zegt dat de partijen op inhoud nader tot elkaar komen maar er toch blokkades blijven.

Er moet uiteindelijk wel beweging komen want het land heeft een kabinet nodig.

Nieuwe verkiezingen gaat het probleem waarschijnlijk niet oplossen. De uitslag wordt waarschijnlijk net zo verspreid,met misschien op rechts verschuivingen tussen de partijen.

Als mensen bijv. Dan overstappen van de PVV naar een VVD of D66 krijg je misschien toch een CDA, VVD, D66 optie maar moet eerlijk zijn dat ik de aantallen nu niet scherp heb. En verwacht eerlijk gezegd ook niet dat de PVV nu ineens leeg gaat lopen.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:24

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:26

De laatste peilingen laten een daling zien bij GroenLinks PvdA en Pvv. En een stijging voor de FvD.

Ik las laatst, waar weet ik niet meer, dat er mensen geloven dat er gefraudeerd was bij de afgelopen verkiezingen. Weet iemand waarom mensen dat denken? En wat hun bewijs daarvoor is?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:35

Libra76 schreef:
De laatste peilingen laten een daling zien bij GroenLinks PvdA en Pvv. En een stijging voor de FvD.

Ik las laatst, waar weet ik niet meer, dat er mensen geloven dat er gefraudeerd was bij de afgelopen verkiezingen. Weet iemand waarom mensen dat denken? En wat hun bewijs daarvoor is?

Geert Wilders heeft geroepen dat er gefraudeerd zou zijn.
Stembussen vol uiteraard PVV stemmen verdwenen etc

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:42

Ik snap niet dat PVV-stemmers niet begrijpen dat de PVV niet meepraat.
Alle reacties en wapenfeiten van Geert Wilders zijn zo niet constructief. Daar valt niet mee samen te werken?
Als hun collega zich zo zou opstellen zouden ze toch ook niet blij worden?
Er hebben veel mensen op gestemd maar dat is geen garantie voor een plek in het kabinet.

Als Geert niet uit de coalitie was gestapt was dit zelfs helemaal niet nodig.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:42

Gnome schreef:
PVV zie ik echt geen succes mee nee. Zou niet weten waar die de zetels vandaan moeten grabbelen.
Ik heb "voor de lol" daarom even de meerderhedenzoeker van de NOS erop los gelaten.
Met een (onwerkbare) multi-partij coalitie van PVV, VVD, JA21, FVD, BBB, CU, SGP en 50Plus komen ze net op 76 zetels.
Als VVD zich bij deze optie ook houdt aan de bij de verkiezingen beloofde "niet weer met PVV" dan blijft het steken op 54. Stel dat CDA er wel bij stapt in deze wild-west combinatie, dan is het nog steeds maar 72.

Of Wilders gaat gewoon voor een ultra-rechts, in mijn ogen, horror minderheidskabinet met PVV, JA21, FVD (42). Misschien nog CU of SGP (elk 3).
Ik zou niet weten wat die klaar zouden moeten spelen, maar misschien dat er voorstellen bij zitten die toch op een meerderheid in de Kamer kunnen rekenen.

Libra76 schreef:

Omdat Wilders dat op X heeft geschreven. En als Wilders het op X schrijft is het waar :j
#sarcasme uit

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:52

Ik vind de 'opmars' van FvD best shocking eigenlijk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:59

Ladyingreen schreef:

Ja, ik ook. Heel bijzonder. Ik denk dat het hem in het migratie en klimaat aspect zit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 11:13

Lidewij komt best goed over. Ze kan gewoon op een redelijke gesprekken voeren.
Ze zeggen ook dingen die sommige mensen graag willen horen.

Het is een alternatief voor Geert die momenteel bozer lijkt dan ooit tevoren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 11:19

Coenradi die in haar speech in de tweede kamer uithaalt naar de uitspraak van de rechters inzake het pleegmeisje is typisch iets waar D66 volgens mij niet op zit te wachten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 11:22

Lastig iets over te zeggen wanneer je niet weet wat ze zei.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 12:03

_San87_ schreef:
Ladyingreen schreef:

Ja, ik ook. Heel bijzonder. Ik denk dat het hem in het migratie en klimaat aspect zit.

Niet alleen shocking, ook gewoon doodeng!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 12:10

_San87_ schreef:
Lastig iets over te zeggen wanneer je niet weet wat ze zei.

Naast deze 'oudgedienden' deden ook veel nieuwe Kamerleden mee aan het debat. Ingrid Coenradie, oud-staatsecretaris van Justitie en nu Kamerlid voor JA21, haalde fel uit naar de rechter in de zaak van het Vlaardingse pleegmeisje. Die veroordeelde de pleegouders tot acht jaar cel. TBS met dwangverpleging vond de rechter niet passend, omdat de twee toch nooit meer pleegouders worden.

"De rechter slaat daarmee de plank grandioos mis", was de conclusie van Coenradie. Het is niet gebruikelijk dat politici kritiek leveren op gerechtelijke vonnissen. De rechtspraak is in Nederland onafhankelijk.

Overigens is het OM al in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak zonder tbs.