Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Saga schreef:Ik had mijn reactie ook aangepast voordat je me quote, dat ik me voor kan stellen dat het op bepaalde mensen heel anders over kan komen.
Nogmaals, de uitspraak zelf is niet racistisch, maar een vooroordeel.
Vooroordeel is een persoonlijke aanname over iemand op basis van uiterlijk of afkomst; racisme gaat over het systematisch benadelen of uitsluiten van een groep.

Esaqar schreef:Je kunt nationaliteit en natiestaat niet los zien van de bevolking van 200 jaar geleden. We staan in directe lijn met die mensen. Waarom denk je dat dialecten in elkaar overlopen over landsgrenzen heen, bijvoorbeeld? Niet omdat alles sinds den beginne van de mensheid zo strak was afgebakend hoor. Conclusie: die hele theorie van je slaat dus gewoon nergens op.Ik heb het toch over onze nationaliteit nu? Niet over 200 jaar geleden.
Wanneer ik als blanke vrouw van 1.84 vloeiend Chinees spreek weer ik zéker dat de mensen in China zeggen "wauw wat kan je goed Chinees spreken".
Sterker nog ik denk dat half China met me op de foto wil omdat ik 1.84 ben.
Dan zou dat ook racistisch moeten zijn? Want het gaat om mijn uiterlijke kenmerken.
Ik ben van mening dat we een beetje doorslaan door alles maar persoonlijk op te nemen, in plaats van met een korreltje zout.
Saga schreef:Het wordt gezegd vanuit een vooroordeel dat iemand vanwege huidskleur niet in Nederland geboren is.
En ik heb ook aangegeven dat ik me voor kan stellen dat dit bij bepaalde mensen anders over kan komen.
Dus ik snap niet waarom je dit er weer bijhaalt?

Saga schreef:Een vooroordeel dat geworteld is in racisme en dus wel degelijk onderdeel uitmaakt van de term racisme in brede zin.Het wordt gezegd vanuit een vooroordeel dat iemand vanwege huidskleur niet in Nederland geboren is.
En ik heb ook aangegeven dat ik me voor kan stellen dat dit bij bepaalde mensen anders over kan komen.
Saga schreef:En dat is inderdaad een vooroordeel.
Waarvan ik sowieso vind dat men zich daar een heel stuk bewuster van mag zijn.
Starspangled, ik snap dat dat onderscheid lastig te zien is.
En ik vind ook dat daar best op gewezen mag worden, ongeacht hoe je het definieert.

Saga schreef:Vooroordeel op basis van huidskleur zit letterlijk omsloten in de definitie van racisme:Ik hou misschien iets te letterlijk de definitie van racisme aan.
Vandaar dat ik ook meerdere keren heb aangegeven dat iets dat bijv. een vooroordeel is, prima als racisme kan worden ervaren door iemand.
Dat is vervelend genoeg en men mag zich best wat bewuster zijn van de opmerkingen die gemaakt worden.
Esaqar schreef:Die definitie is gewoon vastgelegd, en de enigen die daar m.i. een fatsoenlijk debat over kunnen voeren, zijn de wetenschappers die zich er dagelijks mee bezighouden.Ik denk dat iedereen een andere definitie heeft van rascisme en dat we deze discussie nog pagina's lang vol kunnen houden. Uiteindelijk zal het grijze gebied gebasseerd zijn om meningen.
BigOne schreef:Goh, al die buitenlanders die hier wonen en werken en onze taal spreken hebben wel een groot voordeel boven alleen Nederlands sprekende Nederlanders ;
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wi ... ~b2e84c44/
MarlindeRooz schreef:Saga schreef:Het wordt gezegd vanuit een vooroordeel dat iemand vanwege huidskleur niet in Nederland geboren is.
Ja, en op basis van iemand zijn uiterlijk (anno 2025) besluit je dan dat iemand jouw taal nooit goed zou kunnen spreken.
Je bepaalt dus op basis van iemand zijn uiterlijk en ras dat hij bepaalde vaardigheden niet zou kunnen bezitten.
Heel veel migranten kunnen beter Nederlands schrijven en spreken dan de gemiddelde Nederlander.
Elisa2 schreef:Kun je die even naar mijn werk sturen dan? Want de hoogopgeleide migranten die documenten moeten schrijven hebben daar toch echt veel moeite mee en kost mij veel werk om dat te herstellen. Hoewel ze hun stinkende best doen en echt veel kennis hebben maar Nederlands is gewoon een rot taal qua grammatica.
Saga schreef:
MarlindeRooz schreef:Elisa2 schreef:Kun je die even naar mijn werk sturen dan? Want de hoogopgeleide migranten die documenten moeten schrijven hebben daar toch echt veel moeite mee en kost mij veel werk om dat te herstellen. Hoewel ze hun stinkende best doen en echt veel kennis hebben maar Nederlands is gewoon een rot taal qua grammatica.
Dat kan. Maar de gemiddelde Nederlander kan het ook niet. De spelfouten vliegen je om de oren. Zowel in professionele setting, als op Bokt en privé. (En ik ben ook niet heilig gelukkig).
Dus dat is niet echt te wijten aan iemand zijn huidskleur.