Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:30

Ik had mijn reactie ook aangepast voordat je me quote, dat ik me voor kan stellen dat het op bepaalde mensen heel anders over kan komen.
Nogmaals, de uitspraak zelf is niet racistisch, maar een vooroordeel.

Vooroordeel is een persoonlijke aanname over iemand op basis van uiterlijk of afkomst; racisme gaat over het systematisch benadelen of uitsluiten van een groep.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:32

Saga schreef:
Ik had mijn reactie ook aangepast voordat je me quote, dat ik me voor kan stellen dat het op bepaalde mensen heel anders over kan komen.
Nogmaals, de uitspraak zelf is niet racistisch, maar een vooroordeel.

Vooroordeel is een persoonlijke aanname over iemand op basis van uiterlijk of afkomst; racisme gaat over het systematisch benadelen of uitsluiten van een groep.

Nee dat is institutioneel racisme.

“Racisme is een groep om raciale redenen discriminerend behandelen of daarover vernederende uitspraken doen”
Bron: amnesty international

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:33

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:38

Esaqar schreef:
Ik heb het toch over onze nationaliteit nu? Niet over 200 jaar geleden.

Wanneer ik als blanke vrouw van 1.84 vloeiend Chinees spreek weer ik zéker dat de mensen in China zeggen "wauw wat kan je goed Chinees spreken".
Sterker nog ik denk dat half China met me op de foto wil omdat ik 1.84 ben.
Dan zou dat ook racistisch moeten zijn? Want het gaat om mijn uiterlijke kenmerken.

Ik ben van mening dat we een beetje doorslaan door alles maar persoonlijk op te nemen, in plaats van met een korreltje zout.
Je kunt nationaliteit en natiestaat niet los zien van de bevolking van 200 jaar geleden. We staan in directe lijn met die mensen. Waarom denk je dat dialecten in elkaar overlopen over landsgrenzen heen, bijvoorbeeld? Niet omdat alles sinds den beginne van de mensheid zo strak was afgebakend hoor. Conclusie: die hele theorie van je slaat dus gewoon nergens op.
Laatst bijgewerkt door Starspangled op 10-11-25 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:40

Saga schreef:
Sorry, maar je hebt echt geen gelijk hierin. :o
https://nl.wikipedia.org/wiki/Institutioneel_racisme

Jij ook niet.

Neerbuigend doe over iemand zijn taalniveau op basis van zijn ras / huidskleur is wel racisme.

En dat is ook zeker niet te vergelijken met jouw situatie waarbij niet duidelijk aan je (witte) uiterlijk te zien is of jij Zweeds bent of niet.

Saga

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:43

Het wordt gezegd vanuit een vooroordeel dat iemand vanwege huidskleur niet in Nederland geboren is.

En ik heb ook aangegeven dat ik me voor kan stellen dat dit bij bepaalde mensen anders over kan komen.
Dus ik snap niet waarom je dit er weer bijhaalt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:45

Saga schreef:
Het wordt gezegd vanuit een vooroordeel dat iemand vanwege huidskleur niet in Nederland geboren is.

En ik heb ook aangegeven dat ik me voor kan stellen dat dit bij bepaalde mensen anders over kan komen.

Ja, en op basis van iemand zijn uiterlijk (anno 2025) besluit je dan dat iemand jouw taal nooit goed zou kunnen spreken. :o

Je bepaalt dus op basis van iemand zijn uiterlijk en ras dat hij bepaalde vaardigheden niet zou kunnen bezitten.

Heel veel migranten kunnen beter Nederlands schrijven en spreken dan de gemiddelde Nederlander. :o

En witte immigranten (ook met niet-westerse achtergrond) horen dit nooit. Want die zien er wit uit.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 10-11-25 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:47

Saga schreef:

Een vooroordeel dat geworteld is in racisme en dus wel degelijk onderdeel uitmaakt van de term racisme in brede zin.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:49

En dat is inderdaad een vooroordeel.
Waarvan ik sowieso vind dat men zich daar een heel stuk bewuster van mag zijn.

Starspangled, ik snap dat dat onderscheid lastig te zien is.
En ik vind ook dat daar best op gewezen mag worden, ongeacht hoe je het definieert en waarin het geworteld is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:50

Saga schreef:
En dat is inderdaad een vooroordeel.
Waarvan ik sowieso vind dat men zich daar een heel stuk bewuster van mag zijn.

Starspangled, ik snap dat dat onderscheid lastig te zien is.
En ik vind ook dat daar best op gewezen mag worden, ongeacht hoe je het definieert.

Dat mag als het ergens op gebaseerd is. Heel veel mensen van kleur ervaren dit soort opmerkingen als racistisch.

Dat jij dat anders ziet omdat jij vindt dat de definitie anders is (dan de consensus) dat mag. Maar jij kan niet bepalen dat het geen racisme is.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:54

Nee hoor, ik zie dat precies hetzelfde en heb dat ondertussen ook al meerdere keren aangegeven.
De definitie is alleen anders vastgesteld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:54

Saga schreef:
Nee hoor, ik zie dat precies hetzelfde en heb dat ondertussen ook al meerdere keren aangegeven.
De definitie is alleen anders vastgesteld.

Door wie?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:55

O.a door Amnesty International.

Wat niet betekent dat bepaalde uitspraken als racisme worden ervaren en ik ook vind dat daar best een grijs gebied tussenzit dat ondertussen wel verduidelijkt mag worden.
Laatst bijgewerkt door Saga op 10-11-25 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:57

Saga schreef:
O.a door Amnesty International.

Ja die haalde ik aan om mijn punt te onderbouwen? :+

Waarom is “wat spreek je goed Nederlands” tegen een zwart persoon zeggen niet racistisch?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:58

Ik ook. :D

En ik heb deze vraag ondertussen al meerdere keren beantwoord.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 21:05

Ik denk dat iedereen een andere definitie heeft van rascisme en dat we deze discussie nog pagina's lang vol kunnen houden. Uiteindelijk zal het grijze gebied gebasseerd zijn om meningen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 21:07

Ik hou misschien iets te letterlijk de definitie van racisme aan.
Vandaar dat ik ook meerdere keren heb aangegeven dat iets dat bijv. een vooroordeel is, prima als racisme kan worden ervaren door iemand.
Dat is vervelend genoeg en men mag zich best wat bewuster zijn van de opmerkingen die gemaakt worden.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 21:12

Saga schreef:
Ik hou misschien iets te letterlijk de definitie van racisme aan.
Vandaar dat ik ook meerdere keren heb aangegeven dat iets dat bijv. een vooroordeel is, prima als racisme kan worden ervaren door iemand.
Dat is vervelend genoeg en men mag zich best wat bewuster zijn van de opmerkingen die gemaakt worden.
Vooroordeel op basis van huidskleur zit letterlijk omsloten in de definitie van racisme:

"prejudice, discrimination, or antagonism by an individual, community, or institution against a person or people on the basis of their membership of a particular racial or ethnic group, typically one that is a minority or marginalized."

Esaqar schreef:
Ik denk dat iedereen een andere definitie heeft van rascisme en dat we deze discussie nog pagina's lang vol kunnen houden. Uiteindelijk zal het grijze gebied gebasseerd zijn om meningen.
Die definitie is gewoon vastgelegd, en de enigen die daar m.i. een fatsoenlijk debat over kunnen voeren, zijn de wetenschappers die zich er dagelijks mee bezighouden.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 21:13

BigOne schreef:
Goh, al die buitenlanders die hier wonen en werken en onze taal spreken hebben wel een groot voordeel boven alleen Nederlands sprekende Nederlanders ;
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wi ... ~b2e84c44/

Ach, vrijwel iedere Nederlander spreekt meerdere talen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 21:18

Starspangled: Racisme vereist dat een persoon bewust of onbewust iemand benadeelt of uitsluit vanwege afkomst of huidskleur.
Alhoewel ik mij prima kan voorstellen dat zo'n opmerking anders over komt dan dat hij bedoelt is, gebeurt dat m.i meestal niet.
Of ik moet nog teveel vertrouwen in de goedheid van de mensheid hebben.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 21:57

Uiterlijke kenmerken kunnen mensen wel eens op het verkeerde been zetten en hebben niets met iemand zijn nationaliteit te maken. Eigenlijk is het heel raar dat die connectie vaak wordt gemaakt. Ook de blanke 'Nederlander' heeft vaak veel niet Nederlandse roots. En je hoeft ook niet in 'Nederland' geboren te zijn, om Nederlander te zijn, in het Koninkrijk der Nederlanden (meervoud) is de juiste omschrijving! Maar om één of andere reden wordt dat vaak vergeten?

Vanaf ongeveer 1633 kwamen de voormalig Nederlandse Antillen in Nederlandse handen en in 1676 ook Suriname. Het koninkrijk der Nederlanden, zoals wij dat kennen, ontstond pas in 1830, nadat ook het Belgische deel van Nederland was afgescheiden. Vanaf 1954 kregen zowel Suriname als de Nederlandse Antillen de erkenning van land binnen het koninkrijk der Nederlanden maar al lang daarvoor werd de bevolking erkent als Nederlands staatsburger. Dit grondgebied buiten Nederland was niet anders dan een verlengstuk, ondanks het feit dat het land zich vele kilometers verderop bevind. Omdat het koninkrijk der Nederlanden pas 200 jaar oud is en zowel Suriname als de voormalig Nederlandse Antillen hier deel van waren, kun je eigenlijk geen eenduidig omschrijving van het uiterlijk van 'de Nederlander' geven. En ons Nederlands elftal is daar een goed voorbeeld van. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 22:06

MarlindeRooz schreef:
Saga schreef:

Ja, en op basis van iemand zijn uiterlijk (anno 2025) besluit je dan dat iemand jouw taal nooit goed zou kunnen spreken. :o

Je bepaalt dus op basis van iemand zijn uiterlijk en ras dat hij bepaalde vaardigheden niet zou kunnen bezitten.

Heel veel migranten kunnen beter Nederlands schrijven en spreken dan de gemiddelde Nederlander.

Kun je die even naar mijn werk sturen dan? Want de hoogopgeleide migranten die documenten moeten schrijven hebben daar toch echt veel moeite mee en kost mij veel werk om dat te herstellen. Hoewel ze hun stinkende best doen en echt veel kennis hebben maar Nederlands is gewoon een rot taal qua grammatica.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 22:09

Elisa2 schreef:
Kun je die even naar mijn werk sturen dan? Want de hoogopgeleide migranten die documenten moeten schrijven hebben daar toch echt veel moeite mee en kost mij veel werk om dat te herstellen. Hoewel ze hun stinkende best doen en echt veel kennis hebben maar Nederlands is gewoon een rot taal qua grammatica.

Dat kan. Maar de gemiddelde Nederlander kan het ook niet. De spelfouten vliegen je om de oren. Zowel in professionele setting, als op Bokt en privé. (En ik ben ook niet heilig gelukkig).

Dus dat is niet echt te wijten aan iemand zijn huidskleur.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 22:17

Saga schreef:
Sorry, maar je hebt echt geen gelijk hierin. :o
https://nl.wikipedia.org/wiki/Institutioneel_racisme

Er zijn twee begrippen / definities hè.
Racisme is wat Marlinde aanhaalt. Institutioneel racisme is wat jij benoemt.
Jullie hebben allebei gelijk. Alleen onder racisme (niet het institutionele) valt dus wat Marlinde benoemt, terwijl institutioneel racisme dus echt het racisme is wat in en rondom systemen zit, zeg maar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 22:32

MarlindeRooz schreef:
Elisa2 schreef:

Dat kan. Maar de gemiddelde Nederlander kan het ook niet. De spelfouten vliegen je om de oren. Zowel in professionele setting, als op Bokt en privé. (En ik ben ook niet heilig gelukkig).

Dus dat is niet echt te wijten aan iemand zijn huidskleur.

Ben het deels met je eens maar zie wel een verschil. Bij de migrant zit het meer in zinsopbouw en bij de gemiddelde Nederlander meer in woorden.

Anyway, maakt ze voor mij niks minder maar wilde alleen even aangeven dat mijn ervaring iets anders is.