Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 16:40

Mensen die daadwerkelijk "ongewenst vreemdeling" zijn verklaard, hetgeen iets anders is dan "gewoon illegaal" hier zijn, die hebben niet echt een grappig leven hier in Nederland. Het feit dat ze hier zijn is dan namelijk strafbaar. Zij kunnen elk moment worden opgepakt en voor meestal een maand of acht worden vastgezet. Zodra zij weer vrijkomen, zijn zij weer strafbaar door hier te zijn, en kan het riedeltje weer opnieuw beginnen. Een cirkeltje waar mensen soms niet meer uitkomen.
Sommigen kunnen terugkeren naar hun land van herkomst. Maar er zijn er ook bij die naar Nederland kwamen toen ze 16 waren, en die nu 40 zijn. Die weten niet wat ze terug in bijvoorbeeld Algerije zouden moeten gaan doen. Die hebben daar niets of niemand.

En er zijn er ook die uit een land komen waar ze niet naar terug durven voor hun eigen veiligheid, ook al zegt Nederland dat het wel kan. Dit zie je soms bijvoorbeeld bij Somaliërs. Nederland geeft dan bijvoorbeeld aan dat Mogadishu veilig genoeg is, maar de rest van Somalië niet. Zo iemand moet dan maar naar Mogadishu, ook al komt hij uit een totaal ander gedeelte van Somalië.

Soms zijn mensen verslaafd aan drugs, en durven ze niet terug naar een land waar geen drugs te verkrijgen zijn. Sommige mensen kampen met psychiatrische problematiek en hebben in hun land van herkomst geen zorg en/of worden daar uitgestoten.

In Nederland hebben ze ook niet veel toekomstperspectief, maar soms krijgen ze wat basishulp van landgenoten, of van het Leger des Heils.
Mensen uit de EU is weer een ander verhaal. Polen, Roemenen, Bulgaren, die hebben hier een andere status.

Sommige uitgeprocedeerde asielzoekers duiken de illegaliteit in, en sommigen zijn handig en verbouwen jouw garage of plaatsen jouw nieuwe badkamer, zwart. Ze werken veel en klagen niet. Zijn nergens voor verzekerd, maar redden zich. En je hebt ook geen last van ze.

Hoe om te gaan met illegalen in Nederland is best een complex probleem.
Maar realiseer je dat het mensen zijn. Individuen met een verhaal. Mensen die meestal niet voor het geluk geboren zijn. Mensen die het hier ook zwaar hebben.
En zeer zeker veroorzaken deze mensen niet de woningcrisis in Nederland. En ook zijn ze niet verantwoordelijk voor alle overlast en criminaliteit.

Er zijn er zeker bij die overlast veroorzaken, vooral de mensen die zich geen legale inkomsten kunnen verwerven, of die te maken hebben met verslavings- of psychiatrische problematiek. En niemand wil geconfronteerd worden met die overlast. Dat is logisch.
Maar ze zijn maar een onderdeeltje van degenen die de overlast veroorzaken in Nederland.
En hier op bokt, en bij partijen zoals PVV wordt zo verschrikkelijk gegeneraliseerd: álles is "veilige lander" en dús overlast, en dús pikken ze onze huizen in en krijgen ze óveral voorrang op, en worden ze lekker vertroeteld in een hotel...
Een zondebok aanwijzen is zo makkelijk! Het gaat je alleen niet helpen, en het maakt je ook geen fijner mens. Integendeel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 16:55

Heel veel dank Nikass voor de heldere en uitgebreide uitleg +:)+

Citaat:
Maar realiseer je dat het mensen zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:07

irmaz schreef:
Heel veel dank Nikass voor de heldere en uitgebreide uitleg +:)+

Citaat:

Volledig eens! Mooi gezegd Nikass

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 17:34

Nikass schreef:

Amen. En dit geldt voor alle vluchtelingen en asielzoekers.

pien_2010

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 18:12

Mooie post Nikass! Goed gedaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:29

Graag gedaan :)

Achter je toetsenbord is het vaak niet zo moeilijk om "hard" te zijn. Maar in real life...
Ik sprak een keer een jongen uit Kameroen. Hij was 25 jaar en had er 8 jaar over gedaan om naar Europa te komen.
Hij kwam uit een dorp, niet onveilig (alhoewel ook niet zo veilig als wij gewend zijn), wel armoede.
Armoede als in: elke dag bestaat uit het bezig zijn met voedsel te organiseren voor die dag. Zodat je weer een dag overleefd heb. Wetende dat dit niet zou veranderen, en zijn leven alleen hier uit zou bestaan, wilde hij naar Europa, waarvan hij gehoord had dat daar alles mogelijk was. Dus ging hij op weg. Zonder geld, zonder vervoer, zonder plan.
Maar eenmaal uiteindelijk hier, viel het toch niet mee. Want hij kon niet werken, geen geld verdienen, geen huis huren, en het was hier koud..
En ik vertelde hem dat hij geen kans had op een verblijfsvergunning. Dat een leven in illegaliteit niet rooskleurig is, en dat hij er dus het beste voor kon kiezen om terug te gaan. Terug naar de armoede.
En terwijl ik het zei voelde ik me beschaamd; ongastvrij, kil, en arrogant.
Ik dacht in mezelf: als ik zo in armoede, zonder perspectief zou leven, was ik ook gegaan!
En die 8 jaar, 8!! Helemaal voor niks? 8 jaar waarin hij op zijn hoede moest zijn voor politie, opgepakt werd en weer vrijgelaten, soms dagen nauwelijks eten had en ja ook kleine vergrijpen pleegde, in elkaar geslagen werd, zichzelf verkocht...
Hij was een "economische vluchteling", wat klinkt dat lekker abstract en onpersoonlijk. Of "Gelukszoeker", dat klinkt als een profiteur. Maar het was gewoon een jonge kerel die een kans wilde op een leven met perspectief. Wie wil dat nou niet?

En daarmee wil ik niet zeggen dat hij wèl een verblijfsvergunning had moeten krijgen. Ik snap dat dat niet kan. Maar vertel eens iemand recht in zijn gezicht: sorry, maar jij hebt geen recht op hetzelfde mooie leven dat ik wel mag hebben. Jammer voor jou. Ik ga zo naar mijn warme huis en mijn warme maaltijd. Veel plezier op straat vannacht :evaw:

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 19:47

Schrijnend Nikass, ken het helaas vanuit werk ook, heb dit ook maar kort volgehouden want ik nam de verhalen mee naar huis.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 20:08

O Nikass wat een verdrietig verhaal. Wat een doorzettingsvermogen moet zo'n jongen hebben gehad om al die kilometers in 8 jaar door te blijven gaan. Wat ik me afvraag, zouden zulke jongens niet gekoppeld kunnen worden aan bijvoorbeeld projecten in hun thuisland? Ze hebben ongetwijfeld een hoop levenservaring en hebben veel gezien onderweg. Ze kunnen daarmee misschien bij te dragen aan een betere situatie in hun land van herkomst. Ik weet natuurlijk niet om hoeveel mensen het gaat en waarschijnlijk zal ook niet iedereen geschikt zijn maar al kun je maar een enkeling zo vooruit helpen en een doel en toekomst te geven is het al wat waard.

Bij zoeken naar projecten in Kameroen kwam ik deze stichting tegen: https://www.turingfoundation.org/ctry_kameroen.html
Ze lijken in veel meer landen projecten te ondersteunen. Als ik het goed begrijp is de stichting van de oprichter van TomTom.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 20:55

irmaz schreef:
O Nikass wat een verdrietig verhaal. Wat een doorzettingsvermogen moet zo'n jongen hebben gehad om al die kilometers in 8 jaar door te blijven gaan. Wat ik me afvraag, zouden zulke jongens niet gekoppeld kunnen worden aan bijvoorbeeld projecten in hun thuisland? Ze hebben ongetwijfeld een hoop levenservaring en hebben veel gezien onderweg. Ze kunnen daarmee misschien bij te dragen aan een betere situatie in hun land van herkomst. Ik weet natuurlijk niet om hoeveel mensen het gaat en waarschijnlijk zal ook niet iedereen geschikt zijn maar al kun je maar een enkeling zo vooruit helpen en een doel en toekomst te geven is het al wat waard.

Bij zoeken naar projecten in Kameroen kwam ik deze stichting tegen: https://www.turingfoundation.org/ctry_kameroen.html
Ze lijken in veel meer landen projecten te ondersteunen. Als ik het goed begrijp is de stichting van de oprichter van TomTom.

Dat hebben wij begin 2000 gedaan voor een aantal jongeren die geen verblijfsvergunning kregen omdat ze niet konden aantonen dat ze onder de 18 waren. Vriendin heeft zelfs op tv oproep gedaan en we stonden financieel garant. Maar ze mochten niet blijven. Uiteindelijk voor elkaar gekregen dat ze wel een opleiding mochten doen en daarna terug om het land te helpen opbouwen. Helaas nadat ze terug gingen naar Rwanda nooit meer wat gehoord, Vriendin is nog naar Rwanda gereisd om te zoeken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:03

Irmaz Ja dat zou misschien goed zijn. Maar juist deze mensen vallen natuurlijk een beetje buiten de hulpverlening. Dus ik weet niet hoe hij er mee in aanraking zou komen.

Bij Noord Afrikaanse "gelukszoekers" weerhoudt volgens mij ook vaak hun trots hen van een terugkeer. Ze hebben hun familie beloofd dat ze geld gaan verdienen in Europa en dat ze voor hen willen zorgen, en dan op hangende pootjes terugkeren en zeggen dat het niet gelukt is >;)

Mooie documentaire is Shadow Game NPO
Jonge mensen op weg naar Europa. Soms ook heel opportunistisch.

Oh moeilijk Benzz! Klinkt wel als een mooi initiatief!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:12

Vanavond om 23.15 uur op NPO2 een documentaire over o.a. de mensensmokkel in Tunesië:
Danny ter plekke.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:34

Electra63 schreef:
Vanavond om 23.15 uur op NPO2 een documentaire over o.a. de mensensmokkel in Tunesië:
Danny ter plekke.

Ja, zag het voorstukje bij Sophie en Khalid. Heel heftig programma lijkt me.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:51

Even wat anders , dit komt uit de verkenning ;
Want de grootste obstakels uit de zojuist afgeronde verkenningsfase zijn nog niet uit de weg geruimd: het waarborgen van de Grondwet, de grondrechten en de democratische rechtsstaat.

Ik vind het raar , wanneer je regeert kun je proberen de wetten aan te passen, daar ga je niet van te voren over bakkeleien.
Er speelt waarschijnlijk toch een stuk wantrouwen naar de diepvries van Wilders bij de andere drie. Ze willen waarschijnlijk keiharde garanties dat op bepaalde punten de grondwet leidend blijft.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:55

BigOne schreef:
Want de grootste obstakels uit de zojuist afgeronde verkenningsfase zijn nog niet uit de weg geruimd: het waarborgen van de Grondwet, de grondrechten en de democratische rechtsstaat.

Ik vind het raar , wanneer je regeert kun je proberen de wetten aan te passen, daar ga je niet van te voren over bakkeleien.
Er speelt waarschijnlijk toch een stuk wantrouwen naar de diepvries van Wilders bij de andere drie. Ze willen waarschijnlijk keiharde garanties dat op bepaalde punten de grondwet leidend blijft.

Gelukkig wel, al denk ik dat Wilders zo graag wil regeren dat zijn achterban zeer teleurgesteld achter blijft, vooral omdat die niet begrijpen dat 75% van zijn partij punten gewoon grondwettelijk niet kunnen. En dat vind ik best sneu voor die groep. Hij heeft zoveel beloofd

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:14

Nikass schreef:
Verdrietig verhaal

Inderdaad, snap je gevoel helemaal :(

Krijg zelf ook altijd enorme jeuk als we zeggen roepen dat we het hier zo slecht hebben, in armoede leven of niet vrij zijn. Heb redelijk wat gereisd met auto en camper en ben oa in Wit-Rusland geweest (rolstoelen brengen, oa in door pis doordrenkt huis van vrouw die niet goed ter been was en in appartement zonder lift op eerste verdieping woonde), daar te gast bij dame die geschokt was over hoe vrij wij praatten - sommige dingen konden we gewoon echt niet zomaar zeggen op straat (en achteraf denk ik dat we zó lomp zijn overgekomen). In Marokko, oa door de bergen in het Noorden en Mauritanie, wat rechtstreeks terug naar de Middeleeuwen is. Niks te doen, dorpen vol stof en vuilnis, kinderen schaapjes hoeden in de bergen. Sierra Leone, waar het gros van de bevolking totaal ongeschoold is, geen riolering en / of elektriciteit heeft. Mijnbouw in handen van de Engelsen, wegenbouw van de chinezen en het weinige toerisme wat er is Libanees (dacht ik). Gambia zelfde verhaal. Mensen in lemen hutjes. Oost Europa, oa in Servie en Kosovo waar je nog steeds de sporen van de oorlog ziet. En dan lees ik hier mensen over hoe slecht wij het wel niet hebben. Echt, schaam me de ogen uit mn kop.

Ik heb het vermoeden dat de achterban van PVV allang tevreden is als er maar spierballentaal rondom migratie geroepen blijft worden, dit was dacht ik voor zo’n 80% het belangrijkste thema. Het maakt me wel blij en enigzins gerust dat het gros van de kamer genoeg waarde hecht aan de grondwet, de rechtstaat en internationale afspraken enzo.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:35

BigOne schreef:

Wat vind je raar?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:04

koeke schreef:
BigOne schreef:

Wat vind je raar?

Zie het laatste stukje ! Ik denk dat dit de allereerste keer in de geschiedenis van formeren is dat eerst over het respecteren van de grondwet gesproken moet worden .

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:07

nps schreef:
Nikass schreef:
Verdrietig verhaal

Inderdaad, snap je gevoel helemaal :(

Krijg zelf ook altijd enorme jeuk als we zeggen roepen dat we het hier zo slecht hebben, in armoede leven of niet vrij zijn. Heb redelijk wat gereisd met auto en camper en ben oa in Wit-Rusland geweest (rolstoelen brengen, oa in door pis doordrenkt huis van vrouw die niet goed ter been was en in appartement zonder lift op eerste verdieping woonde), daar te gast bij dame die geschokt was over hoe vrij wij praatten - sommige dingen konden we gewoon echt niet zomaar zeggen op straat (en achteraf denk ik dat we zó lomp zijn overgekomen). In Marokko, oa door de bergen in het Noorden en Mauritanie, wat rechtstreeks terug naar de Middeleeuwen is. Niks te doen, dorpen vol stof en vuilnis, kinderen schaapjes hoeden in de bergen. Sierra Leone, waar het gros van de bevolking totaal ongeschoold is, geen riolering en / of elektriciteit heeft. Mijnbouw in handen van de Engelsen, wegenbouw van de chinezen en het weinige toerisme wat er is Libanees (dacht ik). Gambia zelfde verhaal. Mensen in lemen hutjes. Oost Europa, oa in Servie en Kosovo waar je nog steeds de sporen van de oorlog ziet. En dan lees ik hier mensen over hoe slecht wij het wel niet hebben. Echt, schaam me de ogen uit mn kop.

Ik heb het vermoeden dat de achterban van PVV allang tevreden is als er maar spierballentaal rondom migratie geroepen blijft worden, dit was dacht ik voor zo’n 80% het belangrijkste thema. Het maakt me wel blij en enigzins gerust dat het gros van de kamer genoeg waarde hecht aan de grondwet, de rechtstaat en internationale afspraken enzo.

Niet mijn woorden, maar dat geeft niet, want ik deel je mening dat zo nu en dan een bescheidener opstelling ons zou sieren. Interessante plekken waar je allemaal geweest bent!

Tja BigOne, ik vind het wel logisch dat je eerst duidelijk wil hebben wáár je over gaat praten, en dat je geen energie gaat steken in plannen die grondwettelijk niet kunnen. Of begrijp ik jou verkeerd?
Ik ben heel benieuwd welke plannen Wilders überhaupt heeft (want ik heb altijd alleen maar gehoord wat hij niet wil).

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:10

En dat is een dieptrieste zaak…..dat men nu eerst over het respecteren van de grondwet moet gaan praten omdat een van de partijen dat het liefst geen rekening mee hoeft te houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:31

Lughnassadh schreef:
En dat is een dieptrieste zaak…..dat men nu eerst over het respecteren van de grondwet moet gaan praten omdat een van de partijen dat het liefst geen rekening mee hoeft te houden.

Nikass, dit dus. En dat er geen vertrouwen in Wilders z’n koelkast is, anders was dit voor overleg niet nodig .

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:34

Dit is wat het volk wil toch? We stemmen toch echt zelf een partij met ongrondwettelijke standpunten als grootstr in. Ik ben alleen maar blij dat de rest van die kamer z’n werk doet en de democratie en rechtstaat wél belangrijk vind.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:41

... we zijn het gewend dat formaties in Nederland lang duren.
Met stadium 'verkennen', stadium 'informeren' en dan pas echt 'formeren'...

Maar dat er in verkenning en informatie gepraat gaat worden over 'dat de Grondwet gerespecteerd moet worden' - da's nieuw.
(En zo zout hoeft het voor mij niet...)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 23:55

nps schreef:
Dit is wat het volk wil toch? We stemmen toch echt zelf een partij met ongrondwettelijke standpunten als grootstr in. Ik ben alleen maar blij dat de rest van die kamer z’n werk doet en de democratie en rechtstaat wél belangrijk vind.

Het volk ? 20 % ongeveer is niet het volk.
Wat betreft het gevaar van een leider die niet zoveel met sommige wetten in de grondwet opheeft :
https://x.com/thiessenmark/status/17342 ... EopP3zUX6Q

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 00:00

Janneke2 schreef:
... we zijn het gewend dat formaties in Nederland lang duren.
Met stadium 'verkennen', stadium 'informeren' en dan pas echt 'formeren'...

Maar dat er in verkenning en informatie gepraat gaat worden over 'dat de Grondwet gerespecteerd moet worden' - da's nieuw.
(En zo zout hoeft het voor mij niet...)

Ah zo, ja dat is wel een first… dat dat gesprek uberhaupt eerst gevoerd moet worden ja -O-

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 00:12

BigOne schreef:
nps schreef:

Het volk ? 20 % ongeveer is niet het volk.
Wat betreft het gevaar van een leider die niet zoveel met sommige wetten in de grondwet opheeft :
https://x.com/thiessenmark/status/17342 ... EopP3zUX6Q

Dat roepen ze toch steeds? Dit is wat het volk wil…Tel daarbij omtzigt op die al weetikveel hoeveel zetels had zonder een programma te hebben en een bbb die ook scoort op populistische thema’s en dat we maar liefst 3 partijen in de potentiele coalitie hebben die hun plannen niet hebben laten doorrekenen… geeft mij niet de indruk dat men echt weet waar ze op stemmen soms.

En ik snap je hoor, ik vind het ook geen fijne ontwikkeling. Zie Amerika, Polen, Engeland met zn Brexit… wat ik alleen wil zeggen dat ik het fijn vind dat in Nederland zulke extreme standpunten niet uitgevoerd kunnen worden. Maar mensne zijn wel vatbaar voor populisme.