Oorlog Israël

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 07:21

Imre schreef:
Als je als land zo lang onderdukt wordt, dan is het niet zo raar dat er een groepering ontstaat die daar wat aan wil doen. Waarmee ik niet zeg dat ik Hamas steun, wel dat ik begrijp waarom Hamas bestaat.

Dat Israel een tegenaanval deed na 7 oktober begrijp ik ook.

Maar:

Nietzsche schreef:
“Beware that, when fighting monsters, you yourself do not become a monster.”

In mijn ogen is dat wat er aan beide kanten is gebeurt. Van kwaad tot erger.

Dat Israel niet akkoord gaat met het staakt het vuren, terwijl Hamas instemde met alle voorwaarden, vind ik heel tekenend voor de situatie.

Ik ken de inhoud van de voorstellen m.b.t. het staakt-het-vuren niet (zo) goed, maar ik kan me voorstellen dat in een situatie van bijna 80 jaar gewapend conflict bij partij B meteen paranoia toeslaat op het moment dat partij A met iets wil instemmen.

Dat is niet om het te verklaren en al helemaal niet om het goed te praten. Het geeft slechts aan hoe verrot de situatie daar is. Als de een 'ja' zegt dan lijkt de ander al bijna automatisch 'nee' te zeggen.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:21

Ik dacht dat men nu op antwoord van Hamas wacht?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:38

Van beide kanten is er inderdaad nog geen officiële goedkeuring, verder helemaal eens met het bericht van Cowboy55.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:38

Ik denk dat we verder weg zijn dan ooit van een oplossing.

Ook een staakt het vuren brengt geen vrede, maar ik hoop wel rust voor de bewoners van Ghaza die er nog zijn.
En dan ?
De schade aan huizen, gebouwen en infrastructuur is enorm en amper te herstellen.

Wat er nu is gebeurd met al die onschuldige burgers, brengt Israël nog meer in een isolement.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:49

Een heikel punt is dat Netanyahu eist dat Hamas volledig uitgeschakeld is, waarbij volledige uitschakeling voor hem betekent dat ze geen militaire en politieke rol meer spelen in Gaza. Daarnaast bestaat er twijfel of Hamas kan voldoen aan bepaalde toezeggingen, zoals het leveren van gegijzelden. Netanyahu moet sowieso flink balanceren de komende tijd: zijn meest rechtse ministers dreigen zijn regering om zeep te helpen als hij toestemt met het akkoord, terwijl zijn grootste coalitiepartner het voorstel steunt. De verwachting in Israël is dan ook dat zij ja op het akkoord zullen zeggen als Hamas dat ook doet, ondanks dat Netanyahu's militaire doelen niet zijn gehaald. Het blijft allemaal erg spannend, en ik denk dat Biden het goed verwoordde toen hij Netanyahu een obstakel voor vrede noemde.

In Israël zelf wordt de verdeeldheid ook steeds groter, er zijn twee ultra-orthodoxe partijen die hebben toegezegd elk voorstel te steunen dat ervoor zorgt dat gegijzelden terug kunnen keren naar huis, wat toch positief te noemen is, als je kijkt naar andere ultra-rechtse figuren zoals Bezelal Smotrich (Minister van Financiën) die maar blijft herhalen dat hij tegen elke deal is die met Hamas wordt gesloten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 20:55

Lau07 schreef:
Een heikel punt is dat Netanyahu eist dat Hamas volledig uitgeschakeld is, waarbij volledige uitschakeling voor hem betekent dat ze geen militaire en politieke rol meer spelen in Gaza.

..... en dat dan even in de context dat Netanyahu alle Palestijnen "Hamas" noemt, en zegt dat iedereen die Palestina steunt, Hamas steunt.

https://skeptics.stackexchange.com/ques ... as-in-2019

Lau07 schreef:
Daarnaast bestaat er twijfel of Hamas kan voldoen aan bepaalde toezeggingen, zoals het leveren van gegijzelden.

Dat is zeker twijfelachtig, omdat Israel alle plekken heeft gebombardeerd waar de gijzelaars zouden kunnen zijn.

Hamas betekent letterlijk verzet.
Van Wikipedia:

Hamas (Arabisch: حماس, een Arabisch acroniem voor حركة المقاومة الاسلامية Ḥarakat al-Muqāwamah al-ʾIslāmiyyah letterlijk Islamitische Verzetsbeweging) is een Palestijnse islamitische politieke organisatie die sinds 2007 de Gazastrook bestuurt. Hamas heeft een militaire tak, bekend als de al-Qassam-brigades.

Daar kun je van maken wat je wilt, maar 't is niet alsof de verzetsbewegingen in Europa zo liefdevol en vreedzaam waren tijdens de Tweede Wereldoorlog, en er is niemand die dat veroordeelt.

Imre schreef:
Als je als land zo lang onderdukt wordt, dan is het niet zo raar dat er een groepering ontstaat die daar wat aan wil doen. Waarmee ik niet zeg dat ik Hamas steun, wel dat ik begrijp waarom Hamas bestaat.

Precies dit. Ik veroordeel ze dus ook niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:15

Ik vind het schandalig dat Israël vluchtelingenkampen bombardeerd.
Weer onschuldige doden, zoals (kleine) kinderen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:33

Cowboy55 schreef:
Ik ken de inhoud van de voorstellen m.b.t. het staakt-het-vuren niet (zo) goed, maar ik kan me voorstellen dat in een situatie van bijna 80 jaar gewapend conflict bij partij B meteen paranoia toeslaat op het moment dat partij A met iets wil instemmen.

Dat is niet om het te verklaren en al helemaal niet om het goed te praten. Het geeft slechts aan hoe verrot de situatie daar is. Als de een 'ja' zegt dan lijkt de ander al bijna automatisch 'nee' te zeggen.

Ik geloof eerder dat de reden is dat de ene partij geen vrede wil, maar verovering van het gebied. Ze konden in november wel een wapenstilstand en gijzelaarsruil uitvoeren.

Bovendien lijkt de "enige democratie in het Midden-Oosten" niet veel op te hebben met democratie: niet alleen gunnen ze de Palestijnen geen vrije keuze van leiders (alsof hun eigen gekozen leiders zo'n lieverdjes zijn), ook een betoging van 120 000 man kan de Israëlische regering blijkbaar niet op andere gedachten brengen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 23:23

Electra63 schreef:
Ik vind het schandalig dat Israël vluchtelingenkampen bombardeerd.
Weer onschuldige doden, zoals (kleine) kinderen.

Het verschil in doden is ook echt enorm. Israel: 1193, waarvan 800 militairen (de cijfers zijn niet helemaal duidelijk) Palestina: 36.550, waarvan 1022 militairen (dat cijfer ligt waarschijnlijk hoger, dit zijn de doden die bevestigd zijn).

https://www.aljazeera.com/news/longform ... ve-tracker

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 22:22

Hebben jullie deze video gezien? Vind het best heftig wat voor ideeën sommige partijen hebben.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 18:24

@Fivesports, ik kijk later de video eens, te vermoeiende week achter de rug, Engels vertalen lukt even niet meer (nochtans op mijn werk voor de helft Engelstalig).

Weet niet of jullie Belgische zenders kunnen kijken in Nederland, maar morgenavond op tv:
Vergeten geloof, zaterdag om 20u10 op VRT Canvas en vrt max, over de Palestijnse christenen.

En de Gentse studenten hebben hun slag thuis gehaald: de rector wou hen laten uitzetten uit de bezette campus, en ze moesten tegen vanmiddag (of was het gisteren?) de boel ontruimen, maar hebben dit geweigerd. Een deurwaarder is langs geweest, en een rechter heeft nu geoordeeld dat een universiteitsgebouw een rechtmatige plaats is om vreedzaam actie te voeren. *\o/* (niet dat de Palestijnen daar momenteel iets aan hebben, maar iets is beter dan niets).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 14:54

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:52

Babootje schreef:
https://x.com/visegrad24/status/1799398124831564149
4 gijzelaars zijn door het IDF bevrijd. Vanuit een locatie vlakbij de UNWRA school. Ben benieuwd naar hun verklaringen.

Heel fijn voor deze 4 gijzelaars en hun familie.

Ik zie bepaalde politici ook juichend op SM voorbij komen.

Het zou deze politici sieren als zij ook eens de gruwelijkheden door het Israëlische leger, regering en Kolonisten publiekelijk zouden verafschuwen.
Al die tienduizenden onschuldige burgers, waaronder kinderen.

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:30

@hwn als je de tijd en energie hebt, zou ik 'm echt kijken. Wat mij betreft verplicht kijk-voer als je iets over de politieke situatie daar wil zeggen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 21:32

Electra63 schreef:
Babootje schreef:
https://x.com/visegrad24/status/1799398124831564149
4 gijzelaars zijn door het IDF bevrijd. Vanuit een locatie vlakbij de UNWRA school. Ben benieuwd naar hun verklaringen.

Heel fijn voor deze 4 gijzelaars en hun familie.

Ik zie bepaalde politici ook juichend op SM voorbij komen.

Het zou deze politici sieren als zij ook eens de gruwelijkheden door het Israëlische leger, regering en Kolonisten publiekelijk zouden verafschuwen.
Al die tienduizenden onschuldige burgers, waaronder kinderen.

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden.

4 Israëlische levens voor honderden Palestijnse levens, terwijl ze ook in hadden kunnen gaan op één van de vredes voorstellen. Daarnaast zouden er ook Israëlische gijzelaars omgekomen zijn las ik?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 13:25

@FiveSports, heb hem gekeken, maar wist idd wel ongeveer hoe de vork in de steel zit. Alleen jammer dat ze er geen namen bij noemen van ministers, is wel pak makkelijker. Ik vermoed dat Ben Gvir één van die nationalisten is die de uitbreiding wil? Hij loopt in ieder geval ook al heel hard te brullen dat hij wil dat Libanon brandt, daartegen wil ie ook een all out war (de vorige keer hebben ze verloren in 2006, maar toen vochten ze nog enigszins beschaafd en viseerden ze minder burgers).

Ik snap trouwens niet goed dat de wereld het oké vindt om met zo'n regering nog te praten. Je zou toch denken dat er ergens grenzen zijn, ook aan democratisch verkozen regeringen (Hitler was ook democratisch verkozen). Het is nu intussen al 8 (!!!) maanden dat de waterleiding naar Gaza afgesloten is, dat hou je toch niet voor mogelijk anno 2024 ?!?

Ja, was ook mijn eerste gedacht: nu is Netanyahu weer de held terwijl de burgerslachtoffers in Babootjes post het vernoemen niet waard zijn. Maar snel nog even UNWRA erbij betrekken, op die Vinegrad (lijkt me ook niet bepaald een objectieve bron) staat dat die school vol "terroristen" zat (blijkt de enige bron te zijn die dit meldt, heb er een 10tal gecheckt, waaronder CNN en Times of Israel).

Fijn dat ze vrij zijn, vooral voor dat meisje die haar terminale moeder nog kan zien. Helaas is de vader van één van de bevrijde gijzelaars enkele uren voordien overleden, volgens Times of Israel van verdriet. Mocht Netanyahu op een deal ingegaan zijn, dan was zijn zoon misschien eerder vrij en had hij misschien nog geleefd.

In Israël komt er behoorlijk wat kritiek op Netanyahu dat hij vrolijk gaat poseren met vrijgelaten gijzelaars, maar dat hij families van overleden gijzelaars links laat liggen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 19:55

hwn schreef:
In Israël komt er behoorlijk wat kritiek op Netanyahu dat hij vrolijk gaat poseren met vrijgelaten gijzelaars, maar dat hij families van overleden gijzelaars links laat liggen.

Je moet je successen vieren en de rest vooral negeren? :=

274 doden. 700+ gewonden. Overvolle ziekenhuizen en amper voorzieningen, dus daar komen nog veel meer doden bij. Het is weer duidelijk dat Palestijnse levens niets waard zijn.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:52

Benny Gantz is uit het oorlogskabinet gestapt. Een duidelijk signaal naar Netanyahu. Gantz wilde dat Netanyahu met een toekomstplan voor Gaza zou komen, waarin onder meer zou zijn opgenomen hoe het land in de toekomst bestuurd moet worden. Gantz had zelf het idee dat er een tijdelijke regering in Gaza moest komen waar zowel Palestijnen, als Amerikanen, Arabieren, en Europeanen bij betrokken zijn om alles in goede banen te leiden.

Ik hoop dat zijn vertrek iets oplevert, maar ik vrees van niet. Netanyahu’s coalitie heeft nog steeds een kleine meerderheid in de Knesset.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:24

Ik lees net het volgende op Al Jazeera:

Ultra-nationalist minister Ben-Gvir demands Gantz’ war cabinet seat
Israel’s far-right National Security Minister Itamar Ben-Gvir demanded Benny Gantz’s now vacant seat at the war cabinet soon after his resignation was announced.

“I have issued a demand to the prime minister … to join the war cabinet,” Ben-Gvir said in a letter posted on X.

Ultra-nationalist Jewish Power, headed by Ben-Gvir, holds six seats in parliament.

Hopelijk wordt dat geen werkelijkheid, anders blijft er geen levende Palestijn meer over in Gaza... Als de wereld dan nog niet ingrijpt, dan zijn ze helemaal betoeterd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:34

Nee dat hoop ik ook niet.......

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 22:27

https://aje.io/zakvql?update=2973104

Israël moet (sinds de Oslo-akkoorden dacht ik) ontvangen taksen op Palestijnse producten doorstorten aan de Palestijnse autoriteit (dus Abbas in de West Bank). Nu heeft de hardliner Smotrich (minister van Financiën) zomaar eventjes beslist om een deel van dat geld in te houden om Israëlische slachtoffers van Hamas te vergoeden. Terwijl het om twee regeringen en twee gebieden gaat. Wie weet waar hij hun geld nog allemaal voor gaat gebruiken. Misschien wel om wapens te kopen (hoewel, ze krijgen die nog altijd cadeau van de VS dacht ik?)

https://x.com/BelgiumJRS/status/1801262 ... er-in-gaza

Niet echt baanbrekend nieuws, maar eerder wat nationale trots dat België er voor iets tussen zit: het Belgische consulaat in Jeruzalem meldt dat het samen met andere landen gesproken heeft met LawyersForJustice, om hun bezorgdheid te uiten over de toenemende problemen die Palestijnse mensenrechtenorganisaties ondervinden, en hun steun te betuigen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 00:03

https://www.aljazeera.com/amp/news/2024 ... g-harm-hrw

Meer dan 90.000 Libanezen zijn gevlucht uit hun dorpen in zuid Libanon sinds 7 oktober door de aanvallen vanuit Israël, ook met witte fosfor.

Voor de burgeroorlog in Libanon is Israël het land al eens binnengevallen. mede dankzij Hezbollah (vreemd haast) is Israël niet geslaagd in deze poging. Schoonfamilie is echt bang dat hun hetzelfde lot staat te wachten als Palestina.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 07:40

Wat bedoel je met burgeroorlog? Is er nu burgeroorlog in Libanon, nee toch? Sterkte voor je schoonfamilie trouwens. :knuffel:

Ja, ik herinner me die inval, was 2006 denk ik, ben toen ook gaan betogen in Brussel. Israël heeft er helaas uit geleerd dat ze op de grond niet kunnen winnen, vandaar vermoedelijk dat ze in Gaza voor een volledige vernietiging gekozen hebben.

Ben Gvir staat inderdaad ook te roepen dat "Libanon moet branden". Ik was net even aan het opzoeken of Libanon nog joods grondgebied geweest is in de oude geschiedenis, maar blijkbaar niet, dus het is niet dat hij het gebied wil annexeren (aangezien hij ultranationalist is en best nog wat landen erbij wil).

Toevallig botste ik hierbij op best een interessant weetje over "from the river to the sea...": "In zowel het handvest van de Likudpartij als in het coalitieakkoord van de regering-Netanyahu claimt Israël ook het hele gebied tussen de Jordaan en Middellandse Zee. Maar in dit geval staan alle middelen van de staat achter deze intentie." Dus blijkbaar claimt de Israëlische regering ook officieel de Palestijnse gebieden. Vreemd toch, dat je een antisemiet bent als je het als pro Palestijn gaat roepen (ongeacht welke invulling je er zelf aan geeft), terwijl het voor een bezetter dan blijkbaar wel oké is.

Verder nog enkele interessante artikels gelezen: eentje een analyse over Hamas door een Belgische expert (Nederlandstalig artikel)

https://archive.is/FEbTt

En eentje van Haaretz, die aanklaagt dat in de Israëlische media niets te vinden is (of was, ze hebben het nu zelf gepubliceerd) over de onmenselijke behandeling van Palestijnse gevangenen, die best in schril contrast staat met de Israëlische gegijzelden (Engelstalig)

https://archive.is/bvIdU

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 21:08

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/17 ... gskabinet/

Naar Palestijnse normen toch een enigszins positief bericht: het oorlogskabinet wordt ontbonden, en dus krijgt Ben Gvir geen kans om de plek van Gantz in te nemen. Er wordt nu verder beraadslaagd over de oorlog, maar zonder Ben Gvir (had al eerder gehoord dat hij zo'n ongeleid projectiel is dat men hem er liever niet bij heeft).

De Israëlische oppositieleider Yair Lapid neemt deel aan de massademonstraties tegen de Israëlische regering. Kon die regering nu maar vallen, alstublieft !

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-24 10:25

Kan je aangeven waarom dit positief is? Zonder dit oorlogskabinet kunnen ze toch nog steeds plannen maken voor aanvallen op Gaza? Misschien mis ik iets hoor, maar ik zie het oprecht niet. :o?