Dan kun je met relatief weinig geld en grond toch zelfstandig wonen. Maar nederland is daar erg dwars in met welstandscommisies en zo
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
karuna schreef:De huizen die ik afgelopen paar jaar heb zien verkopen (in het echt of op bokt) worden best vaak meteen leeggetrokken liefst ook wegbreken en opnieuw bouwen. En daarna er pas intrekken. In porties verspreid verbouwen en opknappen snap ik nog. Maar best jonge mensen die een huis boven de 400000 euro kunnen kopen en dan zo aanpakken daar snap ik niks van. Of ik wil graag hun geheim weten wat ik dan fout doe.
Suzanne F. schreef:Ik snap gewoon niet waar mensen het geld vandaan halen. Ik zal dan wel echt iets heel erg verkeerd doen.
elnienjo schreef:Sizzle schreef:Kopen is ook iets wat bij de Nederlandse cultuur hoort uiteraard. In geen ander land bezitten zoveel mensen een huis. In NL is dat boven de 70%. Europees gezien is het nog geen 30%.
Mijn grootouders waren nog een huurgeneratie. Daarna is de huurmarkt om zeep geholpen en ging iedereen kopen.
In de meeste andere landen is een koophuis eerder een uitzondering dan de norm.
Ik dacht dat in België huizen kopen nog meer de norm is dan in Nederland, geen idee naar de werkelijke getallen overigens. En bezitten Italianen ook niet veel huizen?
Citaat:Johan Van Gompel, senior economist bij KBC Groep, verzamelde beschikbare gegevens en zet enkele feiten
op een rij: “Onze ‘bakstenen maag’ heeft ervoor gezorgd dat 71,3% van de Belgische bevolking nu woont in
de eigen woning (Eurostat-cijfers 2019). Dat eigenwoningbezit, uitgedrukt in procent van de bevolking, ligt
hoger dan gemiddeld in de Europese Unie (69,2%) en de eurozone (65,8%). Koploper is België evenwel zeker
niet in Europa. Dat is Roemenië met liefst 95,8%. Het eigenwoningbezit ligt in 17 EU-landen bovendien hoger
dan in België. Dat België toch een hoger cijfer heeft dan het Europese gemiddelde, wordt verklaard door de
erg lage cijfers in de grote landen Duitsland (51,1%) en Frankrijk (64,1%).“
elnienjo schreef:Sizzle schreef:Kopen is ook iets wat bij de Nederlandse cultuur hoort uiteraard. In geen ander land bezitten zoveel mensen een huis. In NL is dat boven de 70%. Europees gezien is het nog geen 30%.
Mijn grootouders waren nog een huurgeneratie. Daarna is de huurmarkt om zeep geholpen en ging iedereen kopen.
In de meeste andere landen is een koophuis eerder een uitzondering dan de norm.
Ik dacht dat in België huizen kopen nog meer de norm is dan in Nederland, geen idee naar de werkelijke getallen overigens. En bezitten Italianen ook niet veel huizen?
Suzanne F. schreef:Ik snap gewoon niet waar mensen het geld vandaan halen. Ik zal dan wel echt iets heel erg verkeerd doen.
996981 schreef:karuna schreef:De huizen die ik afgelopen paar jaar heb zien verkopen (in het echt of op bokt) worden best vaak meteen leeggetrokken liefst ook wegbreken en opnieuw bouwen. En daarna er pas intrekken. In porties verspreid verbouwen en opknappen snap ik nog. Maar best jonge mensen die een huis boven de 400000 euro kunnen kopen en dan zo aanpakken daar snap ik niks van. Of ik wil graag hun geheim weten wat ik dan fout doe.
Vraag het ze. Dan weet je het…. Niemand hier weet hoe iemand zijn specifieke situatie is. En eerlijk gezegd heb ik ook helemaal die behoefte niet om dat te weten. Als je het wel wil weten zul je het moeten vragen. Dat lijkt me beter dan een soort van vinger wijzend afgunstige berichten plaatsen
Sizzle schreef:Je hebt gelijk
Het aantal eigendom is inderdaad blijbaar niet bijzonder hoog, maar het aantal hypotheken. Zo had ik die cijfers nooit eerder begrepen (waar bokt al niet goed voor is). In veel zuidelijke landen is het aan huizen in bezit inderdaad hoger maar bijna geen hypotheken (blijft in de familie).
Weer wat geleerd![]()
Ik weet nog wel van een Russische collega dat hij de bank helemaal onthutst had omdat hij in in klap de koopsom op tafel donderde. Lenen zat niet in zijn cultuur
bigone schreef:Jubelton had gewoon totaal foute regels. Eentje in bijzonder , rijke kennissen gaven elkaars kinderen een jubelton zodat ze twee, drie ton kregen om een woning van vijf, zes ton te kopen. Dat is volgens mij snel eraf gehaald maar toch. En het heeft z’n doel aardig voorbij geschoten waardoor prijzen nog verder stegen.
Sizzle schreef:Ik durf dat echt niet, maximaal lenen.
Wij zijn voor draagbaarheid van 1x voltijd gegaan. We werken beide part-time maar de stap naar voltijd is makkelijk gemaakt als nood aan de man komt (omgekeerd niet). Daarnaast werken we beide nu bij bedrijven waar secundaire voorwaarden belangrijker zijn dan loon, dus daar zit ook nog een vrij eenvoudig te nemen stap. Dan nog een verzekering voor de lasten bij overleiden van 1 persoon.
Ik wil gewoon zeker zijn dat we geen accute problemen hebben als 1 persoon bijv. arbeidsongeschikt wordt. Die stress lijkt me vreselijk.
Maar ander land, andere voorwaarden. Hier moet 20% zekerheid meegenomen worden (minimaal
10% in direct geld en de rest mag ook via beslag leggen op je pensioen).
Sansevieria schreef:Sizzle schreef:Je hebt gelijk
Het aantal eigendom is inderdaad blijbaar niet bijzonder hoog, maar het aantal hypotheken. Zo had ik die cijfers nooit eerder begrepen (waar bokt al niet goed voor is). In veel zuidelijke landen is het aan huizen in bezit inderdaad hoger maar bijna geen hypotheken (blijft in de familie).
Weer wat geleerd![]()
Ik weet nog wel van een Russische collega dat hij de bank helemaal onthutst had omdat hij in in klap de koopsom op tafel donderde. Lenen zat niet in zijn cultuur
In bepaalde landen zal een huis ook vele malen goedkoper zijn als in Nederland.
Tel daarbij alle regelgeving hier op, welstandscommissie enzovoorts...tja, dan is het in andere landen ook vaak goedkoper kopen of zelf bouwen.
Weet nog goed hoe onthutst wij waren toen een broer vertelde dat ie in Bulgarije een vrijstaand huis gekocht had voor nog geen 2000 Euro, op een perceel van ik meen 1500 meter.
Wij dachten een enorme bouwval...maar nee hoor, wel werk aan, geen keuken of badkamer meer in, maar dan nog, in de basis goed.
Enkel wat bijgebouwen buiten die slecht waren, die heeft ie gesloopt.
Het dak heeft mijn broer zelf gerepareerd, keuken en bad geinstalleerd, dus enkel materiaal kosten.
Ok, doet ie wel al een aantal jaren over, maar hey...tijd genoeg als pensionado.
Stroom en water aansluiting bij de gemeente voor elkaar krijgen was denk ik meer werk en tijd als de badkamer maken
Maximaal lenen zou ik ook nooit durven eerlijk gezegd. Ik wil ook nog kunnen leven, en geen slaaf van mijn huis zijn.
Sizzle schreef:Ik durf dat echt niet, maximaal lenen.
Wij zijn voor draagbaarheid van 1x voltijd gegaan. We werken beide part-time maar de stap naar voltijd is makkelijk gemaakt als nood aan de man komt (omgekeerd niet). Daarnaast werken we beide nu bij bedrijven waar secundaire voorwaarden belangrijker zijn dan loon, dus daar zit ook nog een vrij eenvoudig te nemen stap. Dan nog een verzekering voor de lasten bij overleiden van 1 persoon.
Ik wil gewoon zeker zijn dat we geen accute problemen hebben als 1 persoon bijv. arbeidsongeschikt wordt. Die stress lijkt me vreselijk.
Maar ander land, andere voorwaarden. Hier moet 20% zekerheid meegenomen worden (minimaal
karuna schreef:De huizen die ik afgelopen paar jaar heb zien verkopen (in het echt of op bokt) worden best vaak meteen leeggetrokken liefst ook wegbreken en opnieuw bouwen. En daarna er pas intrekken. In porties verspreid verbouwen en opknappen snap ik nog. Maar best jonge mensen die een huis boven de 400000 euro kunnen kopen en dan zo aanpakken daar snap ik niks van. Of ik wil graag hun geheim weten wat ik dan fout doe.
996981 schreef:Sizzle schreef:Ik durf dat echt niet, maximaal lenen.
Zijn daar geen verzekeringen voor?
MarlindeRooz schreef:Maar ook als je uit elkaar gaat (wat veel gebeurt dus reëel is) dan moet de bank het ook maar net goedkeuren dat jij in je eentje de hypotheek mag dragen. Stel dat je dat niet rond krijgt want je hebt het op 2 salarissen gekocht dan kan jij je huis verkopen dat mogelijk onder water staat.
Matheno schreef:karuna schreef:De huizen die ik afgelopen paar jaar heb zien verkopen (in het echt of op bokt) worden best vaak meteen leeggetrokken liefst ook wegbreken en opnieuw bouwen. En daarna er pas intrekken. In porties verspreid verbouwen en opknappen snap ik nog. Maar best jonge mensen die een huis boven de 400000 euro kunnen kopen en dan zo aanpakken daar snap ik niks van. Of ik wil graag hun geheim weten wat ik dan fout doe.
Wij kochten 5 jaar geleden ons huis voor 180.000. Destijds niet gewilde huizen op een niet gewilde plek. Tegenwoordig ineens super hip en ons huis is nu ongeveer 450.000 waard.
Als je dan gaat verkopen heb je een prachtige overwaarde te besteden bovenop je nieuwe hypotheek.