Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:29

Cowboy55 schreef:
Exitium schreef:
Van nu.nl:

'Russische colonne maakt nauwelijks vooruitgang'
De nieuwste bulletin van de Britse inlichtingendienst is uit en daar staat iets opvallends in. De lange Russische militaire colonne heeft de afgelopen vier dagen nauwelijks vooruitgang geboekt. De zware gevechten gaan door, maar veel schiet Rusland niet op. Oekraïne zou ook proberen om het militair vliegveld Hostomel weer terug te veroveren op de Russen.

Hmmm……dat is niet zo positief als het lijkt ben ik bang. Als ze niet bewegen dan is dat waarschijnlijk omdat ze dat nu nog effe niet willen.

Ik geloof best dat het convooi kwetsbaar is, maar met luchtsteun die de weg omploegt komen ze echt wel op gang. En die serieuze luchtsteun is nu al een week opvallend afwezig. En dat is geen goed nieuws als je Oekraïne bent.

Ze er een analysis over van een top general in Noorwegen. Hij denkt dat er meerderen reden zijn dat de luchtsteun uitblijft.

1. Mensen zijn niet goed genoeg getraind om te vliegen
2. De mensen weten niet hoe ze moet omgaan met precisie missiles
3. Ukraine schiet ze nog snel uit de lucht
4. Ze hebben te veel missiles gebruikt in Syrië en hebt nu weinig over

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:29

_San87_ schreef:
Cowboy55 schreef:

Hmmm……dat is niet zo positief als het lijkt ben ik bang. Als ze niet bewegen dan is dat waarschijnlijk omdat ze dat nu nog effe niet willen.

Ik geloof best dat het convooi kwetsbaar is, maar met luchtsteun die de weg omploegt komen ze echt wel op gang. En die serieuze luchtsteun is opvallend afwezig tot nu toe.

Rusland heeft toch juist hele goede luchtafweer?

Wat ik bedoel is: we hebben de Russische luchtmacht nog niet serieus gezien de afgelopen week. Ze zijn er wel maar het is klaarblijkelijk nog niet hun tijd. Dat kan heel goed de reden zijn waarom het konvooi niet beweegt: sluit de omsingeling van Kiev, laat de luchtmacht ‘de weg omploegen’ en stuur het konvooi daar achteraan.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:31

Phonix schreef:
Cowboy55 schreef:

Ik geloof best dat het convooi kwetsbaar is, maar met luchtsteun die de weg omploegt komen ze echt wel op gang. En die serieuze luchtsteun is nu al een week opvallend afwezig. En dat is geen goed nieuws als je Oekraïne bent.

Ze er een analysis over van een top general in Noorwegen. Hij denkt dat er meerderen reden zijn dat de luchtsteun uitblijft.

1. Mensen zijn niet goed genoeg getraind om te vliegen
2. De mensen weten niet hoe ze moet omgaan met precisie missiles
3. Ukraine schiet ze nog snel uit de lucht
4. Ze hebben te veel missiles gebruikt in Syrië en hebt nu weinig over

3 snap ik nog. Als 1,2 en 4 waar zijn is Rusland een papieren tijger. Een papieren tijger met kernwapens.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:32

Cowboy de Russische luchtmacht is juist heel actief geweest. Er zijn ook al verschillende toestellen naar beneden gehaald. Gemiddeld wel 1 per dag

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:37

;(
Afbeelding

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:44

Daks schreef:
Cowboy de Russische luchtmacht is juist heel actief geweest. Er zijn ook al verschillende toestellen naar beneden gehaald. Gemiddeld wel 1 per dag

Mooi. Ze hebben er volgens Forbes bijna 4.000. Als er 1 per dag uit de lucht valt, 365 per jaar, zijn ze over een jaar of 10 klaar. Maar serieus, we hebben de Russische luchtmacht nog niet ECHT gezien. Tenzij het dus een papieren tijger is zoals de Noorweegse generaal zegt. Ik zeg niet dat die man t mis heeft. Hij heeft meer info dan ik hoop ik. Maar dan is Rusland idd klaar.

Hannanas

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:49

Ja dat zaakje stinkt een beetje hè, die rare tactische moves. Ben bang dat de aap nog uit de hoge hoed gaat komen, en dat die colonne precies is waar de Russen hem willen. Verwarring is een hele sterke zet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:52

Dat vraag ik me af.. Ze hadden Kiev in drie dagen tijd willen veroveren, toch? Ik heb niet echt het idee dat hun plan helemaal verloopt zoals ze gehoopt hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:54

Het Russische leger schijnt niet meer te zijn wat het geweest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 23:57

Op het AD staat een artikel over waarom het konvooi stil staat alleen is dit een premium artikel en kan ik die niet lezen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:00

8nnemiek schreef:
Dat vraag ik me af.. Ze hadden Kiev in drie dagen tijd willen veroveren, toch? Ik heb niet echt het idee dat hun plan helemaal verloopt zoals ze gehoopt hadden.

Dat is 100% waar. Het lijkt erop, (lijkt, dus ik weet het niet zeker) dat Vlad de vechtlust van zijn tegenstanders onderschat heeft. En dat is verbijsterend. Dan snapt ie niet wat zijn eigen volk tussen 1941 en 1945 voor elkaar heeft gebracht. Of hij heeft gedacht dat zijn volk de enigen zijn die het concept van ‘totale oorlog’ snappen.

Maar ik vertrouw t niet. Als kind van de Koude Oorlog weet ik: never trust a Soviet. Ze hebben nog veel achter de hand vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:03

Dat denk ik ook. Het is ook niet voor niks dat de Nato al met een behoorlijke vloot schepen en vliegtuigen en manschappen in de buurt liggen aan de nato grenzen..

Ze onderschatten poetin niet en verwachten echt nog wel wat met mogelijke dreiging voor nato landen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:07

In de buurt van het konvooi is door Oekraïeners een brug opgeblazen, colonne zou gebrek aan eten en brandstof hebben en veel voertuigen zouden vastzitten in de modder. En de moraal van Russische soldaten zou nogal aan de lage kant zijn.
Allemaal aannames maar kan de bron niet zo snel terugvinden .
Ergens denk ik ( puur hypothetisch) dat Poetin had verwacht dat de drie pogingen om Zelenski de eerste dagen te vermoorden wel zouden slagen. Dan had hij heel Kiev zonder slag of stoot binnen kunnen rijden .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 05-03-22 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:07

Spenk schreef:

Zeker niet. Van 30 miljoen in 1945 naar 1(?) miljoen nu. Het verschil in aantallen alleen is al verbluffend. Dat gezegd hebbende is de manier van oorlog voeren totaal anders……tenzij je nog ouderwetse oliebol wil doen als een stad innemen in vijandelijk gebied.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:08

En Poetin heeft in Syrië vrijelijk alle wapens uit kunnen proberen om te kijken welke goed werkten, getuige Aleppo bvb.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:18

bigone schreef:
In de buurt van het konvooi is door Oekraïeners een brug opgeblazen, colonne zou gebrek aan eten en brandstof hebben en veel voertuigen zouden vastzitten in de modder. En de moraal van Russische soldaten zou nogal aan de lage kant zijn.
Ergens denk ik ( puur hypothetisch) dat Poetin had verwacht dat de drie pogingen om Zelenski de eerste dagen te vermoorden wel zouden slagen. Dan had hij heel Kiev zonder slag of stoot binnen kunnen rijden .

Als die eerste 4 argumenten valide zijn zakt mijn broek af (niet kijken! :D ). Dan vallen de Russen in dezelfde val die de Nazi’s in eind 1941 tot stoppen bracht. Dan hebben ze niks geleerd van hun eigen geschiedenis! Als dat echt zo is meld ik me morgen aan als huurling voor Vlad. Ben ik slimmer dan zijn bevelhebbers. Dit zijn de klassieke valkuilen voor oorlog in Rusland.

Ik kan me voorstellen dat ie dacht de boel te beëindigen met het gevangen nemen of killen van Zelinksky. Maar dan onderschat Vlad weer zijn tegenstanders. Zelinsky is belangrijk maar voor Oekraïne gaat het niet om Zelinsky. Het gaat om leven zonder Vlad en zijn landgenoten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:20

Mwa toch denk ik dat de Russen niet zo dommig zijn. Kan wel meerdere tactische moves bedenken waardoor dit zo loopt. Het is natuurlijk een mooie afleiding, die colonne van monsterlijke lengte. Tegelijk komen ze vanuit het oosten nu ook flink richting kiev. Handig als je in de omgeving van Kiev verder al veel heb staan. Ze zijn op zoveel manieren bezig. We kunnen het alleen maar gissen, maar ik denk dat ze dit wel zo gepland hebben. Kijk alleen al naar die moordeskaders pogingen voor Zelensky. En de wereld weer afleiden met een granaat 100 meter van de nucleaire reactor. Ze wedden continue tegelijk op meerdere paarden. Zal met die colonne ook wel zo zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:22

bigone schreef:

Ik ben geen defensiedeskundige en ik lees ook alleen maar her en der dingen. Maar zou het niet ook aannemelijk zijn dat als Putin daadwerkelijk ziek is, al deze ogenschijnlijk rare zetten, gewoon onderdeel zijn van die ziekte in combinatie met zijn psychische problematiek?
Soort van kat in het nauw?

Je kan je toch bijna niet voorstellen dat zo iemand met zijn achtergrond zijn eigen volk zo blijft onderschatten (of overschatten als je het vanuit zijn perspectief bekijkt), als je de verhalen zo hoort; protesten in Moskou, soldaten met lage moraal, het bewuste bericht van de soldaat aan zijn moeder die zich het liefst wilde ophangen omdat hij onder verkeerde voorwendselen naar het front is gekomen cq niet achter de acties stond.
Maar daarnaast ook het gemak waarmee bedrijven zich terugtrekken uit Rusland. Ik had BP en Shell echt als laatste verwacht, maar die stonden praktisch vooraan. Of de Russische miljardair die Chelsea verkoopt. Iemand daar nog iets over te zeggen trouwens?
Nike, H&M, Ikea...

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:24

Er was ook al een filmpje van een wagen van de Russische kant die enorm vast zat in de modder en geen kant meer op kon. Kan het filmpje / foto ook niet zo snel weer vinden.

Aangezien ik met 6 man al geen busje uit de modder krijg , laat staan dat het dan lukt om een zwaar gewapend voertuig uit de modder te halen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:27

Zebrastreep schreef:
Er was ook al een filmpje van een wagen van de Russische kant die enorm vast zat in de modder en geen kant meer op kon. Kan het filmpje / foto ook niet zo snel weer vinden.

Aangezien ik met 6 man al geen busje uit de modder krijg , laat staan dat het dan lukt om een zwaar gewapend voertuig uit de modder te halen.

Maar dat verbaast me dus zo. Russische modder heet Rasputitsa. Het legt een leger lam. Het legt 2x per jaar grote delen van het land lam. Hebben ze dat nou zelf vergeten?! Rasputitsa heeft de f*cking nazis gestopt!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:39

Cowboy55 schreef:
Daks schreef:

Mooi. Ze hebben er volgens Forbes bijna 4.000. Als er 1 per dag uit de lucht valt, 365 per jaar, zijn ze over een jaar of 10 klaar. Maar serieus, we hebben de Russische luchtmacht nog niet ECHT gezien. Tenzij het dus een papieren tijger is zoals de Noorweegse generaal zegt. Ik zeg niet dat die man t mis heeft. Hij heeft meer info dan ik hoop ik. Maar dan is Rusland idd klaar.

Ze hebben er iets meer dan 1500, groot deel van wat de Russen hebben zijn heli's en drones. Dan nog is één per dag niets en is de Russische luchtmacht vele malen sterker dan die van Oekraïne.

Cowboy55 schreef:
Spenk schreef:

Zeker niet. Van 30 miljoen in 1945 naar 1(?) miljoen nu. Het verschil in aantallen alleen is al verbluffend. Dat gezegd hebbende is de manier van oorlog voeren totaal anders……tenzij je nog ouderwetse oliebol wil doen als een stad innemen in vijandelijk gebied.

Nummers zijn niet helemaal vergelijkbaar. In WWII praat je over het grootste deel diensplichtigen die opgeroepen werden naast het normale leger. Daar was Stalin nog makkelijker mee, gooi maar genoeg bewapende mensen naar de frontlinie en uiteindelijk slagen ze wel. Zo niet, dan stuur je meer. Hij trok ook gevangenen uit de goelags om te vechten op de gevaarlijkste frontlinies, en er was het beruchte order 227. (Geen stap terug, wie wilde vluchten of deserteren werd door speciale battalions die achter het leger aan kwamen neergeschoten). Na de demobilisatie na WWII bleef er een leger van zo'n drie miljoen over op een bevolking van ± 180 miljoen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:46

Maar nu hebben ze (misschien) 1 miljoen op 144 miljoen. Prima om je eigen land in stand te houden, maar serieus te weinig om te gaan veroveren. Zijn ze echt klaar dan? Los van de nukes?

Terzijde: order 227 zie je terug in het 1e kwartier van Enemy at the Gates. Drama.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 05-03-22 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:48

Daarnaast hebben ze nog zo'n twee miljoen reservisten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:49

Iemand zojuist op 1 gekeken?
Beatrice de Graaf vertelde eigenlijk nog uitgebreider dan wat ik hier plaats in mijn quote en de link over Poetin.
Maar de strekking is gelijk.

Citaat:
Wat drijft Poetin?

De reacties op de oorlog in Oekraïne zeggen alles over ons, maar niets over Poetin. En daar ligt onze hulpeloosheid, vindt Beatrice de Graaf.

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/04/wa ... n-a4096785

Duidelijk stuk over wat in haar opinie zijn drijfveer is

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:52

Exitium schreef:
Daarnaast hebben ze nog zo'n twee miljoen reservisten

Volgens mij sinds 2019 niet meer. Maar los daarvan: reservisten? Succes daarmee Vlad.