steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:07

juval schreef:
er worden jaarlijks vele honderden nieuwe plantensoorten en dierensoorten ontdekt.

https://www.ad.nl/dossier-boerenprotest ... 1ZhXs8pvD8

Het blijft nog even een verrassing wat woensdag gaat gebeuren.

Oh, dus omdat er veel ontdekt wordt moeten we maar accepteren dat er ook een hele hoop uitsterft door menselijk toedoen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:30

Sinds wanneer hebben de zogenaamde milieupartijen het beleid bepaald?

Laat ik nu denken dat GroenLinks in de oppositie zat.

edit: typo

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:52

Volgens mij zou zowel de boer niet moeten sterven als de plant- en diersoorten niet moeten uitsterven.
Dat is toch discussiepunt? Al het leven heeft waarde!

Wat ik een beetje krom vind in de discussie is dat er geklaagd wordt over importproducten terwijl er enorm trots gedaan wordt over de enorme export.
Dat is toch meten met twee maten?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 13:53

Juval, er sterven jaarlijks nog veel meer planten- en diersoorten uit. Stand van weidevogels en vlinders holt bijv. achteruit.

En boeren plegen niet massaal zelfmoord tgv de stikstofmaatregelen.
Als je ueberhaupt wat zinnigs wil zeggen over zelfmoord onder boeren, zul je met cijfers en bronnen moeten komen en deze bovendien af moeten zetten tegen het algemene percentage zelfdodingen. Niet zomaar lukraak roepen dat er levens op het spel staan, en daarbij verontwaardigd stellen dat een boerenleven meer waard is dan een uitstervend plantje. Want met alle respect, die vergelijking slaat nergens op.

Ik vraag me daarbij nog steeds af hoe het met de natuurbeleving van boeren zit (zie mijn vorige post). Althans van die boeren die constant het belang van natuurbehoud blijven bagatelliseren. Terwijl ze naar eigen zeggen wel degelijk 'met en in de natuur' werken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:25

juval schreef:
er worden jaarlijks vele honderden nieuwe plantensoorten en dierensoorten ontdekt.

We weten nog nauwelijks wat voor planten er allemaal zijn maar weten blijkbaar wel heel zeker dat de boeren er de schuld van zijn dat er bepaalde plantensoorten uitsterven.

Hoe weten ze zo zeker dat dat de schuld van de boeren is? In een landje vol met industrie, asfalt, huizen, steden, dorpen, een paar luchthavens, zeehavens en boeren. Is het wel heel erg makkelijk vingertje wijzen richting de boeren.
Ik vraag me serieus af welk aandeel boeren nu dadwerkelijk hebben als het gaat om het uitsterven van een paar plantjes. Het komt mij heel erg over als vingertje wijzen naar de boeren.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:31

fransje23 schreef:

In de meeste provincies maken de "milieu"partijen deel uit van G.S. Vaak op de sleutelpositie natuurbeheer. De provincies bepalen voor een groot deel het beleid daarop.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:31

fransje23 schreef:
Volgens mij zou zowel de boer niet moeten sterven als de plant- en diersoorten niet moeten uitsterven.
Dat is toch discussiepunt? Al het leven heeft waarde!

Wat ik een beetje krom vind in de discussie is dat er geklaagd wordt over importproducten terwijl er enorm trots gedaan wordt over de enorme export.
Dat is toch meten met twee maten?

Zeker. Maar de boer sterft niet uit. Het worden er hooguit (een stuk) minder. Dus die vergelijking slaat kant nog wal. En dan nóg sterft 'het boeren' of 'de mens als diersoort' niet uit en zou het hooguit gaan om een paar individuen die -helaas- zich van het leven beroven. Maar ook daar zie ik graag cijfers van voordat ik conclusies trek over het wel of niet zelfmoord plegen van boeren.

Loretta schreef:
juval schreef:

We weten nog nauwelijks wat voor planten er allemaal zijn maar weten blijkbaar wel heel zeker dat de boeren er de schuld van zijn dat er bepaalde plantensoorten uitsterven.

Hoe weten ze zo zeker dat dat de schuld van de boeren is? In een landje vol met industrie, asfalt, huizen, steden, dorpen, een paar luchthavens, zeehavens en boeren. Is het wel heel erg makkelijk vingertje wijzen richting de boeren.
Ik vraag me serieus af welk aandeel boeren nu dadwerkelijk hebben als het gaat om het uitsterven van een paar plantjes. Het komt mij heel erg over als vingertje wijzen naar de boeren.

Ik hoop dat je zelf ook wel snapt dat er een groot verschil zit in een nieuw plantje ontdekken en uitstervende plantensoorten. En dat we zeker weten dat het de schuld van boeren is? Nou als de plantjes door toedoen van bepaalde specifieke stoffen uitsterven, stoffen die vrijwel alleen door boerenbedrijven worden uitgestoten (want er zit een verschil in stikstoftype-uitstoot tussen normale industrie en de agrarische sector).
Dus, niks 'vingertje wijzen naar de boeren'. Uitstoot door de industrie heeft ook gevolgen die aangepakt moeten worden hoor, begrijp me niet verkeerd, maar je doet nu net alsof de boeren misschien wel onschuldig zijn aan het hele gebeuren en dat is absoluut niet zo.

Vind het altijd zo frappant dat men degelijke wetenschappelijke rapporten zo in twijfel trekt zonder ook maar enig verstand te hebben van chemie of een ander toepasbaar gebied :') .

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:38

Wauw. Ik ben even stil van het totale gebrek aan empathisch vermogen hier. Een greep uit de wondere wereld van de overgesubsidieerde en steenrijke Nederlandse boeren: een meisje aan de andere kant van het dorp heeft op haar dertiende haar vader (melkveehouder) mogen aantreffen in de schuur. De man is jarenlang als marionet van de overheid alle kanten op getrokken en uiteindelijk bezweken aan de psychische gevolgen daarvan. Maar waag het niet om dit te bestempelen als het opofferen van mensen. Dát is niet netjes, het getuigt van een onuitputtelijke drang om met volle overtuiging in de slachtofferrol te duiken en een totaal onvermogen om de zaken in proportie te zien. Proportie, echt waar? ;(

Applaus Askja en IMANDRA, voor deze misselijkmakende houding. Hoe zouden jullie het bovenstaande dan willen noemen? Aansteller-itus van deze boer, vader en echtgenoot? Ik dóe niet zielig, ik benoem de feiten zoals die er zijn. Mag het? Mag het even benoemd worden?

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/225969 ... actie.html

Boeren plegen niet massaal zelfmoord vanwege de stikstofproblematiek. Dat klopt. Is dat nodig dan? Is het niet zo dat ieder mens die dusdanig tot wanhoop gedreven wordt, er één te veel is? Of moet er volgens jullie eerst bewijs op tafel komen dat er bovengemiddeld vaak zelfmoord gepleegd wordt onder een beroepsgroep, voor jullie toe kunnen geven dat er mensenlevens op het politieke spel in Den Haag en Brussel staan?

Ik hoop met heel mijn hart dat jullie ooit beseffen dat er, naast aandacht voor klimaat en milieu, ook nog zoiets bestaat als menselijkheid. Schijn je een mooier mens van te worden ;)
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 16-12-19 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:43

Ik schreef sterven, niet uitsterven!
Imandra.

Ieder mensen leven wat beëindigd wordt doordat problemen boven het hoofd groeien is er een teveel.
Al is dat niet puur voorbehouden aan boeren.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:47

Tiepfoudt schreef:
Wauw. Ik ben even stil van het totale gebrek aan empathisch vermogen hier. Een greep uit de wondere wereld van de overgesubsidieerde veehouderij: een meisje aan de andere kant van het dorp heeft op haar dertiende haar vader (melkveehouder) mogen aantreffen in de schuur. De man is jarenlang als marionet van de overheid alle kanten op getrokken en uiteindelijk bezweken aan de psychische gevolgen daarvan. Maar waag het niet om dit te bestempelen als het opofferen van mensen. Dát is niet netjes, het getuigt van een onuitputtelijke drang om met volle overtuiging in de slachtofferrol te duiken en een totaal onvermogen om de zaken in proportie te zien. Proportie, echt waar? ;(

Applaus Askja en IMANDRA, voor deze misselijkmakende houding. Hoe zouden jullie het bovenstaande dan willen noemen? Aansteller-itus van deze boer, vader en echtgenoot? Ik dóe niet zielig, ik benoem de feiten zoals die er zijn. Mag het? Mag het even benoemd worden?

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/225969 ... actie.html

Boeren plegen niet massaal zelfmoord vanwege de stikstofproblematiek. Dat klopt. Is dat nodig dan? Is het niet zo dat ieder mens die dusdanig tot wanhoop gedreven wordt, er één te veel is? Of moet er volgens jullie eerst bewijs op tafel komen dat er bovengemiddeld vaak zelfmoord gepleegd wordt onder een beroepsgroep, voor jullie toe kunnen geven dat er mensenlevens op het politieke spel in Den Haag en Brussel staan?

Ik hoop met heel mijn hart dat jullie ooit beseffen dat er, naast aandacht voor klimaat en milieu, ook nog zoiets bestaat als menselijkheid. Schijn je een mooier mens van te worden ;)

Omdat ik het met je eens ben:
https://www.google.com/search?q=boeren+ ... e&ie=UTF-8
https://www.melkveebedrijf.nl/nieuwsart ... 4c46o4308/
https://www.113.nl/actueel/nieuwsuur-zo ... der-boeren

Zijn wat oudere berichten, maar kan me niet voorstellen dat het in een jaar tijd flink verminderd is met deze regels erbij.

Voor de rest lees ik stil mee en verbaas ik me over sommige reacties. Respect voor onder andere Tiepfoudt om toch te blijven reageren en proberen mensen bewuster te maken. Petje af!

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:47

fransje23 schreef:
Ieder mensen leven wat beëindigd wordt doordat problemen boven het hoofd groeien is er een teveel.

Absoluut. Ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat mensen blijkbaar een getal nodig hebben dat een bovengemiddelde aangeeft, over welke beroeps- of maatschappelijke groep het ook gaat.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:51

Ho ho ho.

Gebrek aan empatisch vermogen? Hoezo? Ik heb meerdere keren gezegd dat ik echt wel met de boeren meeleef, maar dat wil nog niet zeggen dat we dan maar moeten accepteren dat talloze plant- en diersoorten verloren gaan. Daar gaat óók empathisch vermogen heen. Dat vind ik ook belangrijk! Niemand zou zelfmoord moeten plegen vanwege regelgeving, maar aan de andere kant moeten we ook zorgen voor onze natuur. In een ideale wereld kunnen boeren gewoon boeren en zorgen de goed-te-volgen regels ervoor dat de natuur behouden wordt. Maar die ideale wereld is er niet. Dus moet er naar een oplossing gezocht worden waarin boeren makkelijk kunnen stoppen zonder torenhoge schulden OF gesubsidieerd & geholpen worden zodat ze hun bedrijven kunnen omzetten met het behoud van natuur in het achterhoofd.

Ik heb nergens gezegd dat het aanstellerites is in de agrarische sector, dus ik ben eerlijk gezegd wel beledigd dat je me die woorden zo in de mond legt. Ook dat je zegt dat er gebrek aan empathisch vermogen is: dat gebrek is er niet. Ik heb gezegd dat ik niet zomaar een aanname wil doen over het wel of niet plegen van zelfmoord in de agrarische sector, gewoonweg omdat ik de cijfers niet weet. Dat is toegeven dat ik het niet weet, niet concluderen dat het dan allemaal maar meevalt. Het enige waar ik ook op doelde met mijn posts is dat het in het grote geheel minder erg is als er een paar individuen zelfmoord zouden plegen, dan dat er talloze dier- en plantsoorten uit zouden sterven die nooit meer terugkomen. In het grote geheel. The big picture.
Ik bedoel daarmee natuurlijk NIET dat het maar geaccepteerd moet worden dat het zo heftig is in de boerenbusiness dat er sprake is van een hoog aantal zelfmoorden. Integendeel.

fransje23 schreef:
Ik schreef sterven, niet uitsterven!
Imandra.

weet ik, maar ik ging verder op Juval dr post. Natuurlijk ben ik het volmondig met je eens.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:54

November 2018

Afbeelding

Pas op met het vergelijken van het uitsterven van een plant met een mens.... ken helaas 3 boeren die niet meer konden leven...

IMANDRA

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 14:59

Oké, dan durf ik nu wel voorzichtig te zeggen dat het inderdaad zo erg is als jullie stellen. Maar ik was sowieso al van mening dat de overheid de boeren wat meer tegemoet moet komen (niet met het versoepelen van hoognodige regels/protocollen die de natuur beschermen maar financieel etc zodat boeren het hoofd wél makkelijker boven water kunnen houden en zich wél makkelijker kunnen aanpassen) dus aan mijn mening verandert het niets. Hooguit dat er meer haast achter zit om het goed te krijgen, maar die haast zit er sowieso wel.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:01

IMANDRA schreef:
Loretta schreef:

Ik hoop dat je zelf ook wel snapt dat er een groot verschil zit in een nieuw plantje ontdekken en uitstervende plantensoorten. En dat we zeker weten dat het de schuld van boeren is? Nou als de plantjes door toedoen van bepaalde specifieke stoffen uitsterven, stoffen die vrijwel alleen door boerenbedrijven worden uitgestoten (want er zit een verschil in stikstoftype-uitstoot tussen normale industrie en de agrarische sector).
Dus, niks 'vingertje wijzen naar de boeren'. Uitstoot door de industrie heeft ook gevolgen die aangepakt moeten worden hoor, begrijp me niet verkeerd, maar je doet nu net alsof de boeren misschien wel onschuldig zijn aan het hele gebeuren en dat is absoluut niet zo.

Vind het altijd zo frappant dat men degelijke wetenschappelijke rapporten zo in twijfel trekt zonder ook maar enig verstand te hebben van chemie of een ander toepasbaar gebied :') .

Dat soort stoffen worden toch stuk voor stuk al verboden. Dat is toch een hele andere discussie dan de halvering van de veestapel vanwege het feit dat de rechter het PAS van tafel heeft geveegd.

Waar kan ik dat wetenschappelijk bewijs vinden? Wat er in de krant staat is immers doorgaans niet erg wetenschappelijk. er wordt wel heel vaak geroepen dat iets wetenschappelijk bewezen is terwijl dat niet altijd het geval. Ik zeg niet dat het niet waar is, maar ik ben wel zeer kritisch geworden tegen de uitspraak dat iets wetenschappelijk bewezen is aangezien er nogal zeer hoge eisen gesteld worden om te kunnen garanderen dat iets wetenschappelijk onomstoten bewezen is. Vooral in zo'm overbevolkt landje lijkt me dat nogal lastig onomstotelijk aan te tonen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:03

Imandra, dit waren jouw woorden:

IMANDRA schreef:
Er worden geen mensen opgeofferd.

Ik bespeur in deze uitspraak geen enkele twijfel mbt zelfmoord onder boeren. Ik las daar een stellige aanname dat het allemaal nog wel meevalt. Plus het feit dat je achter de post van Askja staat... Wanneer je echt bekend bent met de "keukentafelverhalen" schieten dergelijke uitspraken compleet in het verkeerde keelgat.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:07

Dat individuele gevallen van zelfmoord ongelooflijk tragisch zijn, zal ik niet ontkennen. Maar dat komt in alle geledingen van de samenleving voor, niet alleen bij boeren. Ook bij anderen die hun baan of bedrijf verliezen, relatieproblemen hebben, of het leven sowieso zwaar vinden.
Ik bagatelliseer niets, ik vind alleen kort-door-de-bocht uitspraken als 'er staan levens op het spel' niet correct. Er staat van alles op het spel, maar het gaat globaal gezien niet om levens of lijfsbehoud. Het is ook gewoonweg niet zo dat boeren de enigen zijn die het moeilijk (kunnen) hebben in deze tijd, die sowieso van iedereen een behoorlijke flexibiliteit en zelfredzaamheid vraagt.

Je kunt nog zo boos en verontwaardigd zijn over het feit dat ik daarop wijs, en je kunt (onterecht) menen dat het mij en anderen hier dùs totaal ontbreekt aam compassie en inlevingsvermogen ten opzichte van boeren in het nauw, het is gewoon níet zo dat boeren door de huidige stikstofcrisis bedreigd worden met uitsterven in de letterlijke zin. Zelfs niet in de figuurlijke zin. Ja, er zullen boeren moeten stoppen, anderen zullen hun bedrijfsvoering, inderdaad voor de zoveelste keer, moeten aanpassen, en er zullen boeren zijn die daar heel veel stress van ondervinden, maar ze worden niet bedreigd, vervolgd of naar het leven gestaan.
Dus als er bewoordingen gekozen worden die dat wel suggereren, ja, dan stoor ik mij daaraan. Ook al heb ik begrip voor de onderliggende emotie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:12

Het is natuurlijk vreselijk dat er zelfmoord wordt gepleegd, keer op keer zo ontzettend triest..
Maar het is niet direct heel vreemd dat het percentage bij boeren iets hoger ligt dan gemiddeld. Dat hoeft helemaal niet aan de regelgeving te liggen. Het is nu eenmaal een erg riskant beroep.
Je hebt als boer gewoon meer kans op tegenvallers. Of dat nu een ziekte is bij je dieren of planten, een stalbrand, fripronil, een tegenvallende oogst of stormschade.. Ook al krijg je als boer de schade (deels) vergoed, ik kan me goed voorstellen dat zo'n teleurstellingen allemaal bijdragen aan depressies.
Voor veel (varkens)boeren lijkt het me juist een mooie optie om te kunnen stoppen als ze het niet meer zien zitten, en gebruik te kunnen maken van de warme sanering.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:12

Tiepfoudt schreef:
Imandra, dit waren jouw woorden:

IMANDRA schreef:
Er worden geen mensen opgeofferd.

Ik bespeur in deze uitspraak geen enkele twijfel mbt zelfmoord onder boeren. Ik las daar een stellige aanname dat het allemaal nog wel meevalt. Plus het feit dat je achter de post van Askja staat... Wanneer je echt bekend bent met de "keukentafelverhalen" schieten dergelijke uitspraken compleet in het verkeerde keelgat.

Jij leest in die quote dat het allemaal wel meevalt? Misschien moet je aan je begrijpend lezen werken. Sowieso vind ik het niet helemaal netjes dat je 1 ambiguous zinnetje compleet uit de context trekt van de rest van het stuk. Met 'opofferen' bedoel ik moedwillig -bewust- iets laten sterven. Daar is geen sprake van binnen de boeren (lijkt me zowel van milieuorganisaties als de overheid niet de bedoeling om mensen moedswillig van het leven te beroven door alle strenge regels). Juval doelde er wél op dat al die uitstervende plantjes niet uitmaken en dan is het wel het moedwillig laten uitsterven = opofferen van deze plantsoorten.

In diezelfde quote zeg ik letterlijk dat ik geen uitspraak wil doen over het wel of niet zelfmoord plegen van boeren. Want ik had de cijfers niet dus wilde er linksom of rechtsom geen uitspraak over doen.

Imo ben je echt zoekende naar dingen zodat je weer flink vanuit de slachtofferrol kan discussiëren, gezien deze quote totaal uit zijn verband is gerukt en je ook wel snapt dat ik niet moedwillig boeren de dood in wil jagen met regeltjes. Ik heb immers ook al meerdere keren gezegd dat ik echt wel meeleef met de boeren en dat de overheid echt meer moet gaan helpen. Maar hé, het is makkelijk om díé opmerkingen even buiten beschouwing te laten en maar net te doen alsof ik boeren dood wil hebben hè?

@Askja: bedankt, jij verwoord het iets beter :). Niks aan toe te voegen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:23

Askja schreef:
Daarbij: de natuur/het buitengebied is geen eigendom van de boeren. Dat heeft een intrinsieke waarde en het is niet aan boeren om te bepalen hoe dat buitengebied eruit moet zien. Biodoversiteit is een groot goed, als je daadwerkelijk in en met de natuur werkt, zou je je dat toch moeten realiseren lijkt me - of ben ik nu heel naïef?

Elke vierkante centimeter in dit landje is eigendom van iemand. Diegene zal dit moeten beheren en onderhouden ja.
De natuur/het buitengebied is eigendom, van zowel boeren als overheidsorganisaties.

Het buitengebied is grotendeels agrarisch gebied. Dit wordt gebruikt om voedsel te produceren. De agrariër zal er voor zorgen dat dit zo goed mogelijk gebeurt.

Biodiversiteit is inderdaad een groot goed. Als boer werk ik in en met de natuur, ben ik er van afhankelijk zelfs. Of jij naïef bent kan ik niet goed beoordelen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:31

8nnemiek schreef:
Het is natuurlijk vreselijk dat er zelfmoord wordt gepleegd, keer op keer zo ontzettend triest..
Maar het is niet direct heel vreemd dat het percentage bij boeren iets hoger ligt dan gemiddeld. Dat hoeft helemaal niet aan de regelgeving te liggen. Het is nu eenmaal een erg riskant beroep.
Je hebt als boer gewoon meer kans op tegenvallers. Of dat nu een ziekte is bij je dieren of planten, een stalbrand, fripronil, een tegenvallende oogst of stormschade.. Ook al krijg je als boer de schade (deels) vergoed, ik kan me goed voorstellen dat zo'n teleurstellingen allemaal bijdragen aan depressies.
Voor veel (varkens)boeren lijkt het me juist een mooie optie om te kunnen stoppen als ze het niet meer zien zitten, en gebruik te kunnen maken van de warme sanering.

Wel eens gelezen aan hoeveel regels de varkensboer moet voldoen om gebruik te kunnen maken van deze warme sanering? Er zullen niet veel boeren in aanmerking komen....

mellanion84

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:46

En wat dacht je van familiebedrijven die al 100 jaar door dezelfde familie worden gerund en dan ben jij opeens degene die moet zeggen "joh laten we er maar mee stoppen"
moeilijk voor te stellen mischien als je niet geboren en getogen bent op de boederij waar ook je grootouder, ouders broers en zussen bloed zweet en tranen in hebben gestoken en dan moet je dat maar achterlaten.
En wat moet je dan gaan doen? hoeveel vacatures zie jij dagelijks met de titel "voormalige varkensboer gezocht" Nee het is niet zo makkelijk om er mee te stoppen als je heel je leven niks anders hebt gekend. deze mensen gaan niet naar huis na het werk, het IS hun huis en leven..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:55

misterA schreef:
fransje23 schreef:

In de meeste provincies maken de "milieu"partijen deel uit van G.S. Vaak op de sleutelpositie natuurbeheer. De provincies bepalen voor een groot deel het beleid daarop.

Kijk even naar het verloop in de GS in de afgelopen jaren en naar de milieu-partijen.
Het beleid is al jaren kwakkelend en dat is echt niet de schuld van die partijen.
Zou fijn zijn als de echt verantwoordelijke partijen dat zeggen.

Afbeelding

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:01

@ Askja, een paar vragen:

- Wat is precies het punt dat je wil maken met het argument dat zelfmoord altijd en overal voorkomt, niet alleen onder boeren? Verandert dat iets aan de discussie die we momenteel voeren?

- Vind je het dan niet kort door de bocht om te stellen dat er geen levens op het spel staan, omdat het leven van de boeren niet in directe zin wordt bedreigd? Je bent niet in staat om verder te kijken naar de effecten van kromme regelgeving op de psychische toestand van een mens, een ondernemer, een boer in dit geval? Een mens (boer, advocaat, verpleegster, bouwvakker, etc...) psychisch tot wanhoop drijven is imo opofferen. Ik ben benieuwd wat jij ervan wil maken.

@ IMANDRA:

Ik heb in die bewuste post geen twijfel over zelfmoord onder boeren gelezen, die kwam pas later als in:

Citaat:
Zeker. Maar de boer sterft niet uit. Het worden er hooguit (een stuk) minder. Dus die vergelijking slaat kant nog wal. En dan nóg sterft 'het boeren' of 'de mens als diersoort' niet uit en zou het hooguit gaan om een paar individuen die -helaas- zich van het leven beroven. Maar ook daar zie ik graag cijfers van voordat ik conclusies trek over het wel of niet zelfmoord plegen van boeren

Mijn vermogen om begrijpend te lezen is volgens mij niet minder dan die van jouw. Er wordt gesteld dat boeren in geen enkel opzicht worden opgeofferd ten behoeve van "milieu/klimaat/geld". Ik vind het behoorlijk kort door de bocht om dan alleen te denken aan het letterlijk beroven van het leven van een boer. Het lijkt me nogal wiedes dat dat niet aan de orde is. Wel is er sprake van het tot wanhoop drijven met eindeloze, complexe, tegenstrijdige regelgeving die te vaak de druppel is die een emmer doet overlopen. Dus aan jouw zou ik graag dezelfde vraag stellen die ik aan Askja stelde, met name de 2e vraag.

En ga vooral door met mij in de slachtofferrol duwen. Het laatste wat ik wil is zielig doen. Maar blijkbaar is het onmogelijk om de feiten op tafel te leggen, zonder zielig over te komen.

@ 8nnemiek:

Nogmaals, het is mij meer bekend dan mij lief is, dat zelfmoord niet alleen onder boeren voorkomt. Maar dat verandert niets aan deze discussie.

Wel ben ik ervan overtuigd dat complexe, onlogische en destructrieve regelgeving een enorme steen bijdraagt bij iedere overspannen/depressieve boer en in veel gevallen de druppel is die de emmer doet overlopen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:03

Nog even een doordenkertje over bepaalde vergelijkingen die de woordvoerder van FDF heeft gedaan. Ik ben die collectieve verontwaardiging wel een beetje zat:
Esther Ouwehand; PvdD: "De veehouderij is geen haar beter dan de Holocaust".
Roos Vonk; "De stallen in onze veehouderij zijn net zoals de concentratiekampen met de boeren als kampbeulen"
Commissaris van de Koningin Wim van der Donk; " de aanval van de boeren op mij als persoon ervaar ik als de situatie van 75 jaar geleden in Nederland"