Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 16:29

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:
Ik vind Erdogan en Poetin allebei haantjes met allerlei belangen, die niet bijdragen aan stabiliteit in die regio.
Dat vind ik heel erg vriendelijk uitgedrukt Electra. Ik vind ze beiden gevaarlijk als het gaat om de stabiliteit in Europa. Het zijn beiden dictators die puur en alleen voor eigen agenda gaan en beiden hebben de democratie om zeep geholpen.

Ik vond het ook vriendelijk van mezelf uitgedrukt :D

Anoniem

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 16:31

Weet je wat het probleem is, er is geen oplossing voor de oorlog in Syrie. Mijn vader riep net heel hard dat we een VN-afgevaardigde en niet-islamitische leider moeten aanstellen daar, en de rest plat moeten bombarderen. Jammer genoeg gaat het niet zo makkelijk.

Assad heeft bewezen dat hij geen geschikte leider is, en het staat op het programma van de EU om hem te laten aftreden op het moment dat de strijd tegen de IS een beetje is gekalmeerd. Al Nuusra is ook absoluut geen geschikte leider, aangezien zij nogal van het geweld gebruiken zijn. In feite zou je geen soennitische leider kunnen neerzetten, maar ook geen sjiitische. Als je een leider zou neerzetten die westers of erg westers georienteerd is, dan zou er opspraak komen vanuit de burgers, dit willen zij immers niet allemaal.

Dan heb je ook nog eens het grote probleem dat er een grote kans is dat er een gigantisch machtsvacuum ontstaat op het moment dat Assad aftreed. Eigenlijk heb je na het aftreden van een enorm sterke leider/dictator, een nieuwe sterke leider/dictator nodig. Ik zie het best gebeuren dat Assad uiteindelijk aftreed, maar dat er dan een coup gepleegd wordt door de resten van de IS, of door Al Nuusra, of door het leger van Syrie. En dan? Dan zit je met een militante staat waar we al helemaal geen grip meer op hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 17:15

Emmaa_ schreef:
Ik zie het best gebeuren dat Assad uiteindelijk aftreed, maar dat er dan een coup gepleegd wordt door de resten van de IS, of door Al Nuusra, of door het leger van Syrie. En dan? Dan zit je met een militante staat waar we al helemaal geen grip meer op hebben.

Heb ik precies hetzelfde gedacht en dat maakt het zo gecompliceerd.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:27

Even een linkje, hele informatieve video over hoe Daesh/IS is ontstaan, en waar precies. Geen idee of deze video al eerder is gelinkt, zeker de moeite waard, omdat er ook uitleg is over wat nou precies de oorzaak is dat ze zo snel zoveel macht en wapens hadden.
https://www.youtube.com/watch?v=SK7jbxBQATw

En dan, advocaat van de duivel, wat maakt dat Assad geen geschikte leider is? Dat wij hem als dictator bestempelen?
Niet dat ik wil zeggen dat het een goede leider is, maar ik vind wel dat we sceptisch moeten zijn over wat er nou gezegd wordt, en door wie. En onszelf de vraag moeten stellen waarom?
We strooien steeds vaker met het woord dictator, en zodra het woord valt zijn wij meteen de eerste om te roepen 'okay die moet weg!' maar wat maakt iemand een dictator, en hoeveel daadwerkelijk bewijs is er?

Nogmaals, ik zeg niet dat Assad geen dictator is, maar ik probeer me zoveel mogelijk sceptisch op te stellen en zelf onderzoek te doen. En bij mij heerst de laatste week vooral de vraag, als Assad en Putin dictators zijn en zo stelling zo genoemd worden door onze media en regeringsleiders, waarom stellen we dat dan niet openbaar over Erdogan?

Assad, als hij uiteindelijk aftreed, zal dat moeten gebeuren nadat Daesh en Al nusra en weet ik wat voor extremistische organisaties daar weg zijn. Is dat niet zo, dan krijgen we weer een machtvacuum, en zoals de video hierboven gelinkt uitlegt, dat is precies hie Daesh zo snel heeft kunnen groeien.

Met name daardoor snap ik nier waarom Obama zo stellig is dat Assad eerst weg moet, want het lijkt me duidelijk dat dat een hele grote kans van falen en grote problemen dan nu heeft.

En dan even als laatste, hier liep ik van het weekend tegenaan en is ook wel iets wat mij nou tot denken heeft gezet: http://thewashingtonstandard.com/air-fo ... n-by-feds/

Wat maakt onze drone strikes nou zo'n goed idee, waarom mag het? Waarom is het niet okay om met een vliegtuig over een land te vliegen en een bom te droppen, waar we geen officiele oorlogsverklaring mee hebben en waarom gebruiken we daar nu een drone voor, en kijken de andere kant op als het gebeurt? En wat is inderdaad de reactie van de bevolking als we het doen, maken we de haat tegen het westen niet alleen maar groter door dit te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 18:32

De term dictator is voor mij niet per se een negatief beladen term. Er zijn veel landen die veel baat hebben bij een sterke leider - die bestempelen wij misschien als 'dictator', wat door veel mensen als iets negatiefs wordt opgevat. Er zijn wel degelijk landen die het beter doen onder een gigantisch strak regime (veelal door gebeurtenissen in het verleden, een land kan niet ineens een democratie worden), maar er zijn ook landen, en leiders, die er een stapje te ver mee gaan.

Dat Assad geen geschikte leider was bleek voor mij tijdens de demonstraties in de Arabische Lente. Hij besloot zonder enige aanleiding een dat een vreedzame demonstratie tegen zijn regime gestopt moest worden omdat hij per se wou schieten. Toen er mensen terug zijn gaan schieten werd hij boos.

Nou is dat misschien nog wel begrijpelijk. Hij was bang voor het vallen van zijn regime, hij wou geen burgeropstand, enzovoorts enzovoorts. Wat wel enorm stuitend is, is dat hij appelgas heeft gebruikt in een wijk waar alleen maar burgers wonen. Burgers ruiken appels, komen naar buiten want jammie en waar komt die geur vandaan, en vervolgens stikken ze omdat appelgas enorm giftig is. Imo is dat een van de weinige dingen waar een leider echt niet mee weg zou moeten komen.

Overigens stel ik dat persoonlijk wel net zo hard over Erdogan. Hij neemt Poetin-trekjes aan, met zijn eigen TVzenders en dat soort gebeuren. Turkije wordt steeds meer afgezonderd van de rest van de wereld, en dat is angstaanjagend omdat het de poort is naar Syrie, maar ook naar Europa. Ik heb mijn reisje naar Istanbul in ieder geval omgezet naar een reisje naar Berlijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 19:16

Drifter schreef:
wat maakt dat Assad geen geschikte leider is? Dat wij hem als dictator bestempelen?

De Syriërs zijn met name voor Assad op de vlucht en minder voor IS. Dit omdat Assad chemische wapens inzet tegen zijn eigen bevolking en niet alleen een dictator is, iets dat Poetin en Erdogan ook zijn, maar dus de (chemische) wapens massaal richt tegen zijn eigen bevolking :n . Poetin hoeft van mij niet weg als zijnde een dictator hoe gevaarlijk ik hem ook vind voor het westen.
Erdogan is de democratie buiten spel aan het zetten en brengt meer en meer de koerden om. Vind ik al een ander verhaal worden.
Assad is fout. Heel erg fout en wreed tegen zijn eigen bevolking.
Ondanks dat deel ik wel de mening van Emmaa_ als ze de terechte vraag stelt: "wat gebeurt er met dat gebied als Assad er niet meer is". Dus inderdaad eerste IS verslaan als doelstelling en dan Assad lijjkt me een verstandige volgorde hoe erg ik het ook vind voor zijn eigen bevolking.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:37

Het gebruik van gas tegen zijn eigen bevolking is nooit officieel bewezen.. er is bewezen dat er sarin gebruikt is, dat wel, Assad zei dat de tegenpartij het had gebruikt, en wij zeiden met zn allen dat Assad het gedaan had.

Ik was toen ook overtuigd, en het is pas sinds de laatste maanden, nu ik erachter ben hoeveel nare spelletjes daar door verschillende groepen en landen gespeeld worden, dat ik niet zo overtuigd meer ben. Of in ieder geval, Skeptisch.
Assad had enorm veel te verliezen op dat moment, de hele wereld keek al naar hem als boeman, dus logisch is het niet om dan je eigen bevolking te gassen.
Tegenstanders die wilden dat het westen er in zouden grijpen, hadden veel meer te winnen als Assad hiervan beschuldigd zou worden.
Overigens heeft Assad de rest van zijn chemische wapens ingeleverd toendetijd.

Ik begin er gewoon steeds meer aan te twijfelen dat wij het hele verhaal zien, er zijn zoveel merkwaardige dingen aan de hand om het hele Syrie gebeuren heen dat ik steeds grotere vraagtekens heb.
Het is gewoon een enorme rotzooi daar, en een ding is de waarheid, wat er ook gebeurt de bevolking is de dupe.

In ander nieuws, omdat we het over Turkije hadden eerder ivm Syrie, http://europe.newsweek.com/european-uni ... eal-399293
We hebben een deal,
Citaat:
A key element is 3 billion euros ($3.2 billion) in EU aid for the 2.2 million Syrian refugees in Turkey, intended to raise living standards and so persuade more to stay put rather than attempt the perilous crossing to the Greek islands and the EU.

Also on offer to Ankara, which has driven a hard bargain but also wants to revive relations with its European neighbors as it faces trouble in the Middle East and from Russia, is a "re-energized" negotiating process on Turkish membership of the EU—even if few on either side expect it to join soon.

Tja...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:09

net mijn broer en ma aan de lijn die in parijs noord bij de thalys vast zitten. De thalys rijden niet, ik dus even in paniek.... Heb even thalys gebeld en er schijnt koperdiefstal onderweg op brussel gestolen te zijn en zijn ze nu aan t repareren... pfew toch even opgelucht. De thalys staat in planning rijden dubbel vanaf 15 uur weer... hopen dus dat ze vandaag thuis komen !

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 13:14

Mijn broer moest vorige week ook naar Parijs met de Thalys en hij was heel koeltjes over de extra "beveiliging." Hij had een koffer vol elektronica en kabels mee (laptops, materiaal om muziek te maken want hij ging optreden) - security heeft de koffer opengemaakt, één blik op geworpen, vervolgens zeiden ze "oei oei" en hebben ze 'm door gelaten zonder te controleren. Zijn naam stond ook fout op z'n ticket (was door de concertorganisator geboekt), ook geen haan die ernaar kraaide :=

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 14:18

Ik kom net terug van een weekendje York, met de boot. Ik had daar ook wel iets meer maatregelen verwacht, maar eigenlijk was dat niet zo. Op de heenweg werden onze koffers gecontroleerd, maar dat was het ook. Op de terugweg hoefden we niet eens ons paspoort te laten zien...

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 01:49

Hoe staat het er nu voor in Brussel? Lopen er nog militairen rond of is er weer een Beetje 'rust" terug gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 02:05

Gans België is nog steeds niveau 3 en dan staan er militairen op bepaalde plaatsen. Mij stoort de aanwezigheid van die mannen in het straatbeeld totaal niet.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 02:16

ik zie nog vrij veel militairen hier in brussel, maar de rust is gedeeltelijk teruggekeerd :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 08:51

In Molenbeek is alles weer helemaal rustig en normaal. Maar in centrum Brussel zag ik wel nog behoorlijk wat militaire voertuigen en militairen met wapens die op bepaalde high profile straten en plaatsen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 16:30

Ze hebben paar dagen terug eentje opgepakt op de luchthaven vlak voor hij naar Turkije vertrok.
Toen ik vorige week zaterdag mijn vriend ging ophalen op zaventem was het er rustig. Tot een massa oudjes uit de Gates kwamen. Gingen ze de hele uitgang blokkeren om gezellig te kletsen en afscheid te nemen. Als er toen wat was gebeurd hadden de 2 militairen geen gaatje doorgang gehad.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:32

Zonet kwam op het Franse journaal dat de Belgische en Franse politie n.a.v aanslag in Parijs twee nieuwe verdachten actief zoeken. Zal later op de dag of morgen wel meer duidelijkheid over komen.

Ilona__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:05

Volgens nu.nl is er een IS leider gedood.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:23

Weet iemand waarom er vandaag verscheidene metrostations in Amsterdam zijn ontruimd en alarmen afgingen ed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:26

liekec schreef:
Weet iemand waarom er vandaag verscheidene metrostations in Amsterdam zijn ontruimd en alarmen afgingen ed?

Is dat zo? :?
Totaal niks van gemerkt :n

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:06

Lente schreef:
liekec schreef:

Is dat zo? :?
Totaal niks van gemerkt :n

Ja, rond 13:40. Centraal station, waterloo en weesper plein is wat ik mee heb gemaakt. Vanuit duivendrecht reed er ook maar 1 lijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:25

Apart. Ben een klein uur later van Weesperplein naar Duivendrecht gereden en ik heb niks geks gezien.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:37

Lente schreef:
Apart. Ben een klein uur later van Weesperplein naar Duivendrecht gereden en ik heb niks geks gezien.

Het reed ook vrij snel weer, ze hebben het heel adequaat opgelost. Maar zelfs toen ik om 15:50 er was, liep er nog wat politie rond! Weet niet hoe je dat hebt kunnen missen haha.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 02:21

De Amerikaanse band Eagles of death metal zijn bij het bataclan theater geweest om bloemen te leggen en stil te staan bij het vreselijke. Eerder stonden zij samen met U2 voor het eerst weer op het podium tijdens het concert van U2 in Parijs.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:50

Vandaag waren manlief en ik met vriendin in Parijs want we hadden in de ochtend een afspraak bij de Ambassade om onze NL paspoorten die verlopen waren te vervangen.

Daarna gingen we naar Place de la Republique en ik zelf vond dat heel ontroerend en we hebben kaarsjes opgestoken en later van een afstand vanwege het respect een foto genomen.

Afbeelding

Vervolgens hebben we enorm genoten van onze metro dagkaart waarmee we eerst naar de Eifel toren zijn gereisd en daar rond gelopen, toen heerlijk gegeten daar vlak bij, vervolgens naar de mooie NOtre Dame, Qatier Latin, Place de la centre de la Pompidou (erg leuk vanwege expositie klimaat top).

Toen was het alweer tijd om de trein naar huis te nemen.

We waren erg verbaasd dat we zo weinig leger en bewapende politie op straat zagen. Je zou echt niet zeggen dat het niveau 3 is in Parijs. := Ben zelf nog geen seconde bang geweest ondanks dat we de hele dag in de metro zaten, op toeristische plekken liepen, in de ambassade waren, aan het raampje aten etc.
We mochten alleen niet vanwege scherpere veiligheidseisen naar de wc in de ambassade. En we moesten ons buiten melden (in het Frans want de goede man sprak zeer veel talen maar geen NL := ) maar als je hier woont is dat ook geen probleem. Na noemen van onze namen mochten we naar binnen waarna de deur weer gelijk i n het slot ging.
Binnen merkte je niets meer van verhoogde veiligheidseisen. We werden gewoon goed geholpen.
Dus we hebben gewoon leuke en vermoeiende dag gehad en het is fijn dat Parijs zo gezellig was. Een echte aanrader weer.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:15

Even een schopje met een gerelateerde update.

Sallah abdeslam en nog 2 andere zijn net opgepakt in Molenbeek