Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:44

Yesilgoz riep voor er ook nog maar een verkiezingsprogramma was, al dat GL/PvdA geen optie was toch? Of heb ik de tijdlijn verkeerd?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:47

VVD sloot al uit voordat er uberhaupt een inhoudelijk plan was. Wel plan, geen plan, boeiend, VVD sluit gewoon uit. Er ligt nú pas iets om op de inhoud op uit te sluiten. Om over te onderhandelen.

@San_87 nee hoor, klopt als een bus.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:49

_San87_ schreef:
Yesilgoz riep voor er ook nog maar een verkiezingsprogramma was, al dat GL/PvdA geen optie was toch? Of heb ik de tijdlijn verkeerd?

Zeker maar wel op de inhoud van hun programma's.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:51

Gnome schreef:
_San87_ schreef:

Zeker maar wel op de inhoud van hun programma's.

Dat kan toch niet als er nog geen programma is?

Baseren op programma's uit het verleden is niet zo handig, imo.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:52

Maar als GL/PvdA wil regeren (en dat willen ze waarschijnlijk), valt er gewoon te praten over dingen die in het programma onoverkomelijk zijn. Zo werkt coalitievorming.

San_87, ik denk verkiezingsprogramma.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:55

Ze hebben toch een verkiezingsprogramma? Daar staat toch geen onzin in?

Als partijen zo ver uit elkaar liggen, snap ik best dat ze op voorhand zegt, dat heeft geen zin. Dus ben erg benieuwd naar het gesprek morgen. Ga er namelijk vanuit dat Buma in gesprek met VVD ook wel al tot overeenkomsten had kunnen komen als die er waren.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:55

Gnome schreef:
Ik bekijk trouwens net de video van Yesilgoz over haar bezoek aan Buma en daarin zegt ze dat ze het een goed stuk vindt met uiteraard dingen waar ze het wel of niet mee eens zijn. Ontbreekt ook nog in hoe er voor dingen betaald moet gaan worden maar ze spreekt daar in ieder geval niet over 'alles moet in de prullenbak'.

Op de radio zei ze wat anders!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:58

En ze zei: plan kan direct de prullenbak in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:59

Gnome schreef:

Als partijen zo ver uit elkaar liggen, snap ik best dat ze op voorhand zegt, dat heeft geen zin. Dus ben erg benieuwd naar het gesprek morgen. Ga er namelijk vanuit dat Buma in gesprek met VVD ook wel al tot overeenkomsten had kunnen komen als die er waren.

Ja, maar ze riep voor er überhaupt een verkiezingaprogramma was toch al dat GL/PvdA geen optie was? Dan sluit je toch al voorbarig uit en niet op de inhoud?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:01

_San87_ schreef:
Gnome schreef:

Ja, maar ze riep voor er überhaupt een verkiezingaprogramma was toch al dat GL/PvdA geen optie was? Dan sluit je toch al voorbarig uit en niet op de inhoud?

Oh dat weet ik niet. Ik dacht op basis van het programma. Eerder heb ik het niet gehoord of gelezen maar ik geloof je als je zegt dat dat zo was.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:05

Gnome schreef:

Als partijen elkaar bij voorbaat al uit gaan sluiten op verkiezingsprogramma wordt het wel héél lastig om ooit maar met iets samen te werken. Geen enkele partij ooit ever kan zijn verkiezingsprogramma 1 op 1 uitvoeren in een coalitie, ze moeten állemaal water bij de wijn doen. Over alles in het verkiezingsprogamma valt te praten. Bijvoorbeeld - Gl/PvdA zal, mits de voorkeurscoalitie van D66 er komt, met 3 economisch vrij liberale partijen moeten regeren, óók met de VVD. Dat betekent flink water bij de wijn op economisch gebied voor hen.

Dat is geen verkiezingsbelofte breken, dat is hoe samenwerken in een coalitie werkt. Ze zeggen niet voor niets, regeren is halveren. De campagnetijd is voorbij, nu is het tijd om te gaan regeren. Maar kennelijk heeft de VVD ook geen actieve herinneringen aan hun verleden als bestuurspartij.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:06

Benzz schreef:

Hoop dat ie nog een keer voorbij komt op de radio. Ben wel benieuwd naar de hele context.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:15

Gnome schreef:
Benzz schreef:

Hoop dat ie nog een keer voorbij komt op de radio. Ben wel benieuwd naar de hele context.

Radio 538, 17 of 16.30 journaal.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:20

nps schreef:
Dus wacht even… D66 sluit níet uit, maar verkent hun voorkeurscoalitie, en roept op tot eerst spreken over de inhoud, en wordt daar wél op afgereken, VVD sluit wél uit, en niet op de inhoud, en wordt daar niet op afgerekend? Ik krijg hier echt een error in mijn hoofd van… het zou toch heel gek zij als ze zouden zeggen, oh de VVD wil alleen maar met Ja21, oké prima, boeiend dat we de grootste zijn, we gooien gewoon onze voorkeur overboord direct met Ja21 praten!

@journee - zeer speculatief. D66 zit er niet alleen voor mooie verhalen naar de achterban. Is ook vaak genoeg gedaald in de zetels en weer gestegen en áltijd bij hun verhaal en roots gebleven. Zonder gekke sprongen, altijd constructief. Komt nu ook wee van ik dacht 9 zetels aan. Het is geen VVD ;)

Met JA21 regeren gaat ze hoe dan ook zetels kosten. Maar als er écht geen andere optie is, en dit plan eerst écht op de inhoud is doorgesproken weet ik zeker dat ze minimaal aan tafel gaan met JA21. En als zij ook serieus willen praten er gewoon geregeerd gaat worden met JA21, ondanks dat het D66 zetels kost. Dat doe je als fatsoenlijke partij.

Heb je het linkje gelezen wat ik deelde en de reactie van Buma?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:22

Thanks Benzz. Moet ff zoeken of ik dat ergens terug kan luisteren.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:40

journee schreef:
nps schreef:
Dus wacht even… D66 sluit níet uit, maar verkent hun voorkeurscoalitie, en roept op tot eerst spreken over de inhoud, en wordt daar wél op afgereken, VVD sluit wél uit, en niet op de inhoud, en wordt daar niet op afgerekend? Ik krijg hier echt een error in mijn hoofd van… het zou toch heel gek zij als ze zouden zeggen, oh de VVD wil alleen maar met Ja21, oké prima, boeiend dat we de grootste zijn, we gooien gewoon onze voorkeur overboord direct met Ja21 praten!

@journee - zeer speculatief. D66 zit er niet alleen voor mooie verhalen naar de achterban. Is ook vaak genoeg gedaald in de zetels en weer gestegen en áltijd bij hun verhaal en roots gebleven. Zonder gekke sprongen, altijd constructief. Komt nu ook wee van ik dacht 9 zetels aan. Het is geen VVD ;)

Met JA21 regeren gaat ze hoe dan ook zetels kosten. Maar als er écht geen andere optie is, en dit plan eerst écht op de inhoud is doorgesproken weet ik zeker dat ze minimaal aan tafel gaan met JA21. En als zij ook serieus willen praten er gewoon geregeerd gaat worden met JA21, ondanks dat het D66 zetels kost. Dat doe je als fatsoenlijke partij.

Ohja, je hebt gelijk! Met Ja21 kan eingelijk niet eens, want geen meerderheid. Dus het is eigenlijk nog gekker - het wordt D66 verweten dat ze níet willen met de partij die a. geen meerderheid oplevert en b. inhoudelijk ver van ze af staat, maar de VVD niet dat ze eigenlijk de enigst mogelijke coalitie finaal blokkeren. Helder.

Ik had best een wedje willen leggen op dat D66 wel met JA21 zou gaan, maar dat is dus geen reeele optie.

Over het nieuws- ontzettend jammer. Ik ben benieuwd wat er uit het gezamenlijk gesprek gaat komen morgen. Vond nog dit artikel: https://www.trouw.nl/politiek/formatie- ... ~baecd97f/ . Gaat dus echt over het wie met wie, niet over inhoud. Jammer.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:05

nps schreef:
journee schreef:

Ohja, je hebt gelijk! Met Ja21 kan eingelijk niet eens, want geen meerderheid. Dus het is eigenlijk nog gekker - het wordt D66 verweten dat ze níet willen met de partij die a. geen meerderheid oplevert en b. inhoudelijk ver van ze af staat, maar de VVD niet dat ze eigenlijk de enigst mogelijke coalitie finaal blokkeren. Helder.

Ik had best een wedje willen leggen op dat D66 wel met JA21 zou gaan, maar dat is dus geen reeele optie.

Over het nieuws- ontzettend jammer. Ik ben benieuwd wat er uit het gezamenlijk gesprek gaat komen morgen. Vond nog dit artikel: https://www.trouw.nl/politiek/formatie- ... ~baecd97f/ . Gaat dus echt over het wie met wie, niet over inhoud. Jammer.

Nee, het wordt D66 verweten dat ze een andere partij veroordelen op het feit dat ze voor de onderhandelingen een partij uitsluiten op standpunten, terwijl ze dit zelf ook doen. Van de VVD kun je tenminste nog zeggen dat ze dit vanaf het begin eerlijk hebben gecommuniceerd. Terwijl de D66 constant heeft gehamerd op het belang van samenwerking in het landsbelang en dit dan achter gesloten deuren naast zich neerlegt.

Met een extra partij erbij is een meerderheid nog steeds mogelijk. Ook in het verleden heeft het kabinet wel eens uit 5 partijen bestaan. Toen kon het wel in het 'landbelang'. Dat D66 niet staat te springen om met een 'radicale' partij te regeren kan ik me best voorstellen, maar als een derde deel van de bevolking radicaal rechts heeft gestemd, heb je daar nu eenmaal mee te maken. Dan kun je uit fatsoen in elk geval wel eerst in gesprek, maar deze afgelopen weken zijn naar mijn idee gewoon tijd rekken geweest, omdat D66 eigenlijk ook al had besloten niet met Ja21 te willen. Wees daar dan ook gewoon eerlijk over.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:12

Maar Buma zegt toch dat ie nu geen formatie ziet. Dat betekent dan toch ook dat D66 het ook gewoon niet ziet vliegen over rechts? Is ook hun goed recht. Net als dat VVD en JA21 over links mag weigeren.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 55 min geleden

Zit wat in. Ik denk dat heel constructief Nederland had gehoopt op een wat meer flexibele ruggengraat van VVD. Ik ben benieuwd. Als D66 buigt, en wel voor een minderheidskabinet zonder meerderheid inde Eerste Kamer, mag niemand ooit meer zeggen dat ze niet in landsbelang handelen :'( Want óf D66 moet buigen, óf VVD. Gezien de verkiezingsuitslag blijft het echt het meest logisch dat het VVD zou zijn, maarja...

@journee - je weet nog niet per definitie of D66 heeft uitgesloten, dat is niet fair. Als ze na morgen nog steeds niet willen, dán pas kan je zeggen dat D66 definitief uitsluit. Tot dan toe is het onzin.

Ik heb naar de podcast van BOOS geluisterd, ook toen Jetten te gast was bij Tim Hofman. Die probeerde echt enorm af te dwingen dat Jetten een hard antwoord zou geven op wel of niet met Ja21, tot op het nare af. Jetten gaf niet af, en heeft zelfs onder zeer flinke druk zich niet laten verleiden tot het hard uitsluiten. Wél benoemd dat het niet de voorkeur heeft, en ook dat het lastig zou worden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 50 min geleden

Ja of weer verkiezingen en dan hopelijk wel een meerderheid met 3 partijen. Ik vind heel ver van je eigen idealen moeten bewegen ook niet perse in landsbelang en ook geen garantie voor een stabiel kabinet. Kan toch gaan wringen in de realiteit.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 45 min geleden

Met 2 rechts-liberale partijen en de VVD als derde in de coalitie zullen ze echt niet zo heel ver van hun eigen idealen af worden moeten bewegen hoor. Zelfs Ja21 was verassend positief over de economische agenda (https://www.volkskrant.nl/politiek/live ... ~b4e68858/). GL/PvdA zal veel meer moeten inleveren als enige meer links-economische partij. Op groen gebied heb je 2 partijen en 2 niet-zo-groene partijen, dus zal je ook mooi op het midden uitkomen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29 min geleden

Ja dat blijven jullie hier herhalen maar blijkbaar ziet VVD dat anders. Dat is nu eenmaal zo.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 5 min geleden

Ach, yesilgoz ging afgelopen week opzichtig iets eten met Ja 21 leider, op een locatie waar ze normaal nooit komt maar nu kwam het even goed uit.
Ik ben zo ziek van de vvd houding.