Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:04

Agh dan is het racistisch.

Maar is het dan ook racistisch wanneer iemand tegen mij zegt dat ik een dom blondje ben?
Of wanneer iemand in de zomer zegt "wat ben je wit!"?
Of wanneer ik verhuis naar Marokko, een heel bestaan opbouw maar mijn kinderen die daar dan geboren zouden zijn Nederlanders worden genoemd in plaats van Marokkanen? Is dat dan ook racistisch?

Even benieuwd of het omgedraaid ook werkt.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:08

Dat zijn stereotypen of eventueel een belediging, afhankelijk van hoe het bedoeld/opgevat wordt.
Dat is iets anders dan racisme.

Racisme begint als iemands afkomst gebruikt wordt om iemand als minderwaardig of niet-gelijkwaardig te behandelen.
Laatst bijgewerkt door Saga op 10-11-25 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:10

Raineri schreef:
Esaqar schreef:
Feit is en blijft dat we er totaal verschillend uitzien en alle mensen in landen bepaalde uiterlijke kenmerken hebt. Dat heeft niet met huidskleur te maken. Zet een Brit, een Nederlander en een Zweed naast elkaar en je ziet het direct.

Dat je dus uiterlijke kenmerken hebt van bijvoorbeeld een Turk, en mensen in Nederland je hier nog steeds Turks noemen, is logisch.

Jip en Janneke uitgelegd: Een zebra in een giraffen verblijf is na 4 generatie's niet ineens een giraf. En een koe in een weiland met paarden zal ook altijd een koe blijven.

Dat heeft echt 0,0 met racisme te maken.

Ik snap eigenlijk vooral niet wat je hiermee probeert te zeggen. Het ging over integratie in Nederlandse samenleving en jij haalt er uiterlijke kenmerken bij? Ik snap het niet zo goed, sorry.

Blokker Deri zegt hier eerder:
Citaat:
Ook als je maar 1 nationaliteit hebt en hier geboren bent gebeurd dit nog. Hoe vaak ik opmerkingen heb gehad met "Oh je spreekt zo goed nederlands" en "Je bent een van de goeie" is niet normaal.
Ik ben een mixje, nederlandse moeder. Maar omdat ik bruin ben mag ik wel al die poedersuiker opmerkingen inkoppen.
En dan moet je maar "gewoon accepteren" dat je nooit als nederlander gezien word, en dat dat niet zo erg is?

Dat is racisme. Er is een oordeel over je gemaakt over wie/hoe je bent door hoe je eruit ziet.

Het enige wat ik me afvroeg is; kan je het iemand kwalijk nemen dat er in eerste instantie wordt afgegaan op uiterlijke kenmerken?

Ik wil wel even zeggen dat ik nooit tegen iemand zou zeggen "wat spreek je goed Nederlanders" of (en deze laatste vind ik racistisch) "je bent een van de goeie".

Maar kan je het mensen kwalijk nemen dat ze die aanname maken?

Saga

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:12

Ik vind niet dat je dat iemand persé kwalijk kunt nemen, maar je voorbeeld over verschillende diersoorten en hoe je het allemaal omschrijf was wel echt racistisch.
Als je je vraag gelijk zo op had geschreven:"Het enige wat ik me afvroeg is; kan je het iemand kwalijk nemen dat er in eerste instantie wordt afgegaan op uiterlijke kenmerken?", dan hadden mensen daar veel minder moeite mee gehad.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:12

Saga schreef:
Dat zijn stereotypen of eventueel een belediging, afhankelijk van hoe het bedoeld/opgevat wordt.
Dat is iets anders dan racisme.

Racisme begint als iemands afkomst gebruikt wordt om iemand als minderwaardig of niet-gelijkwaardig te behandelen.

Maar komt dom blondje niet overeen met stelende zwarte? Toeter turk? Die laatste twee vind ik racistisch, waarom de eerste dan niet? Omdat het een blank persoon betreft?

En komt "wat ben jij wit" niet overeen met "wat ben jij zwart"?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:13

Saga schreef:
Ik vind niet dat je dat iemand persé kwalijk kunt nemen, maar je voorbeeld over verschillende diersoorten en hoe je het allemaal omschrijf was wel echt racistisch.
Als je je vraag gelijk zo op had geschreven:"Het enige wat ik me afvroeg is; kan je het iemand kwalijk nemen dat er in eerste instantie wordt afgegaan op uiterlijke kenmerken?", dan hadden mensen daar veel minder moeite mee gehad.

Mijn fout. Had het anders moeten verwoorden.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:16

Nee, het is niet hetzelfde.
"Dom blondje" is een flauwe belediging zonder historische of structurele lading.
“Stelende zwarte” of “toeter Turk” (wat is dat überhaupt) zijn racistische stereotypes, ze verbinden afkomst aan iets negatiefs en/of komen uit een geschiedenis waarin die groepen werden weggezet als minderwaardig.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:20

Toeter Turk omdat er vaak wordt getoeterd tijdens bruiloften.

Mm, ik ben zelf blond en deze opmerking krijg ik wekelijks te horen "toch slim voor een dom blondje". Vind dit hetzelfde als "stelende zwarte". Misschien minder erg maar bij de een is het de huidskleur en bij de ander de haarkleur. Bij beide wordt je zo geboren.

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:21

Esaqar schreef:
We hebben toch allemaal een andere nationaliteit in ons paspoort staan?

Edit: jij maakt er van dat ik het over Nederlanders en niet-Nederlanders heb.
Ik heb het over uiterlijke kenmerken van verschillende nationaliteiten.
Maar dat is natuurlijk vervelend om te horen want dan kan de racismekaart niet gegooid worden. ;)
Ik zou nog even de geschiedenisboeken in duiken als ik jou was. :+ De natiestaat is een relatief nieuw, menselijk construct. Sterker nog, voor 1815 bestond er nog helemaal geen Nederland zoals wij dat nu kennen, en zelfs met de komst van de natiestaat is er altijd migratie geweest en daarmee "vermenging" van de uiterlijke kenmerken van nationaliteiten.

Voor de natiestaat had je rijken en stadstaten, en dat waren al helemaal smeltkroezen van mensen uit alle windstreken. Sterker nog, het is inherent aan een rijk dat het multi-etnisch, multicultureel en meertalig is. Er is alleen weinig vastgelegd bewijs voor omdat onderscheid in die periodes niet gemaakt werd op basis van huidskleur. Ook dat is een menselijk construct dat met name voortkomt uit de Europese vroegmoderne expansie in combinatie met wat christelijk geneuzel om de schaal van de transatlantische slavenhandel (en de onmenselijke behandeling van hun tot slaaf gemaakten) goed te praten.

Esaqar schreef:
Het enige wat ik me afvroeg is; kan je het iemand kwalijk nemen dat er in eerste instantie wordt afgegaan op uiterlijke kenmerken?

Ik wil wel even zeggen dat ik nooit tegen iemand zou zeggen "wat spreek je goed Nederlanders" of (en deze laatste vind ik racistisch) "je bent een van de goeie".

Ja. Het is namelijk aangeleerd gedrag, en wat je is aangeleerd, kun je ook afleren. De Engelsen zeggen niet voor niets when you assume, you make an ass out of u & me.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:27

Ik heb het toch over onze nationaliteit nu? Niet over 200 jaar geleden.

Wanneer ik als blanke vrouw van 1.84 vloeiend Chinees spreek weer ik zéker dat de mensen in China zeggen "wauw wat kan je goed Chinees spreken".
Sterker nog ik denk dat half China met me op de foto wil omdat ik 1.84 ben.
Dan zou dat ook racistisch moeten zijn? Want het gaat om mijn uiterlijke kenmerken.

Ik ben van mening dat we een beetje doorslaan door alles maar persoonlijk op te nemen, in plaats van met een korreltje zout.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:34

Jouw voorbeeld in China is een compliment, geen manier om mensen minderwaardig te maken.
Dat is het verschil, sommige opmerkingen over uiterlijk of afkomst zijn gewoon persoonlijk of cultureel.
Zie jij zelf dat verschil echt niet?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:38

Nou ik vind het over het algemeen niet heel leuk wanneer mensen "wowww jij bent groot" zeggen en met me op de foto willen alsof ik een circus attractie ben.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:39

Dat snap ik helemaal, dat zou ik ook vervelend vinden.
Het is alleen geen racisme.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:47

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:50

Jullie kunnen praten wat jullie willen, maar bij sommigen komt het nooit aan. :D

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:56

Esaqar schreef:
Ik heb het toch over onze nationaliteit nu? Niet over 200 jaar geleden.

Wanneer ik als blanke vrouw van 1.84 vloeiend Chinees spreek weer ik zéker dat de mensen in China zeggen "wauw wat kan je goed Chinees spreken".
Sterker nog ik denk dat half China met me op de foto wil omdat ik 1.84 ben.
Dan zou dat ook racistisch moeten zijn? Want het gaat om mijn uiterlijke kenmerken.

Ik ben van mening dat we een beetje doorslaan door alles maar persoonlijk op te nemen, in plaats van met een korreltje zout.

China is nog steeds heel racistisch. Dat word daar nog normaal gevonden.
Ik vind dat inderdaad ook onder racisme vallen.

Citaat:

Tot op zekere hoogte kan je het iemand wel kwalijk nemen. Persoonlijk vind ik dat wij mensen moeten beoordelen op hun acties en woorden, en niet op uiterlijk.
De opmerking "Wat spreek je goed nederlands" is nog nooit goedbedoelt tegen mij gezegt. Dat is net zo denigrerend als "Oh wow heb je zelf je kont afgeveegt?". Het gaat over iets vanzelfsprekends imho.

Dat komt weer heel anders over als compliment wanneer iemand zelf aangeeft het geleerd te hebben, of nog aan het leren is. Niet tegen iemand die vloeiend en accentloos het als moedertaal spreekt.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:07

Ik heb in China ook ervaringen die ik discriminerend zou noemen. Ken ook mensen die dezelfde ervaringen in Japan hebben. Dat met die foto’s zie ik dan ook niet als compliment, dat is imo echt een soort aapjes kijken. Maar ik ga de link van verootjoo even lezen, interessant.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:11

Maar foto's maken omdat je lang bent, is hun intentie dan om je minderwaardig te laten voelen?
Ik kan me voorstellen dat het voor jou wel zo voelt, maar ik ben benieuwd naar de intentie erachter.

Zo heb ik ook weleens video's gezien van Afrikaanse kindjes die een blank persoon zien en dan helemaal betoverd reageren.
Maar dat is omdat ze dat daar zelden zien, niet om je als minderwaardig te laten voelen.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:16

Intentie maakt niet uit in racisme. Bijvoorbeeld tegen een Nederlander met welk dan ook buitenlands uiterlijk zeggen 'wat spreek je goed Nederlands' of 'waar kom je dan echt vandaan' is vaak niet bedoeld als racisme, maar is het wel :)

Dat maakt het trouwens ook zo lastig. Heel veel discriminatie gebeurt onbewust. Net als sexisme overigens.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:20

Toch klopt dat niet.
Even iets ingekort:
“Racism is the process by which systems and policies, actions and attitudes create inequitable opportunities and outcomes for people based on race (...) more than just prejudice in thought or action.”

De uitspraak "waar kom je vandaan?" of "wat spreek jij goed Nederlands" is geen uitspraak waarin gezegd wordt dat die persoon minderwaardig is of geen rechten zou hebben.
Deze uitspraken vallen dus onder prejudice.

Wat niet betekent dat het ontzettend vervelend kan zijn om aan te horen of mee te maken.
Laatst bijgewerkt door Saga op 10-11-25 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:25

"Waar kom je vandaan" kan ook uit interesse worden gezegd, dat ligt aan de context.

"Wat spreek je goed Nederlands" vind ik niet racistisch maar kleinerend.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:26

Ik woon in het buitenland en krijg die opmerking regelmatig te horen, ik vat het altijd op als een compliment.
Ook de "waar kom je vandaan".
Maar ik kan me voorstellen dat dit voor iemand uit bepaalde andere landen wel anders over kan komen.
Laatst bijgewerkt door Saga op 10-11-25 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:26

“Wat spreek jij goed Nederlands” kan zeker racistisch zijn. Want je baseert je op iemand zijn uiterlijk / huidskleur en daarop baseer jij iemand zijn kennis over de Nederlandse taal.

Ik heb even een studieboek erbij gepakt (van mijn studie Nederlandse Taal en Cultuur).

Dit boek gaat over de identiteitsvorming van Nederland. En begint in 1648 bij de Vrede van Munster.
(Bron: Vieren Van Vrede van Lotte Jensen”.

Dit boek begint bewust op dit moment. Omdat de hedendaagse “Nederlandse identiteit” iets is wat al eeuwen geleden begonnen is.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:28

Nee, dat is een vooroordeel, geen racisme.
Je eerste zin.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 20:29

Saga schreef:
Ik woon in het buitenland en krijg die opmerking regelmatig te horen, ik vat het altijd op als een compliment.

Nee omdat Zweeds niet jouw eerste taal is. Maar als jij in Nederland vaak zou horen dat “je wel goed Nederlands kan” terwijl jij en jouw ouders hier geboren zijn. Dan is dat wel heel denigrerend en vaak zelfs racistisch. Op basis van je huidskleur en ras wordt er aangenomen dat je “niet een van ons” bent.

Een witte Nederlander krijgt dat nooit te horen hoor. Alleen mensen van kleur horen dit.