Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Raineri schreef:Esaqar schreef:Feit is en blijft dat we er totaal verschillend uitzien en alle mensen in landen bepaalde uiterlijke kenmerken hebt. Dat heeft niet met huidskleur te maken. Zet een Brit, een Nederlander en een Zweed naast elkaar en je ziet het direct.
Dat je dus uiterlijke kenmerken hebt van bijvoorbeeld een Turk, en mensen in Nederland je hier nog steeds Turks noemen, is logisch.
Jip en Janneke uitgelegd: Een zebra in een giraffen verblijf is na 4 generatie's niet ineens een giraf. En een koe in een weiland met paarden zal ook altijd een koe blijven.
Dat heeft echt 0,0 met racisme te maken.
Ik snap eigenlijk vooral niet wat je hiermee probeert te zeggen. Het ging over integratie in Nederlandse samenleving en jij haalt er uiterlijke kenmerken bij? Ik snap het niet zo goed, sorry.
Citaat:Ook als je maar 1 nationaliteit hebt en hier geboren bent gebeurd dit nog. Hoe vaak ik opmerkingen heb gehad met "Oh je spreekt zo goed nederlands" en "Je bent een van de goeie" is niet normaal.
Ik ben een mixje, nederlandse moeder. Maar omdat ik bruin ben mag ik wel al die poedersuiker opmerkingen inkoppen.
En dan moet je maar "gewoon accepteren" dat je nooit als nederlander gezien word, en dat dat niet zo erg is?
Dat is racisme. Er is een oordeel over je gemaakt over wie/hoe je bent door hoe je eruit ziet.
Saga schreef:Dat zijn stereotypen of eventueel een belediging, afhankelijk van hoe het bedoeld/opgevat wordt.
Dat is iets anders dan racisme.
Racisme begint als iemands afkomst gebruikt wordt om iemand als minderwaardig of niet-gelijkwaardig te behandelen.
Saga schreef:Ik vind niet dat je dat iemand persé kwalijk kunt nemen, maar je voorbeeld over verschillende diersoorten en hoe je het allemaal omschrijf was wel echt racistisch.
Als je je vraag gelijk zo op had geschreven:"Het enige wat ik me afvroeg is; kan je het iemand kwalijk nemen dat er in eerste instantie wordt afgegaan op uiterlijke kenmerken?", dan hadden mensen daar veel minder moeite mee gehad.
Esaqar schreef:Ik zou nog even de geschiedenisboeken in duiken als ik jou was.We hebben toch allemaal een andere nationaliteit in ons paspoort staan?
Edit: jij maakt er van dat ik het over Nederlanders en niet-Nederlanders heb.
Ik heb het over uiterlijke kenmerken van verschillende nationaliteiten.
Maar dat is natuurlijk vervelend om te horen want dan kan de racismekaart niet gegooid worden.
De natiestaat is een relatief nieuw, menselijk construct. Sterker nog, voor 1815 bestond er nog helemaal geen Nederland zoals wij dat nu kennen, en zelfs met de komst van de natiestaat is er altijd migratie geweest en daarmee "vermenging" van de uiterlijke kenmerken van nationaliteiten.Esaqar schreef:Ja. Het is namelijk aangeleerd gedrag, en wat je is aangeleerd, kun je ook afleren. De Engelsen zeggen niet voor niets when you assume, you make an ass out of u & me.Het enige wat ik me afvroeg is; kan je het iemand kwalijk nemen dat er in eerste instantie wordt afgegaan op uiterlijke kenmerken?
Ik wil wel even zeggen dat ik nooit tegen iemand zou zeggen "wat spreek je goed Nederlanders" of (en deze laatste vind ik racistisch) "je bent een van de goeie".
Maar kan je het mensen kwalijk nemen dat ze die aanname maken?
Esaqar schreef:Ik heb het toch over onze nationaliteit nu? Niet over 200 jaar geleden.
Wanneer ik als blanke vrouw van 1.84 vloeiend Chinees spreek weer ik zéker dat de mensen in China zeggen "wauw wat kan je goed Chinees spreken".
Sterker nog ik denk dat half China met me op de foto wil omdat ik 1.84 ben.
Dan zou dat ook racistisch moeten zijn? Want het gaat om mijn uiterlijke kenmerken.
Ik ben van mening dat we een beetje doorslaan door alles maar persoonlijk op te nemen, in plaats van met een korreltje zout.
Citaat:Het enige wat ik me afvroeg is; kan je het iemand kwalijk nemen dat er in eerste instantie wordt afgegaan op uiterlijke kenmerken?
Ik wil wel even zeggen dat ik nooit tegen iemand zou zeggen "wat spreek je goed Nederlanders" of (en deze laatste vind ik racistisch) "je bent een van de goeie".
Maar kan je het mensen kwalijk nemen dat ze die aanname maken?

Saga schreef:Ik woon in het buitenland en krijg die opmerking regelmatig te horen, ik vat het altijd op als een compliment.