Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 20:45

Zichtmelding Appelscha Frl
Citaat:
Appelscha Fryslân
14-09-2025
15.00 uur

Zichtmelding

2 wolven gezien, ze staken wandelpad over op de 'natte neuzen wandelroute' onder N381 door 1e pad rechts.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1eJzvf ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 20:51

Aanval Oranje Dr, 1 schaap gedood , 5 schapen gewond.
Citaat:
14 september 2025/Oranjekanaal/Drenthe
Aanval op schapen
1 schaap gedood
5 schapen gewond
Originele foto in de reactie
Eigenaar veel sterkte

Afbeelding
[spoiller]
Afbeelding[/spoiler]
Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/19o35J ... tid=wwXIfr

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 21:03

Veel zichtmeldingen nu overdag.. :(

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-25 21:09

Ik fietste vandaag door bos gebied waar trekkende wolven worden zo nu en dan worden gezien.

Ik dacht wel bij mezelf, in mijn uppie fietsen, nee, dat doe ik niet meer. Dan maar een paar kilometer omfietsen.

Terugweg in de schemer de lange route genomen. Ik wil niet meer in de schemer of in het donker door het bos fietsen. Ongeacht of ik alleen ben of met iemand samen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 21:22

Sanet schreef:
Veel zichtmeldingen nu overdag.. :(

Ik volg wat wandelgroepen en fotografiegroepen over de Veluwe op Fb. Veel meldingen/foto's van dit weekend inderdaad.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 21:32

tienus63 schreef:
Ik fietste vandaag door bos gebied waar trekkende wolven worden zo nu en dan worden gezien.

Ik dacht wel bij mezelf, in mijn uppie fietsen, nee, dat doe ik niet meer. Dan maar een paar kilometer omfietsen.

Terugweg in de schemer de lange route genomen. Ik wil niet meer in de schemer of in het donker door het bos fietsen. Ongeacht of ik alleen ben of met iemand samen.

Precies dit. Ik ging altijd heel graag hardlopen op de vroege morgen in de bossen. Ik durf het gewoon niet meer. Ik heb vandaag maar een rondje dorpen gelopen ..

En nu ga ik weer met m’n riek richting de wei.
Het is van de zotte. Ik word er echt heel verdrietig van.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 22:08

Er ging iets mis met de spoiler van die laatste melding ivm schapenaanval.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:49

Little_Gift schreef:
Wolven zijn echt niet te vergelijken met hyena's, eigenlijk geen enkel dier... Hyena's zijn echt next kaliber.

Ik vergelijk ze, omdat een roedel wolven je levend kan opvreten, en dat doen hyena's ook (en de beruchte wilde honden in Afrika doen dat ook.)
En de bijtkracht is minder, maar dat maakt in de praktijk niets uit.

Denk even aan de Amerikaanse wolven expert waarbij een "tamme" wolf in 1 hap de botten in zijn arm brak en de tweede hap al zijn vingers verbrijzelde. Die wolf deed dat, omdat hij een teef wilde verdedigen, omdat ze een piep gaf, toen ze gecorrigeerd werd door de man, waarop de wolf hem wilde doden, maar dat kan een hongerige wolf ook, een prooi doden, en het enige verschil met hyena's is dat die de botten ook nog eens opeten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:13

In de schemer ga ik ook niet meer het bos in. Dat vond ik echt het leukste om te doen, rond zonsondergang gaan om wild te spotten. Of in de vroege ochtend.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:23

Zichtmelding Nijkerk Gld 3 wolven wildcamera
Citaat:
Nijkerk Gelderland
14-09-2025
04.50 uur

3 wolven op camera gezien thv de nieuwe voorthuizerweg.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Afbeelding
Filmpje via bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/v/1CAbAX ... tid=wwXIfr

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:17

SusanH schreef:
In de schemer ga ik ook niet meer het bos in. Dat vond ik echt het leukste om te doen, rond zonsondergang gaan om wild te spotten. Of in de vroege ochtend.

Ik heb het ook lang niet meer gedaan vanwege de angst, maar ben donderdagavond toch alleen het bos in gegaan...Niemand tegengekomen, wel wolvenspoor tegengekomen en ik liep met een grote stok. Zie nu dat er 5 wolven daar zijn gespot op wildcamera.

Ik ga me niet meer door angst laten leiden. Ik stap dagelijks in de auto, terwijl er zoveel ongelukken gebeuren op de weg. Ook met dodelijke afloop. Er hoeft er maar 1 niet op te letten..er hoeft er maar 1 als een gek te rijden...En toch, zonder nadenken en zonder vrees stapte ik vanmorgen onbezorgd de auto in.

Ik denk wel dat het zonder hond veiliger is dan met hond.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:21

Ik ben eigenlijk altijd met hond. En idd, een stok mee geeft mij ook gevoel van meer veiligheid. In alle gevallen die ik tot nu toe heb gelezen waar het mensen is gelukt de wolf op afstand te houden of weg te jagen had men een stok of ander voorwerp om mee te slaan.

Ik heb dus wel een wolf gezien, in de schemer. Vandaar dat ik daar toch wat voorzichtiger mee ben.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:08

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... -op-aanpak

Citaat:
De Raad van State is kritisch over de aanpak van probleemwolven die demissionair staatssecretaris Jean Rummenie voor ogen heeft. Hij wil het makkelijker maken om een wolf te vangen of zelfs te doden, en dat is in strijd met Europese natuurbeschermingsregels, zegt de belangrijke adviseur.

-O-

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:09

Rummenie zit te slapen en dat gaat de weg niet makkelijker maken. Helemaal niet nu ze het ‘onderwerp’ controversieel willen verklaren. Hoe moeilijk kan het zijn?!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:18

Tja, hoe moeilijk is het om en vast te stellen wat de wolf werkelijk nodig heeft, of dat in Nederland mogelijk is (spoiler, nee) en of je als overheid met een geweldmonopolie incl. verantwoordelijkheden qua veiligheid burgers nu de grondwet en rechten van de mens basis als leidend ziet bij problemen met conflicterende wetten of niet ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

Maar de Raad van State is toch een raadgevend instrument?? Dus die 'raad' kun je toch naast je neer leggen??
Maar een meerderheid in de kamer(s) (1e én 2e) krijgen voor een wetsaanpassing zit er waarschijnlijk sowieso niet in.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Niet alleen advies, ook rechtspraak. Hoogste gerechtshof volgens mij.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:51

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

Knap als die 4 roedels samen in dat gebied kunnen leven zonder oorlog.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:55

Roedel(s), dat is/zijn een ouderpa(a)r(en) met jongen.
De paartjes en individuen worden hier niet onder geschaard.

Het schijnt dat wanneer de roedels familie van elkaar zijn, ze wat toleranter zijn naar de buren toe.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

DubbelFun schreef:
Maar de Raad van State is toch een raadgevend instrument?? Dus die 'raad' kun je toch naast je neer leggen??
Maar een meerderheid in de kamer(s) (1e én 2e) krijgen voor een wetsaanpassing zit er waarschijnlijk sowieso niet in.

Je kunt nou eenmaal geen wet aannemen die tegen de EU-wetten ingaat, van wie dat advies komt maakt daarin niets uit. Je kunt het trouwens wel proberen natuurlijk, zo'n wet maken en aannemen, maar die wordt linea recta ongeldig verklaart door Europa.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:06

15 tot 16 wolvengebieden in Nederland, tot en met 23 mei 2025, 13 à 14 roedels. Minimaal 45 jongen geboren
De laaste voortgangsrapportage van BIJ12 periode 1 februari tot en met 23 mei 2025 is hier te lezen;
https://publicaties.bij12.nl/voortgangs ... mber-2025/

Citaat:
In Drenthe zijn twee nieuwe wolventerritoria vastgesteld, namelijk in de regio’s Middenveld en Zuid-Drenthe. Het aantal wolvenleefgebieden in Nederland wordt geschat op 15 tot 16, bestaande uit 13 tot 14 roedels en twee solitaire wolven.

bron BIJ12
https://www.bij12.nl/actueel/nieuwe-wol ... stgesteld/

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:07

DubbelFun schreef:
Knap als die 4 roedels samen in dat gebied kunnen leven zonder oorlog.

Tussen Westerveld en Midden-Drenthe loopt snelweg A28, die vormt al een soort grens/barrière tussen de 2 roedels aan beide zijdes. Niet dat ze de A28 helemaal niet over kunnen, maar het oversteken komt weinig voor heb ik de indruk. Denk ook dat de roedels idd aan elkaar verwant zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:09

DubbelFun schreef:
GDG schreef:
Je kunt nou eenmaal geen wet aannemen die tegen de EU-wetten ingaat, van wie dat advies komt maakt daarin niets uit. Je kunt het trouwens wel proberen natuurlijk, zo'n wet maken en aannemen, maar die wordt linea recta ongeldig verklaart door Europa.

Niet tegen de regels van Europa in, maar het 'strikte' van de bescherming afhalen kan wel!!
Dat geeft qua beheer al zoveel meer handvatten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:13

Tussen Spier en Beilen is er wel een verbinding over de A28 middels het ecoduct.

Maartje vier roedels in Drenthe.
De eerste roedel omgeving Westerbork/Hooghalen van midden -Drenthe, gaat de A28 zo te zien wel over.

Afbeelding
Kaartje via BIJ12.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op Gisteren, 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt