Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:43

juval schreef:
maar ja, het 'eigen ministerie' staat aan de oorsprong van de wet die niet deugt, dus die zullen niet staan te springen. Dat lijkt me logisch. Tenminste, ik neem aan dat het ministerie niet is gereorganiseerd. De rechters toetsen aan de wet. Dus als de wet wijzigt zullen uitspraken ook wijzigen.

We gaan zien hoe het gaat lopen. Ik hoop in ieder geval dat de plannen van Wiersma doorgang zullen vinden. Dat lijkt me het beste in het belang van ons land, zeker met de dreiging op dit moment uit de wereld.

Juval: Europese wetgeving he! W kan de NL wet wijzigen, maar die mag NIET in strijd zijn met Europeesche wet en regelgeving

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:43

wetenschappers zeggen ook niet dat het niet kan. Ze willen hun vingers niet branden aan het verlenen van vergunningen op basis van een ondergrens.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:44

Tango1979 schreef:
juval schreef:
maar ja, het 'eigen ministerie' staat aan de oorsprong van de wet die niet deugt, dus die zullen niet staan te springen. Dat lijkt me logisch. Tenminste, ik neem aan dat het ministerie niet is gereorganiseerd. De rechters toetsen aan de wet. Dus als de wet wijzigt zullen uitspraken ook wijzigen.

We gaan zien hoe het gaat lopen. Ik hoop in ieder geval dat de plannen van Wiersma doorgang zullen vinden. Dat lijkt me het beste in het belang van ons land, zeker met de dreiging op dit moment uit de wereld.

Juval: Europese wetgeving he! W kan de NL wet wijzigen, maar die mag NIET in strijd zijn met Europeesche wet en regelgeving

precies! en in de Europese wetgeving staat nergens dat Nederland een ondergrens van 0,005 mol dient te handhaven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:45

Mjelleke schreef:
juval schreef:

maar je kan toch geen rechtzaak tegen een wet voeren?

Het idee van de constitutionele toetsing die er wellicht ooit gaat komen (staat al wel in het hoofdlijnenakkoord) is dat je straks ooit in de toekomst wel naar de rechter / een of ander hof kunt stappen als een wet ingaat tegen de Grondwet.

daar is in dit geval toch geen sprake van. Er staat nergens in de Grondwet dat de ondergrens van de stikstofuitstoot 0,005 mol moet zijn.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:52

Maar er staat WEL dat de natuur niet mag verslechteren.

En ik neem aan dat jij wel snapt dat dat NIET gebeurd door meer uitstoot.

Dus oftewel: weer een geitenpaatje wat afgeschoten gaat worden bij de rechter.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:58

als het in de wet staat kan de rechter niets afschieten.

de natuur kan ook op andere manieren beschermd worden, onderhoud bijvoorbeeld.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:01

juval schreef:
Er staat nergens in de Grondwet dat de ondergrens van de stikstofuitstoot 0,005 mol moet zijn.

Voor zover ik weet is dat omdat overal de max al behaald is, en er dus niks (meetbare hoeveelheid is iets) bij mag.
Beetje net als bij pfas.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:04

juval schreef:

Tuurlijk wel. Als een wet een andere wet tegenspreekt. Of ingaat tegen Europeesche afspraken

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:07

juval schreef:

Hoe gaat onderhoud op een significante manier de stikstofneerslag veranderen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:12

IMANDRA schreef:
juval schreef:

stikstof is goed voor de natuur. Planten, struiken en bomen groeien van stikstof. Sommige planten (brandnetels/bramen/grassen) groeien te goed en overwoekeren daardoor de zogenaamde ´kwetsbare' planten. Als we nou eens de taakstraffen in de natuur laten uitvoeren en de bramen, brandnetels en grassen door taakgestraften laten verwijderen ben je al een heel eind naar mijn mening. Win/win, zo doe je ook nog wat aan de overvolle gevangenissen :)

t is maar een ideetje.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:14

Ja al die wetenschappers hebben het mis. Er is niets aan de hand met de natuur. Het gaat supergoed. Laten we meer CO2 uitstoten, meer nitraten, meer mest etc etc

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:16

CO2 is niet goed voor het klimaat, dus dat lijkt me niet zo'n goed idee.
Dat het supergoed gaat wordt ook nergens gezegd. Er wordt al een stuk minder mest uitgereden, zeker als de derogatie-afschaffing doorgaat. Het aantal dieren zakt gestaag.
Dus waar wil je nu eigenlijk naar toe? we zijn toch op de goede weg? alleen het onhaalbare depositie waarde van stikstof van 0,005 waardoor het hele land op zijn gat ligt wordt opgehoogd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:17

Marigold schreef:
juval schreef:
Er staat nergens in de Grondwet dat de ondergrens van de stikstofuitstoot 0,005 mol moet zijn.

Voor zover ik weet is dat omdat overal de max al behaald is, en er dus niks (meetbare hoeveelheid is iets) bij mag.
Beetje net als bij pfas.

Nee, die ondergrens is verkregen door rekenkundige programma's en aangenomen in Duitsland en Denemarken, waarna Nederland besloot hierbij aan te haken.

Het grote probleem is alleen dat die ondergrens zo laag is dat deze in het echte leven onmeetbaar is (pas meetbaar vanaf 1 mol). Dit zorgt ervoor dat veel projecten voor woning en wegenbouw geen doorgang kunnen vinden, terwijl daar de uitstoot vaak minder dan 1 mol per hectare per jaar bedraagt. Natuurlijk is de natuur belangrijk, maar woningbouw is dat ook. Ik hoop oprecht dat ze een handelbare middenweg kunnen vinden.

Hier wordt het duidelijk uitgelegd:
https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/provincies-vinden-nog-geen-ondergrens-voor-stikstofberekeningen

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:21

Zijn we op de goede weg? Ons water verslechterd. De lucht verslechterd. De bodem verslechterd.

Ik zie het niet hoor.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:22

juval schreef:
IMANDRA schreef:

stikstof is goed voor de natuur. Planten, struiken en bomen groeien van stikstof. Sommige planten (brandnetels/bramen/grassen) groeien te goed en overwoekeren daardoor de zogenaamde ´kwetsbare' planten. Als we nou eens de taakstraffen in de natuur laten uitvoeren en de bramen, brandnetels en grassen door taakgestraften laten verwijderen ben je al een heel eind naar mijn mening. Win/win, zo doe je ook nog wat aan de overvolle gevangenissen :)

t is maar een ideetje.

Dan heb je het overwoeker probleem opgelost. Maar ik lees dat een teveel aan stikstof de PH van de grond aantast waardoor die kwetsbare planten niet goed groeien of zelfs doodgaan. Jouw plan lost daar niks aan op.

Als puntje bij paaltje komt zal je toch iets met die stikstof moeten?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:24

IMANDRA schreef:
juval schreef:

Niet de neerslag, maar wel het effect op de bodem veranderd. Nieuwe plantjes gebruiken namelijk meer stikstof. Door dieren te laten grazen of door te maaien wordt er dus meer stikstof uit de bodem gebruikt en verminderd het overschot.

Niet voor niets zijn als die begrazings projecten op gezet. Dit is puur voor het behoud van de natuur en biodiversiteit. Daarom is het in mijn optiek ook zo vreemd dat mensen de wolven bejubelen omdat deze zo goed zouden zijn voor de biodiversiteit. Je hebt er één diersoort bij, maar door verdwijnen van schapen verdwijnen nog veel meer planten en dieren juist uit de natuur.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:29

journee schreef:
Niet de neerslag, maar wel het effect op de bodem veranderd. Nieuwe plantjes gebruiken namelijk meer stikstof. Door dieren te laten grazen of door te maaien wordt er dus meer stikstof uit de bodem gebruikt en verminderd het overschot.

Niet voor niets zijn als die begrazings projecten op gezet. Dit is puur voor het behoud van de natuur en biodiversiteit. Daarom is het in mijn optiek ook zo vreemd dat mensen de wolven bejubelen omdat deze zo goed zouden zijn voor de biodiversiteit. Je hebt er één diersoort bij, maar door verdwijnen van schapen verdwijnen nog veel meer planten en dieren juist uit de natuur.

(Over) begrazing is overigens ook hoe heide (wat toch veel van de natura2000 gebieden betreft) ontstaan is.

“De heide in het binnenland is een cultuurlandschap ontstaan door onttrekking van voedingsstoffen door begrazing en afplaggen van zandige gronden.[1] Uit pollenanalytisch onderzoek blijkt dat ook in het binnenland altijd wel heidevegetaties voorkwamen, maar de grote boomloze heidevelden en de zandverstuivingen zijn ontstaan door de intensivering van de schapenteelt gedurende de Middeleeuwen.”

We hebben in het verleden dus de grond zo misbruikt dat het enorm verarmde en zien dat nu als de natuur die beschermd moet worden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:34

Tango1979 schreef:
Zijn we op de goede weg? Ons water verslechterd. De lucht verslechterd. De bodem verslechterd.

Ik zie het niet hoor.

Op bepaalde punten is er zeker verbetering. De lucht is enorm verbeterd. Een tiental jaren geleden was zure regen echt een gigantisch probleem, maar dat is gelukkig aardig onder controle.

De bodem is niet perse verslechterd in de zin van stikstof. Stikstof is onschadelijk, alleen houden sommige planten er niet van. Om deze te behouden is het raadzaam om op bepaalde plekken de stikstof neerslag zo veel mogelijk te beperken. Wat wel slecht is voor de bodem en het bodemleven zijn te veel bestrijdingsmiddelen, daar mag nog wel wat meer de rem op.

Betreft water blijkt uitspoeling van mest maar op enkele plekken (vooral op zandgrond) niet aan de norm te voldoen. Ook de zuurgraad van het water wordt langzaam beter. Wel een groeiend probleem wordt de steeds grotere hoeveelheid aan medicijn resten en dergelijke in ons water.

Dus hoewel er zeker nog veel verbeterd kan worden, is het niet zo dat alles slechter wordt.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:36

996981 schreef:
journee schreef:

(Over) begrazing is overigens ook hoe heide (wat toch veel van de natura2000 gebieden betreft) ontstaan is.

“De heide in het binnenland is een cultuurlandschap ontstaan door onttrekking van voedingsstoffen door begrazing en afplaggen van zandige gronden.[1] Uit pollenanalytisch onderzoek blijkt dat ook in het binnenland altijd wel heidevegetaties voorkwamen, maar de grote boomloze heidevelden en de zandverstuivingen zijn ontstaan door de intensivering van de schapenteelt gedurende de Middeleeuwen.”

We hebben in het verleden dus de grond zo misbruikt dat het enorm verarmde en zien dat nu als de natuur die beschermd moet worden.

Klopt helemaal, en daarom is het ook zo lastig en helpt de wolf in mijn optiek niet mee.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:47

journee schreef:
Tango1979 schreef:

Ik zie het niet hoor.

Op bepaalde punten is er zeker verbetering. De lucht is enorm verbeterd. Een tiental jaren geleden was zure regen echt een gigantisch probleem, maar dat is gelukkig aardig onder controle.

De bodem is niet perse verslechterd in de zin van stikstof. Stikstof is onschadelijk, alleen houden sommige planten er niet van. Om deze te behouden is het raadzaam om op bepaalde plekken de stikstof neerslag zo veel mogelijk te beperken. Wat wel slecht is voor de bodem en het bodemleven zijn te veel bestrijdingsmiddelen, daar mag nog wel wat meer de rem op.

Betreft water blijkt uitspoeling van mest maar op enkele plekken (vooral op zandgrond) niet aan de norm te voldoen. Ook de zuurgraad van het water wordt langzaam beter. Wel een groeiend probleem wordt de steeds grotere hoeveelheid aan medicijn resten en dergelijke in ons water.

Dus hoewel er zeker nog veel verbeterd kan worden, is het niet zo dat alles slechter wordt.

Ik denk ook dat juist steeds alleen maar benoemen hoe slecht het gaat mensen vleugellam maakt. Veel mensen hebben echt wel aanpassingen gedaan mbt leefstijl de afgelopen decennia. Toch hoor je enkel hoe slecht het gaat. Gevoelsmatig maakt het blijkbaar dus niets uit wat je wel of niet doet om de natuur/mileu te verbeteren. Het gaat toch steeds slechter

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:50

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:56

CharleyT schreef:
Weet je, het boeit me totaal niet wat je allemaal over Timmermans verleden weet te melden. Het gaat mij om het nu. Het nu waarin momenteel in Den Haag weinig/heel weinig mensen rondlopen met zijn enorme ervaring op bestuurlijk vlak, internationale contacten etc.

Allemaal mensen met weinig ervaring? Dan snap je weinig van de tweede en Eerste Kamer. Kijk even op onderstaande website en je ziet dat het meerendeel er al meer dan 10 jaar rondloopt.
https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_e ... kamerleden

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:01

Lieser schreef:
CharleyT schreef:
Weet je, het boeit me totaal niet wat je allemaal over Timmermans verleden weet te melden. Het gaat mij om het nu. Het nu waarin momenteel in Den Haag weinig/heel weinig mensen rondlopen met zijn enorme ervaring op bestuurlijk vlak, internationale contacten etc.

Allemaal mensen met weinig ervaring? Dan snap je weinig van de tweede en Eerste Kamer. Kijk even op onderstaande website en je ziet dat het meerendeel er al meer dan 10 jaar rondloopt.
https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_e ... kamerleden

Nou ja ik denk dat Charley doelt op de huidige regering? Die schijnt wel flink minder ervaren te zijn in vergelijking met voorgaande kabinetten?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:08

996981 schreef:
Ik denk ook dat juist steeds alleen maar benoemen hoe slecht het gaat mensen vleugellam maakt. Veel mensen hebben echt wel aanpassingen gedaan mbt leefstijl de afgelopen decennia. Toch hoor je enkel hoe slecht het gaat. Gevoelsmatig maakt het blijkbaar dus niets uit wat je wel of niet doet om de natuur/mileu te verbeteren. Het gaat toch steeds slechter

Ongeveer hetzelfde punt heb ik eerder deze maand proberen te maken omdat ik het storend vind dat er telkens maar slecht nieuws is. Nu kan ik best een lijstje maken van zaken die wij allemaal in ons dagelijkse leven al gedaan en betaald hebben voor het milieu, maar ik hoop dat iedereen dat zelf wel weet? Het stoort mij vooral dat uit de groen hoek van het parlement telkens maar gemeld wordt dat we nu eindelijk eens moeten beginnen, maar ik ben allang begonnen. Bij de zure regen al, dat was in de jaren 80 trouwens.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 15:10