Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 00:03

BigOne schreef:
Dank, dit soort initiatieven zijn gewoon een deel van de oplossing . Begrijp me goed , ik ben zeker voor een zeer duidelijke strakke aanpak van bewezen ongewenste vreemdelingen. Die is er nu alleen op papier want ze reizen vrolijk rond door Nederland en trappen regelmatig rotzooi. Echt ongewenste vreemdelingen mogen van mij vastgezet worden, echt moeilijk maken dan bedenkt de volgende zich wel om hier te komen. De zeer grote groep in verhouding tot deze kleine groep moet een toekomstperspectief hebben, zo snel mogelijk de taal en gebruiken leren. En dat willen ze vaak graag. Geef die mensen de kans om iets van hun leven te maken, werk, opleiding, scholing.
Ze zullen dat warme bad dubbelop terugbetalen aan onze maatschappij.

Vreemdelingenbewaring is al deel van het beleid. Ongeveer 320 mensen zitten in detentie-achtige omstandigheden gefaciliteerd door DJI.

Of bedoel je dat niet?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 00:28

Vreemdelingen bewaring is een uiterste middel, omgeven met fikse wetgeving en regels. Het is zo dat ze daar alleen komen wanneer ze terug moeten en kunnen binnen bepaalde tijd en het vermoeden bestaat dat ze gaan onderduiken. En alsnog kunnen ze in de bewaring dit besluit bij de rechter laten toetsen, ook de officier moet het laten toetsen bij de rechter of hij de juiste beslissing heeft genomen.
Verder is er een speciale opvang voor gezinnen en minderjarigen.
Al met al geen simpele oplossing.
Terwijl van bvb Marokkanen er redelijk wat gewoon de illegaliteit ingaan.
Mensen die hier bewezen geen recht op asiel hebben zouden zonder allerlei vertragende regels meteen in zo’n gesloten setting moeten worden opgevangen . Dat werkt afschrikwekkend en er kan door een aantal van hen geen rotzooi meer getrapt worden.
Maar er hangen zoveel regels aan dat de meesten in bvb ter Apel blijven zitten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 00:44

Ongewenste vreemdelingen worden steeds opnieuw opgepakt en vastgezet vanwege hun ongewenst vreemdeling zijn. Ik ken mensen die alles bij elkaar opgeteld tien jaar van hun leven in de gevangenis hebben doorgebracht vanwege het ongewenst in Nederland zijn.

Vreemdelingenbewaring is helemaal geen uiterst middel. Iedereen die een overtreding begaat en geen verblijfsdocument heeft komt direct in vreemdelingenbewaring.

Waarop baseer jij dat "een gesloten setting" afschrikwekkend werkt? Bron? Onderzoek?
Bedoel je in dezelfde lijn als het vermeende afschrikwekkende effect van strenger straffen? Hetgeen dus ook bewezen niet zo werkt?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 08:44

Dat hele begrip vreemdelingen bewaring en haar betekenis heb ik eens opgezocht, daar ik er te weinig van af weet en wel interessant vind hoe dit nu werkelijk zit. In de link van de overheid staat de volledige uitleg hoe het in elk geval bedoeld is.
Het is bedoeld voor mensen die uitgeproduceerd zijn (en niet als straf!) en die niet uit zichzelf vertrekken. Er hangen een hoop regels omheen en is voor 6 maanden met maximale verlenging tot 18 maanden. Interessant stuk:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... reemdeling.

En met zoeken naar het detentie verhaal kwam ik dit onderzoek artikel tegen over de nodige arbeidsmigratie in relatie vergrijzing en wat wel en niet nodig is

https://nos.nl/artikel/2501145-arbeidsm ... n-probleem

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:45

Klopt Pien, maar wat ik schreef klopt óók, ik ken de praktijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 09:48

Nikass schreef:
Klopt Pien, maar wat ik schreef klopt óók, ik ken de praktijk.

Het is totaal geen bericht tegen jou of tegen 99....of iemand anders.
Ik las jullie discussie en ik weet daar echt niets vanaf. Ik kende het woord niet eens. Vandaar mijn gegoogle,want dat zijn de pareltjes die af en toe opduiken. Ik vind het juist leuk om van jullie te leren want daarom ben ik op Bokt. Het houdt me jong (inhoeverre dat nog kan := _O- ).

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:03

Nikas, waar zeg ik dat dit mensen zijn die in de gevangenis zitten/overtredingen begaan ? Ongewenste vreemdelingen zijn ook uitgeprocedeerden? Of “ de gelukszoeker “ ? Jij hebt het over de criminelen onder de asielzoekers , ja die zullen er ook tussen zitten.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:19

BigOne schreef:
Nikas, waar zeg ik dat dit mensen zijn die in de gevangenis zitten/overtredingen begaan ? Ongewenste vreemdelingen zijn ook uitgeprocedeerden? Of “ de gelukszoeker “ ? Jij hebt het over de criminelen onder de asielzoekers , ja die zullen er ook tussen zitten.

Die laatste groep zit niet in vreemdelingenbewaring…

Edit: tenminste niet als ze veroordeeld zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 10:38

Dank voor de link Pien, ik raakte ook in verwarring door de discussie hier. Uit jouw link haal ik:

Citaat:
Vreemdelingenbewaring niet bedoeld als straf

Vreemdelingenbewaring is een manier om iemand beschikbaar te houden voor vertrek naar het land van herkomst. Het is niet bedoeld als straf voor de vreemdeling.

Deze bewaring is dus niet voor de rotzooi trappende criminele vrije landers.

En daar zit m.i. het probleem. De meeste overlast die deze groep veroorzaakt zijn allemaal vergrijpen (zwart rijden, kleine winkeldiefstallen, onderling knokken) waar geen gevangenisstraffen op staan. Ik vraag me dus af of er volgens de Nederlandse wetten op dit moment iets aan te doen is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:38

Die veiligelanders zouden ook in vreemdelingenbewaring moeten zitten ( wat mij betreft) maar dat lijkt gezien de regels en wetten bijna onmogelijk. Dan pas heeft het een afschrikwekkende werking of ze duiken meteen de illegaliteit in zodra ze over de grens zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:23

BigOne schreef:
Die veiligelanders zouden ook in vreemdelingenbewaring moeten zitten ( wat mij betreft) maar dat lijkt gezien de regels en wetten bijna onmogelijk. Dan pas heeft het een afschrikwekkende werking of ze duiken meteen de illegaliteit in zodra ze over de grens zijn.

Dit vind ik grappig :) als Wilders iets tegen de huidige wet- en regelgeving in wil staan we op tafel, maar zelf komen we ook met mogelijke oplossingen die tegen huidige wet- en regelgeving is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 12:31

996981 schreef:
BigOne schreef:

Dit vind ik grappig :) als Wilders iets tegen de huidige wet- en regelgeving in wil staan we op tafel, maar zelf komen we ook met mogelijke oplossingen die tegen huidige wet- en regelgeving is.

Je mist blijkbaar het nuance-verschil tussen het woord asielzoeker en veiligelander anders had je deze opmerking niet gemaakt. Tenzij je gewoon wilt stoken -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 13:30

996981 schreef:
BigOne schreef:

Dit mag je grappig vinden, ik vind het zeker niet grappig om qua mening met Wilders vergeleken te worden. Die regels van Wilders zijn gericht tegen echt iedereen die GEEN Nederlander is.
Misschien had je dat er nog niet uit opgemaakt maar bij deze.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:14

irmaz schreef:
996981 schreef:

Je mist blijkbaar het nuance-verschil tussen het woord asielzoeker en veiligelander anders had je deze opmerking niet gemaakt. Tenzij je gewoon wilt stoken -O-

Ik mis helemaal geen nuance, maar bedankt voor die eigen invulling als vaststaand feit. Is altijd fijn communiceren als iemand je goed kent en je beweegredenen direct helder heeft (sarcasme weer uit).

Het geeft gewoon aan hoe iedereen zijn eigen perceptie heeft.

Wilders vindt oplossing a een goede oplossing. BigOne vindt oplossing b een goede oplossing. Feit blijft dat beide oplossingen tegen huidige wet en regelgeving zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:16

BigOne schreef:
996981 schreef:

Dit mag je grappig vinden, ik vind het zeker niet grappig om qua mening met Wilders vergeleken te worden. Die regels van Wilders zijn gericht tegen echt iedereen die GEEN Nederlander is.
Misschien had je dat er nog niet uit opgemaakt maar bij deze.

En dat vindt hij een goede oplossing, waar jij een andere goede oplossing bedacht hebt die eveneens tegen wet- en regelgeving is. Ik vergelijk je daar nergens met de mening van Wilders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:25

Waarbij Wilders de wet wil aanpassen , dan komt er niemand meer binnen.
Maar stel dat het Wilders lukt , zelfs de nexit , dan zijn we van de asielzoekers af. Niet van het woning probleem aangezien 1 op de 10 huurwoningen naar asielzoekers gaan. Helpt iets maar probleem blijft bijna net zo groot . Boeren kunnen het schudden want geen miljarden subsidies meer en verkoop je bvb dure luxe zaken naar het buitenland ? Die markt stort voor een groot gedeelte in.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:28

Nu ga je in op de gevolgen en redenen. Die maken voor de wet niets uit. Iets mag wel of niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:29

Dit is toch een discussie topic? Of is het een oor aannaai topic geworden?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:35

BigOne schreef:

In een discussie topic mag je toch ook aangeven dat iets niet kan en mag? Zéker als we met z’n allen hetzelfde doen bij een politiek leider?

Over wat wel en niet mag valt gewoon niet zoveel te discussiëren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 14:45

BigOne schreef:

BigOne laat gaan, zodat we verder kunnen met de discussie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:06

pien_2010 schreef:
BigOne schreef:

BigOne laat gaan, zodat we verder kunnen met de discussie.

Ga vooral verder :)

Het raakte toevallig deel van m’n vakgebied waarover desinformatie wordt verspreid (daar hebben we toch collectief een hekel aan hier) én deel van m’n allergie.

Ik zal me weer terugtrekken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 15:58

irmaz schreef:
996981 schreef:

996981 schreef:
Ik mis helemaal geen nuance, maar bedankt voor die eigen invulling als vaststaand feit. Is altijd fijn communiceren als iemand je goed kent en je beweegredenen direct helder heeft (sarcasme weer uit).

Wilders vindt oplossing a een goede oplossing. BigOne vindt oplossing b een goede oplossing. Feit blijft dat beide oplossingen tegen huidige wet en regelgeving zijn.

Het lijkt er sterk op dat je de signaalwoorden 'blijkbaar' en 'tenzij' gemist hebt in mijn zin. Meestal geven die aan dat er geen sprake is van een vaststaand feit...

Als jij werkelijk jouw perceptie geeft over de overeenkomst dan had ik in jouw zin woorden verwacht zoals ik: vind, naar mijn mening of in mijn perceptie. Die zie ik nergens staan :n

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 16:05

irmaz schreef:
Dank voor de link Pien, ik raakte ook in verwarring door de discussie hier. Uit jouw link haal ik:

Citaat:
Vreemdelingenbewaring niet bedoeld als straf

Vreemdelingenbewaring is een manier om iemand beschikbaar te houden voor vertrek naar het land van herkomst. Het is niet bedoeld als straf voor de vreemdeling.

Deze bewaring is dus niet voor de rotzooi trappende criminele vrije landers.

En daar zit m.i. het probleem. De meeste overlast die deze groep veroorzaakt zijn allemaal vergrijpen (zwart rijden, kleine winkeldiefstallen, onderling knokken) waar geen gevangenisstraffen op staan. Ik vraag me dus af of er volgens de Nederlandse wetten op dit moment iets aan te doen is.

Of er gevangenisstraf op staat hangt er maar helemaal vanaf hoe je situatie is en de hoeveelste keer het is dat je voor een klein vergrijp wordt gepakt.
Als je geen legale thuis situatie hebt, zal je eerder worden vastgehouden, en zo ook als je vaker voor een klein vergrijp bent gepakt.
Als je vaak bent veroordeeld voor een klein vergrijp, dat wil zeggen meer dan drie keer in een periode van vijf jaar, dan is het mogelijk dat je via een speciale maatregel twee jaar detentie krijgt opgelegd. Ondanks dat je voor die drie keer ook al straf hebt gehad. Ben je illegaal in Nederland dan zit je die twee jaar uit in een aparte gevangenis, waar het beleid er op gericht is om je het land uit te krijgen. Liefst vrijwillig, na afloop van je straf, maar anders gedwongen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 16:07

irmaz schreef:
irmaz schreef:

996981 schreef:

Het lijkt er sterk op dat je de signaalwoorden 'blijkbaar' en 'tenzij' gemist hebt in mijn zin. Meestal geven die aan dat er geen sprake is van een vaststaand feit...

Als jij werkelijk jouw perceptie geeft over de overeenkomst dan had ik in jouw zin woorden verwacht zoals ik: vind, naar mijn mening of in mijn perceptie. Die zie ik nergens staan :n

“Blijkbaar wordt gebruikt om aan te geven dat een bepaalde stand van zaken volgens de taalgebruiker in overeenstemming is met de werkelijkheid”
https://taaladvies.net/blijkbaar-of-sch ... eid%20meer.

“ tenzij betekent ‘maar niet als, behalve als’.”
https://taaladvies.net/mits-of-tenzij/

Je zegt dus letterlijk te weten dat ik nuance mis, óf dat ik aan het stoken ben.

Hoezo ik mijn perceptie moet geven over feiten (beide oplossingen zijn tegen wet- en regelgeving én wet- en regelgeving staat vast) is me even niet duidelijk?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 16:15

Citaat:
Of er gevangenisstraf op staat hangt er maar helemaal vanaf hoe je situatie is en de hoeveelste keer het is dat je voor een klein vergrijp wordt gepakt.
Als je geen legale thuis situatie hebt, zal je eerder worden vastgehouden, en zo ook als je vaker voor een klein vergrijp bent gepakt.
Als je vaak bent veroordeeld voor een klein vergrijp, dat wil zeggen meer dan drie keer in een periode van vijf jaar, dan is het mogelijk dat je via een speciale maatregel twee jaar detentie krijgt opgelegd. Ondanks dat je voor die drie keer ook al straf hebt gehad. Ben je illegaal in Nederland dan zit je die twee jaar uit in een aparte gevangenis, waar het beleid er op gericht is om je het land uit te krijgen. Liefst vrijwillig, na afloop van je straf, maar anders gedwongen.

Irmaz inderdaad puur feitelijk is de wet er niet voor bedoeld. Kijk zoals NIkass het beschrijft zal het dus zeker ook gebruikt kunnen worden daar het "land uit krijgen want je bent uitgeprocedeerd" ook meespeelt en de vergrijpen niet ernstig genoeg zijn voor gevangenisstraf. Ik vind het fijn Nikass dat je vanuit jouw ervaring die onderwerp toelicht, want ik weet er echt niets vanaf.