Oorlog Israël

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 16:03

Zij ziet ze niet als terroristische beweging maar als verzetstrijders. Ik zie het heel anders maar als dat je overtuiging is, dan verdedig je ze natuurlijk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 16:15

Verkeerd opgevat dan. Geen probleem. Ik heb 1 scheve gehad trouwens. Zadels waren wel altijd nauwkeurig uitgezocht maar 50 jaar geleden (1e paard) had men wel andere opvattingen over wat een passend zadel was.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 16:25

mysa schreef:
Verkeerd opgevat dan. Geen probleem. Ik heb 1 scheve gehad trouwens. Zadels waren wel altijd nauwkeurig uitgezocht maar 50 jaar geleden (1e paard) had men wel andere opvattingen over wat een passend zadel was.

Verkeerd topic???

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 17:05

Oooh, sorry!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 19:47

ravellie schreef:
Betrfeffende de UNRWA:

(bron: cidi.nl)

Vorige week maandag verscheen het langverwachte rapport over UNRWA (United Nations Relief and Works Agency for Palestine Refugees in the Near East), gemaakt onder leiding van de voormalige minister van Buitenlandse Zaken van Frankrijk Catherine Colonna. Het rapport gaat over de procedures en mechanismes die UNRWA heeft om neutraliteit te waarborgen, een belangrijk principe. In de media leek het of het rapport alleen maar ging om het feit dat Israel geen bewijs heeft geleverd voor de link tussen UNRWA en terrorisme. Maar daar ging het rapport geheel niet over. Het rapport geeft een onthullende inkijk in de problemen bij UNRWA, die diep geworteld zijn.

Opdracht rapport
Een onafhankelijke commissie die op 5 februari is benoemd moest onderzoek doen. De aanleiding was berichten van schendingen van de neutraliteit. Daarop besloten westerse donoren om de geldkraan naar UNRWA gedeeltelijk dicht te draaien. Het rapport moest laten zien dat UNRWA voldoende doet om de neutraliteit te waarborgen, zodat de donoren weer vertrouwen krijgen in UNRWA.

Het onderzoek is uitgevoerd door drie organisaties: het Raoul Wallenberg Instituut, het Chr. Michelsen instituut en het Deense Instituut voor mensenrechten. Het doel was om alle mechanismen in kaart te brengen en te kijken of deze goed werken. De commissie kon verder aanbevelingen doen om de mechanismen te versterken of nieuwe mechanismen in te voeren.

Geen beoordeling van individuele gevallen
De bedoeling was uitdrukkelijk om geen onderzoek te doen naar individuele gevallen van schendingen. In het rapport staat letterlijk: “While the Review Group may take into account and consider specific allegations that the principle of neutrality has been breached, it will not itself investigate any such allegations nor make any findings of fact in respect of them.” Er volgt namelijk nog een tweede onderzoek naar de beschuldigingen dat UNRWA-medewerkers hebben meegedaan aan de aanval van Hamas op 7 oktober. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een apart orgaan van de VN.

In het rapport staat daarom niets inhoudelijks over deze beschuldiging. Opvallend genoeg kopte bijna alle media na publicatie van het rapport echter heel andere teksten. De NOS schreef bijvoorbeeld “Israel heeft geen bewijs geleverd voor link UNRWA en terrorisme”. Trouw stelt in een hoofdredactioneel commentaar dat de hulp aan UNRWA onmiddellijk moet worden opgestart en dat Israel bondgenoten heeft misleid, terwijl de uitkomsten van het tweede onderzoek er dus nog niet eens zijn.

Conclusie rapport
De hoofdconclusie van het rapport is dat UNRWA op papier voldoende mechanismen heeft om de neutraliteit te waarborgen. Daarnaast is de conclusie dat de UNRWA onmisbaar is. Deze tweede conclusie wordt overigens niet verder onderbouwd in het rapport.

De vraag is of de eerste conclusie gerechtvaardigd is. Het rapport erkent namelijk dat er nog veel werk te doen is op het gebied van neutraliteit. Bovendien constateert het rapport een aantal pijnpunten bij de UNRWA. Wij bespreken er hier een aantal.

Vakbonden
Een groot pijnpunt is de invloed van vakbonden bij UNRWA. Deze vakbonden zijn actief op de verschillende plaatsen waar UNRWA actief is. Via de vakbonden proberen Palestijnse politieke fracties invloed uit te oefenen. Dat gebeurt ook in de Gazastrook en op deze manier oefent Hamas invloed uit. De vakbonden blokkeren in sommige gevallen sancties. Bovendien worden de vakbondsleden niet gescreend.

Gebrekkig beleid
Een tweede groot probleem is dat neutraliteit een papieren werkelijkheid blijft. Bij aanstelling worden medewerkers hierop gewezen. Maar daarna is er geen beleid om uit te leggen hoe dat dan precies werkt in de praktijk, wat er van medewerkers verwacht wordt. Er is een speciaal organisatieonderdeel dat dit moet doen, maar dat bestaat uit drie personen op een personeelsbestand van 32.000 medewerkers.

Bij UNRWA is daarnaast een groot gebrek aan goed gekwalificeerde medewerkers om schendingen van de neutraliteit te onderzoeken. Een eerder onderzoek van de VN beschreef de werkwijze van UNRWA als ouderwets en zeer formeel. Medewerkers kunnen in beroep tegen disciplinaire maatregelen en dat gebeurt heel vaak bij UNRWA.

De screening van nieuwe medewerkers laat te wensen over. UNRWA publiceert een lijst met namen en functies van medewerkers en deelt deze gegevens met betrokken landen, zoals Israel. UNRWA zelf zag dat als onderdeel van het screeningproces, maar de Israelische regering niet. Er is wel controle of de medewerkers voorkomen op de VN- of EU-sanctielijst. Medewerkers mogen geen strafblad hebben. Maar een goede screening, vergelijkbaar met een verklaring omtrent gedrag in Nederland, ontbreekt.

Schoolboeken
UNRWA heeft een adviescommissie waarin 29 landen zitting hebben (waaronder Nederland). Maar een gedeelte van deze adviescommissie was tegen aanpassingen van de schoolboeken die gebruikt worden door UNRWA. Het gaat dan bijvoorbeeld om kaarten waarop Israel niet bestaat, het gebruik van de woorden “Zionistische bezetter” in plaats van Israel en de verheerlijking van terroristen. Nieuwe generaties worden tot op de dag van vandaag met deze lesstof door UNRWA onderwezen.

Palestijnse VN-organisatie
Het rapport constateert dat 99,2 % van het personeelbestand bestaat uit lokale medewerkers. Een groot gedeelte daarvan is van Palestijnse afkomst. Het blijft lastig voorstelbaar dat deze medewerkers neutraal kunnen blijven, zoals van VN-medewerkers verwacht mag worden. De Palestijnen zijn net als de Israeli’s immers onderdeel van het conflict. De UNRWA is in de kern een Palestijnse organisatie, maar onder de vlag van de Verenigde Naties. Dit probleem is echter lastig bespreekbaar, zo blijkt ook uit het rapport. UNRWA is heilig voor Palestijnen. Het staat immers symbool voor het “recht op terugkeer” van alle Palestijnse vluchtelingen en dat zijn er op papier miljoenen.

Nederlandse reactie
In een brief heeft de minister van Buitenlandse Zaken een reactie gegeven op het rapport. Enerzijds constateert de minister dat neutraliteit heel belangrijk. Nederland lijkt nog niet volledig gerustgesteld en vindt dat de hulp “gediversifieerd” moet worden, dat er minder afhankelijkheid moet komen van de hulp van UNRWA. Nederland wil eerst zien dat alle aanbevelingen worden geïmplementeerd door UNRWA. Bovendien wil het kabinet het andere onderzoek rondom UNRWA afwachten. Aan de andere kant sluit de minister niet uit dat het op verzoek nog extra steun wil geven aan UNRWA, vanwege de humanitaire nood.

Vinger aan de pols
Het is goed dat Nederland een vinger aan de pols houdt bij de verstrekking van gelden aan UNRWA, dit in tegenstelling tot andere Europese landen. Het rapport biedt hier meer dan voldoende aanleiding voor. Het zou nog beter zijn als de minister beter zicht krijgt op de onderliggende vraagstukken. Hoelang blijven de westerse landen honderden miljoenen pompen in een organisatie die onderdeel is van het probleem?

De conclusie is dus dat UNWRA voldoende mechanismen heeft om neutraliteit te waarborgen. Het CIDI trekt dat zo te lezen vervolgens in twijfel (ik heb het rapport niet gelezen, maar zo te lezen komen de "pijnpunten" die hier genoemd worden niet uit het rapport maar van het CIDI). Het CIDI is dan ook geen onafhankelijke, neutrale bron, dus als we het over neutraliteit hebben..?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:00

Cidi is natuurlijk geen objectieve bron. Maar ik lees het niet zo als jij, Eulogy. Bij de pijnpunten verwijzen ze immers wel rechtstreeks naar het rapport?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:24

Van wat ik lees, is niet duidelijk wat direct uit het rapport komt en niet. Ze verwijzen inderdaad naar pijnpunten die in het rapport genoemd worden, maar interpreteren en framen. Ik heb het rapport inmiddels gelezen.

De conclusie van het rapport is niet uit het niets geplukt, maar hier wordt alleen ingegaan op pijnpunten zonder dat helder wordt wat er exact uit het rapport komt en wat de interpretatie van het CIDI zelf is. Bovendien wordt alle context uit het rapport weggelaten. Behoorlijke stemmingmakerij natuurlijk.

Bijvoorbeeld: "Bij UNRWA is daarnaast een groot gebrek aan goed gekwalificeerde medewerkers om schendingen van de neutraliteit te onderzoeken". Vindt het CIDI dat of de commissie? Dit staat nergens in het rapport.

Ook:
"De screening van nieuwe medewerkers laat te wensen over. UNRWA publiceert een lijst met namen en functies van medewerkers en deelt deze gegevens met betrokken landen, zoals Israel. UNRWA zelf zag dat als onderdeel van het screeningproces, maar de Israelische regering niet." Dat klinkt imo als een Israëlische (en dus niet onafhankelijke) mening, nergens staat de commissie dit ook vindt. Ook in het rapport niet.

Edit:
"In het rapport staat daarom niets inhoudelijks over deze beschuldiging. Opvallend genoeg kopte bijna alle media na publicatie van het rapport echter heel andere teksten. De NOS schreef bijvoorbeeld “Israel heeft geen bewijs geleverd voor link UNRWA en terrorisme”. Trouw stelt in een hoofdredactioneel commentaar dat de hulp aan UNRWA onmiddellijk moet worden opgestart en dat Israel bondgenoten heeft misleid, terwijl de uitkomsten van het tweede onderzoek er dus nog niet eens zijn."

Israël heeft toch ook geen enkel bewijs geleverd voor die link :? Dat wordt zelfs hier niet ontkracht. Terwijl de beschuldiging natuurlijk vergaande gevolgen heeft.
Terwijl Israël wapens geeft aan gewelddadige, illegale (terroristische?) kolonisten in de West Bank en gesponsord wordt door de hele westerse wereld.

Edit: ik heb het rapport inmiddels gelezen, zou
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 03-06-24 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:59

Ik kende het Cidi niet tot gisteren, nadat ze een "betoging tegen antisemitsme" georganiseerd hadden hier in België. Ben eens gaan kijken op hun site, en ik haalde er ook al direct misinformatie uit: zo zou het dodencijfer bijgesteld zijn naar beneden door de VN, van 35000 naar 25000. Weken geleden las ik al factchecks dat dit niet klopt: er zijn er 25000 geïdentificeerd, die andere 10000 zijn daarom niet minder dood. Een facebook forum van joodse verenigingen (niet diegene die mee opstappen in de vredesbetogingen) had ook al zoiets gemeld. Ik dacht vorige week: ik ga eens beleefd een reactie posten met een link naar een factcheck, wie weet hebben ze echt niet door dat ze fout zijn, innocent until proven guilty. Kreeg ik voor publicatie een hele vragenlijst: vanwaar ik hen kende, waarom ik me aanmeldde... Kort en vaag geantwoord, en je raadt het al: mijn opmerking werd niet gepubliceerd.

Zaterdag was ik trouwens op een pro Palestijnse betoging in Kortrijk. Een paar 100 man, relatief veel voor Kortrijk, en je voelde ergens wel dat de woede heviger was dan de vorige betogingen. Betoging was georganiseerd door extreem-links, maar onze Palestijnse vluchtelingen riepen toch net iets harder :). Eregast op de betoging was Ludo Debrabander van Vrede vzw, best wel een grote meneer in het activistenwereldje, schrijft ook boeken over vredesproblematiek (was onlangs samen op een boekvoorstelling met Anja Meulenbelt dacht ik). Hij stapte even naast mij in de betoging, maar ik was een beetje geïntimideerd om naast een imo zo'n grote meneer op te stappen dat ik hem niet eens durfde aanspreken.

Later kwamen er diverse mensen aan het woord, niet alleen Ludo, maar ook een geneeskundestudente van Palestijnse origine die ook actief was in de studentenprotesten, en een tienjarig Palestijns meisje dat een zelfgeschreven gedicht voordroeg, daarna een tekst las en uiteindelijk een Palestijns lied zong, en tot slot een Palestijnse dansgroep die optrad met een specifieke Palestijnse dans, mooi om te zien, en ik kan die Arabische muziek wel smaken.

Regionale televisie was aanwezig, maar dat had ik nauwelijks door, tot mijn moeder 's anderendaags zei dat ze me gezien had in het regionaal nieuws :). Er kwam ook een artikel op hun FB pagina, maar de reacties daar van de lezers/kijkers waren om bij te huilen: "Hamas in Kortrijk", "Hand in hand naar eigen land", of "Gewoon heel hard "werken" roepen, dan gaan ze er wel vandoor". Eén opmerking heb ik zelfs gerapporteerd: "Moslims zijn achterlijker dan de domste varkens, daarom eten ze geen varkensvlees, dat is kannibalisme". Echt, ik schaamde me rot voor mijn "eigen volk". Extreem-rechts op FB, niet normaal. Ik zou moeten 20 euro krijgen voor iedere keer dat ze me zeggen dat ik dan maar daarheen moet verhuizen, dan was mijn ticket vast al betaald (op Bokt heb ik het nog maar 1x voorgehad, zie enkele pagina's hoger, misschien kan ik haar mijn rekeningnummer sturen :P ).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 22:35

hwn schreef:
Ik kende het Cidi niet tot gisteren, nadat ze een "betoging tegen antisemitsme" georganiseerd hadden hier in België. Ben eens gaan kijken op hun site, en ik haalde er ook al direct misinformatie uit: zo zou het dodencijfer bijgesteld zijn naar beneden door de VN, van 35000 naar 25000.

.... Een facebook forum van joodse verenigingen (niet diegene die mee opstappen in de vredesbetogingen) had ook al zoiets gemeld. Ik dacht vorige week: ik ga eens beleefd een reactie posten met een link naar een factcheck, wie weet hebben ze echt niet door dat ze fout zijn, innocent until proven guilty. Kreeg ik voor publicatie een hele vragenlijst: vanwaar ik hen kende, waarom ik me aanmeldde... Kort en vaag geantwoord, en je raadt het al: mijn opmerking werd niet gepubliceerd.

Ik moet mezelf even corrigeren: die FB pagina van joodse verenigingen postte wel misinformatie, maar Cidi niet: zij meldden dat het percentage dode vrouwen en kinderen lager ligt dan eerst gedacht (al weet je natuurlijk nog niet of die 10 000 niet geïdentificeerden mannen of vrouwen zijn). Maakt hen natuurlijk nog niet objectief, maar dat snap ik wel vanuit hun positie, ze zijn dan ook verdedigers van Israël.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 07:48

mysa schreef:
Zij ziet ze niet als terroristische beweging maar als verzetstrijders. Ik zie het heel anders maar als dat je overtuiging is, dan verdedig je ze natuurlijk.

Klopt, maar je kan je afvragen of het gepast is om je op een paardenforum voortdurend positief pro palestijns uit te laten en tuig als hamas goed te praten.in iedergeval,moderators nemen het in onderzoek

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:37

Of iemand 'Pro Palestina' is, moet degene natuurlijk zelf weten. Maar de propaganda-achtige berichten waarin de daden van Hamas worden gebagatelliseerd of zelfs goedgepraat, vind ik wel stuitend. En de ellenlange 'Anja Meulenbelt' berichten vind ik ook niet meer zoveel toevoegen aan deze discussie. Prima dat iemand fan is van deze mevrouw, maar zoveel en zulke lange stukken quoten vind ik storend en spam. Plaats dan gewoon een link met een beknopte uitleg.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:50

ravellie schreef:
Bizar overigens hoe iemand hier continue een terroristische beweging aan het goed praten is, daarom dit ook bij de moderators aangekaart.

Hoezo aangekaart bij moderators? Kun je die inschakelen als iemand een andere mening heeft dan jij ?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:53

Ann schreef:
Of iemand 'Pro Palestina' is, moet degene natuurlijk zelf weten. Maar de propaganda-achtige berichten waarin de daden van Hamas worden gebagatelliseerd of zelfs goedgepraat, vind ik wel stuitend. En de ellenlange 'Anja Meulenbelt' berichten vind ik ook niet meer zoveel toevoegen aan deze discussie. Prima dat iemand fan is van deze mevrouw, maar zoveel en zulke lange stukken quoten vind ik storend en spam. Plaats dan gewoon een link met een beknopte uitleg.

Zowel pro als contra Palestina/Hamas strooien met Lappen tekst, dat maakt de leesbaarheid niet makkelijker. En het risico is dat men afhaakt en denkt laat maar, dit lijkt een wedstrijd veel schrijverij o.i.d.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:54

Mee eens, beide lees ik vaak snel overheen inderdaad. En alle twee zou ik ze liever in een link zien.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:56

ravellie schreef:
mysa schreef:

Klopt, maar je kan je afvragen of het gepast is om je op een paardenforum voortdurend positief pro palestijns uit te laten en tuig als hamas goed te praten.in iedergeval,moderators nemen het in onderzoek

Dat past net zo goed als pro-Israël berichten en sentimenten op een paardenforum. Het feit dat iemand een andere mening heeft is niet een reden om diegene het zwijgen maar op te leggen. Ik kan bijvoorbeeld niet snappen dat mensen de daden en het gedrag dat Israël toont maar vergoelijkt en bagatelliseert, maar dat mág hier wel degelijk. Het zou niet best zijn als moderators dan zeiden "Nee sorry, jouw mening past niet op het 'nieuws en maatschappij' deel van een discussieforum."

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 08:58

ravellie schreef:
mysa schreef:

Lariekoek, Bokt is in de basis een 'paardenforum', maar verdiep je even in de grote verscheidenheid aan onderwerpen die in vele topics besproken worden. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een topic over, dus dit argument gebruiken om een mening van iemand te blokkeren is vrij bijzonder. Bovendien hoef je niet alles te lezen toch.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:13

Er is in mijn ogen niks mis met pro Palestina maar er is in mijn ogen wel wat mis met pro Hamas. Same voor pro Israëlische regering in mijn ogen. Beide extremisten en beide bloed aan hun handen…

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 11:44

CharleyT schreef:
ravellie schreef:
Bizar overigens hoe iemand hier continue een terroristische beweging aan het goed praten is, daarom dit ook bij de moderators aangekaart.

Hoezo aangekaart bij moderators? Kun je die inschakelen als iemand een andere mening heeft dan jij ?

Zeker kan je e.e.a onder de aandacht brengen, het is ook onder de aandacht nu.
Not done om terroristen goed te praten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:10

Je mag die mening gewoon hebben en uiten ook.
Net als degenen die uitgesproken de kant van Israël kiezen of de groep, waartoe ik behoor, die enigszins objectief probeert te zijn.

Wat ik lastiger vind is dat ik regelmatig desinformatie voorbij zie komen. Bij beide kanten.

Of, zo je wilt, gebrek aan historische kennis. Ik laat het meestal passeren omdat het me te veel tijd kost om dat met bronnen en een goede samenvatting te weerleggen.

En moderators kunnen daar natuurlijk ook niets mee.

Dus gewoon lekker blijven zeggen wat je denkt, wie het niet wil lezen moet maar door scrollen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:34

Het zou belachelijk zijn, als moderators zich (inhoudelijk) met de discussie bemoeien, omdat een bokker daar aanstoot aanneemt.

Jammer, dat deze bokker geen enkel empathie of mededogen toont met de slachtoffers van deze oorlog.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:38

@ravellie
jouw quote:Zeker kan je e.e.a onder de aandacht brengen, het is ook onder de aandacht nu.
Not done om terroristen goed te praten

Goedpraten is jouw mening, en geen feit volgens mij. Of je nu pro Palestina bent of pro Israel, vrijheid van meningsuiting is een groot goed, wees daar zuinig op.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:27

mysa schreef:
Wat ik lastiger vind is dat ik regelmatig desinformatie voorbij zie komen. Bij beide kanten.

Of, zo je wilt, gebrek aan historische kennis. Ik laat het meestal passeren omdat het me te veel tijd kost om dat met bronnen en een goede samenvatting te weerleggen.

En moderators kunnen daar natuurlijk ook niets mee.

Dus gewoon lekker blijven zeggen wat je denkt, wie het niet wil lezen moet maar door scrollen.

Ik zou het helemaal niet erg vinden mocht iemand met bewijzen/aanwijzingen komen dat ik iets fout heb (al heb je dan meestal weer tig bewijzen/aanwijzingen van het tegendeel). Met mijn hand op het hart kan ik je verzekeren dat ik zeker nooit bewust iets onwaar gepost heb, en de "omstreden" bronnen die ik ook wel eens raadpleeg (zoals Middle East Eye, Middle East Monitor...), hou ik hier meestal buiten omdat ik - hoewel ik hen meestal geloof - niet zeker ben van hun objectiviteit.

En nu niet meer specifiek tegen Mysa maar algemeen tegen iedereen die zich aangesproken voelt:
Het is vermoeiend om altijd tegen de stroom in te moeten zwemmen, en aan mensen met een westerse bril mijn Arabische bril uit te leggen (geen idee waar ik die vandaan heb, mijn pa was racist en mijn ma is denk ik bang voor allochtonen, al geloof ik niet dat ze er al ooit één gesproken heeft) maar ik moet zeggen dat ik het wel kan appreciëren dat ik hier wat kan ventileren (doe ik op FB ook wel, daar gaat het er soms wel wat harder aan toe, word geregeld uitgescholden, maar gelukkig ook veel gelijkgestemden), ik herinner me nog hoe ik op het Viva forum na amper één dag al gebannen was wegens "het verspreiden van leugens". Mijn vraag welke de leugens waren, hebben ze nooit willen beantwoorden.

Wat betreft bloed aan de handen: dat hebben inderdaad beide partijen, met dat verschil dat de ene partij een einde wil aan het bloedvergieten, en de andere partij, ondanks alle bochten waarin de VS zich wringt (zoals een vredesvoorstel laten doorgaan als van Israël terwijl het hetzelfde voorstel was dat Israël afwees omdat ze niet verwacht hadden dat Hamas het zou aanvaarden - niet enkel mijn mening, staat ook opiniestuk over op Haaretz) wil blijven doorvechten tegen alle internationale oproepen en zelfs verplichtingen in. Ik blijf nog altijd bij mijn visie: oorlog stoppen, gevangenen vrij langs beide kanten, zeker deze die enkel administratief aangehouden zijn (misschien kan er een speciale internationale rechtbank opgericht worden om vermoedelijke terroristen te berechten, en sowieso geen kinderen meer voor militaire rechtbanken!), Marwan Barghouti vrij, vrije verkiezingen langs beide kanten, en de wereld moet aan beide partijen duidelijk maken dat ze zich aan internationaal recht moeten houden. Of je het nu leuk vindt of niet: volgens dat recht hebben de Palestijnen nog steeds het recht om gewapend verzet te bieden tegen de bezetter, terwijl Israël wettelijk verplicht is om de burgers in de bezette gebieden te beschermen.

Wat de term terrorisme betreft: dat woord is zo misbruikt en uitgemolken sinds 9/11. Volgens Wikipedia (ok, niet mijn favoriete bron qua objectiviteit, maar vond het wel een correcte en behoorlijk volledige tekst) zijn er heel veel definities van terrorisme, en men is nooit tot een anti terrorisme verdrag gekomen omdat men het niet eens wordt wat terrorisme is en wie er op die lijst hoort te staan. Daarom dat ik ook de term terrorist enkel wil hanteren voor Hamas als ik in één adem Israël terroristisch mag noemen aangezien ze volgens de meeste definities zeker aan de voorwaarden voldoen (meestal gebruik ik de term dus gewoon niet).

Een uittreksel uit Wikipedia:

- Leden van de bewegingen Hamas, Islamitische Jihad en Fatah plegen aanslagen op Israëlische burgers en soldaten. Deze bewegingen hebben als doel het beëindigen van de bezetting door Israël van de Westelijke Jordaanoever en de strook van Gaza en/of de vernietiging van de staat Israël ten gunste van een (islamitische) Palestijnse staat.
- Een voorbeeld van terrorisme door een staat zijn de Amerikaanse bemoeienissen in Nicaragua in de jaren tachtig.
- Tijdens het Brits Mandaatgebied Palestina waren zionistisch-Joodse paramilitaire organisaties Hagana, Etsel en Lechi, actief voor het afdwingen van de vestiging van, het behoud en/of expansie ten bate van een eigen staat in Palestina door onder meer angst te zaaien bij en verdrijving van Palestijnen, bom- en terreuraanslagen en moorden op tegenstanders van zionisme. Deze groepen werden in 1948 opgenomen in het Israëlische defensieleger. Leiders van deze organisaties, onder anderen Menachem Begin, David Ben Goerion, Itzhak Ben-Zvi, werden na 1948 premier of president van Israël.
- Nelson Mandela werd ten tijde van de apartheid door de Zuid-Afrikaanse regering als terrorist beschouwd, maar hij wordt sinds het einde van de apartheidspolitiek alom geroemd als voorvechter van gelijkheid.

Je ziet dat hier Hamas en aanverwante in één adem genoemd worden met de VS, latere Israëlische presidenten en Nelson Mandela (aaneengesloten stuk tekst op wikipedia, heb er bewust geen fragmenten uit gelaten). Misschien iets om over na te denken voor mensen die klakkeloos het terroristenlijstje volgen. Ik ben voorstander om niemand op zo'n lijst te zetten, maar mensen die zich schuldig maken aan overtredingen tegen internationaal recht (en in de praktijk is dat bij terrorisme meestal het geval) moeten vervolgd en berecht worden, na een eerlijk onafhankelijk onderzoek. Dat is wat hier in België gebeurd is na de aanslagen in Zaventem, en dit zou ook moeten gebeuren met de misdaden van beide partijen in het conflict Israël-Palestina, maar niet 75 jaar overtredingen van één kant tolereren en zelfs aanmoedigen (door bewapening en door de tegenpartij op een terreurlijst te zetten), en dan direct de tegenpartij uitroeien als een deel van hen eens terugslaat.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:50

Als je als land zo lang onderdukt wordt, dan is het niet zo raar dat er een groepering ontstaat die daar wat aan wil doen. Waarmee ik niet zeg dat ik Hamas steun, wel dat ik begrijp waarom Hamas bestaat.

Dat Israel een tegenaanval deed na 7 oktober begrijp ik ook.

Maar:

Nietzsche schreef:
“Beware that, when fighting monsters, you yourself do not become a monster.”

In mijn ogen is dat wat er aan beide kanten is gebeurt. Van kwaad tot erger.

Dat Israel niet akkoord gaat met het staakt het vuren, terwijl Hamas instemde met alle voorwaarden, vind ik heel tekenend voor de situatie.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:48

Imre schreef:
Als je als land zo lang onderdukt wordt, dan is het niet zo raar dat er een groepering ontstaat die daar wat aan wil doen. Waarmee ik niet zeg dat ik Hamas steun, wel dat ik begrijp waarom Hamas bestaat.

Dat Israel een tegenaanval deed na 7 oktober begrijp ik ook.

Maar:

Nietzsche schreef:
“Beware that, when fighting monsters, you yourself do not become a monster.”

In mijn ogen is dat wat er aan beide kanten is gebeurt. Van kwaad tot erger.

Dat Israel niet akkoord gaat met het staakt het vuren, terwijl Hamas instemde met alle voorwaarden, vind ik heel tekenend voor de situatie.
Helemaal mee eens. Ook met de post van hwn trouwens.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 22:57

Goede post Imre !