Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:13

Volgens Russische media heeft Oekraine middels een drone aanval op de Kremlin residentie van de president een moordaanslag op Putin willen plegen. Deze zou vannacht hebben plaatsgevonden
Bewijs voor de bewering is niet geleverd.

https://twitter.com/disclosetv/status/1 ... t-aanwezig

Het geluid van de explosie werd ook gemeld door buurtbewoners in de Serafimovich-straat in Moskou.
De Russische autoriteiten zeiden dat ze zich het recht voorbehouden om vergeldingsmaatregelen te nemen "waar en wanneer ze dat nodig achten".
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1740695 ... t-aanwezig

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:30

Kuggur schreef:
Ik vind het op zich wel vermakelijk hoe China handelen uit "eigenbelang" wordt verweten.
Waar is de economische welvaart van het westen op gebaseerd... :)*
(Tip, niet liefdadigheid...)

Dat mag jij gerust vermakelijk vinden. Het een bijt het andere totaal niet. Als we alleen al naar Nl kijken, ons landje heeft zich verschrikkelijk gedragen (slavenhandel , kolinialisme, piraterij op zee )ea zaken. Zo totaal niet ok, en dan druk ik me zwak uit.

China gedraagt zich zo totaal niet ok, gesteund door de corruptie in die landen zelf, dat vind ik absoluut ook afkeuringswaardig. Het een net zo als de ander.

Alleen hadden we het nu over China en niet over het westen. Ik vind het altijd een zwakte aanbod dat je van de ene boef niets mag zeggen daar je niets op dat moment over de andere boef zegt.

OK Babootje. Die wachten we eens even af of dat waar is of een sterk broodje aap verhaal.

tamary

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:38

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:41

Kuggur, het beschuldigende vingertje kan je wat mij betreft gerust achterwege laten. Ik heb al meer malen in het oude topic geschreven: Europa en de VS moeten gaan omdenken incl. het stoppen met deze consumptiemaatschappij. Productie weer terug halen, een probleem: daar zit een prijskaartje aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:19

pien_2010 schreef:
OK Babootje. Die wachten we eens even af of dat waar is of een sterk broodje aap verhaal.

Ik denk eerder aan een "false flag" aanval. Rusland moet een reden hebben om "wraak te nemen" en straks een nuke te gooien. Ik denk dat ze erg in de rats zitten over de aankomende aanval door Oekraine en het feit dat ze blijkbaar ook een wapentekort hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:20

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:

Ik denk eerder aan een "false flag" aanval. Rusland moet een reden hebben om "wraak te nemen" en straks een nuke te gooien. Ik denk dat ze erg in de rats zitten over de aankomende aanval door Oekraine en het feit dat ze blijkbaar ook een wapentekort hebben.

SkyNews meldt het nu ook. Oekraine ontkent.
https://news.sky.com/story/ukraine-russ ... s-12541713

Official ontkent betrokkenheid Oekraïne bij 'aanval Kremlin'

Oekraïne heeft betrokkenheid ontkend bij een vermeende drone-aanval op het Kremlin, die volgens Rusland een poging was om Vladimir Poetin te vermoorden.
Presidentieel adviseur Mykhailo Podolyak zei dat Kiev niets te maken heeft met de staking en dat een dergelijke stap Oekraïne op het slagveld niet ten goede zou komen.

Het zou Rusland alleen maar verder provoceren, zei hij.

De bewering van Moskou dat Oekraïne achter de schijnbare aanval zat, kan erop wijzen dat Rusland de komende dagen een "terroristische" aanval tegen Oekraïne plant, zei Podolyak.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:28

nikkel schreef:
Kuggur, het beschuldigende vingertje kan je wat mij betreft gerust achterwege laten. Ik heb al meer malen in het oude topic geschreven: Europa en de VS moeten gaan omdenken incl. het stoppen met deze consumptiemaatschappij. Productie weer terug halen, een probleem: daar zit een prijskaartje aan.

Dat is grappig, mijn vingertje is beschuldigend _O-
Voor de goede orde (want mensen fantaseren altijd van alles bij elkaar), uiteraard vind ik het regime in China dictatoriaal, ondemocratisch, tiranniek, en ik vertrouw ze niet verder dan ik ze kan gooien.

Het punt van wat ik schreef is de ironie van China "eigenbelang" verwijten. Zolang onze acties ons eigenbelang dienen, geen probleem, maar o wee als een ander land dat waagt.
Zeker een land dat wel eens in staat zou kunnen zijn die traditionele rollen om te draaien. Wat als ze ons net zo genadeloos behandelen als wij dat met anderen gedaan hebben.... %)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:31

Ik denk ook dat Rusland naar een reden zoekt om zwaardere wapens in te zetten. Een zelf gecreëerd probleem is absoluut niet ondenkbaar. Rusland is er gek genoeg voor, zeker gezien het feit dat een land als China hun openlijke steun intrekt. Het past daarom uitstekend in hun strategie. Ik zie absoluut geen voordeel voor de Oekraïne om dit nu te doen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:36

We zien wel hoe het verder gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:08

Oekraine maakt vorderingen in Bakhmut. Het ziet ernaar uit dat ze in staat zijn de Russen in Bakhmut te omsingelen. Gisteren kwam er een filmpje online waarin Prigozjin, de baas van Wagner, woedend naast een stapel lijken van Russische soldaten de legerleiding ervan beschuldigt te weinig munitie te krijgen.
Prigozjin verklaart ook dat zijn leger Bakmut op 10 mei zal verlaten en de posities zal overdragen aan het Russische leger. Omdat ze zonder voldoende wapens een zekere nutteloze dood sterven.

https://www.youtube.com/watch?v=rjxLMrPu1bs

Ik denk dat we in de komende dagen gaan zien dat het Russische leger zich moet terugtrekken uit Bakhmut.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:21

Dat denk ik ook Babootje en ik hoop het ook.

Gisteren was ik zelf wat van slag. Voor het eerst waren er die nacht pittige bombardementen bij het appartement complex van Yuliia geweest en het moet verschrikkelijk zijn geweest en heel beangstigend. Mensen zijn weer overleden en appartementen (zwaar) beschadigd. Haar appartement heeft als een wonder totaal geen schade. Dat noemen ze met de schrik vrijkomen.
Iedereen weet in dit topic hoe de mensen lijden, en we leven mee. Waarbij ik Gisteren voelde dat ik er echt wat last van had. Ik was wel heel blij met het fijne app contact.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-23 13:57

nikkel schreef:
Ik denk ook dat Rusland naar een reden zoekt om zwaardere wapens in te zetten. Een zelf gecreëerd probleem is absoluut niet ondenkbaar. Rusland is er gek genoeg voor, zeker gezien het feit dat een land als China hun openlijke steun intrekt. Het past daarom uitstekend in hun strategie. Ik zie absoluut geen voordeel voor de Oekraïne om dit nu te doen.

Lijkt er wel op ja -O-

Srf:
De Russische minister van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov heeft gedreigd met vergeldingsmaatregelen tegen de drone-aanval op het Kremlin, die volgens Rusland woensdag plaatsvond. "Het was duidelijk een vijandige daad", zegt Lavrov op een persconferentie in India. "We zullen reageren met concrete acties."

Er zijn geen aanwijzingen dat Oekraïne of bijvoorbeeld de VS de aanval hebben uitgevoerd. De Duitse Rusland-expert Stefan Meister vermoedt zelfs een desinformatiecampagne achter het Russische verslag van de vermeende aanval.
"Oekraïne moet worden beschuldigd van staatsterrorisme", zei Meister tegen de kranten van de Funke Mediengruppe. "Mogelijk is dit voorwendsel bedoeld om een groter offensief op Kiev te rechtvaardigen, nog brutalere aanvallen op de Oekraïense burgerbevolking of zelfs een poging om de Oekraïense president te vermoorden."

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 13:59

Nog brutaler ? Ze doen niet anders dan burgerdoelen aanvallen, groter verschil met Oekraïners kan er niet zijn.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 19:06

Rusland vind dat zo ongeveer alles is toegestaan om alle niet pro Russen, uit de Oekraïne te verdrijven. Dat is gewoon de strategie die er gevolgd wordt. Of dat in 1 jaar bereikt wordt of in 2 of drie, dat maakt Rusland gewoon niets uit. Perfect afweergeschut is het enige wat daar ongeveer tegen helpt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 19:16

pien_2010 schreef:
Dat denk ik ook Babootje en ik hoop het ook.

Gisteren was ik zelf wat van slag. Voor het eerst waren er die nacht pittige bombardementen bij het appartement complex van Yuliia geweest en het moet verschrikkelijk zijn geweest en heel beangstigend. Mensen zijn weer overleden en appartementen (zwaar) beschadigd. Haar appartement heeft als een wonder totaal geen schade. Dat noemen ze met de schrik vrijkomen.
Iedereen weet in dit topic hoe de mensen lijden, en we leven mee. Waarbij ik Gisteren voelde dat ik er echt wat last van had. Ik was wel heel blij met het fijne app contact.

Pien, inderdaad gelukkig dat er dan app contact mogelijk is. Dan komt het wel heel dichtbij. :knuffel: Enige kans dat Yulia weer veilig naar Frankrijk komt?

Her zou wel een enorm stunt zijn wanneer de Ukraïners op korte termijn in Bachmut de Russen kunnen omsingelen :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 19:17

Sizzle schreef:
Er zijn geen aanwijzingen dat Oekraïne of bijvoorbeeld de VS de aanval hebben uitgevoerd. De Duitse Rusland-expert Stefan Meister vermoedt zelfs een desinformatiecampagne achter het Russische verslag van de vermeende aanval.
"Oekraïne moet worden beschuldigd van staatsterrorisme", zei Meister tegen de kranten van de Funke Mediengruppe. "Mogelijk is dit voorwendsel bedoeld om een groter offensief op Kiev te rechtvaardigen, nog brutalere aanvallen op de Oekraïense burgerbevolking of zelfs een poging om de Oekraïense president te vermoorden."

Ben ik wel erg benieuwd met welk leger ze Kyiv dan willen gaan bestormen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:06

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:27

Eerst zien, dat ze vertrekken en dan geloven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 20:30

Irmaz mijn man en ik hadden het vanavond nog over. Nl dat het wel erg voelbaar dichtbij komt.
Wij zien Yuliia niet meer naar Frankrijk komen, want ze hoort in Oekraïne thuis, dat is wel logisch.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:46

BigOne schreef:
Nog brutaler ? Ze doen niet anders dan burgerdoelen aanvallen, groter verschil met Oekraïners kan er niet zijn.

Vertaal-dingetje. Er wordt bedoeld 'nog bruter'.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 09:53

Ik zie het zo, het huurlingen leger zal eerst alle mogelijke beschikbare huurlingen concentreren in Bakhmut. Proberen dat definitief innemen en als dat gelukt is, overdragen aan het reguliere russische leger en daarna vertrekken. Men hoopt dat voor elkaar te krijgen op 9 mei.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 06-05-23 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 10:04

herr_balou schreef:
BigOne schreef:

Vertaal-dingetje. Er wordt bedoeld 'nog bruter'.

Aja, thanks

Er zijn nog altijd wel genoeg anti Oekrainse klootzakjes om gewoon random wat plat te bombarderen ben ik bang.

„De Tsjetsjeense Ramzan Kadyrov heeft aangeboden zijn troepen naar Bakhmut te sturen als Wagner zijn huurlingen daar terugtrekt.“
(Srf)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:13

pien_2010 schreef:
Irmaz mijn man en ik hadden het vanavond nog over. Nl dat het wel erg voelbaar dichtbij komt.
Wij zien Yuliia niet meer naar Frankrijk komen, want ze hoort in Oekraïne thuis, dat is wel logisch.

Inderdaad; als je dit kunt verdragen dan is het duidelijk dat ze niet weer vertrekt. Maar het is zenuwslopend. Letterlijk een Russisch roulette of je een bom op je dak krijgt of niet. Heel veel sterkte Pien en warme groeten voor Yullia. Iedereen wil gewoon dat het stopt. En dat de oorlogsmisdadigers worden berecht.

Ik las vanmorgen ook dat de Russische bombardementen en atillerievuur afnemen. En ook dat er onder de bommen exemplaren zijn die roestig zijn en niet ontploft. Dat lijkt er toch op te wijzen dat ook Rusland redelijk door zijn munitie heen is. Niet in de laatste plaats omdat Oekraine het ene na het andere Russische munitiedepot heeft opgeblazen in de aanloop naar het offensief. En wellicht bezuinigen ze omdat ze nog munitie over moeten hebben om een Oekrainse aanval af te slaan. Verder is de strategie van de Russen om alles maar lukraak te bombarderen, vooral burgerdoelen, waar veel raketten en drones voor nodig zijn. Terwijl Oekraine veel specifieker militaire doelen aanvalt en zo veel zuiniger met de munitie kan zijn.
Ik denk dat Prigozhin dat heel goed weet en zijn boosheid speelt, want zoveel geeft hij niet om zijn kanonnenvoer. Hij wil alleen niet de dupe worden van zijn falen in Bakhmut en de schuld kunnen geven aan het reguliere Russische leger, zodat hij er zelf beter uitkomt
Ook laat de Tjetjeense Kadyrov ook weer van zich horen. Dat varken denkt het beter te kunnen dan Prigozhin, maar is nog een stukje dommer. Maar die zal dezelfde problemen hebben.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 06-05-23 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 11:21

Ik las juist dat er nu zwaar gevochten wordt omdat Rusland Bakhmut op 9 mei wil innemen.

LIVE
Schwere Gefechte um Bachmut und Marjinka. Russland evakuiert Teile der Region Saporischja
NZZ-Redaktion 05.05.2023

Hoe dan ook is iedere kogel 1 teveel, of hij nou roestig is of niet.

Er zijn ook weer gesprekken gaande hoe ze de sankties beter kunnen handhaven aangezien er nog steeds een hoop via de achterdeur gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 11:27

Er wordt zeker nog zwaar gevochten. Als Wagner terugtrekt zal dat niet voor 10 mei zijn. Tenzij Oekraine ze eerder weet te omsingelen.