Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:38

MarlindeRooz schreef:
Haha dan heb je nog geluk gehad zo vlak voor de enorme stijging. Maar daar koop je tegenwoordig niks meer voor. Maar iets bezitten wat zo duur is vind ik best een teken van welvarendheid. :j

Terwijl jij met je dure huur misschien wel meer te besteden hebt dan iemand met een kleine hypotheek. Dat weet je niet he!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:38

Spenk, als je die nu verkoopt wel _O-
(Grapje uiteraard)

Ik ben best benieuwd wat er dadelijk gebeurd als de huizenprijzen toch gaan zakken en de eigenaren die (deels) aflossingsvrij op 2 salarissen maximaal geleend hebben hun pensioenleeftijd bereiken.
Als ik zie hoe makkelijk onze (niet in NL overigens) hypotheekverstrekker ons zat aan te praten dat we dadelijk prima kunnen aflossen van het pensioengeld (idioten) dan denk ik best dat een hoop mensen daar intrappen en eigenlijk te ruim leven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:39

Sizzle schreef:
(Grapje uiteraard)

Ik ben best benieuwd wat er dadelijk gebeurd als de huizenprijzen toch gaan zakken en de eigenaren die (deels) aflossingsvrij op 2 salarissen maximaal geleend hebben hun pensioenleeftijd bereiken.
Als ik zie hoe makkelijk onze (niet in NL overigens) hypotheekverstrekker ons zat aan te praten dat we dadelijk prima kunnen aflossen van het pensioengeld (idioten) dan denk ik best dat een hoop mensen daar intrappen en eigenlijk te ruim leven.

Ik denk dat een groep al in de problemen komt wanneer de HRA afgebouwd/afgeschaft wordt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:41

Spenk schreef:
MarlindeRooz schreef:
Haha dan heb je nog geluk gehad zo vlak voor de enorme stijging. Maar daar koop je tegenwoordig niks meer voor. Maar iets bezitten wat zo duur is vind ik best een teken van welvarendheid. :j

Terwijl jij met je dure huur misschien wel meer te besteden hebt dan iemand met een kleine hypotheek. Dat weet je niet he!

Maar tenzij diegene een slechte hypotheek heeft + pech heeft. Dan heeft diegene straks wel een bezit van minimal anderhalf ton afbetaald. En als dat niet afbetaald wordt is de kans op overwaarde best wel groot.

(Ja het is ook mogelijk dat het onder water staat straks natuurlijk. Maar de meeste mensen betalen wel iets af / hebben overwaarde.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:43

Sizzle schreef:
(Grapje uiteraard)

Ik durf ook wel te zeggen dat wij het absoluut niet slecht hebben met 2 inkomens boven modaal.

Maar om nou te zeggen dat een koophuis een luxe is. Je moet toch ergens wonen.

@ MarlindeRooz dat klopt maar daar heb je nu niks aan als je net een hypotheek voor 30 jaar hebt.

MarlindeRooz

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:45

Geen luxe = basisbehoefte

En nee ik vind niet dat iedereen in Nederland maar moet kunnen kopen. Maar ik zal wel heel calvinistisch zijn in mijn beredenering. Of te liberaal ofzo. Maar ik vind een huis kopen geen basisbehoefte / recht / noodzaak.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:47

_San87_ schreef:
Sizzle schreef:
(Grapje uiteraard)

Ik denk dat een groep al in de problemen komt wanneer de HRA afgebouwd/afgeschaft wordt.

HRA afbouw is al langer bezig. Maar krijg je eigenlijk wel een hypotheek die langer loopt dan je pensioenleeftijd? Dacht dat daar allerlei beperkingen op zaten inmiddels. Die aflossingsvrije hypotheken die gebruikt werden als pensioenaanvulling zijn toch ook afgeschaft? Ik vraag mij meer af wat er gebeurt als de babyboomgeneratie omvalt in de komende 10-15 jaar. Daar zit aardig wat aan geld en koophuizen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:48

Kopen is ook iets wat bij de Nederlandse cultuur hoort uiteraard. In geen ander land bezitten zoveel mensen een huis. In NL is dat boven de 70%. Europees gezien is het nog geen 30%.
Mijn grootouders waren nog een huurgeneratie. Daarna is de huurmarkt om zeep geholpen en ging iedereen kopen.
In de meeste andere landen is een koophuis eerder een uitzondering dan de norm.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:51

Betaalbaar wonen is een basisbehoefte. En daar schort het in NL behoorlijk aan waardoor je soms gewoon geen keuze hebt en meer uit moet geven dan je eigenlijk zou kunnen/willen omdat je toch een dak boven je hoofd moet hebben.

tamary schreef:
_San87_ schreef:

HRA afbouw is al langer bezig. Maar krijg je eigenlijk wel een hypotheek die langer loopt dan je pensioenleeftijd? Dacht dat daar allerlei beperkingen op zaten inmiddels. Die aflossingsvrije hypotheken die gebruikt werden als pensioenaanvulling zijn toch ook afgeschaft? Ik vraag mij meer af wat er gebeurt als de babyboomgeneratie omvalt in de komende 10-15 jaar. Daar zit aardig wat aan geld en koophuizen.

Ik weet niet hoe het nu zit met HRA, maar vrienden van ons hebben 2 jaar geleden een huis gekocht en krijgen hun hypotheekrente nog steeds terug.

Als de babyboomgeneratie gaat, komt er veel aan woningen vrij en ik gok dat dat de prijs van de gemiddelde woning gaat verlagen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:08

Overigens was kopen ook al langer geleden nog steeds bijna niet haalbaar als je niet aan de bingokaart voldeed.
Ooit wel eens nagevraagd wat ik mocht lenen toen ik nog alleenstaand was op een academisch salaris (onder modaal) en geen vaste aanstelling en ook nog vrouw.
Die kerel begon nog net niet te lachen, we kwamen op iets van 50.000 geloof ik.
Dus huurde ik maar weer verder in illegale onderhuur of in wijkjes waar niemand wilde zijn.

Dus ookal is de koopprijs niet absurd, dan nog steeds moet je een bepaalde welstand (of veel spaargeld) hebben om in aanmerking te komen.
Het is inderdaad bijzonder vreemd te noemen dat voor die groep die domweg niet in aanmerking komt eigenlijk nauwelijks een goed alternatief mogenlijk is. Maar die ontwikkeling was al aan de gang toen Oekraine nog „de Oekraine“ was.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:09

MarlindeRooz schreef:
Geen luxe = basisbehoefte

En nee ik vind niet dat iedereen in Nederland maar moet kunnen kopen. Maar ik zal wel heel calvinistisch zijn in mijn beredenering. Of te liberaal ofzo. Maar ik vind een huis kopen geen basisbehoefte / recht / noodzaak.

Dat is juist niet calvinistisch en liberaal, want vrijwel alle calvinisten en liberalen hebben koophuizen en sparen zich het ongans :+

En 4 ton, daar begint het ongeveer een beetje tegenwoordig, en dan nog is de hypotheek goedkoper dan een huurhuis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:14

De hypotheek is wellicht goedkoper maar de onkosten niet perse, zeker bij oudere huizen.
Je ziet ook een hoop huizen 40 jaar niets meer aan gedaan is (het zal mijn tijd wel duren beleid). Als je die verkoopt dan kan je echt wel flink op je neus gaan, zeker met stijgende energieprijzen.
Mijn ouders zijn ook een beetje van de „het zal onze tijd wel duren“ en die krijgen dan op basis van wat schattingen ook echt nauwelijks meer dan de waarde die ze betaald hebben aangepast aan de inflatie.
Als je dat energetisch op orde moet brengen mag je rustig nog 1-2 ton extra meebrengen bovenop de koopprijs.
Bij mijn schoonouders voel je het zelfs gewoon waaien op de bovenverdieping :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:16

Bij mij ook omdat het kopschot van een van de slaapkamers niet dicht is. Zitten ook muizen keutels. :+

Maar de verhuurder moet dat inderdaad oplossen. Oh en ik had vanmorgen ook een klink in mijn hand toen ik mijn kantoordeur dicht deed. En dat voor een bedrag waar je 300.000 voor mag lenen. _O_

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:34

Verhuurder heeft idd verplichtingen, maar er zijn nog steeds een hoop dingen die je wel zelf moet betalen. Of die vervangen zouden moeten worden door verhuurder maar tijdelijk opgelapt na schade en pas als er weer schade is gaan ze kijken of ze weer kunnen oplappen voordat ze iets echt vervangen. En dan heb je schade in huis die voor eigen rekening komt, maar oorzaak wordt niet langdurig verholpen.
En isoleren, nee niet zelf. Dubbel glas? Beneden, maar boven nog niet en dat zijn ze voorlopig nog niet van plan. En als ze het wel doen gaat de huur flink omhoog. :+ net als van gas af.

Het viel mij tegen wat je nog zelf moet doen bij huurwoning en hoeveel geld je er dus in moet steken. Maar ik zit redelijk laag qua huur en zal zelf nooit kunnen kopen. Ook niet veranderen van woning, want alles is duurder en geen geld om andere woning op te knappen.

Dat 40 jaar nergens iets aan gedaan was hier namelijk in de huurwoning ook zo. behalve de keuken en badkamer was er echt al jaren niks aan gedaan, vloer kapot, trap ook, elektra niet in orde. Tot aanbouw die volledig lek was, maar niet de verantwoordelijkheid van woningbouw. :+ en als je zelf wat verbeterd gaat de huur omhoog omdat je meer punten krijgt, dus dubbel geld kwijt :')

Qua luxe. Een dak boven je hoofd is geen luxe. Er zijn toch ook een hoop mensen die in de goedkopere tijden een huis gekocht hebben. Dat dat nu veel meer waard is is leuk, maar heb je niet veel aan als je niet verhuisd. Dan kan het lijken alsof ze enorme bedragen betaald hebben, maar valt dat enorm mee. Paar jaar geleden stonden hier starterswoningen voor 180 te koop. Die zijn zo bizar over de kop gegaan dat geen starter ze nu nog kan betalen terwijl een stel ze toen wel kon kopen. Sommige alleenstaanden ook.

Ik heb het geluk dat ik de woning overgehouden heb aan scheiding. Anders had ik nooit meer ergens tussengekomen. Geen inkomen, geen woonruimte die je achterlaat, geen spaargeld oid. Dus ja, ik heb geluk :j ook al zou ik graag weg willen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:40

De huizenmarkt is bizar.
Zowel mijn huidige woonplaats als mijn geboorteplaats zie ik alleen maar bouwen in grote dikke vrijstaande huizen.
Wel weinig tuin maar alle luxe.
Niet te betalen voor de groepen die nu juist zo hard een huis nodig hebben.
Ik begrijp dat dus niet.
Zet in die weilanden appartementen, en rijtjeshuizen en kleine 2 kappers.. Zonder overdreven luxe.
Zowel huur als koop. Appartementen in blokken voor jongere en oudere.
Maar eigenlijk met de huidige bouwprijzen en alles is dat al 15 jaar te laat.....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:42

Ik snap gewoon niet waar mensen het geld vandaan halen. Ik zal dan wel echt iets heel erg verkeerd doen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:45

Suzanne F. schreef:
Ik snap gewoon niet waar mensen het geld vandaan halen. Ik zal dan wel echt iets heel erg verkeerd doen.

Velen krijgen een jubeltonnetje…

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:47

zouden dat er zoveel zijn?
Ik bedoel ouders zitten toch ook nog gewoon in hun huis, dus niet verkocht, die hebben dat dan gewoon op de bank staan?
En dat soort dikke huizen is niet voor de starters, jubelton of niet.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 11-05-22 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:48

Ik snap het al jaren niet. Een gekocht huis moet na het overbieden eerst helemaal leeg getrokken worden. buiten alles leegtrekken en dan alles helemaal anders of nieuw aangelegd. Of weggebroken en dan bij voorkeur ook nog nieuwe meubels. Vaak ook nog maanden dubbele lasten kunnen betalen. En de dure koopwoningen vliegen als warme broodjes weg. Huizen boven de 400000 zijn verkocht voor je met je ogen kan knipperen. Waarvan dan? :? Dan moet je toch een mega inkomen hebben met zijn tweeen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:50

MarlindeRooz schreef:
Suzanne F. schreef:

Velen krijgen een jubeltonnetje…

Om hoeveel ontvangers heb je het dan precies?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:50

Ook dat doet niet iedereen of in delen.
Ik ken niemand overigens die dat in 1 keer doet.
Ken wel mensen die 15 jaar in de verbouwing zitten, eerst dit, ondertussen sparen, dan dat.
Maar dat zal nu ook wel minder gaan worden...wat weer niet goed is voor werkgelegenheid en de economie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:51

Sizzle schreef:
Kopen is ook iets wat bij de Nederlandse cultuur hoort uiteraard. In geen ander land bezitten zoveel mensen een huis. In NL is dat boven de 70%. Europees gezien is het nog geen 30%.
Mijn grootouders waren nog een huurgeneratie. Daarna is de huurmarkt om zeep geholpen en ging iedereen kopen.
In de meeste andere landen is een koophuis eerder een uitzondering dan de norm.

Ik dacht dat in België huizen kopen nog meer de norm is dan in Nederland, geen idee naar de werkelijke getallen overigens. En bezitten Italianen ook niet veel huizen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:53

De huizen die ik afgelopen paar jaar heb zien verkopen (in het echt of op bokt) worden best vaak meteen leeggetrokken liefst ook wegbreken en opnieuw bouwen. En daarna er pas intrekken. In porties verspreid verbouwen en opknappen snap ik nog. Maar best jonge mensen die een huis boven de 400000 euro kunnen kopen en dan zo aanpakken daar snap ik niks van. Of ik wil graag hun geheim weten wat ik dan fout doe. :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:54

DuoPenotti schreef:
De huizenmarkt is bizar.
Zowel mijn huidige woonplaats als mijn geboorteplaats zie ik alleen maar bouwen in grote dikke vrijstaande huizen.
Wel weinig tuin maar alle luxe.
Niet te betalen voor de groepen die nu juist zo hard een huis nodig hebben.
Ik begrijp dat dus niet.
Zet in die weilanden appartementen, en rijtjeshuizen en kleine 2 kappers.. Zonder overdreven luxe.
Zowel huur als koop. Appartementen in blokken voor jongere en oudere.
Maar eigenlijk met de huidige bouwprijzen en alles is dat al 15 jaar te laat.....

Hier ook, belachelijke grote huizen voor de postzegel grond waar ze op staan. Je kan bijna de buurvrouw een hand geven vanuit je dakkapel. Als je dan al een villa laat bouwen, koop er dan tenminste een fatsoenlijk perceel voor. Dit doet gewoon zeer aan m'n ogen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:54

Die jubelton is volgend jaar weer weg. En woningnood, wanneer leegstaande kantoren of winkelpanden ombouwen tot redelijke appartementen kunnen ook jongeren hun eerste huisje kopen voor een redelijke prijs.