Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:53

bigone schreef:
Shadow0 schreef:
Het punt is: er wordt nu iemand doodgeschoten en dat is erg, maar het is *niet* de dagelijkse realiteit voor een aanzienlijk deel van de bevolking, maar wordt wel zo gedaan.

Klopt maar snap jij ook dat het een gigantische drempel op gaat werpen om ooit nog iemand op slecht gedrag aan te spreken, of je nu ij Scheveningen of Oude Pekela woont, je denkt wel twee keer na waardoor crimineel gedrag vrolijk zijn gang kan kan. Maar wanneer ik het goed begrijp ga jij in het pikkedonker ook gerust de slechtere buurten op de fiets door?

Ja hoor, niks aan 't handje - voor mij dan. Alleen rond oud en nieuw, maar dan gaan ál die etterbakken uit zulke buurten de straat op met duizendklappers (niet alleen gekleurde kinderen). Maar goed met een beetje geluk zijn we daar dit jaar nog vanaf :))

Askja

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:58

Ik help het je hopen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:00

Shadow0 schreef:
Doe allemaal eens niet zo dramatisch! We leven in een veilig land met her en der onwenselijke situaties en criminaliteit. Prima om die onwenselijke situaties aan te pakken, maar ik vind dat overdrijven zo storend. Nederland is geen land waar je alleen onder beveiligingsmacht naar buiten kunt, Nederland is geen land waar je 'in sommige wijken wel bijna 1 op 1 een politieagent' moet hebben... verre van! Tel af en toe vooral je zegeningen.

Feit is dat onder wat uit het altijd mooie Amerika overgewaaide muziekstijlen en de toenemende invloeden van Zuid-Amerika in de drugswereld (colombianen hebben al een flinke voet aan wal hier in NL) dit waarschijnlijk niet bij uitzonderingen blijft.
Je beter op tijd kunt beginnen te realiseren wat dit voor effect heeft en dat het trieste geval van Bas over een paar jaar weleens geen uitzondering kan zijn.
Er zijn grote zorgen over het totaal normaliseren van wapengebruik onder jongeren (of kinderen eigenlijk nog) in bepaalde subculturen en daarnaast zal bij het groter worden van de invloed vanuit Zuid Amerika in de drugscene ook het geweld dat ze daar helaas al kennen deze kant op waaien.

Onze rechtstaat is mooi, maar kwetsbaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:05

Cer schreef:
De overige overlast is wel degelijk voor langere periode aan de gang en voor veel mensen al een poosje ‘dagelijks’, ik kan me voorstellen dat als je in zo’n buurt woont, dat je er goed klaar mee bent...

Het vervelende is dat die 'zo'n buurt'-en alleen maar aandacht krijgen als er een racistisch relverhaal van te maken is. Weet je wat helpt? Meer betaalbare woningen en beter onderhoud van de woningen die er zijn. Daar help je mensen in 'zo'n buurt' nou echt rechtstreeks en ongecompliceerd mee.
En de zegen van bv een goed geisoleerde woning is dat je ook gewoon lekker geen last hoeft te hebben van wat er gaande is.

Maar daar lopen mensen niet voor warm, ook al is het een heel concreet probleem. Er is een fascinatie met geweld en criminaliteit en 'cultuur' wat maakt dat dat steeds de aandacht trekt en dat mensen zich daar graag boos over willen maken.
En vaak door mensen die er niet eens wonen, geen interesse hebben in wat er echt speelt, zeker niet concreet bezig zijn met dingen die wel kunnen uitmaken...
Da's voor een groot deel sensatiezucht, geen bezorgdheid.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:10

Shadow0 schreef:
Cer schreef:
De overige overlast is wel degelijk voor langere periode aan de gang en voor veel mensen al een poosje ‘dagelijks’, ik kan me voorstellen dat als je in zo’n buurt woont, dat je er goed klaar mee bent...

Het vervelende is dat die 'zo'n buurt'-en alleen maar aandacht krijgen als er een racistisch relverhaal van te maken is. Weet je wat helpt? Meer betaalbare woningen en beter onderhoud van de woningen die er zijn. Daar help je mensen in 'zo'n buurt' nou echt rechtstreeks en ongecompliceerd mee.
En de zegen van bv een goed geisoleerde woning is dat je ook gewoon lekker geen last hoeft te hebben van wat er gaande is.

Maar daar lopen mensen niet voor warm, ook al is het een heel concreet probleem. Er is een fascinatie met geweld en criminaliteit en 'cultuur' wat maakt dat dat steeds de aandacht trekt en dat mensen zich daar graag boos over willen maken.
En vaak door mensen die er niet eens wonen, geen interesse hebben in wat er echt speelt, zeker niet concreet bezig zijn met dingen die wel kunnen uitmaken...

Wat een toeval, een vriend van mij werkt bij een vastgoedbedrijf dat bezig is met contracten om precies dit soort zaken aan te pakken in Den Haag. Dat vind je vast leuk om te horen :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:12

Dat zijn een hoop aannames shadow...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:18

Polderen en gedogen? :D[/quote]

daar gaat het nu al gruwelijk mis, dus niet de oplossing
(maar dat wist je al!!)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:20

Herinneren we ons Kerwin Duinmeijer nog? Zinloos geweld is van alle tijden en van alle kleuren.

Het probleem met de politie is niet dat we te weinig politie hebben of dat we te weinig geld aan politie uitgeven. Het probleem is dat we de politie landelijk hebben gemaakt en ze centraal van bovenaf aansturen, waarbij heel veel geld naar dure projecten en speciale afdelingen gaat. Wat veel beter werkt is een lokale politie, waarvoor lokaal wordt bepaald wat er moet gebeuren en hoe dat het best uitgevoerd kan worden. Dan heb je misschien nog steeds een landelijke recherche-eenheid tegen zware criminaliteit nodig, maar wil je de grote problemen in een samenleving voorkomen, dan moet je beginnen met de kleine problemen aan te pakken en de kleine problemen zijn lokale problemen, waar je gewoon met lokale kennis oplossingen voor moet maken.

MCE schreef:
Karl66 schreef:
Polderen en gedogen? :D

daar gaat het nu al gruwelijk mis, dus niet de oplossing
(maar dat wist je al!!)

Nee, maar wel typisch Nederlands :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:22

Magrathea schreef:
Wat een toeval, een vriend van mij werkt bij een vastgoedbedrijf dat bezig is met contracten om precies dit soort zaken aan te pakken in Den Haag. Dat vind je vast leuk om te horen :D

Super! Maar ik lees van jou ook maar zelden of nooit posts over 'zo'n soort buurt' of een heel erg eenzijdige weergave van de situatie.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:23

Cer schreef:
Dat zijn een hoop aannames shadow...

Ik wilde net zeggen. Als het nu allemaal zo makkelijk was.
Maar daar herken je buitenstaanders wel altijd makkelijk aan: denken dat oplossingen van complexe problematiek een eitje is. :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:25

Je bedoelt simpele oplossingen als: "Het is de schuld van de Marokkaantjes." Of "Gooi ze het land uit." Of "Ze moeten gewoon die vluchtelingen niet binnenlaten, die passen hier niet."?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:27

Shadow0 schreef:
Cer schreef:
Is dat ook niet grotendeels omdat het voor veel mensen helemaal niet uitmaakt of je 'ze', daar in 'die wijken' of uit 'die culturen' daadwerkelijk helpt?
Die concrete oplossingen zijn interessant als je dat wel voor ogen hebt, maar voor een hoop mensen is het allang prima als 'die anderen' zich koest houden en zich gedragen, en liefst wel een beetje hard werken.

Voor dat laatste is het maar de vraag of die échte oplossingen waaraan jij refereert, wel de effectiefste, goedkoopste of de minst ingrijpende zijn voor 'de rest'.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:28

Sunnda: ho, wacht, ik zeg niet dat de problemen van zo'n buurt dan opgelost zijn (maar wat betreft buitenstaander... ik woon al tijden in wijken die af en toe negatief in het nieuws komen en waar dan iedereen een mening over heeft... die dan heel anders is dan wat ik op straat meemaak.)

Maar wel dat je met betaalbare woningen en goed onderhoud heel rechtstreeks en direct het leven beter maakt voor veel van de bewoners in die wijken. Het eenzijdig alleen maar sensationeel verontwaardigd worden over criminaliteit doet dat niet.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:31

MCE schreef:
Shadow0 schreef:
Het punt is: er wordt nu iemand doodgeschoten en dat is erg, maar het is *niet* de dagelijkse realiteit voor een aanzienlijk deel van de bevolking, maar wordt wel zo gedaan.

ze schieten elkaar maar af, als dat in hun cultuur normaal is

het is/was in mijn cultuur ongebruikelijk en het is voor mij lastig te bevatten dat dat normaal dreigt te worden en vind het ook niet wenselijk

Hun cultuur? Die van witte mannen met krullen bedoel je of? De dader is namelijk wit. Met donkere krullen. Geen getint uiterlijk, maar wit. Of is het alleen iets cultuurgebondens wanneer het iemand met een kleurtje is?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:32

Dat zijn ook aannames karl...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:33

Karl66 schreef:
Wat veel beter werkt is een lokale politie, waarvoor lokaal wordt bepaald wat er moet gebeuren en hoe dat het best uitgevoerd kan worden.

Je bedoelt zoals bureau Hoefkade in Den Haag, waar ze er hun eigen aanpak en cultuur op na hielden?
Die zijn volgens mij juist vanaf landelijk niveau op de vingers getikt, terwijl ze een specifiek op hun wijk toegespitste aanpak hadden ontwikkeld.

Misschien hielp het niet mee dat men die onderling benoemde als 'Marokkanenjagen', en dat dat niet goed viel binnen het landelijke diversiteitsbeleid.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:37

Natuurlijk is dat niet goed, maar denk je dat bureau Hoefkade en vergelijkbare situaties alleen aangepakt kan worden met een nationale politie, of zou het met een gemeentepolitie ook aangepakt kunnen worden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:38

Rinske , de dader had krullen, blauw hoedje, wit T-shirt en was licht getint. Dat is wat anders dan wit.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:41

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:43

Rinske schreef:
bigone schreef:
Rinske , de dader had krullen, blauw hoedje, wit T-shirt en was licht getint. Dat is wat anders dan wit.

Nope, blank is ie, dat is overal te lezen.
https://112vdg.nl/2020/08/09/bas-van-wi ... de-stelen/

Wat ik geschreven heb komt van de politie maar misschien is het bijgesteld .

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:47

Karl66 schreef:
Natuurlijk is dat niet goed, maar denk je dat bureau Hoefkade en vergelijkbare situaties alleen aangepakt kan worden met een nationale politie, of zou het met een gemeentepolitie ook aangepakt kunnen worden?

Mogelijk zou het daarmee ook aangepakt worden, maar het zou ook kunnen dat zo'n bureau meer vrijgelaten wordt. Dat zal dan deels afhangen van het lokale bestuur in een gemeente.
In Amsterdam bijvoorbeeld zou zo'n bureau momenteel waarschijnlijk ook op de vingers getikt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:49

Geen getint uiterlijk, maar wit. Of is het alleen iets cultuurgebondens wanneer het iemand met een kleurtje is?[/quote Rinske]

hoho u moet niet overal een kleurtje aanhangen

rivaliserende bendes zijn ook een cultuur en is het in hun cultuur normaal dan doen ze maar,
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-08-20 18:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 18:54

_Penotti schreef:
Ja zou dus in het wetboek mogen komen te staan :j
Wat er nu in staat werkt niet.

En waarom het niet werkt is ook al onderzocht en dit is niet de (enige) oplossing.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:08

Shadow0 schreef:
ben ik niet met je eens. De laatste tijd zijn er ontzettend veel steek incidenten onder jongeren.
Sommige dingen zie je niet in de media maar er is wel degelijk wat aan de hand in sommige randsteden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 19:23

oomens schreef:
Karl66 schreef:

Mogelijk zou het daarmee ook aangepakt worden, maar het zou ook kunnen dat zo'n bureau meer vrijgelaten wordt. Dat zal dan deels afhangen van het lokale bestuur in een gemeente.
In Amsterdam bijvoorbeeld zou zo'n bureau momenteel waarschijnlijk ook op de vingers getikt worden.

De kans is natuurlijk ook dat het door de extra bestuurslagen bij de landelijke politie langer verborgen blijft. Persoonlijk denk ik dat het voor dit soort incidenten niet uitmaakt of het een landelijke of gemeentelijke politie is.