Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:09

Doet me er aan denken, ik ben in Koekelberg aan die school gepasseerd, aan de basiliek. Niks bijzonders gezien qua beveiliging, alleen maar vrolijke scholieren.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:37

Het was kiezen: Salah pakken of levens redden

26/11/15 - 03u30 Bron: Het Laatste Nieuws Zondag en maandag werden er op verscheidene plaatsen in en rond Molenbeek huiszoekingen gehouden. © Bob Van Mol.
"Ja, er is zondag een aanslag ¬verijdeld, maar het gevaar is niet weg", zeggen ¬belangrijke ¬bronnen. Het ¬gerecht hield ¬inderhaast huiszoekingen, omdat het echt niet anders kon. Zo werden levens gered, maar kon terrorist Salah Abeslam ontkomen.
"Er was concrete info dat er nog voor het einde van het weekend een aanslag gepleegd zou worden", zeggen veiligheidsbronnen. De onrustwekkende informatie werd eind vorige week ¬onderschept in mailverkeer tussen jihadisten in Frankrijk, België en Syrië. Ook enkele telefoon¬gesprekken konden worden afgeluisterd.

In alle communicatie was er sprake van concrete plannen voor aanslagen in Brussel. Er moesten simultaan op verschillende plaatsen veel slachtoffers vallen, zoals in Parijs. De aanslagen moesten vóór maandagochtend plaatsvinden. De ¬gegevens uit de telefoons en de mails werden bovendien bevestigd door informanten van de ¬inlichtingendiensten én verdachten, onder meer in Frankrijk.

"Omdat de regering geen enkel mensenleven op het spel wilde zetten, moést het gerecht wel ingrijpen. Vandaar de overhaaste huiszoekingen", zegt een veiligheidsbron. "Iedereen wist dat de politie de harde kern van de terreurcel niet zou aantreffen, omdat ze op dat moment nog niet op hun uitvalsbasis in Brussel waren. Er was echter geen marge meer om te wachten. Er werd gekozen voor de veiligste oplossing."

Sansevieria

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:18

Nu, ik hoor net dat mijn voor morgen geplande examen in Anderlecht toch echt gecanceld is wegens terreurdreiging :(

En eerder deze week van een kennis gehoord die in Antwerpen naar de bioscoop was dat daar ook militairen als beveiliging rondliepen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:46

terreurniveau is weer gedaald tot niveau 3 in Brussel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:49

Peter r de Vries vertelt net bij rtl boulevaart dat er een onderzoek word gedaan naar het functioneren van de politie in Molenbeek vanwege geluiden dat dr politie hier totaal geen contact had met de inwoners daar.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:56

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:45

OsMo schreef:
Peter r de Vries vertelt net bij rtl boulevaart dat er een onderzoek word gedaan naar het functioneren van de politie in Molenbeek vanwege geluiden dat dr politie hier totaal geen contact had met de inwoners daar.

Oh... Moet die *piep* zich er ook weer mee bemoeien?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 02:01

https://www.vice.com/nl/read/eagles-of- ... parijs-292
nou topic gesloten dus dan hier maar de link van het zeer aangrijpende interview van de band Eagles of death metal. Ik weet niet of het hier al geplaatst is maar zo niet alsnog. ik zag het interview een pagina terug ook, maar zal de link laten staan. Heb net een paar reacties zitten lezen op de fb pagina van de band. Dat hield ik niet lang vol , wat een vreselijke dingen staan daar.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 13:58

Sassy schreef:
Nu, ik hoor net dat mijn voor morgen geplande examen in Anderlecht toch echt gecanceld is wegens terreurdreiging :(

En eerder deze week van een kennis gehoord die in Antwerpen naar de bioscoop was dat daar ook militairen als beveiliging rondliepen.

Klopt bij de metropolis was bewaking .Ik heb ze zondag niet meer gezien maar zaterdag liepen ze er zeker nog.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:15

op de VUB is net ene bommelding geweest. De aula's in de buurt zijn ontruimt en alles is doorzocht. Bleek loos alarm te zijn, de lessen zijn net weer hervat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:21

Hoeveel van dee meldingen zouden van grap jassen zijn. In de hoop even geen school, examen enz te hebben.

Overigens heb de herdenking in parijs gekeken, heftig hoor. Bij het opnoemen van alle slachtoffers wordt wel duidelijk hoe jong de meesten waren.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:47

vub zie ik niet in waarom het zou zijn om geen les te hebben? Het was mijn 'klas' die in de aula van eht verdachte pakket zat en 99% van de lessen p vub zij niet verplicht, net zoals deze. Ik was er ook niet, dus dan blijf je lekker thuis als je geen les wilt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:55

Voor het WK de FRanse vlag gekocht want wie weet zou NL of Frankrijk winnaar worden. Helaas nu de vlag voor de tweede keer (halfstok) buiten gehangen. De eerste keer na aanslag op Charlie Hebdo en de nationale dag van rouw en vandaag de tweede keer. Vind het zelf zo treurig.

Hekel heb ik aan dat soort grappenmakers.

Daarnaast vind ik dat Hollande erg weinig steun krijgt voor zijn totale aanpak IS. Vind dat heel naar want nu denken dat je de dans ontspringt of opkomen voor nationale belangen betekent meer IS in de toekomst.
Ik vind ook dat er ook alles aangedaan moet worden om de jonge kinderen die nu klaargestoomd worden voor de strijd, zsm bevrijd moeten worden, want ik hou mijn hart vast voor de toekomst als dan totaal verknipte mensen los gelaten worden in de strijd.

Daarnaast heb ik erg veel vragen bij de rol van Erdogan met neerhalen van de Russische straaljager. Wil Erdogan dit gebruiken om de koerden te bestrijden, wordt IS dus ook vanuit Turkije gefinancierd (naast Saoedi Arabië)?
Wat Poetin betreft vraag ik me af in hoeverre Poetin ook daadwerkelijk IS wil bestrijden en toch niet meer gaat voor de rebellen aanpakken die tegen Assad in opstand komen?
Dat aanslag in Parijs waarschijnlijk een markeerpunt zal zijn in deze strijd moge duidelijk zijn. Wellicht in de toekomst word dit officieel gezien als begin WO3? Wie zal het zeggen.

Dus de hele situatie roept veel vragen op, waar we zoveel jaar later waarschijnlijk de antwoorden pas krijgen. Maar zolang de Belgen hun chauffeurs bibbergeld geven valt er wel nog iets te lachen :D . Wat hou ik toch van dat heerlijke land. Misschien door het extra geld dat er wat minder gebibberd wordt van angst.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:02

Als Erdogan de Koerden zou willen bestrijden, dan zou hij juist de Russen moeten verwelkomen. Die bombardeerden namelijk ongeveer alle groepen die tegen Assad strijden, en dus ook de Koerdische rebellen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:18

oomens schreef:
Als Erdogan de Koerden zou willen bestrijden, dan zou hij juist de Russen moeten verwelkomen. Die bombardeerden namelijk ongeveer alle groepen die tegen Assad strijden, en dus ook de Koerdische rebellen.

Daar zijn de meningen erg over verdeeld Oomens. Gisteren in een programma gezien dat deze vraag serieus gesteld werd. Zelf had ik die vraag ook al een tijdje want de koerdische rebellen zijn meer met IS dan met Assad bezig. De koerden zijn op dit moment een van de weinige grondtroepen tegen IS en ze werken samen met de Amerikanen die ondersteunen via de lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 20:29

Dat heeft alles te maken met waar Europa van afhankelijk is.
Als wij compleet onafhankelijk zouden zijn en in alles zelf zouden kunnen voorzien dan kun je dus ook ergens tegen in gaan.

Het ligt allemaal wat ingewikkelder dan op het oog lijkt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:05

pien_2010 schreef:
oomens schreef:

Daar zijn de meningen erg over verdeeld Oomens. Gisteren in een programma gezien dat deze vraag serieus gesteld werd. Zelf had ik die vraag ook al een tijdje want de koerdische rebellen zijn meer met IS dan met Assad bezig. De koerden zijn op dit moment een van de weinige grondtroepen tegen IS en ze werken samen met de Amerikanen die ondersteunen via de lucht.

Inmiddels zou Rusland mogelijk hebben laten weten dat ze de meer gematigde oppositie inderdaad zouden kunnen sparen, werd vandaag op de radio gezegd. Ben ik heel achterdochtig als ik denk dat het niet bombarderen van de Koerden mede bedoeld is om Turkije te f*cken?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 21:12

Maar de vraag blijft: waarom schiet Turkije een Russisch vliegtuig uit de lucht?

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 23:20

Het grensgebied waar het russische vliegtuig is neergeschoten zit vol met olie. Turkije heeft al vaker gezegd dat dat gebied eigenlijk bij Turkije zou horen, maar tja.. tot zover krijgt ie geen gelijk.
Er zijn geruchten, of nou ja, geruchten zijn het niet meer maar 't westen wil er niet zoveel over horen, dat Erdogan zijn zoon een heel lucratieve handel heeft in olie met Daesh/IS.

Ook zijn er meerdere bronnen die stellen dat olie, wapens en andere voorzieningen in die regio over de grens heen en weer gaan tussen Turkije en Syrie. Erdogan sponsort de IS, want wil graag zijn buurman kwijt.
Rusland heeft meerdere malen aangegeven aan andere wereldleiders dat hij hier bewijs van heeft.
Rusland was die regio aan het bombarderen op het moment dat het vliegtuig uit de lucht geschoten werdt.

Nu dan het probleem: Turkije is bij de NATO gekomen omdat ze strategisch een goede ligging hebben. NATO wil liever dus Turkije niet kwijt. Waardoor dus deze toestanden ontstaan. Als Rusland een Turkisch vliegtuig neergeschoten had waren de poppen aan het dansen geweest, maar andersom is het ineens minder erg.

Erdogan zelf is ook wel eentje om in de gaten te houden dus, en ik vraag met meer en meer af hoe lang NATO kan blijven goedpraten wat hij doet, zowel in zn eigen land als naar anderen. Er is duidelijk belangenverstrengeling wat betreft Erdogan en de verschillende smaken terroristen in Syrie.

Dit is een lang artikel maar wat mij betreft de moeite waard om te lezen.
http://www.forbes.com/sites/dougbandow/ ... e-as-ally/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 08:48

Mooie inhoudelijke post Drifter.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:26

Daarbij schendt Erdogan vele malen het Griekse luchtruim.
Stel dat de Grieken een Turks vliegtuig uit de lucht schieten? Immers de Turken doen dat ook bij schending van hun luchtruim.
Ik vind Erdogan en Poetin allebei haantjes met allerlei belangen, die niet bijdragen aan stabiliteit in die regio.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:17

Electra63 schreef:
Ik vind Erdogan en Poetin allebei haantjes met allerlei belangen, die niet bijdragen aan stabiliteit in die regio.
Dat vind ik heel erg vriendelijk uitgedrukt Electra. Ik vind ze beiden gevaarlijk als het gaat om de stabiliteit in Europa. Het zijn beiden dictators die puur en alleen voor eigen agenda gaan en beiden hebben de democratie om zeep geholpen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:21

mijn moeder en broer zijn nu in parijs. Ze zeggen dat het er rustig is en niet overal beveiliging/politie/militairen of dergelijke en kwa sfeer ook goed is. Maak me stiekem toch wel zorgen...bedoel je weet nooit of het herhaalt word.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 12:38

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:
Dat vind ik heel erg vriendelijk uitgedrukt Electra. Ik vind ze beiden gevaarlijk als het gaat om de stabiliteit in Europa. Het zijn beiden dictators die puur en alleen voor eigen agenda gaan en beiden hebben de democratie om zeep geholpen.

Daarbij verbinden ze hun eigen identiteit zodanig aan die van hun land, dat ze persoonlijk een enorm belang lijken te hechten aan een 'terugkeer' naar de tijd dat hun landen veel meer invloed hadden en meer gezien werden als wereldmacht. Dat zie je niet alleen in hun binnenlands beleid waarin ze zichzelf nogal (laten) verheerlijken, maar ook in het proberen 'terugwinnen' van hun historische invloedssferen.
Zowel Erdoğan als Poetin proberen etnische Turken/Russen in buurlanden steeds sterker aan zich te binden en minderheden/oppositiegroepen uit eigen land ook in het buitenland aan te pakken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:36

Yep Oomens.