Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:34

Lughnassadh schreef:
journee schreef:
In principe zijn de volgende verkiezingen toch in 2027, dus over zeg maar een jaar zijn er sowieso weer verkiezingen.
Wie er in de eerste kamer zit wordt naar mijn idee pas echt belangrijk als het nieuwe kabinet weer echt aan de slag gaat toch? En heel eerlijk heb ik er nog best vraagtekens bij of dat nieuwe kabinet er echt zo snel komt als partijen in de planning hebben. :)

Nee hoor. De vier jaar gaan in na de laatste verkiezingen. Dus in 2029 als het niet eerder valt.

Journee bedoeld de verkiezingen voor de Provinciale Staten.
Die zijn gepland voor maart 2027.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:36

fransje23 schreef:
https://nos.nl/artikel/2592423-campagne-moet-groepsdruk-bij-jonge-mannen-op-platteland-bespreekbaar-maken

Hebben jullie dit meegekregen?

Ik kreeg op de socials ineens filmpjes van blanke mannen uit de rechtse hoek die door deze campagne op hun pik getrapt zijn.

Volgens hun zijn uiteraard buitenlanders op fatbikes het probleem en treft hun geen blaam.
Alles wordt volledig uit de context getrokken en bevestigd precies de noodzaak.

Ik heb het niet meegekregen, maar ik denk dat dit wel bevestigd kan worden. Kijk naar de voetbalrellen, de agressieve protesten bij AZC. En zo kan ik nog wel even doorgaan. De boze witte man/jongen is best een groep.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:37

Volgens opinieonderzoeken kan een kleine meerderheid van de VVD kiezers zich vinden in het gepresenteerde plan.
Als er nog wat wordt aangepast zal dat waarschijnlijk nog meer zijn.

Ze speelt het echt hard.
Te hard naar mijn idee, na het fiasco van het nu demissionaire kabinet.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:38

Heel goed van VVD. Ruggengraat recht houden deze keer. Als het plan niet past met hun programma , dan gaan ze niet mee. Hoeven ze ook niet.

Hoeven mensen ze volgende verkiezingen tenminste niet af te zeiken op het niet betrouwbaar zijn en geen ruggengraat hebben. Scheelt weer.

JA21 gaat niet in een kabinet zonder VVD. Die lijken zich ook te houden aan hun belofte. Ontzettend blij mee. Benieuwd naar het vervolg morgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:50

Er zullen nog vele vervolgen komen want uiteindelijk moet er toch een kabinet gevormd gaan worden.

D66 stemmers willen liever niet met JA21.. Dus als D66 ook de rug recht blijft houden gaat er voorlopig helemaal niets gebeuren.

Ondanks de aardbeving onlangs blijft JA21 voor het hervatten van de gaswinning in Groningen.
Dat snap ik echt niet..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:54

Benzz schreef:
Ik heb het niet meegekregen, maar ik denk dat dit wel bevestigd kan worden. Kijk naar de voetbalrellen, de agressieve protesten bij AZC. En zo kan ik nog wel even doorgaan. De boze witte man/jongen is best een groep.

https://www.powned.tv/article/plattelandsjongeren-terroriseren-heel-nederland~5138/

Met onze Weird uiteraard! :Y)

Dan weet je dat het onderzoek juist is en er een gevoelige snaar is geraakt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:56

Ik vermoed de afhankelijkheid van andere landen waar we vanaf willen en moeten. Dat werd wel duidelijk tijdens corona en de oorlogen. Maar naar mijn idee moet je Groningen met rust laten tenzij noodzaak. En die is er momenteel niet.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:58

*D
fransje23 schreef:
Er zullen nog vele vervolgen komen want uiteindelijk moet er toch een kabinet gevormd gaan worden.

D66 stemmers willen liever niet met JA21.. Dus als D66 ook de rug recht blijft houden gaat er voorlopig helemaal niets gebeuren.

Ondanks de aardbeving onlangs blijft JA21 voor het hervatten van de gaswinning in Groningen.
Dat snap ik echt niet..

Ik ook niet. Dikke middelvinger naar de mensen daar. Over de houding van VVD, ongekende arrogantie en ik word er vreselijk boos van. CDA en D66 - die ook best verschillen - maar hun best doen om constructief samen te werken en íets te doen waar men mee vooruit kan, en dan dit. Ik vind het ongekend dat VVD in wezen denkt te bepalen hoe de coalitie eruit gaat zien. En dat mensen zo’n onconstructieve houding dan goed vinden kan ik ook helemaal niks.

Edit: ik moes tnog best grinniken over dit artikel: https://speld.nl/2025/12/04/jetten-en-b ... pelletjes/ met als titel: Jetten en Bontenbal blunderen met inhoudelijk akkoord: andere partijen willen verder op basis van politieke spelletjes

speld schreef:
VVD-leider Dilan Yesilgöz vindt het uitermate bevreemdend dat D66 en het CDA een inhoudelijk document hebben opgesteld. “Nederland snakt naar nieuwe blokkades, vingers wijzen en elkaar de maat nemen. Strategieën om jezelf groot te maken, voortdurend bezig te zijn met hoe alles valt bij de achterban en wat het met de peilingen doet richting de gemeenteraadsverkiezingen. Wij nemen de verantwoordelijkheid om dan als klassieke bestuurders partij de enige reële meerderheidscoalitie onmogelijk te maken zonder inhoudelijk te reageren. Had ik al centrumrechts gezegd? Centrumrechts.”

Erg sterk
Laatst bijgewerkt door nps op Vandaag, 19:05, in het totaal 2 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:59

Gnome schreef:
Ik vermoed de afhankelijkheid van andere landen waar we vanaf willen en moeten. Dat werd wel duidelijk tijdens corona en de oorlogen. Maar naar mijn idee moet je Groningen met rust laten tenzij noodzaak. En die is er momenteel niet.

Puur economisch belang boven mensen belang zetten. Plus geen haast willen maken met energietransitie. Ook geen praktische keuze voor in de toekomst, we moeten af van gas.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:03

Ik doelde ook op wacht rustig de provenciale verkiezingen af, niks eerder dan dat is vroeg genoeg

Vvd tsja -O- geen idee waar zij mee bezig zijn/is. Dit is niet in het landsbelang :n ik hoop dat er een oplossing komt en vvdgewoon keihard buitenspel wordt gezet

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:08

nps schreef:
*D
fransje23 schreef:

Dat snap ik echt niet..

Ik ook niet. Dikke middelvinger naar de mensen daar. Over de houding van VVD, ongekende arrogantie en ik word er vreselijk boos van. CDA en D66 - die ook best verschillen - maar hun best doen om constructief samen te werken en íets te doen waar men mee vooruit kan, en dan dit. Ik vind het ongekend dat VVD in wezen denkt te bepalen hoe de coalitie eruit gaat zien. En dat mensen zo’n onconstructieve houding dan goed vinden kan ik ook helemaal niks.

Edit: ik moes tnog best grinniken over dit artikel: https://speld.nl/2025/12/04/jetten-en-b ... pelletjes/ met als titel: Jetten en Bontenbal blunderen met inhoudelijk akkoord: andere partijen willen verder op basis van politieke spelletjes

Mee eens, die onconstructieve houding van partijen, ook van D66 naar Ja21 toe is onbegrijpelijk. Ga eerst eens met elkaar in gesprek voordat je zegt, dat wil ik niet. :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:08

nps schreef:
Gnome schreef:

Puur economisch belang boven mensen belang zetten. Plus geen haast willen maken met energietransitie. Ook geen praktische keuze voor in de toekomst, we moeten af van gas.

Dat snap ik maar als er weer de pleuris uit breekt voor die tijd en je moet kiezen tussen niet meer kunnen verwarmen (voor het gros van de Nederlanders die nog op gas verwarmen) vind ik het wel prettig als je nog een vangnet hebt dat je in eigen land aan kunt roepen. Maar dus alleen in geval van een noodsituatie. Anders zitten heel veel mensen gewoon letterlijk in de kou.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:09

karuna schreef:
Ik doelde ook op wacht rustig de provenciale verkiezingen af, niks eerder dan dat is vroeg genoeg

Vvd tsja -O- geen idee waar zij mee bezig zijn/is. Dit is niet in het landsbelang :n ik hoop dat er een oplossing komt en vvdgewoon keihard buitenspel wordt gezet

Dit is een mening.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:11

journee schreef:
Mee eens, die onconstructieve houding van partijen, ook van D66 naar Ja21 toe is onbegrijpelijk. Ga eerst eens met elkaar in gesprek voordat je zegt, dat wil ik niet. :)

Kan me hier alleen maar bij aansluiten.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:15

Vind jij het wel in het landsbelang om de meest logische en door de grootste partij gewenste, coalitie te blokkeren, voor je uberhaupt over de inhoud hebt gesproken? En een veel minder logische coalitie met een radicale partij af te dwingen, terwijl je zwaar verloren hebt? Zodat coalitievorming vrijwel onmogelijk wordt?

Psst journee, D66 is de grootste. Dat wil zeggen dat je het voortouw neemt met het formeren. Ik leg het met alle liefde nóg een keertje voor je uit. Had ik ook al verteld dat JA21 een radicale partij is?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:16

Ik bekijk trouwens net de video van Yesilgoz over haar bezoek aan Buma en daarin zegt ze dat ze het een goed stuk vindt met uiteraard dingen waar ze het wel of niet mee eens zijn. Ontbreekt ook nog in hoe er voor dingen betaald moet gaan worden maar ze spreekt daar in ieder geval niet over 'alles moet in de prullenbak'.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:16

_San87_ schreef:
journee schreef:

D66 heef nog geen partij uitgesloten, volgens mij is met JA21 big steeds een reeele optie als VVD de kleuter uit blijft hangen. Maar waarom zou D66 niet inzetten op haar eigen voorkeurscoalitie?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:17

nps schreef:
Vind jij het wel in het landsbelang om de meest logische en door de grootste partij gewenste, coalitie te blokkeren, voor je uberhaupt over de inhoud hebt gesproken? En een veel minder logische coalitie met een radicale partij af te dwingen, terwijl je zwaar verloren hebt? Zodat coalitievorming vrijwel onmogelijk wordt?

Psst journee, D66 is de grootste. Dat wil zeggen dat je het voortouw neemt met het formeren. Ik leg het met alle liefde nóg een keertje voor je uit. Had ik ook al verteld dat JA21 een radicale partij is?

Ik vind het niet in landsbelang als GlPvda in het kabinet komt nee. Daar heb ik ook bewust voor gestemd. Dus nee dat vind ik niet en ik ben blij dat de partij waar ik op heb gestemd, zich voor nu aan z'n woord houdt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:18

journee schreef:

D66 gaat in gesprek maar geeft aan dat er grote verschillen zijn.

Volgens mij hebben ze vandaag ook best een goed gesprek gehad.

JA21 sluit dan wel weer PVDA/GL uit.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:19

Ik kan me niet voorstellen dat D66 wel met JA21 eruit komt maar dan zonder VVD. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Zou het dan een minderheidskabinet worden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:26

nps schreef:
_San87_ schreef:

D66 heef nog geen partij uitgesloten, volgens mij is met JA21 big steeds een reeele optie als VVD de kleuter uit blijft hangen. Maar waarom zou D66 niet inzetten op haar eigen voorkeurscoalitie?

Ik had wat moeten verduidelijken, excuus. Ik ben het eens met de laatste zin: ga eerst eens met elkaar in gesprek voordat je zegt, dat wil ik niet.

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:27

Dat gaat morgen denk ik wel gebeuren dan. Dan zitten ze allemaal bij elkaar.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:30

nps schreef:
_San87_ schreef:

D66 heeft Ja21 niet uitgesloten, maar wel harde bezwaren tegen samenwerking. Ook zogezegd vanwege inhoudelijke verschillen, maar dan moet je toch eerst samen om de tafel hebben gezeten? Volgens mij is het vooral angst voor wat de achterban er mogelijk van vindt. En dan roepen dat andere partijen niet constructief zijn is in mijn optiek gewoon hypocriet. Gewoon een Pot-ketel situatie.

https://www.nu.nl/formatie/6378300/formatie-zit-vast-buma-ziet-geen-werkbare-meerderheids-of-minderheidscoalitie.html

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:33

Dus wacht even… D66 sluit níet uit, maar verkent hun voorkeurscoalitie, en roept op tot eerst spreken over de inhoud, en wordt daar wél op afgereken, VVD sluit wél uit, en niet op de inhoud, en wordt daar niet op afgerekend? Ik krijg hier echt een error in mijn hoofd van… het zou toch heel gek zij als ze zouden zeggen, oh de VVD wil alleen maar met Ja21, oké prima, boeiend dat we de grootste zijn, we gooien gewoon onze voorkeur overboord direct met Ja21 praten!

@journee - zeer speculatief. D66 zit er niet alleen voor mooie verhalen naar de achterban. Is ook vaak genoeg gedaald in de zetels en weer gestegen en áltijd bij hun verhaal en roots gebleven. Zonder gekke sprongen, altijd constructief. Komt nu ook wee van ik dacht 9 zetels aan. Het is geen VVD ;)

Met JA21 regeren gaat ze hoe dan ook zetels kosten. Maar als er écht geen andere optie is, en dit plan eerst écht op de inhoud is doorgesproken weet ik zeker dat ze minimaal aan tafel gaan met JA21. En als zij ook serieus willen praten er gewoon geregeerd gaat worden met JA21, ondanks dat het D66 zetels kost. Dat doe je als fatsoenlijke partij.

Gnome

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:43

VVD sluit wel uit op de inhoud. Waar lees jij van niet dan? Dat heeft Yesilguz juist steeds gezegd.