Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 17:52

Benzz schreef:
Babootje schreef:
Ben je op de hoogte van alle plannen?

Jazeker: Keijzer wist de urgentie van de woningnood goed te verwoorden en presenteerde plannen die daadkrachtig en aantrekkelijk klonken. Maar zodra je ze langs de juridische meetlat legt, blijkt dat veel van haar voorstellen niet haalbaar waren. Ze waren eerder politieke statements dan uitvoerbare beleidsmaatregelen.

Zoals deze bedoel je? https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... aklocaties

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:05

MyWishMax schreef:
Wij konden toen echt niks kopen voor die prijzen hoor. Het begon vanaf boven de 2 ton in die tijd en eerder ook al hier. En dat konden wij toen ook al niet lenen op 1 salaris.

En wij waren meer kwijt aan huur, zelfs sociale huur, als vrienden die een, grotere, koopwoning hadden. Die zij ook alleen konden kopen omdat er al jaren niks aan gedaan was en zij enorme spaarrekening hadden. Maar wel thuisgewoond tot boven de 30 jaar toen al.

In het noorden was dat niet het geval en het was gewoon even om aan te geven dat de prijzen veel meer dan verdubbeld zijn. Voor een sociale huurwoning stond ik 4 jaar op de wachtlijst en toen was ik aan de beurt. In diezelfde plek is de wachtlijst nu meer dan 10 jaar.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:25

ruitje schreef:
Hahaha waarom stemt er überhaupt nog iemand? En daar zit best een kern van waarheid in helaas :D

Omdat veel mensen, mede omder invloed van de media, vooral de nadruk legt op de dingen die negatief zijn of worden ervaren.
En daarbij zijn er diverse factoren waar een regering niet direct invloed op heeft (o.a. digitalisering en globalisering)
Maar vertel dan welke staatsvorm beter rekening houdt met haar inwoners?
Democratie is niet gemakkelijk, vraagt om betrokkenheid, saamhorigheid en flexibiliteit van alle inwoners...maar een beter vorm is nog niet gevonden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:44

senna21 schreef:
ruitje schreef:
Hahaha waarom stemt er überhaupt nog iemand? En daar zit best een kern van waarheid in helaas :D

Omdat veel mensen, mede omder invloed van de media, vooral de nadruk legt op de dingen die negatief zijn of worden ervaren.
En daarbij zijn er diverse factoren waar een regering niet direct invloed op heeft (o.a. digitalisering en globalisering)
Maar vertel dan welke staatsvorm beter rekening houdt met haar inwoners?
Democratie is niet gemakkelijk, vraagt om betrokkenheid, saamhorigheid en flexibiliteit van alle inwoners...maar een beter vorm is nog niet gevonden.

Ho ho, als je mijn berichten goed leest lees je alleen maar: ruitje hartje democratie.

Mijn reactie was, zoals je aan de smiley kan zien als grapje bedoeld :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:46

Deri schreef:
Elisa2 schreef:

Misschien gewoon accepteren dat dat nooit gaat gebeuren? De vraag is ook hoe erg dat is gezien veel ook gewoon dubbele nationaliteiten hebben en zichzelf dus ook geen 100% Nederlander vinden.

Gewoon maar accepteren dat je nooit geaccepteerd word als nederlander vanwege een huidskleur/naam?
Je kan zelf ook wel inzien dat dat niet normaal en onnodig pijnlijk is toch?

Ook als je maar 1 nationaliteit hebt en hier geboren bent gebeurd dit nog. Hoe vaak ik opmerkingen heb gehad met "Oh je spreekt zo goed nederlands" en "Je bent een van de goeie" is niet normaal.
Ik ben een mixje, nederlandse moeder. Maar omdat ik bruin ben mag ik wel al die poedersuiker opmerkingen inkoppen.
En dan moet je maar "gewoon accepteren" dat je nooit als nederlander gezien word, en dat dat niet zo erg is?

Dat is racisme. Er is een oordeel over je gemaakt over wie/hoe je bent door hoe je eruit ziet.

Buitengesloten worden is erg want het zorgt ervoor dat je niet optimaal mee kan draaien in de maatschappij, en daarmee dus niet acceptabel.

Mij geen woorden in de mond leggen die ik niet heb gezegd.

Ik heb het over accepteren dat iemand niet als Nederlander gezien wordt maar ik heb het nergens over racisme en dat is wat jij nu aan kaart. Die twee hoeven namelijk helemaal niet samen te gaan. Dat dit wel gebeurd vind ik ook niet tof.

Ik heb ook gekleurde vrienden die veel last hebben van racisme en 100% Nederlander zijn. En hier geboren, Nederlandse vader hebben etc.
Gek genoeg hebben die vooral last van Marrokanen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:47

Jildau schreef:
Keurig hoor Benzz, weer niet reageren! :evaw:

Nou er zijn toch echt wel makkelijkere tijden geweest wat betreft huizen kopen. Mijn eerste koophuis met ex was €135.000 en dan hadden we een rijtjeswoning met voor- en achtertuin, 4 slaapkamers en een vrij nieuwe keuken en badkamer. Mijn broertje zijn eerste huis was ook rond die prijs. Deze huizen zijn nu, ongeveer 12 jaar later, minimaal 3 ton. Toen konden we ook gewoon rustig 2 keer heen gaan om te bezichtigingen en hadden we meerdere opties. Natuurlijk zijn er altijd wel dingen maar het is nu wel extreem en voor velen onmogelijk.

Klopt de huizenprijzen zijn bijna 3,4 keer over de kop gegaan.

Huis waar ik woon was ooit twee ton waard, nu 6 ton. En er is niks bij gekomen wat de waarde verhoogd.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:19

Elisa2 schreef:
Deri schreef:

Gewoon maar accepteren dat je nooit geaccepteerd word als nederlander vanwege een huidskleur/naam?
Je kan zelf ook wel inzien dat dat niet normaal en onnodig pijnlijk is toch?

Ook als je maar 1 nationaliteit hebt en hier geboren bent gebeurd dit nog. Hoe vaak ik opmerkingen heb gehad met "Oh je spreekt zo goed nederlands" en "Je bent een van de goeie" is niet normaal.
Ik ben een mixje, nederlandse moeder. Maar omdat ik bruin ben mag ik wel al die poedersuiker opmerkingen inkoppen.
En dan moet je maar "gewoon accepteren" dat je nooit als nederlander gezien word, en dat dat niet zo erg is?

Dat is racisme. Er is een oordeel over je gemaakt over wie/hoe je bent door hoe je eruit ziet.

Buitengesloten worden is erg want het zorgt ervoor dat je niet optimaal mee kan draaien in de maatschappij, en daarmee dus niet acceptabel.

Mij geen woorden in de mond leggen die ik niet heb gezegd.

Ik heb het over accepteren dat iemand niet als Nederlander gezien wordt maar ik heb het nergens over racisme en dat is wat jij nu aan kaart. Die twee hoeven namelijk helemaal niet samen te gaan. Dat dit wel gebeurd vind ik ook niet tof.

Ik heb ook gekleurde vrienden die veel last hebben van racisme en 100% Nederlander zijn. En hier geboren, Nederlandse vader hebben etc.
Gek genoeg hebben die vooral last van Marrokanen.

Ik leg je geen woorden in de mond. Ik heb het namelijk zelf over racisme naar aanleiding van wat je wel geschreven hebt. Het accepteren dat je nooit als nederlander gezien word.
Iemand die hier net heen gekomen is sure. Maar als je hier geboren bent ben je gewoon nederlander. Je groeit op tussen nederlandse kinderen en op nederlandse scholen.

Dat je dan nog als buitenlander aangekeken word komt vooral vanuit racisme. Vanuit persoonlijke ervaring.

Het is dan ook niet raar en onverwacht dat mensen het moeilijk vinden een groep te vinden waar ze erbij horen als ze zo bekeken en buitengesloten worden.
We zijn allemaal mensen, en we zoeken binding met elkaar.

Tsja overlast. Ik voel mij oud, maar overlast ervaar ik vooral van tieners op fatbikes. :D Die bestaan in alle kleuren.
Dat ik zelf een poedersuiker was die de grenzen opzocht met blowen en feestjes is soms makkelijk te vergeten.
Ik woon in een flinke multiculturele wijk, en mijn ervaring met immigranten en 3e-4e generatie zijn vooral heel warm en behulpzaam.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:34

Feit is en blijft dat we er totaal verschillend uitzien en alle mensen in landen bepaalde uiterlijke kenmerken hebt. Dat heeft niet met huidskleur te maken. Zet een Brit, een Nederlander en een Zweed naast elkaar en je ziet het direct.

Dat je dus uiterlijke kenmerken hebt van bijvoorbeeld een Turk, en mensen in Nederland je hier nog steeds Turks noemen, is logisch.

Jip en Janneke uitgelegd: Een zebra in een giraffen verblijf is na 4 generatie's niet ineens een giraf. En een koe in een weiland met paarden zal ook altijd een koe blijven.

Dat heeft echt 0,0 met racisme te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:39

Hoe je het uitlegt is het juist wél racistisch? Je zegt letterlijk dat iemand van een bepaalde afkomst nooit een Nederlander kan worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:45

Esaqar schreef:
Feit is en blijft dat we er totaal verschillend uitzien en alle mensen in landen bepaalde uiterlijke kenmerken hebt. Dat heeft niet met huidskleur te maken. Zet een Brit, een Nederlander en een Zweed naast elkaar en je ziet het direct.

Dat je dus uiterlijke kenmerken hebt van bijvoorbeeld een Turk, en mensen in Nederland je hier nog steeds Turks noemen, is logisch.

Jip en Janneke uitgelegd: Een zebra in een giraffen verblijf is na 4 generatie's niet ineens een giraf. En een koe in een weiland met paarden zal ook altijd een koe blijven.

Misschien moet je eens een wit, bruin en beige ei stukslaan .

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:46

Zover ik weet heeft nederland, en geen enkel land een kennelclub of rasvereniging voor mensen met een rasstandaard waar je aan moet voldoen om erkenning te krijgen als nederlander. Gelukkig maar.
En je uitleg is zeker wel racistisch.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:51

Esaqar schreef:

Als je een labrador bij een rottweiler groep zet, is het na een aantal generaties toch echt vrijwel helemaal een rottweiler.
Buiten dat jouw analogie echt nergens op slaat, overigens. Het is ontzettend racistisch juist :=

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:02

De mensheid is maar 1 ras, je hebt niet meerdere rassen...
Het DNA van een Turk is minimaal 99.9% gelijk aan het DNA van een Nederlander.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:31

Jullie leggen me allemaal wat in de mond :') goh dat heb ik de afgelopen 10 pagina's nog niet gemerkt.

Het is een uiterlijk kenmerk. We zijn inderdaad van binnen allemaal hetzelfde. Dat ontken ik ook niet. Maar je kan het iemand niet kwalijk nemen dat hij/zij iemand Turks, Marokkaans, Duits etc. noemt omdat deze persoon deze uiterlijke kenmerken heeft.

Uiteraard ben je een Nederlander wanneer je in Nederland geboren bent, maar Nederlanders worden over de hele wereld geassocieerd met een blanke bevolking. Daar kan je niet ineens iets aan veranderen.

Wanneer je een labrador teef en een labrador reu tussen 100 rottweilers zet en deze labradors planten zich alleen met elkaar voort, dan blijven het labradors. ;)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:38

Je zegt dat iemand met niet-witte huidskleur nooit als Nederlander kan worden gezien. Dat is toch discriminatie op basis van huidskleur = racisme?

Of hoe had je het anders bedoeld?

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:43

Ik zal mezelf even citeren want lezen is blijkbaar moeilijk.

"Uiteraard ben je een Nederlander wanneer je in Nederland geboren bent, maar Nederlanders worden over de hele wereld geassocieerd met een blanke bevolking. Daar kan je niet ineens iets aan veranderen."

Duidelijk?

Wat wordt er snel met de racismekaart gegooid zeg.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:46

Je hebt het over verschillende diersoorten en vergelijkt dit met Nederlanders en niet-Nederlanders... alsof het verschillende soorten zijn.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:50

We hebben toch allemaal een andere nationaliteit in ons paspoort staan?

Edit: jij maakt er van dat ik het over Nederlanders en niet-Nederlanders heb.
Ik heb het over uiterlijke kenmerken van verschillende nationaliteiten.
Maar dat is natuurlijk vervelend om te horen want dan kan de racismekaart niet gegooid worden. ;)
Laatst bijgewerkt door Esaqar op 10-11-25 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:51

Ik geloof dat ze in het buitenland geen enkele moeite hadden om een Ruud Gullit en een Frank Rijkaard, of nu een Virgil van Dijk als 100% Nederlander te zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:53

Esaqar schreef:
Jullie leggen me allemaal wat in de mond :') goh dat heb ik de afgelopen 10 pagina's nog niet gemerkt.

Het is een uiterlijk kenmerk. We zijn inderdaad van binnen allemaal hetzelfde. Dat ontken ik ook niet. Maar je kan het iemand niet kwalijk nemen dat hij/zij iemand Turks, Marokkaans, Duits etc. noemt omdat deze persoon deze uiterlijke kenmerken heeft.

Uiteraard ben je een Nederlander wanneer je in Nederland geboren bent, maar Nederlanders worden over de hele wereld geassocieerd met een blanke bevolking. Daar kan je niet ineens iets aan veranderen.

Wanneer je een labrador teef en een labrador reu tussen 100 rottweilers zet en deze labradors planten zich alleen met elkaar voort, dan blijven het labradors. ;)

Voor dat laatste ijvert de fvd en de pvv!

BigOne

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:54

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:59

Esaqar schreef:
We hebben toch allemaal een andere nationaliteit in ons paspoort staan?

Edit: jij maakt er van dat ik het over Nederlanders en niet-Nederlanders heb.
Ik heb het over uiterlijke kenmerken van verschillende nationaliteiten.
Maar dat is natuurlijk vervelend om te horen want dan kan de racismekaart niet gegooid worden. ;)

Verschillende nationaliteiten is toch Nederlanders en niet-Nederlanders? Of Fransen en niet-Fransen? Of Turken en niet-Turken?
Uiterlijke kenmerken van mensen vergelijken met verschillende diersoorten is gewoon een schoolvoorbeeld racisme, sorry. Misschien had je niet de intentie, maar dat maakt het niet minder racisme.

Saga

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:00

Klopt, het is wat je zelf schrijft... die racismekaart gooi je zelf.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:01

Esaqar schreef:

Bijzonder wel want huidskleur heeft er 0 met het Nederlander zijn te maken.

En je laatste paragraaf is nogal vol van vooroordelen, vind je niet?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:01

Esaqar schreef:

Ik snap eigenlijk vooral niet wat je hiermee probeert te zeggen. Het ging over integratie in Nederlandse samenleving en jij haalt er uiterlijke kenmerken bij? Ik snap het niet zo goed, sorry.