Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:43

Elisa2 schreef:
Ik heb het over veiliglanders, daar gaat het de hele tijd al over. 8)7

Mensen die emigreren zoals Pien bijvoorbeeld. Die moeten gewoon zelf in hun onderhoud kunnen voorzien. Anders kom je bepaalde landen niet eens in.

Mensen zoals Pien zijn geen veilige landers. Dat zijn EU burgers die naar een EU land emigreren. En veilige landers krijgen geen geld in Nederland zoals al meerdere malen dmv linkjes is laten zien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:55

Elisa2 schreef:

Mensen die emigreren zoals Pien bijvoorbeeld. Die moeten gewoon zelf in hun onderhoud kunnen voorzien. Anders kom je bepaalde landen niet eens in.

Dat klopt en jullie mogen net als ik naar alle EU landen, maar je moet uiteraard zelf je kost verdienen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 18:59

anjali schreef:
Mensen die zich fatsoenlijk en goed gedragen zijn overal welkom en kunnen overal een leven opbouwen.Omdat zij overal iets positiefs toevoegen aan de plek waar ze zijn.

Ik vind dit superlief en zo zou het wat mij betreft mogen zijn :j

anjali schreef:
Vervelende en criminele mensen wil men nergens. Misschien ook een reden dat sommige landen de mensen die bij hen zijn weggelopen niet terug willen nemen?

Ik denk dat er inderdaad van dit soort tussen zitten maar lang niet alle veiligelanders zijn criminelen. Probleem is m.i dat bij binnenkomst in Nederland iedere persoon afkomstig uit een veilig land meteen weggezet worden als potentiële crimineel en in omstandigheden worden geplaatst waar bijna geen andere optie is dan crimineel te worden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:01

pien_2010 schreef:
Elisa2 schreef:

Dat klopt en jullie mogen net als ik naar alle EU landen, maar je moet uiteraard zelf je kost verdienen.

Als het aan Wilders ligt dan gaat dat op korte termijn niet meer tot de mogelijkheden behoren :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:07

Ik vind het topic een beetje een rare wending nemen.
Nu is 'hoe gaan we dat doen met asielzoekers' uiteraard een politieke vraag.
Maar daar gaat het niet meer over. (Rare wending nummer één.)

Zo vind ik het nog al wat, om laten we zeggen ongespecificeerd het volgende te lezen:
Citaat:
Maar ik neem aan dat jij daar in Frankrijk niet op de stoep bent gaan zitten en van de Franse regering bent gaan verwachten dat zij je alles gratis gaan geven, zelfs gaan bevoordelen boven hun eigen inwoners.En dat je daar niet bent gaan rondkl*ten ,winkeldiefstallen plegen en anderen lastig vallen.

Alsof dit geldt voor alle veilige landers. (En aangezien het ongespecificeerd is en een aantal mensen buitenlanders, immigranten, vluchtelingen en veilige landers op één hoop gooien, gaat het misschien wel om veel meer mensen.)

En na bovenstaande beschuldiging vind ik het wat apart om het volgende te lezen:
Citaat:
Niks rechtvaardigt het in mijn beleving om crimineel gedrag te gaan vertonen.
Snap niet dat dat hier zo vergoelijkt wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:11

Citaat:
Als het aan Wilders ligt dan gaat dat op korte termijn niet meer tot de mogelijkheden behoren

Irmaz dat moet je uitleggen waarom vrij wonen binnen EU landen niet meer kan?
Dit ligt vast en kan hij niet zomaar veranderen volgens mij. Dan zul je eerst een nexit moeten hebben. Of ontgaat me nu iets?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-12-23 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:11

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Ik lees een ontmoedigingsbeleid, de veilige landers worden gekort omdat ze zsm terug moeten naar hun eigen land wat kennelijk niet gebeurd.

Denk dat het probleem er dus in zit dat ze terug moeten maar niet willen. En het helemaal niet de bedoeling is dat ze in de maatschappij komen.

Dit kan gelijk verklaren waarom het zo overvol is.

Of ze kunnen niet, geen geld voor de reis, land van herkomst wil ze niet. Het is eigenlijk een hele verdrietige groep.

Mensen die niet mogen blijven worden hier tijdens hun verblijf door het COA op voorbereid. Ook wordt er ondersteuning aangeboden om te herintegreren in je eigen land. Dit kan variëren van het boeken van de vliegtickets met een kleine financiële bijdrage om je te kunnen redden met eerste levensbehoefte bij aankomst, tot het helpen opzetten van een eigen bedrijf in land van herkomst.

Dat het land van herkomst ze niet terug accepteert heeft vooral te maken met gebrek aan identiteitspapieren. Sommige mensen hebben ze misschien echt niet (dan helpt Nederland met het verkrijgen van reisdocumenten), maar er is ook een groep die ze bewust niet willen laten zien, omdat ze weten dat ze dan moeilijker kunnen worden uitgezet. Deze groep verdwijnt vaak ergens illegaal in Nederland.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:14

pien_2010 schreef:
Citaat:
Als het aan Wilders ligt dan gaat dat op korte termijn niet meer tot de mogelijkheden behoren

Irmaz dat moet je uitleggen.
Dit ligt vast en kan hij niet zomaar veranderen volgens mij. Dan zul je eerst een nexit moeten hebben. Of ontgaat me nu iets?

Nexit Pien. Wilders wil de grenzen dicht en uit de EU. Uit de EU betekent ook dat je als Nederlander de voordelen kwijt raakt van EU burger zijn en je overal in de EU te kunnen vestigen. Als je dan vanuit Nederland in een ander Europees land wil wonen wordt je 'veilige lander'.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:19

Dat verhaal ken ik, alleen lopen ook in de PVV de hazen niet richting nexit. Dat gebeurt niet zo vlug en ik ga daar zeker nu niet bang voor worden. Ik heb het drama gevolgd bij Engelsen vrienden. Dan hebben we een heel groot probleem!

Over de morgen nieuwe migratie wet in Frankrijk, voor de geïnteresseerden.

https://nos.nl/artikel/2501088-macron-h ... tsvoorstel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:23

Nou ik verdwijn ook uit dit topic. Vind er een aantal nare mensen tussen zitten die raar reageren en die constructieve discussies onmogelijk maken.

Tot zover het tolerante Nederland.

:wave:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:24

Elisa2 schreef:
Nou ik verdwijn ook uit dit topic. Vind er een aantal nare mensen tussen zitten die raar reageren en die constructieve discussies onmogelijk maken.

Dat vind ik erg jammer Elisa en ook als Robert weg zou zijn gegaan.

Exitium

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:27

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:

Als het aan Wilders ligt dan gaat dat op korte termijn niet meer tot de mogelijkheden behoren :)

Dan zou 'ie Nederland uit Schengen moeten halen, dat gaat 'ie niet redden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 19:55

Eens Exitium en RTL heeft onderzoek bij PVV kiezers gedaan waaruit o.a kwam

Citaat:
Wel vasthouden aan asielstop
Moskeeverbod, nexit: deze punten willen PVV-stemmers inruilen voor rechts kabinet
Aangepast 10 december 2023 13:38
Wilders viert zijn verkiezingszege.Beeld © ANP
PVV-kiezers zijn bereid om belangrijke punten in het verkiezingsprogramma op te geven, als dat betekent dat een rechtse coalitie mogelijk wordt. Een verbod op de koran, moskeeën en islamitische scholen of een referendum over een 'nexit' wil de PVV-achterban niet per se behouden. Ook het stoppen van steun aan Oekraïne wil een meerderheid laten vallen. Dat blijkt uit onderzoek van het RTL Nieuwspanel.

De verwachting voor een rechtse coalitie is na de gesprekken tussen informateur Plasterk en de partijleiders van VVD, PVV, NSC en BBB, deze week toegenomen. Vorige week verwachtte 54 procent dat er een coalitie met de PVV mogelijk was, nu is dat gestegen naar 64 procent.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-12-23 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:16

Begint hier steeds meer op de 2e kamer te lijken, vertrekt ook de een na de ander... :(

Erg jammer..

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:37

Elisa2 schreef:

Jammer, maar aan de andere kant vind ik dit wel een beetje vreemd hoor. Ik zie regelmatig posts van jou in dit topic met deze smiley erbij 8)7 Dat is ook niet erg constructief toch?
Er is dan wat onduidelijkheid over wat je precies bedoelt en men reageert daarop en dan is Nederland/bokt niet tolerant?

Overigens is de paradox van tolerantie (of de Popper paradox) wel een interessante stelling om mee te nemen momenteel. Want waarom moet men tolerant zijn naar intoleranten (niet jij Elisa, maar naar bijvoorbeeld Wilders). Popper stelt dat een samenleving die onbeperkt tolerant is, ten onder zal gaan aan intolerantie. Ik kan me daar wel in vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:39

Zo kan het dus ook , premium artikel dus even gekopieerd:

Als vluchtelingen een verblijfsvergunning krijgen, duurt het vaak lang voordat ze aan hun inburgering kunnen beginnen. Daarom zijn Deventenaren Sanne Terlouw en Laura Faber een school begonnen voor ‘voorinburgering’. Het is de eerste school in Nederland in deze vorm. ,,Sommige studenten kunnen al beter werkwoorden vervoegen dan Nederlanders.”
,,Goedemiddag allemaal, vandaag hebben we een drukke dag.” Sanne Terlouw staat voor een groep mensen van verschillende leeftijden en nationaliteiten. Ze zitten op oud-Hollandse schoolstoelen, van licht hout met een rood frame.
Terlouw vraagt haar studenten een lesboek open te slaan. Ze zien een jongen achter een fornuis. ,,Dat is Mogos!” grapt de Syrische Waleed Al-Marsoomi (21). De groep lacht. Mogos is hun medestudent die vaak verse soep maakt tijdens de lunch. Oftewel: een ‘keukenprins’, zoals ze die middag leren.
De nieuwe school heet ‘Iedereen aan boord’ en zit in een pand aan Achter de muren Zandpoort. Er zijn drie leslokalen, voor verschillende niveaus. De school is voor mensen die al een verblijfsvergunning hebben, maar nog moeten wachten op hun officiële inburgeringscursus.
Vier dagen per week leren ze Nederlands, doen ze aan theater of andere vormen van zelfexpressie, leren ze over Nederland en Deventer, bezoeken ze het stadion van Go Ahead Eagles en stellen ze doelen in gesprek met een loopbaanbegeleider. Waar zijn ze goed in, waar minder goed? Wat is hun droombaan?
De school is een proef van een half jaar in opdracht van de gemeente Deventer, die het project ook bekostigt. Er zijn acht docenten in dienst. Die hebben geen nt2-diploma – Nederlands als tweede taal – maar hebben wel veel ervaring met lesgeven.
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de inburgering van vluchtelingen die een verblijfsvergunning hebben gekregen. Maar door een tekort aan nt2-docenten kan het wel drie maanden duren voordat zij aan hun officiële inburgering kunnen beginnen.
Dan is er nog het probleem van het woningtekort. Daardoor blijven statushouders in het azc wonen, of in een tussenvoorziening, zoals het Postillion-hotel. Uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau blijkt dat hoe langer statushouders in een opvang blijven, hoe moeilijker het wordt om te integreren.
,,Demotivatie en depressie liggen op de loer, waardoor de kans toeneemt dat ze geen baan meer zoeken, maar van een uitkering blijven leven. Dat kost de overheid zo’n 20.000 euro per persoon, per jaar”, zegt Faber.
,,Dus, waarom wachten?” vervolgt ze. Samen met haar moeder Sanne Terlouw (dochter van oud-D66-politicus Jan Terlouw) besloot ze in te springen met een school die statushouders voorbereidt op hun inburgering. ,,Want niemand heeft er iets aan als statushouders uitzichtloos in een azc blijven, terwijl ze ook nog eens moeten wachten op hun inburgering.”
Faber en Terlouw zijn al langer begaan met vluchtelingen in Deventer. Toen de asielboot aanmeerde in Deventer, wilden ze iets doen om de nieuwkomers te helpen.
Binnen mum van tijd regelden ze elf docenten die vrijwillig Nederlandse les wilden geven. Eerst nog thuis bij Terlouw, later in leslokalen van Saxion. Ze sloten samenwerkingen met lokale organisaties, waardoor vluchtelingen gekoppeld werden aan buddy’s, vrijwilligerswerk, en zelfs stage konden lopen. Daaruit ontstond hun school ‘Iedereen aan boord’.
Daardoor werden Terlouw en Faber een belangrijke spil in de integratie van bewoners op de asielboot. Terwijl het bij deze groep nog de vraag was of ze een verblijfsvergunning zouden krijgen. ,,Maar waarom zou je daarop wachten?” zegt Terlouw. ,,Waarom zouden we deze mensen laten verpieteren, terwijl de kans groot is dat ze hier blijven? Uit cijfers van het COA blijkt dat 78 procent van de asielaanvragen wordt goedgekeurd.”
De asielboot was tijdelijk en vertrekt in januari. Het wordt gezien als een succesproject. De gemeente krijgt amper klachten, de buurt ervaart geen overlast. Recent startte een groep Deventenaren zelfs een petitie om de bewoners van de boot in Deventer te behouden.
Nu hebben ze er dus een school bij voor statushouders die nog moeten wachten op hun inburgering. Die ging een kleine maand geleden van start. Inmiddels zitten de lokalen vol, een loopbaanbegeleider bereidt gesprekken voor die ze met een aantal studenten gaat voeren. Om stipt twaalf uur lopen twee jonge mannen binnen met enorme pannen eten, de lunch voor straks.
De school is het eerste voorinburgeringstraject in Nederland in deze vorm. Dat wil zeggen: vier dagen per week, met meer lessen dan alleen de Nederlandse taal. De initiatiefnemers zijn overtuigd dat ze aan het einde van de proef goede resultaten kunnen laten zien, op het gebied van taal en zelfontwikkeling.
Tijdens de lunch scheppen studenten op van de maaltijd die hun medestudenten hebben bereid. Bordjes met gekruide rijst, kip of aardappel komen voorbij. Nisrin Zrifah (48) heeft net een les achter de rug. ,,Ik loop, jij loopt, wij lopen”, zegt ze lachend. Terlouw daagt haar uit: ,,Probeer het eens met bidden.” ,,Ik bid, jij bidt.” ,,Op welke letters eindigt de laatste vorm?” vraagt Terlouw. Zrifah denkt na en geeft dan het juiste antwoord: dt.
,,Het is indrukwekkend hoe ze in maar drie weken tijd erop vooruit zijn gegaan”, zegt Faber. Terlouw: ,,Sommige studenten kunnen al beter werkwoorden vervoegen dan Nederlanders.”
Zrifah fietst vier dagen per week vanuit het azc in Schalkhaar naar de school. ,,En het is koud hè”, zegt ze lachend. ,,Toch doe ik het graag. Het gaat niet alleen om de taal leren, het gaat om leren leven in een nieuw land. En dat leren we nu in een omgeving waarin we allemaal voor elkaar zorgen.”
Haar medestudent Waleed Al-Marsooni (21) herkent dat. ,,Eerder zat ik veel meer thuis, lag ik in bed of te gamen. Nu moet ik eruit ’s ochtends. Ik kom altijd te vroeg”, zegt hij trots. Ook zijn Nederlands gaat vooruit. ,,Ik moet nog veel leren, maar ik versta het beter. Ik begrijp waar het over gaat.”
Wat is hun drijfveer? ,,Voor mij is het de volstrekt oneerlijke manier hoe we met mensen omgaan”, zegt Faber. ,,Ons asielsysteem stigmatiseert vluchtelingen, we laten ze wachten, ze worden ongelukkig, belanden en blijven in een uitkering. Alsof dat niet erg genoeg is, verspilt het ook nog eens overheidsgeld. Als we eerder beginnen met integratie, kunnen we ze leren dat ze meer in hun mars hebben dan een uitkering.”
Terlouw denkt even na. ,,Het komt inderdaad voort uit onrechtvaardigheid. Dat je diep van binnen voelt: het deugt niet. Ik denk dat de behoefte voor ons beiden groot is om te bewijzen dat het beter kan. En om te laten zien dat het gewoon mensen zijn die met dezelfde dingen worstelen als wij: relaties, geld, je plek vinden.”

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:46

Ah BigOne, dat zijn nou de mooie verhalen en kan daar zo achterstaan. Niet laten verpieteren, maar gelijk bezig met integreren.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 10-12-23 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 20:57

Mooi verhaal BigOne. Bedankt voor het plaatsen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:11

Thx voor het hier plaatsen BigOne, wat een inspirerend verhaal, gaaf initiatief <3

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:13

Chapeau voor dit soort initiatieven...!

En BigOne, ook van mij dank voor het plaatsen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:24

Dank, dit soort initiatieven zijn gewoon een deel van de oplossing . Begrijp me goed , ik ben zeker voor een zeer duidelijke strakke aanpak van bewezen ongewenste vreemdelingen. Die is er nu alleen op papier want ze reizen vrolijk rond door Nederland en trappen regelmatig rotzooi. Echt ongewenste vreemdelingen mogen van mij vastgezet worden, echt moeilijk maken dan bedenkt de volgende zich wel om hier te komen. De zeer grote groep in verhouding tot deze kleine groep moet een toekomstperspectief hebben, zo snel mogelijk de taal en gebruiken leren. En dat willen ze vaak graag. Geef die mensen de kans om iets van hun leven te maken, werk, opleiding, scholing.
Ze zullen dat warme bad dubbelop terugbetalen aan onze maatschappij.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:45

BigOne schreef:
Dank, dit soort initiatieven zijn gewoon een deel van de oplossing . Begrijp me goed , ik ben zeker voor een zeer duidelijke strakke aanpak van bewezen ongewenste vreemdelingen. Die is er nu alleen op papier want ze reizen vrolijk rond door Nederland en trappen regelmatig rotzooi. Echt ongewenste vreemdelingen mogen van mij vastgezet worden, echt moeilijk maken dan bedenkt de volgende zich wel om hier te komen. De zeer grote groep in verhouding tot deze kleine groep moet een toekomstperspectief hebben, zo snel mogelijk de taal en gebruiken leren. En dat willen ze vaak graag. Geef die mensen de kans om iets van hun leven te maken, werk, opleiding, scholing.
Ze zullen dat warme bad dubbelop terugbetalen aan onze maatschappij.

Helemaal eens :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 21:52

Daar ben ik het ook mee eens. Er is zo'n tekort aan werknemers overal.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:04

pien_2010 schreef:
Daar ben ik het ook mee eens. Er is zo'n tekort aan werknemers overal.

Absoluut, alleen moet er bij de werkgevers en de werknemers van die bedrijven echt nog een flinke knop om, want die maken het vaak onmogelijk. Mijn vakgebied en loop al ruim 24 jaar aan tegen de bekrompenheid van werkgevers en evt aanstaande collega's.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:08

Ook eens, en blij met deze wending van het topic <3