Bloem39 schreef:Oké prima, ik ontstip. Ga maar lekker gelijk zitten hebben, daar hebben ze in Gaza echt wat aan. En nogmaals, ik vind het ook vreselijk wat Israël nu en al jaren doet. Maar dat vergoelijken/ontkennen /bagatelliseren van wat Hamas doet, daar begrijp ik echt niks van. En dat wil ik ook niet.
En dat is ook precies waar ik moeite mee heb...
De geschiedenis:
De kiem van het conflict is al gezaaid in de Romeinse tijd. Tussen 70 en 135 na Chr. werden de Joden door de Romeinen verdreven uit hun land, dat ze ook toen Israël noemden. Sindsdien leefden zij verspreid over de hele wereld. Maar het verlangen om ooit terug te keren naar hun land, dat hun volgens de Bijbel immers door God was gegeven, bleef. Ondanks de vreemde overheersers zijn er toch altijd Joden blijven wonen in het gebied of hebben zich daar gevestigd. In 1844 woonden er ruim 7100 joden in Jeruzalem, meer dan 5700 moslims en 3400 christenen.
Eind 19e eeuw ontstond een Joodse beweging die streefde naar een staat voor het Joodse volk. Hun nationalisme noemden ze zionisme, naar de Bijbelse berg Zion die stond voor Jeruzalem. In de tijd van de opkomst van het zionisme heette Israël Palestina. Het lag nu in het Ottomaanse rijk. In 1883 vestigden zich er de eerste zionistische Joden. In 1936, toen de Britten de macht in de regio inmiddels van de Ottomanen hadden overgenomen, woonden er 400.000 Joden, dertig procent van de bevolking in Palestina.
de Arabieren die al in het gebied woonden, waren niet blij met de Joodse toevloed. Die stonden echter sterk, want in 1917 had de Britse minister van Buitenlandse Zaken Artur Balfour verklaard dat zijn regering ’de vestiging van een nationaal tehuis voor het Joodse volk’ in Palestina ’gunstig gezind is’, de bekende Balfour-verklaring.
Het Brits bestuur over Palestina was geen succes. Arabische weerstand tegen de Joodse immigratie leidde voortdurend tot onrust en geweld. Zo kwamen in 1929 bij onlusten 116 Arabieren en 133 Joden om het leven. De Palestijnse Arabieren waren kwaad over religieuze claims van Joden bij de Klaagmuur in Jeruzalem. Ook maakten ze zich zorgen over de grote lappen grond die Joodse organisaties kochten van Palestijnse grootgrondbezitters.
Na WO II gingen veel overlevenden van de Holocaust naar Palestina. Fanatieke zionisten begonnen er bovendien een terreurcampagne tegen de Britse autoriteiten. De Britten konden dit niet langer bolwerken. Daarom besloot de VN in 1947 Palestina te verdelen tussen de Joden en Arabieren, het bekende VN-delingsplan. De zionistische leiders waren voor, maar de Palestijnse leiders tegen. De Algemene Vergadering stemde in november 1947 echter vóór het delingsplan (resolutie 181). De Arabische landen stemden tegen. Zij vonden dat de Palestijnse Arabieren het hele gebied moesten krijgen. (Daar komt de "From the river to the see uitspraak vandaan)
Op 14 mei 1948 riep de zionistische leider David Ben Goerion de onafhankelijkheid van het aan de Joden toebedeelde grondgebied uit. Daarop vielen de legers van zes buurlanden de jonge natie binnen. Deze Onafhankelijkheidsoorlog eindigde in 1949 in een nieuwe verdeling van Palestina, ten nadele van de Palestijnen. Israël had het aan hun toebedeelde stuk van Noord-Israël veroverd, Jordanië de hele westelijke Jordaanoever alsmede het oosten van Jeruzalem en Egypte de Gazastrook.
Dit had een verstrekkend gevolg: een Palestijnse staat zoals voorzien in resolutie 181 was onmogelijk geworden. En nog erger: zo’n 700.000 Palestijnse Arabieren moesten vluchten (circa 160.000 bleven en vormen nu de Arabische bevolking van Israël); de Joodse bevolking van Oost-Jeruzalem werd verjaagd en Joden in de Arabische staten werden het land uitgezet. De vluchtelingenproblematiek, waar de regio nog steeds mee kampt, was geboren.
De Joodse uitwijkelingen gingen naar Israël, terwijl de Palestijnse terechtkwamen in kampen. De meesten belandden op de Westoever, maar ook in de toen Egyptische Gazastrook, Transjordanië, Syrië en Libanon, landen die de Palestijnen overigens liever kwijt zijn dan rijk.
In 1948 nam de VN resolutie 194 aan waarin werd besloten dat vluchtelingen naar hun huizen, die nu in Israël lagen, terug konden. Degenen die dat niet wilden, zouden worden gecompenseerd. Omdat er nooit een vredesverdrag tussen Israël en de Palestijnen is gesloten, is er van de resolutie weinig terecht gekomen. Daardoor leeft een deel van de Palestijnen nog steeds in kampen. Hun voorouders, de eerste vluchtelingen, zijn inmiddels overleden.
De Palestijnse vluchtelingen vormen het grootste obstakel voor een vredesregeling. De Palestijnen eisen dat die allemaal terug kunnen naar hun voormalige woonplaatsen. Voor Israël is dat een onmogelijke eis omdat de inmiddels tot vier miljoen zielen gegroeide Palestijnse vluchtelingenpopulatie haar Joodse inwoners tot een minderheid zou degraderen.
[ [url=m/Q7R8id.png]Afbeelding[/url] ]
------
Israel is een democratie en een overpopulatie boven de Joodse inwoners kan leiden tot een overwegend Islamitische regering. En Israelieten weten wat er in de Koran staat. Joden moeten gedood.
Inmiddels leven er in Israel, inclusief de Westelijke Jordaanoever ca 20% Arabische Palestijnen. Genocide op de Palestijnen zoals er steeds beweerd wordt is dus niet aan de orde.
In Gaza leven 0 Joden. Dat is ook niet zo raar want Hamas bestuurt sinds 2001 Gaza. In het handvest van staat dat - gebaseerd op de Koran - Joden moeten worden uitgeroeid en de Joodse staat niet mag bestaan.
De from the river to the sea Palesteinse staat, betekent dan ook het verdwijnen van de Joodse staat.
Natuurlijk denken niet alle moslims zo, maar Israel wordt omringd door Moslim landen die Joden allemaal vijandig gezind zijn. Joden in die landen worden vervolgd en hun aantal is in de jaren na WOII drastisch afgenomen, soms zelfs tot 0.
Maar Joden proberen wel hun Israelitische staat te handhaven. Met middelen die wij in het Westen niet 100% zullen begrijpen. En die wij ook niet rechtvaardig vinden in een democratie. Wat ook terecht is.
Daarmee vind ik het ingrijpen van het Israel nu in Gaza niet recht te praten, maar dat vinden ook veel Joden die in Israel naast Palestijnen die in Israel wonen ook niet.
Maar voordat je partij trekt voor de underdog zoals wij in het Westen altijd (en dat is wel te prijzen) doen.
Heeft Israel Palestijnen onderdrukt? Ja door een apartheidsregime te voeren en Joden te bevoordelen;
Heeft Israel Palestijnen onderdrukt in Gaza? Nee, niet specifiek. In Gaza regeerde vooral Hamas. Door Hamas is dit gebied afgesloten. Zoals je zou zeggen als een gevangenis. Voor de inwoners van Gaza. Maar vooral. voor Hamas die Israel vanaf het begin bestookte en aanslagen pleegde. Was Gaza gesloten voor Hamas? Nee, die konden door hun uitgebreide gangenstelsel alles laten komen, zware militaire middelen, voedsel, alles. De Hamas leiders leefden in Gaza in weelde. De Palestijnse bevolking in Gaza in onderdrukking en armoede. Dus wie heeft wie nu onderdrukt?
We weten in het Westen nauwelijks iets van de Palestijns Israëlitische problematiek. Maar wat wel duidelijk is. Het Westen, gaat dit niet oplossen. Een Palestijnse staat ook niet. Dit is op de eerste plaats van alle oorlogen een religieuze oorlog. Waarom? Omdat sommige regimes de Koran, inerpreteren zoals Hamas dat doet en sommige delen ervan nogal letterlijk nemen. Namelijk dat de Joodse staat, niet mag bestaan en alle Joden dood moeten.
(En natuurlijk ook nog alle andersgelovigen, zoals christenen en alle mensen die zich niet onderwerpen aan de sharia). En dat gaan mensen niet oplossen.
Hamas is het soennitische gedachtengoed, die die vertaling van de Koran propageert. Het is het gedachtengoed dat de sharia wil invoeren, waarbij vrouwen niets mogen behalve hun man plezieren thuis moeten blijven, achter het aanrecht en volledig bedekt over straat moeten, niet mogen studeren, etc. Waar andersdenkenden zonder proces mogen worden gedood. Het regime van Iran, Isis, de moslim broederschap en dus ook Hamas die door Iran wordt gesteund.
Dus als je nog eens in een demonstratie met een bordje "From the river to the sea staat te scanderen". Weet waar je om vraagt. Zou dit werkelijk een bevrijding van de Palestijnen betekenen? En als je dat niet weet, Ga het eens proberen in Iran. Of het bevalt...
En verder ontstip ik ook. Ik denk dat hier een enorme informationgap zit en dat hier het Westerse denken gekopieerd wordt op die regio wat echt niet kan.
En nee, ik ben niet pro Israel. Verre van dat. Ik vind het ook vreselijk, wat Israel nu doet. Maar het begrip voor Hamas kan ik echt niet begrijpen.