Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:16

DuoPenotti schreef:
purny schreef:
Eigenlijk zijn wij huurders in een luxere positie dan de kopers.
Als er iets kapot gaat in de woning hebben wij de luxe dat het in veel gevallen gratis wordt gemaakt.

(Hoe het met de koopwoningen gaat weet ik niet, geen ervaring mee)

In een koopwoning moet je alles zelf betalen.
Als je dak lekt, als de verwarming kapot gaat, het schilderwerk. Alles.
Voordeel, alles wat je in je huis doet mag ook blijven zitten.
Niet bij verhuizen dat het in oude staat terug moet oid.

Ah zo...
Maar dat wordt best vaak vergeten. Ik ben blij met mijn huurwoning.
Als straks alles gasloos gaat wordt dat door de wb veranderd.

Mungbean

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:22

Miran, het is ronduit essentieel voor de economie dat er geld blijft rondgaan.
Als teveel mensen (over den bepaald kieppunt) op de laatste cent komen te zitten dan komt er pas echt een serieuze crisis waarin prijsdumping ontstaat.

Rijk is geen schande, ik vind dat er te veel negatieve waarde aan gegeven wordt.
Iemand die rijk is of gewoon een fijn inkomen heeft is niet een onaangenaam mens of zo.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:24

Volgens mij is het probleem momenteel dat de groep die tussen “rijk” en “arm” invalt, op dit moment ook problemen hebben om rond te komen, waar dit eerder prima kon. Je moet dus tegenwoordig meer verdienen, om normaal rond te kunnen komen. De groep “armen” wordt dus groter

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:29

Dat idee heb ik ook.
Dat is economisch echter niet houdbaar dus daar gaat de komende jaren iets gebeuren waarschijnlijk.
In welke richting? Geen idee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:29

Klopt, mensen die met normale prijzen en geen inflatie van 10 % aardig goed voor zichzelf konden zorgen komen nu in de problemen. Naar je werk rijden in benzine auto? Niet te doen, moet elke keer geld bij. Energiecontract afgelopen? 200 of meer extra betalen per maand. Mensen kunnen zich vaak aardig redden en iets sparen maar wanneer je er binnen korte tijd honderden euros per maand op achteruit gaat hebben veel mensen een behoorlijk probleem.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:32

Sizzle schreef:
Dat idee heb ik ook.
Dat is economisch echter niet houdbaar dus daar gaat de komende jaren iets gebeuren waarschijnlijk.
In welke richting? Geen idee.

Ik ben ook heel benieuwd. Zolang er echter zelfs door burgers zelf niet onderkent wordt dat het een probleem is, want deze mensen hebben een koophuis en auto’s dus zijn niet arm, heb ik er een hard hoofd in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:35

We zitten ook wel in een vrij unieke situatie, de economische groei is niet gezond geweest door o.a. corona maatregelen, en die is aan het stagneren, maar je hebt wel giga inflatie.

Het is wachten tot de eerste bedrijven over de kop gaan...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:36

Ik vind een koophuis als luxe zien ook wel wat apart. De overheid heeft mensen járenlang richting koophuizen gedreven. Jan en alleman moest een koophuis. En als dat eigenlijk niet kon, werd het met de hypotheekrenteaftrek wel mogelijk.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:38

_San87_ schreef:
We zitten ook wel in een vrij unieke situatie, de economische groei is niet gezond geweest door o.a. corona maatregelen, en die is aan het stagneren, maar je hebt wel giga inflatie.

Dat is al gaande

De gevolgen van de pandemie voor het bedrijfsleven bleven lang verscholen achter de brede rug van de overheid. Maar nu de steun wordt afgebouwd, is voor het eerst te zien dat minder ondernemers een bedrijf beginnen en dat meer ondernemers ermee stoppen. Ook het aantal faillissementen stijgt weer, zo bericht de Kamer van Koophandel (KvK).
https://www.trouw.nl/economie/meer-onde ... ogle.nl%2F

Ik ben benieuwd hoe die trend zich gaat voortzetten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:41

996981 schreef:
_San87_ schreef:

Dat is al gaande

De gevolgen van de pandemie voor het bedrijfsleven bleven lang verscholen achter de brede rug van de overheid. Maar nu de steun wordt afgebouwd, is voor het eerst te zien dat minder ondernemers een bedrijf beginnen en dat meer ondernemers ermee stoppen. Ook het aantal faillissementen stijgt weer, zo bericht de Kamer van Koophandel (KvK).
https://www.trouw.nl/economie/meer-onde ... ogle.nl%2F

Ik ben benieuwd hoe die trend zich gaat voortzetten

Ah kijk. Dat zal door gaan zetten met meer werklozen tot gevolg. Stagnerende economische groei, giga inflatie. Stagflatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:44

Faillissementen na stoppen overheidssteun is vrij normaal, de afgelopen periode zijn zeer veel niet gezonde bedrijven in de benen gehouden en die vallen nu alsnog om. Maar er zullen ook bedrijven zijn die bvb noodgedwongen de deuren gesloten houden omdat ze gewoon geen personeel kunnen vinden om zo goed mogelijk te draaien, personeelstekort in de horeca is nog steeds torenhoog, ong 100.000 mensen. En wanneer je geen bediening hebt voor zes dagen ga je misschien maar vier dagen open, kost klanten en omzet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:54

Eens Bigone, er zijn behoorlijk wat bedrijven die toch al geen bestaansrecht meer hadden maar het twee jaar langer hebben kunnen uitzingen dankzij de subsidies.

Maar ja, subsidies voor bedrijven die worden getroffen door de sancties tegen Rusland zie ik nog niet verschijnen. En daar zitten echt wel gezonde bedrijven tussen.
Laatst bijgewerkt door mysa op 11-05-22 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 12:55

De hamvraag is daarbij: wat zou een middenklasser zich moeten kunnen permiteren voor een gezonde economie EN een gezonde wereld.
Zo lang is het ook nog niet geleden dat de middenklasser nog een werkweek had van 6 dagen, geen auto had en hooguit op fietsvakantie ging naar texel terwijl voor de tent de sokken gestopt werden bij wijze van spreke.

Welke standaard zien wij als maarschappij als aaceptabel gemiddeld. Dat is helemaal geen eenvoudige vraag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:16

Korte versie : gezonde economie is groei, gezonde wereld is krimp. Gaat niet samen, daarvoor is een ander economisch model nodig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:24

Sizzle schreef:
De hamvraag is daarbij: wat zou een middenklasser zich moeten kunnen permiteren voor een gezonde economie EN een gezonde wereld.
Zo lang is het ook nog niet geleden dat de middenklasser nog een werkweek had van 6 dagen, geen auto had en hooguit op fietsvakantie ging naar texel terwijl voor de tent de sokken gestopt werden bij wijze van spreke.

Welke standaard zien wij als maarschappij als aaceptabel gemiddeld. Dat is helemaal geen eenvoudige vraag.

Vind het onderverdelen in klassen gewoon naar ( imo) iedereen zou voeding, energie, een dak boven zijn hoofd , zorgkosten moeten kunnen betalen. Bvb geen menstruatie producten kunnen kopen of maaltijden overslaan of geen verwarming meer gebruiken is een schande in een “ welvarend “ land. De politiek heeft lang niet aan alles schuld maar doet er ook weinig aan om de zaken te veranderen volgens mij.
Basisbehoeften zijn voor veel mensen niet meer te betalen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:39

IMANDRA schreef:
Even detail ding, maar 'dure cremes' etc. hoeft niet per se onverantwoord te zijn.
Ik heb relatief dure shampoo (30-40 euro per fles), maar dat is kapperskwaliteit en daar doe ik létterlijk ruim een jaar mee omdat die zo geconcentreerd is. Vergelijk dat met supermarkt-shampoo die je er toch vaak een stuk meer koopt in die tijd. Ik ben goedkoper uit met die kappersshampoo dan dat ik uit was met supermarkt-shampoo.

Eigenlijk hetzelfde met sommige kleding en schoenen. Dan kan je soms beter investeren in wat betere kwaliteit die je langer draagt, waardoor het uiteindelijk toch goedkoper is om net wat meer uit te geven in aanschaf. Laten we mensen daar dus niet meteen op afrekenen.

@Germie: sorry alle respect hoor, maar jij hebt vaker verteld dat je duikt als hobby en daarvoor vaak ook op vakantie gaat naar allerlei oorden. Dat vind ik ook een luxe waar je toch (behoorlijk) op zou kunnen besparen als je zo krap bij kas zit. Ja, je maakt er andere keuzes voor, maar je hebt dus wel die luxe om die keuze te maken zodat je het kan veroorloven.

Verder wel eens dat een auto inruilen lang niet altijd mogelijk is. Idem met kleiner wonen/goedkopere hypotheek.

Ik heb het even niet over reizen, maar gewoon de duiksport als sport beoefenen in eigen land. Is dat ineens ook een luxe? Het is dan gewoon een sport wat je op eigen bodem beoefent hoor. Dus gewoon de sportclub. Dat is in mijn ogen geen luxe.

Kinderen heb ik niet en toch voel ik het ook. Mijn paard is dan het eerste wat weg zal moeten als het niet meer gaat, hoewel dat absoluut niet mijn bedoeling is.
Laatst bijgewerkt door germie op 11-05-22 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 13:45

tamary schreef:
Korte versie : gezonde economie is groei, gezonde wereld is krimp. Gaat niet samen, daarvoor is een ander economisch model nodig.

Ik denk dat dit klopt, inderdaad. De economie is gebaseerd op verbruik, dus kopen, kopen, kopen. Eeuwige groei is niet mogelijk, denk ik.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:09

MarlindeRooz schreef:
Iedereen mag die keuzes maken toch. Maar mijn punt is inderdaad dat mensen vaak klagen maar niet zien hoeveel luxe ze consumeren / hebben. Een koophuis is bijvoorbeeld in mijn ogen ook een luxe en geen basiszaak.

En waar had ik in jouw ogen moeten wonen dan? Toen ik afstudeerde, aan het werk ging en een vaste aanstelling kreeg zat ik qua inkomen al net boven de inkomensgrens voor sociale huur.
Volgens jouw inzicht had toen dus de de keuze uit thuis blijven wonen of onder een brug slapen. Huurwoningen in de privé sector waren er toen eigenlijk helemaal niet in mijn omgeving. Dus ik heb toen een huis gekocht maar kennelijk is dat dus raar en een luxe :? .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:11

Een huis is in geen enkel opzicht luxe maar gewoon basis en noodzakelijk. En of dat nou een villa in wassenaar is, een rijtjeshuis in de schilderswijk of een hutje op de hei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:20

Plus dat je voor particuliere huur vaak 3 of 4 keer de huur moet verdienen. Als die huur al €1200 is.... dat is dan vaak ook geen optie waar een hypotheek wel kan (kon)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:29

Ik zeg toch ook niet dat een huis / woonplek overbodige luxe is. Maar een huis van vier ton kunnen kopen is niet echt een teken van armoede. En dat is wat tegenwoordig een starterswoning is he.

En wij betalen ook dikke huur, dus ik vind het ook oneerlijk dat de markt zo rot is dat wij niet kunnen kopen. Maar ik vind dus dat veel mensen in Nederland het best goed hebben.

Nogmaals; de inflatie, dure boodschappen, brandstof en energie is gewoon bizar. Maar wij hebben het best goed in het rijke westen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:33

MarlindeRooz schreef:
Ik zeg toch ook niet dat een huis / woonplek overbodige luxe is. Maar een huis van vier ton kunnen kopen is niet echt een teken van armoede. En dat is wat tegenwoordig een starterswoning is he.

En wij betalen ook dikke huur, dus ik vind het ook oneerlijk dat de markt zo rot is dat wij niet kunnen kopen. Maar ik vind dus dat veel mensen in Nederland het best goed hebben.

Nogmaals; de inflatie, dure boodschappen, brandstof en energie is gewoon bizar. Maar wij hebben het best goed in het rijke westen.

Hier een eerste woning gekocht voor een dikke 2 ton :+ en dan hebben we het niet over een flatje maar een ruime 2 onder 1 kap met grote tuin.

Dat dat 4 jaar terug is oke dat is waar! Maar dat betekend niet dat iedereen die je ziet wonen in zo'n huis meteen hartstikke rijk is ofzo.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:34

Haha dan heb je nog geluk gehad zo vlak voor de enorme stijging. Maar daar koop je tegenwoordig niks meer voor. Maar iets bezitten wat zo duur is vind ik best een teken van welvarendheid. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:35

MarlindeRooz schreef:

Ook enkel omdat er een enorm tekort aan woningen is dat de huizenprijzen exorbitant hoog maakt. En als je dan moet kiezen tussen bij je ouders blijven wonen, duur huren (wat vaak duurder is dan kopen) of een duur huis kopen... Sja. Ik vind die keuze niet bepaald synoniem met luxe.

En mensen die 10 jaar geleden hun huis kochten, hebben daar natuurlijk een heel andere prijs voor betaald. Het huis van mijn schoonouders is nu bijvoorbeeld een halve ton waard, maar daar hebben ze het echt niet voor gekocht. Nog niet in de buurt ervan.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:36

germie schreef:
IMANDRA schreef:
Even detail ding, maar 'dure cremes' etc. hoeft niet per se onverantwoord te zijn.
Ik heb relatief dure shampoo (30-40 euro per fles), maar dat is kapperskwaliteit en daar doe ik létterlijk ruim een jaar mee omdat die zo geconcentreerd is. Vergelijk dat met supermarkt-shampoo die je er toch vaak een stuk meer koopt in die tijd. Ik ben goedkoper uit met die kappersshampoo dan dat ik uit was met supermarkt-shampoo.

Eigenlijk hetzelfde met sommige kleding en schoenen. Dan kan je soms beter investeren in wat betere kwaliteit die je langer draagt, waardoor het uiteindelijk toch goedkoper is om net wat meer uit te geven in aanschaf. Laten we mensen daar dus niet meteen op afrekenen.

@Germie: sorry alle respect hoor, maar jij hebt vaker verteld dat je duikt als hobby en daarvoor vaak ook op vakantie gaat naar allerlei oorden. Dat vind ik ook een luxe waar je toch (behoorlijk) op zou kunnen besparen als je zo krap bij kas zit. Ja, je maakt er andere keuzes voor, maar je hebt dus wel die luxe om die keuze te maken zodat je het kan veroorloven.

Verder wel eens dat een auto inruilen lang niet altijd mogelijk is. Idem met kleiner wonen/goedkopere hypotheek.

Ik heb het even niet over reizen, maar gewoon de duiksport als sport beoefenen in eigen land. Is dat ineens ook een luxe? Het is dan gewoon een sport wat je op eigen bodem beoefent hoor. Dus gewoon de sportclub. Dat is in mijn ogen geen luxe.

Kinderen heb ik niet en toch voel ik het ook. Mijn paard is dan het eerste wat weg zal moeten als het niet meer gaat, hoewel dat absoluut niet mijn bedoeling is.

Maakt het zoveel verschil dan of iemand iets een luxe vind of niet, het is toch zeker jouw geld en jouw keuze? Nou en wat een ander daar voor mening over heeft?
Als je mijn mening dan toch wilt: ja, ik vind duiken een luxe, of dan nu in het buitenland is of bij wijze van spreken in je achtertuin vind ik niet relevant. Het is geen 1e levensbehoefte, je gaat er niet dood van als je het niet doet, je belandt niet in een doos onder een brug als je stopt met geld uitgeven aan duiken, of als je een gerelateerd lidmaatschap stop zou zetten.

Bij sporten op zich denk ik vooral aan een gezonde vorm van lichaamsbeweging, of een ook 1e levensbehoefte is weet ik niet, ik denk wel dat het gezond is voor een mens om lichaamsbeweging te hebben maar dat hoeft imo zeker niet per se in alle mogelijke vormen maar te 'moeten kunnen'. Je kan voor lichaamsbeweging immers ook een rondje gaan wandelen, de hond van de buren uitlaten, dansend met goeie muziek het huishouden doen, en zo door.

Ik zou lekker blijven duiken als je dat kan blijven betalen, leuk toch?