Voice of Holland 2022 stilgelegd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:51

Electra63 schreef:
Ik zou het niet weten, volgens mij wist het slachtoffer zelf ook niet, wanneer precies wat gebeurd is.

Maar, zoals ik het begrepen heb, begon het met op schoot zitten en dat ging geleidelijk een stapje verder.
Die appjes over zelfbevrediging (heel ongepast), die waren volgens mij veel later.
Zij was toen geen kind meer, volgens mij. Al was het nog steeds ongepast.

Hoe je het ook bekijkt MB heeft dit volledig aan zichzelf te danken. Welk label je ook gebruikt, kind, jong volwassene etc, MB is stukken ouder en had beter moeten weten!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 11:55

Electra63 schreef:
Ik vind zeker dat MB fout is geweest.
Maar meisjes van 16 of ouder hebben sex, vrijwillig en zien en gedragen zich niet als kinderen.
Nu wordt hier continu gesproken over kind. En die suggestie vind ik niet OK.

Op het moment dat het gebeurde was zij wel een kind?

Alsnog betekent het potentieel hebben van seks, niet dat oké is om als volwassene met toch een bepaalde machtsverhouding, dergelijke appjes te sturen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 12:15

Het is begonnen op haar 15e. Logischerwijs zet het OM in op die periode, want strafbaar.
Vanaf 16 jaar moet drang/dwang kunnen worden bewezen en dat is veel moeilijker.
Maar alles beschouwd zou ik nog best kunnen inzetten op drang/dwang gezien de positie van Marco in het gezin, zijn status, en de financiele afhankelijkheid die het gezin had van Borsato.
Het meisje heeft daar zelf ook over verklaard dat ze lang heeft gezwegen omdat ze bang was dat haar moeder haar baan dan zou kwijtraken, hun huis en zij haar vriendinnen.

Het zwart maken van de moeder en het meisje zelf door Borsato en zijn advocaten is een vals naratief. Zoals journalist Chris Klomp omschrijft is dat klip en klaar. Alles met de bedoeling af te leiden van de eigen verantwoordelijkheid van Borsato m.b.t. zijn. handelen.
Dat het is gebeurd is al kwalijk, maar dat hij het blijft ontkennen en de zwarte pieten kaart speelt brengt nog extra schade toe.
https://chrisklomp.nl/vals-narratief-ro ... o-borsato/

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 12:52

Electra63 schreef:
Ik vind zeker dat MB fout is geweest.
Maar meisjes van 16 of ouder hebben sex, vrijwillig en zien en gedragen zich niet als kinderen.
Nu wordt hier continu gesproken over kind. En die suggestie vind ik niet OK.

Wat ik niet ok vind is jouw suggestie dat meisjes van 16 of ouder enz enz. Generaliserend is het wel. En de aanklacht gaat toch echt over een kind onder de 16. Dus wat is er niet ok om te zeggen kind?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:36

Het startte toen zij 15 was toch?
Maar de opmerkingen over zelfbevrediging enz. toen was ze toch een stuk ouder? Dus dat valt dan niet onder het verbod tot 16 jaar.
Dat maakt het niet goed, maar door heel de tijd te spreken over "het kind" krijg ik een heel ander beeld van het meisje, dan dat ik van het gezin krijg op SM.
Voor mij is er wel een verschil of het meisje 15 of 18 was tijdens sommige gesprekken.

Buiten dat vind ik dat MB een grens is over gegaan, maar het lijkt nu of het erger wordt gemaakt door het meisje "het kind" te noemen.

De moraal van het gezin mag van mij worden meegenomen in de strafmaat.
Welke moeder stuurt een volwassen vent naar haar dochter, die naakt in bed ligt?
Ik krijg daar ook een vieze smaak van in mijn mond.
Het meisje is onschuldig, maar moeder heeft de kat op het spek gebonden en MB is er met open ogen ingetrapt.

Saga

Re: Voice of Holland 2022 stilgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:42

Waar vind jij dat zij ouder was toen die opmerkingen over o.a zelfbevrediging gemaakt werden?
Kun je een bron daarvoor geven?

Het meisje was een kind.
Iedereen tot 18 jaar is een kind.
Het heeft echt geen zin om daarover in discussie te gaan, want dat is simpelweg een feit.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:51

Electra63 schreef:
Het meisje is onschuldig, maar moeder heeft de kat op het spek gebonden en MB is er met open ogen ingetrapt.

En dit is ook weer een voorbeeld van victim blaming en van een dader die als slachtoffer wordt neergezet.

Je zegt hier dat MB in de verleiding werd gebracht door een situatie waarin hij moeilijk weerstand kon bieden.
Door te zeggen dat "moeder de kat op het spek heeft gebonden", zeg je impliciet: "de moeder heeft Marco in een verleidelijke situatie gebracht.”
Daarmee wordt de verantwoordelijkheid verschoven van de dader (Marco) naar iemand anders (de moeder).

Daarnaast suggereer je dat hij in een val is gelopen die door iemand anders is gezet.
Dat is een subtiele manier om Marco als slachtoffer neer te zetten, in plaats van als dader van seksueel grensoverschrijdend gedrag.

Dat geldt trouwens ook voor de uitspraak '16-jarige is al een vrouw en geen kind, want ze hebben seks" (is dat dan de maatstaf voor volwassenheid?). Eerst en vooral is er meer dan voldoende bewijs dat de hersenen nog verre van ontwikkeld zijn, en daarnaast is het gewoon een wettelijk feit.
In plaats van te erkennen dat Marco zelf keuzes heeft gemaakt en verantwoordelijk is voor zijn gedrag,
wordt de schuld impliciet gelegd bij: “moeder” (die zogenaamd de situatie creëerde).

Het echte slachtoffer wordt hier bijna genegeerd, en de dader krijgt begrip of medelijden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:57

Ik vind MB geen slachtoffer, ik vind hem naïef, arrogant en schuldig.

Maar de moeder is voor mij mede-schuldig. Zij heeft bewust haar dochter bloot (letterlijk en figuurlijk) gesteld aan een oudere man.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:03

Die moeder is inderdaad ook een grote doos. En ze heeft haar dochter zeker niet beschermd zoals hoort.
Maar die staat nu niet terecht.

MB heeft zelf keuzes gemaakt die niet deugen.
Als moeder zegt dochter moet getoost worden maar is wel naakt.
Dan had MB moeten zeggen, troosten prima, maar zeg maar dat ze eerst kleding aanheeft

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:04

DuoPenotti schreef:
Die moeder is inderdaad ook een grote doos. En ze heeft haar dochter zeker niet beschermd zoals hoort.
Maar die staat nu niet terecht.

MB heeft zelf keuzes gemaakt die niet deugen.
Als moeder zegt dochter moet getoost worden maar is wel naakt.
Dan had MB moeten zeggen, troosten prima, maar zeg maar dat ze eerst kleding aanheeft

Ja, dat ben ik met je eens.
Hij had zelf moeten begrijpen, dat dit niet kan en weg moeten gaan.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:06

Kun je nog een bron delen waarin staat dat het meisje 16 of ouder was toen die appjes werden gestuurd? Of dat hij bij haar zat/lag toen zij naakt in bed lag? Of op haar billen sloeg? Of naar haar borsten keek en niet wegging? Of lingerie voor haar kocht?
Ik vind het een beetje raar om die uitspraak steeds te doen als je die niet kunt onderbouwen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:15

Ik heb verder niks met Borsato, ook nooit gehad, maar vind het ook wel een ietwat hoog drama gehalte hebben hoor... en stoor me ook wel wat aan dat sfeertje alsof hij zich vreselijk vergrepen heeft aan 'een kind' terwijl het toch wel wat genuanceerder lijkt te liggen en er eigenlijk misschien niet zoveel gebeurt lijkt te zijn.

MB had achteraf gezien natuurlijk veel eerder afstand moeten nemen en nu hij beter weet zal hij vast niet snel meer mee bewegen met dit soort 'familie-mores' zoals er geschetst wordt, maar zoals hij het zelf brengt klinkt het toch wel veel meer als 'naïef' dan als 'predator' zeg maar.

Als je dit zo hoort klinkt het alsof het heel prima vrijwel allemaal zonder seksuele bedoelingen van zijn kant kan zijn geweest maargoed je weet natuurlijk ook niet of hij een potje zit te huichelen...

Even uitgaand van een óók nog steeds mogelijk scenario van helemaal geen slechte bedoeligen van zijn kant.... als dit hele gebeuren voor hem oprecht uit de lucht kwam vallen dan kan ik me zijn gevoelens hierover best wel voorstellen, als je jezelf echt van geen kwaad bewust bent dan is het eigenlijk wel logisch dat hij zo reageert als hij hier doet.

Maargoed als 'ie wel wat kriebels kreeg van de blote borsten die zoals het klinkt te pas en te onpas tevoorschijn getrokken werden...tja het is ook maar gewoon een vent denk ik dan.

Hij had zeker beter moeten weten en afstand moeten nemen om dit soort gedoe te voorkomen.
Maar als je echt juist goede ipv. slechte bedoelingen hebt en je hebt een soort vader-vervangende-rol van ondersteuning van het gezin in je schoot geworpen gekregen....dan kan ik ook wel weer begrijpen dat je niet alles prettig of gepast vindt, maar toch graag een soort van ondersteunende / troostende rol vervult en niet zomaar weg wilt lopen van het gezin.

Wat dat betreft hadden zij hem wellicht ook wel een beetje in de tang met hun positie tov hem, en niet alleen maar andersom...

Neemt niet weg dat hij blijkbaar wel deze jongedame het gevoel heeft gegeven dat ze niet veilig bij hem was.
En dat is natuurlijk nooit okee :(:)

Maar ik kan me ook wel zijn verbazing voorstellen als hij haar ongemak oprecht nooit gemerkt heeft, en de voor haar vervelende situaties juist op het initiatief van moeder en haarzelf zijn ontstaan en bleven herhalen door steeds weer bij hem op schoot te kruipen en hem steeds te vragen om te knuffelen en te troosten enzo...

Ik denk wel dat zijn verbazing daarover oprecht kan zijn.
Maar dat tegelijkertijd het ongemak van de jongedame ook echt kan zijn, en ik ben me ook erg van bewust dat zoiets pas (veel) later kan ontstaan, dat je beseft dat het echt niet okee was wat er gebeurde maar je wellicht andere signalen hebt gegeven.

Neemt niet weg dat een volwassen man dan zijn verantwoordelijkheid hoort te nemen en zijn handen thuis moet houden bij een minderjarige :j

Maar daarvan zijn de mannen zich na het hele metoo gebeuren denk ik ook (veel) meer bewust dan ervoor...

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:28

Ik weet echt niet wat ik lees...
Het goedpraten dat een volwassen man 'kriebels' krijgt van de borsten van een kind. Huilen dit.
De rest ga ik niet eens op in.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:38

Schokkende reactie pmanera.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:55

'het is ook maar gewoon een vent". Ja natuurlijk, dan mag er veel :roll:

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:02

Gruis schreef:
Schokkende reactie pmanera.

Mee eens, met verbazing de hele reactie 2x gelezen , griezelig verhaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:02

Als hij geen seksuele bijbedoelingen had gehad dan had hij toch ook geen seksuele uitspraken en handelingen gedaan?

En het 'is ook maar een vent' geeft precies aan wat er mis is in de maatschappij. Want hoezo? Betekent dat dat het holbewoners zijn die alleen maar met hun kleine hersenen kunnen denken en daarom ontheven zijn van het nemen van enige verantwoordelijkheid?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:05

Maar moeder had toch ook verantwoordelijkheid jegens haar dochter?

Met verbazing las ik dat moeder Marco belde met de vraag de dochter te komen troosten.
Hij kwam en halverwege de trap zegt moeder dat dochter naakt is.

Ja! Marco had op zo'n moment de slaapkamer niet moeten betreden of moeten vragen of dochter kleding aan wilde trekken.

Maar hierin vind ik moeder ook fout.
Welke moeder laat nou een huisvriend bij een ongeklede dochter op de kamer?!?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:07

Saga schreef:
Kun je nog een bron delen waarin staat dat het meisje 16 of ouder was toen die appjes werden gestuurd? Of dat hij bij haar zat/lag toen zij naakt in bed lag? Of op haar billen sloeg? Of naar haar borsten keek en niet wegging? Of lingerie voor haar kocht?
Ik vind het een beetje raar om die uitspraak steeds te doen als je die niet kunt onderbouwen.

Nee, die ga ik ook niet zoeken.
Er worden hier verdachte handelingen gebracht als feiten.
Ik heb gisteren geluisterd naar het verslag, volgens mij werd dit op chronologische volgorde verteld.
Het misbruik heeft een aantal jaren geduurd en begon niet met masturbatie-appjes.
Zoals ik het heb begrepen, ging MB steeds een stapje verder, te ver.

Het lijkt hier wel een heksenjacht.
Ik ben geen fan, al hoor ik sommige liedjes graag, maar zoals Pmarena zegt, het wordt wel erg dramatisch gebracht. Zij was geen kind, de familie/moeder was bijzonder en MB had beter moeten weten.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:12

Die verdachte handelingen zijn dus feiten gebleken, de appjes, de aanrakningen, het kijken naar de borsten, het kopen van lingerie.
Dat is niet haar woord tegen het zijne.

De verhalen die over die moeder naar buiten komen, zijn absoluut niet oké, áls ze waar zijn.
Maar dat staat los van deze zaak en los van het gedrag van Marco Borsato.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:13

Electra63 schreef:
Zij was geen kind.
Zij was wél een kind. Zij was minderjarig en dus per definitie een kind, ook volgens de wet.
Jouw mening is echt irrelevant hierin.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:14

Saga schreef:
Het goedpraten dat een volwassen man 'kriebels' krijgt van de borsten van een kind. Huilen dit.

`

Ehhhh.... het verhaal was dat MOEDER en dochter bij bvb. het weggaan de borsten nog even voor het raam bloot gooiden.... en trouwens de borsten van menig 16-jarige zien er gewoon volwassen uit hoor...

Kerels moeten sowieso van minderjarige meiden af blijven, maar net doen alsof een man 1 of andere pedo is als hij toch een kriebel zou krijgen van volgroeide borsten gaat ook wel weer een beetje ver..... wat een drama om niks zeg.

Hou het gewoon bij de dingen die ècht niet okee zijn, denk ik dan... en ga niet bij voorbaat al drama zitten maken om zaken die ook best uit hun verband gerukt kunnen zijn....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:16

Saga schreef:

Ik huil met je mee; ik vind dit echt vreselijk om te lezen.

Dat er zomaar klakkeloos mee wordt gegaan in de verhalen van Borsato waarvan we nog niet eens weten wat daarvan waar is. We weten in ieder geval 1 ding zeker namelijk dat ze door Borsato zijn ingekleurd. Het is zijn versie en van niemand anders. Daarnaast heeft hij steeds wisselend verklaard. Zelfs tijdens de rechtszaak van gisteren. Hoeveel geloof moet je dan aan zijn uitspraken hechten?
Niet te begrijpen dit hoor.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:18

Als een volwassen persoon seksuele gevoelens krijgt bij het zien van een naakt 15-jarig kinderlichaam, valt dat onder efebofilie.
En ja, daar kan zo'n persoon niet persé iets aan doen, maar hij/zij/het kan er wel voor kiezen om hier niets mee te doen.

Ik huil nog even verder.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 16:23

Ik ga mee met Pmarena... die kan het beter uitleggen dan ik.

Ik zie geen klein kind met een kinderlichaam voor me, maar een meisje met een redelijk volgroeid lichaam en (grote) borsten en ook wel verleidelijk (naakt in bed liggen, borsten laten zien, sex hebben terwijl iedereen dat weet, een moeder die aanmoedigt).

Maar ze was voor een deel (aanrakingen en strelen) pas 15, dus het was zeker ongepast van MB.
Hij is zeker een grens over gegaan.

Ook het meisje had hiaten in haar verhaal, niet alleen MB.