Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:27

Loretta schreef:
ruitje schreef:
Dat is denk ik in elke sector inmiddels zo, dat dat geld nou net niet naar de mensen gaat waar het echt nodig is. Gaat allemaal naar grote bedrijven.


Het wordt steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Maar toch blijft het leeuwendeel van de mensen voor dezelfde partijen kiezen.

de keuze is helaas niet reuze als je boer bent. Ik ben blij met BBB in de kamer en ben heel benieuwd hoe de partij het de komende jaren gaat doen.

Loretta
Berichten: 8900
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 18:35

Het zijn helaas niet alleen boeren die het moeilijk hebben. In onze maatschappij zijn enorme grote problemen voor veel verschillende doelgroepen. Daarbij zijn er helaas ook nog conflicterende belangen.

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 19:30

Karl66 schreef:
Maar ondertussen ben jij de ondernemer en is het dus aan jou om je eigen producten concurrerend te maken en te zorgen dat je er geld aan verdiend. Als je dat in de sector een groot probleem is, ondanks dat er jaarlijks ook nog heel veel subsidie naar die sector toegaat, dan is er echt iets mis met de sector en zal je toch echt moeten gaan veranderen.

En dan kan je heel hard wijzen naar andere partijen, ze willen niet genoeg betalen, ik kan mijn melk niet onder een keurmerk verkopen, ze verwachten dat wij, net als de rest van het bedrijfsleven, aan allerlei regels moeten voldoen. Alleen met wijzen ga je je bedrijf niet winstgevend maken.

Het idee dat je op het beperkte grondoppervlak van Nederland, waar ruimte schaars en dus duur is, maar kan blijven doorgroeien om met groei op basis van kleinere marges winstgevend te zijn is gewoon onrealistisch. Dus zal je met andere oplossingen moeten komen. Er zitten gewoon grenzen aan de groei en dat ontkennen laat die grenzen niet verdwijnen.


Goh, waar is je sociale basisgedachte heen? Had je toch beter D66 kunnen stemmen ;)

Ik ben het met je eens dat het aan de ondernemer is om te zorgen dat je producten concurrerend moeten zijn maar met de grote bedrijven is het toch echt lastig concurreren in de boerenbranche. Kleinere bedrijven blijven verdwijnen ten koste van de grotere, efficientere bedrijven die er veel gemakkelijker een pets geld tegenaan kunnen gooien. Effectief betekent het laten vrij laten concurreren dat de kleinere verdwijnen ten koste van de grote. Op dit soort dingen is gewoon beleid te maken - bied de boer een eerlijkere prijs voor zijn waren zodat er niet op belachelijke schaal geproduceerd hoeft te worden. Maak vlees weer een beetje duurder, het is belachelijk goedkoop. Exporteer een beetje minder (het grootste gedeelte van wat we produceren wordt geexporteerd). Ik heb niet echt iets met het boerenprotest maar denk wel dat het beleid meer in samenspraak met de sector mag. Ergo boerenpartij in de kamer, niks mis mee.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:00

Karl66 schreef:
Maar ondertussen ben jij de ondernemer en is het dus aan jou om je eigen producten concurrerend te maken en te zorgen dat je er geld aan verdiend. Als je dat in de sector een groot probleem is, ondanks dat er jaarlijks ook nog heel veel subsidie naar die sector toegaat, dan is er echt iets mis met de sector en zal je toch echt moeten gaan veranderen.

En dan kan je heel hard wijzen naar andere partijen, ze willen niet genoeg betalen, ik kan mijn melk niet onder een keurmerk verkopen, ze verwachten dat wij, net als de rest van het bedrijfsleven, aan allerlei regels moeten voldoen. Alleen met wijzen ga je je bedrijf niet winstgevend maken.


Wij ontvangen inderdaad een basispremie van rond de €260/ha. Dat is ongeveer 5% van ons inkomen. De grap is dat we daar bovenop (!) een Vergroeningspremie van rond de €100/ha zouden kunnen krijgen mits we voldoen aan een hele rits (u raadt het al) vergroeningseisen die onderverdeeld worden in 3 pijlers: gewasdiversificatie op bouwland, 5% van het bouwland als ecologisch aandachtsgebied aanmerken en behoud van blijvend grasland. Een biologische collega krijgt trouwens een aantal vrijstellingen, waardoor die nog eerder zullen voldoen aan de eisen voor de Vergroeningspremie. Met andere woorden: hoe groener, hoe meer subsidie :+ Met diezelfde biologische collega zitten we in een studiegroep waarin oa ook het financiële plaatje aan bod komt. Hij ontvangt dus per hectare meer subsidie dan wij, maar houdt onder aan de streep minder over. Wie is er dan financieel gezonder of, minder ongezond?

Om het even kort in cijfers uit te drukken: een relatief klein gangbaar melkveebedrijf heeft een gemiddelde kostprijs van ongeveer €46/100 kg melk, met een gemiddelde melkprijs van €37/100 kg melk. Een tekort van €9/100 kg melk dus. Een biologisch melkveebedrijf van vergelijkbare grootte heeft een gemiddelde kostprijs van €63/100 kg melk met een gemiddelde melkprijs van €50/100 kg melk en dus een tekort van €13/100 kg melk. Hoe worden die tekorten opgelost? Juist, mbv subsidies :D Bij de grotere bedrijven overigens, zowel gangbaar als biologisch, zijn de tekorten (veel) kleiner.

Meer in zijn algemeenheid, niet perse persoonlijk tegen jou: Wat ik niet zo goed begrijp is waarom mensen denken en/of zeggen dat wij als intensieve veehouderij 'subsidies slurpen' en dáárom eigenlijk 'failliet zijn'. Want, denken zij dan dat een extensievere voedselproductie geen/minder subsidies nodig heeft om te kunnen blijven bestaan en om voedsel betaalbaar te houden? Ik snap niet hoe mensen dat bedacht krijgen.

Karl66 schreef:
Het idee dat je op het beperkte grondoppervlak van Nederland, waar ruimte schaars en dus duur is, maar kan blijven doorgroeien om met groei op basis van kleinere marges winstgevend te zijn is gewoon onrealistisch. Dus zal je met andere oplossingen moeten komen. Er zitten gewoon grenzen aan de groei en dat ontkennen laat die grenzen niet verdwijnen.


Maar, hoe vaak moet ik het nog zeggen, wij (als individueel melkveebedrijf, maar ook de veehouderij in zijn algemeen) groeien niet. Als wij meer koeien willen gaan houden, moet een andere boer minder koeien gaan houden/stoppen. En het kost ons bakken met geld aan fosfaatrechten, maar dat terzijde :+

En, wat zijn die 'andere oplossingen' dan? Want zoals zojuist uitgelegd betekent groener eerder méér dan minder subsidies en aangezien wij als gangbare veehouderij vaak als 'failliet' worden bestempeld omdát we 'zo gigantisch veel subsidies slurpen', lijkt mij dat biologische/natuurinclusieve à la Frans Timmermans verre van perfect.

tamary

Berichten: 29319
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:10

Tiepfoudt schreef:
Precies, dus dan is het toch logisch om volop in te zetten op woningbouw daar waar de woningnood het grootst is (in de Randstad)?

Als we iets verder vooruit kijken naar de risico's van het onder water lopen van een groot deel van Nederland is het meer huizen bouwen daar niet zo'n goed plan. Gezien de kritici die ik langs zie komen qua klimaatverandering en hoe "duurzaam" dat duurzaam werkelijk is, is de kans op moeten evacueren van randstad (en groningen/friesland) richting 2100 zeker aanwezig. Niet slim om daar dan nu nog meer mensen neer te zetten, nog meer mensen gemaakte zaken die dan afval zouden worden en die grondstoffen zouden ook of verplaatst moeten worden of opnieuw gewonnen. Meeste huizen worden inmiddels zo goed gebouwd dat die zo ver in de toekomst er nog wel staan. Qua aanpassingen zou er dus anders gekeken moeten worden naar wat over 100 jaar nog steeds droge voeten heeft, als we het hoogst waarschijnlijk met minder goedkope krachtbronnen als grote machines moeten doen.

Electra63

Berichten: 18075
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:31

@Typefoudt,
Ik heb geen zin of tijd om zulke lange stukken als jou te typen.

Jouw voorbeeld van beter OV op het platteland. Begrijp ik! Maar is het haalbaar en betaalbaar?
Zulke discussies kom je niet uit.

In feite kan je deze discussie dan voeren over elke partijleider of politieke partij of elk standpunt.

Ik vind dat van der Plas buitengewoon veel aandacht trekt en vraagt voor een partij met maar 1 zetel.
Dat doet ze goed! Ook in dit topic.

Ik was vandaag bij mijn oude garage. Ooit eind jaren 80 in Rdam Zuid begonnen. Goedkoop pand, veel klanten. Tot hij eind jaren 90 weg moest van gemeente Rotterdam ivm milieuwetgeving. Hij moest naar een bedrijventerrein. Geen klanten uit de buurt, veel duurdere grond.
Heel lang getwijfeld of hij wel wilde doorstarten,toch gedaan en garage bestaat nog steeds en zijn volwassen zoons hebben het voor een deel overgenomen.

Grote reorganisaties in het verleden bij Shell, KPN, ING enz enz. MKB dat te lijden heeft door bijv. internetaankopen.

Je bent nergens zeker van, niet alleen boeren hebben het zwaar of kunnen slecht of niet rondkomen.
En soms is het pech of oneerlijk.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:59

nps schreef:
Karl66 schreef:
Maar ondertussen ben jij de ondernemer en is het dus aan jou om je eigen producten concurrerend te maken en te zorgen dat je er geld aan verdiend. Als je dat in de sector een groot probleem is, ondanks dat er jaarlijks ook nog heel veel subsidie naar die sector toegaat, dan is er echt iets mis met de sector en zal je toch echt moeten gaan veranderen.

En dan kan je heel hard wijzen naar andere partijen, ze willen niet genoeg betalen, ik kan mijn melk niet onder een keurmerk verkopen, ze verwachten dat wij, net als de rest van het bedrijfsleven, aan allerlei regels moeten voldoen. Alleen met wijzen ga je je bedrijf niet winstgevend maken.

Het idee dat je op het beperkte grondoppervlak van Nederland, waar ruimte schaars en dus duur is, maar kan blijven doorgroeien om met groei op basis van kleinere marges winstgevend te zijn is gewoon onrealistisch. Dus zal je met andere oplossingen moeten komen. Er zitten gewoon grenzen aan de groei en dat ontkennen laat die grenzen niet verdwijnen.


Goh, waar is je sociale basisgedachte heen? Had je toch beter D66 kunnen stemmen ;)

Ik ben het met je eens dat het aan de ondernemer is om te zorgen dat je producten concurrerend moeten zijn maar met de grote bedrijven is het toch echt lastig concurreren in de boerenbranche. Kleinere bedrijven blijven verdwijnen ten koste van de grotere, efficientere bedrijven die er veel gemakkelijker een pets geld tegenaan kunnen gooien. Effectief betekent het laten vrij laten concurreren dat de kleinere verdwijnen ten koste van de grote. Op dit soort dingen is gewoon beleid te maken - bied de boer een eerlijkere prijs voor zijn waren zodat er niet op belachelijke schaal geproduceerd hoeft te worden. Maak vlees weer een beetje duurder, het is belachelijk goedkoop. Exporteer een beetje minder (het grootste gedeelte van wat we produceren wordt geexporteerd). Ik heb niet echt iets met het boerenprotest maar denk wel dat het beleid meer in samenspraak met de sector mag. Ergo boerenpartij in de kamer, niks mis mee.


Wat heeft dit nou weer met voor D66 en tegen neoliberalisme te zijn. Sterker nog, ik geef zelfs aan dat het probleem voor mij is dat de ideeën van BBB vooral juist goed zijn voor de grootste landbouwbedrijven ten koste van de kleinere boeren. Ik kom zelf uit de retail en dat is ook zo'n bedrijfstak waar de kleine bedrijven het niet of nauwelijks redden tegen de groten, waar het hele werkveld de afgelopen tien jaar volledig op z'n kop gezet is en bedrijven die nu nog werken zoals tien jaar geleden, die zijn failliet of staan op het punt om failliet te gaan.

Een mooi voorbeeld is de V&D, je hebt aan de bovenkant de Bijenkorf, die redt het prima, die heeft een duidelijk profiel, levert kwaliteit in het duurdere segment. Aan de onderkant heb je de Action, die heeft ook een duidelijk profiel, die leveren veel voor weinig. En daartussen zat de V&D als grijze muis. Geen goed profiel, te duur in vergelijking met de Action en te weinig toegevoegde waarde in vergelijking met de Bijenkorf. En die grijze muizen, die zie je in de retail allemaal omvallen.

Vergelijk dat met de landbouw, je hebt de megastallen, die voor een veel lagere kostprijs kunnen leveren en je hebt de bedrijven met toegevoegde waarde, omdat ze biologisch produceren, omdat ze hun eigen kaas produceren, omdat ze aan natuureducatie doen, of verzin maar wat er allemaal nog meer gebeurt. En daar tussenin zitten de bedrijven die hun bulk aan de coöperatie of de veiling leveren, weinig toegevoegde waarde t.o.v. de niche bedrijven en te duur t.o.v. de megastallen. Als die niet gaan veranderen, dan hebben die weinig toekomst. Misschien niet leuk om te horen, maar wel realiteit.

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 22:30

Karl66 schreef:
Vergelijk dat met de landbouw, je hebt de megastallen, die voor een veel lagere kostprijs kunnen leveren en je hebt de bedrijven met toegevoegde waarde, omdat ze biologisch produceren, omdat ze hun eigen kaas produceren, omdat ze aan natuureducatie doen, of verzin maar wat er allemaal nog meer gebeurt. En daar tussenin zitten de bedrijven die hun bulk aan de coöperatie of de veiling leveren, weinig toegevoegde waarde t.o.v. de niche bedrijven en te duur t.o.v. de megastallen. Als die niet gaan veranderen, dan hebben die weinig toekomst. Misschien niet leuk om te horen, maar wel realiteit.


Correctie: jouw realiteit. We zullen zien wie er gelijk krijgt ;)

nps
Berichten: 2029
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 07:58

Karl66 schreef:
Wat heeft dit nou weer met voor D66 en tegen neoliberalisme te zijn. Sterker nog, ik geef zelfs aan dat het probleem voor mij is dat de ideeën van BBB vooral juist goed zijn voor de grootste landbouwbedrijven ten koste van de kleinere boeren. Ik kom zelf uit de retail en dat is ook zo'n bedrijfstak waar de kleine bedrijven het niet of nauwelijks redden tegen de groten, waar het hele werkveld de afgelopen tien jaar volledig op z'n kop gezet is en bedrijven die nu nog werken zoals tien jaar geleden, die zijn failliet of staan op het punt om failliet te gaan.

Een mooi voorbeeld is de V&D, je hebt aan de bovenkant de Bijenkorf, die redt het prima, die heeft een duidelijk profiel, levert kwaliteit in het duurdere segment. Aan de onderkant heb je de Action, die heeft ook een duidelijk profiel, die leveren veel voor weinig. En daartussen zat de V&D als grijze muis. Geen goed profiel, te duur in vergelijking met de Action en te weinig toegevoegde waarde in vergelijking met de Bijenkorf. En die grijze muizen, die zie je in de retail allemaal omvallen.

Vergelijk dat met de landbouw, je hebt de megastallen, die voor een veel lagere kostprijs kunnen leveren en je hebt de bedrijven met toegevoegde waarde, omdat ze biologisch produceren, omdat ze hun eigen kaas produceren, omdat ze aan natuureducatie doen, of verzin maar wat er allemaal nog meer gebeurt. En daar tussenin zitten de bedrijven die hun bulk aan de coöperatie of de veiling leveren, weinig toegevoegde waarde t.o.v. de niche bedrijven en te duur t.o.v. de megastallen. Als die niet gaan veranderen, dan hebben die weinig toekomst. Misschien niet leuk om te horen, maar wel realiteit.


Je zegt volgens mij eigenlijk dat boeren maar handig genoeg moeten zijn om te concurreren, wat mij een behoorlijk neoliberale gedachte lijkt. Wat je omschrijft klopt, in de praktijk zullen alleen de “kleinschalige boeren” overblijven die kleinschalig, biologisch produceren, wellicht meer voor de hobby én de megastallen. Ook al zijn megastallen zijn heel efficient en niet eens zo slecht voor het milieu (nemen relatief weinig ruimte in, meeste productie per beest), ik denk niet dat je als land moet willen dat het boerenmiddenbedrijf verdwijnt. Dan krijg je de verdeling dat de productie alleen in handen is van “de groten” en dat je daarnaast nog wat boeren hebt die leuk biologisch dingen doen. Dat voelt nogal Amerikaans (en voor mij dus neoliberaal) - alleen de “sterken” mogen overleven, pas je aan of sterf. De boer zoals we die kennen moet verdwijnen ten behoeve van masseproductie.

Je voorbeeld over de warenhuizen klopt maar vertaalt niet door naar de landbouwbranche. Boeren kunnen alleen concurreren op efficientie en schaalgrootte op het moment dat ze b2b produceren denk ik. Ze kunnen zich niet profileren als “de boer met de betere kwaliteit” of “de boer met de gelukkigste varkens”. Dat is alleen interessant als je voor de particulier produceert, b2b interesseert allen prijs. En die mag wat mij betreft omhoog :)

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:01

Tiepfoudt schreef:
Karl66 schreef:
Vergelijk dat met de landbouw, je hebt de megastallen, die voor een veel lagere kostprijs kunnen leveren en je hebt de bedrijven met toegevoegde waarde, omdat ze biologisch produceren, omdat ze hun eigen kaas produceren, omdat ze aan natuureducatie doen, of verzin maar wat er allemaal nog meer gebeurt. En daar tussenin zitten de bedrijven die hun bulk aan de coöperatie of de veiling leveren, weinig toegevoegde waarde t.o.v. de niche bedrijven en te duur t.o.v. de megastallen. Als die niet gaan veranderen, dan hebben die weinig toekomst. Misschien niet leuk om te horen, maar wel realiteit.


Correctie: jouw realiteit. We zullen zien wie er gelijk krijgt ;)


;( ;( ik vrees dat wat Karl66 schrijft helaas toch enige waarheid bevat. Ik ga er vanuit dat dit de laatste generatie boeren in Nederland is, en dat ons voedsel in de toekomst zal worden geimporteerd vanuit azie, zuid-amerika en rusland.
Ik zal mijn kinderen niet aanraden om boer te worden in ieder geval.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:28

Zonder me te wagen aan het hoe of wat van boeren, want daar heb ik geen verstand van, dat is inderdaad mijn 'angst'.. dat we hier straks alleen nog producten vanuit het buitenland hebben. En dat is toch helemaal niet wenselijk?
het enige wat ik met mn beperkte kennis afvraag is hoe kan het zijn dat hier geen boer meer is straks, en dat er van alles en nog wat aan slecht product binnenkomt en vrolijk verder geconsumeerd wordt.. hoe is dat precies oke? Ik heb nog niet kunnen vinden wat de politiek hier dan voor alternatief voor heeft...
Ik heb nog niks gelezen over inderdaad schiphol of rotterdam of andere vervuilende industrieen.. Steeds als het daarover gaat dan verdwijnt dat in een zwart gat ofzo?

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:35

Wat een gedroeftoeter: de laatste generatie boeren...

De meeste boeren balen van de lage kwaliteit voedsel die ze economisch moeten leveren (nog ten koste van de bodem ook), en de meeste biologische boeren hebben een economisch gezond bedrijf waar ze met plezier in werken.

"Het wachten is" op de politieke realiteit die de massaproductie ten koste van de natuur de nek omdraait en het boeren mogelijk maakt om weer 'op kwaliteit' te gaan boeren.
Zoals er nu al stemmen zijn om de BTW op groente en fruit af te schaffen. Voor mijn part doe je de melk en yoghurt er bij.

En om de kartewaakhond anders in te stellen zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarkten.

(De laatste generatie die op de oude massaproductie manier te werk gaat : dat lijkt mij hard nodig. De cda ministers op het ministerie hebben veel te lang weggekeken.)

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:59

NPS, misschien moet je even opzoeken wat neoliberalisme inhoudt, wat ik zeg heeft echt helemaal niks met neoliberalisme te maken.

Ik zie toch echt allerlei initiatieven, waarbij boeren wel toegevoegde waarde aan hun product koppelen en op die manier een niche in de markt creëren.

Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:24

Toch denk ik dat het hele boeren wel op de schop moet, en ja ik kom van het platteland en weet helaas waar ik over spreek. Zo afhankelijk zijn van politiek en van de 'laagste prijs' is gewoon heel erg moeilijk. Je ziet het nu al langzaamaan veranderen. Wij eten minder vlees en halen dit alleen biologisch op een paar kilometer bij ons huis vandaan. Mijn moeder kan weer ouderwets bij een boer in de buurt melk en yoghurt halen uit glas. Een boer in het noorden is van 170 koeien naar 8 gegaan en biedt de producten in de winkel aan. Het vereist van zowel de boer als de consument een omslag.

De wereld is aan het veranderen en of je mee gaat is hoe jezelf kunt veranderen. De ene kant van mijn familie waren generatielang klompenmakers. Die konden daarmee een groot gezin in leven houden. Voor mijn vader was dat geen enkele optie meer. Die heeft het nog een tijd als hobby aangehouden en daarna is hij ermee gestopt. Heel jammer, want ik heb er veel mooie jeugdherinneringen aan en vroeger gedacht dat ik het over zou gaan nemen. De andere kant van de familie zat in de vleesindustrie, dat is een eeuw heel goed gegaan. Alleen sinds de laatste 15/20 jaar viel er niet meer te concurreren tegen de lage prijzen die grote supermarktketens wilden betalen en verkoop van nog 'redelijk eerlijk' vlees. Twee ooms van mij hebben besloten om de stekker eruit te trekken en voortijdig iedereen in te lichten dat men op zoek kon gaan naar ander werk. Een heel moeilijk besluit, maar als ze door waren blijven gaan dan had het hen financieel uitgeput. Ze zijn nog fusies aangegaan, maar na jaar op jaar rode getallen onder aan de streep was het klaar. Daarnaast had de halve familie geen werk meer, want naast de twee directieleden werken ook hun beide vrouwen, dochters, zonen, schoonzonen in het bedrijf.

Dus ik denk dat Karl66 niet zo heel gek zit met zijn voorspellingen. Is het leuk? Nee, voor een hele grote groep mensen is dat een hele bittere pil. Alleen het positieve is dat mensen heel weerbaar zijn en over het algemeen de draad weer op kunnen pakken en verder gaan. Tenminste dat heb ik wel gezien in de familie. Er zijn heel wat tranen gelaten, maar iedereen heeft de draad op kunnen pakken.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:28

Maar dan gaat het toch niet om uitstoot, diervriendelijkheid en dat soort dingen? Dan gaat het er toch gewoon om dat er ergens anders goedkoper geproduceert product vandaan komt?
Dan is bijv de PvdD niet perse voor betere levensomstandigheden voor Vee ergens anders op de wereld, alleen dat er hier geen vee meer is? Zo begrijp ik het dan...

mysa

Berichten: 10642
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:34

Ik zie dat in heel veel sectoren, dat kleinere (familie-) bedrijven het niet meer redden. Wat Karl zei over de retail en wat hierboven gezegd wordt over de ambachten. In veel sectoren komt er dan ook nog de globalisering bij. Dat was bij ons (houtverwerkende industrie) het geval. Parketvloeren kwamen steeds meer uit China en Oost Europa, voor veel lagere prijzen. Zou ons ook de kop gekost hebben, ware het niet dat wij een niche gevonden hebben. Maar ja, globalisering is niet terug te draaien en protectionisme een vies woord. Al vind ik dat aangaande landbouw en veeteelt protectionisme best zou mogen, omdat de motieven anders zijn. (milieu en dierenwelzijn).

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:37

Karl66 schreef:
NPS, misschien moet je even opzoeken wat neoliberalisme inhoudt, wat ik zeg heeft echt helemaal niks met neoliberalisme te maken.

Ik zie toch echt allerlei initiatieven, waarbij boeren wel toegevoegde waarde aan hun product koppelen en op die manier een niche in de markt creëren.


niche markt klinkt leuk, maar is niet voor alle boeren haalbaar uiteraard.
wij hebben een melkveebedrijf, onze melk gaat naar Friesland Campina. onze grond is niet geschikt om biologisch te werken. en er is ook een lange wachtlijst aangezien de biologische markt nog steeds klein is.
We zitten niet aan een doorgaande route, dus aan huis verkoop of een melktap is hier niet rendabel.
We hebben de ruimte niet voor paarden- of caravanstalling.
Kinderopvang of zorgboerderij ben ik niet gekwalificeerd en geschikt voor.
Het liefst willen we natuurlijk gewoon doorgaan met wat we goed doen: melk produceren, dat kost al tijd en energie genoeg.

Waar we eventueel wel toe geneigd zijn om wat extra inkomen te genereren is het meewerken aan het plaatsen van een windturbine op onze grond... .maar dat wordt door onze buren niet bepaald op prijs gesteld -O-

droeftoeteren?? tja, dat zal wel.
mijn kinderen hoeven geen boer te worden als het aan mij ligt.

Exitium

Berichten: 7206
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:54

juval schreef:
We zitten niet aan een doorgaande route, dus aan huis verkoop of een melktap is hier niet rendabel.

Doorgaande route hoeft niet per se een issue te zijn. Bij het dorpje waar ik opgegroeid ben (900 inwoners), aan een rivier die daar een bocht maakt en waar letterlijk alleen bestemmingsverkeer komt (alles wat verder dan het naastgelegen dorp moet, pakt de snelweg een km verderop), heeft een boerenfamilie een winkeltje bij hun boerderij gemaakt. Ze maken hun eigen boerenkaas, honing, ijs, etc, en maken ook kerstpakketten met streekproducten. Zaakje loopt ondanks de locatie als een tierelier.

IMANDRA

Berichten: 9845
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:59

Maar roepen dat boeren straks helemaal verdwenen zijn uit Nederland / dit de laatste generatie boeren is vind ik wel een hele pessimistische gedachte? We produceren nu veel meer dan Nederland zelf nodig heeft, dan zou er wel een hele rigoreuze omslag moeten komen willen we straks amper boeren nog hebben. Zal het boerenleven minder worden? Vast. Maar helemaal weg? Denk het niet hoor.

Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:26

Exitium schreef:
juval schreef:
We zitten niet aan een doorgaande route, dus aan huis verkoop of een melktap is hier niet rendabel.

Doorgaande route hoeft niet per se een issue te zijn. Bij het dorpje waar ik opgegroeid ben (900 inwoners), aan een rivier die daar een bocht maakt en waar letterlijk alleen bestemmingsverkeer komt (alles wat verder dan het naastgelegen dorp moet, pakt de snelweg een km verderop), heeft een boerenfamilie een winkeltje bij hun boerderij gemaakt. Ze maken hun eigen boerenkaas, honing, ijs, etc, en maken ook kerstpakketten met streekproducten. Zaakje loopt ondanks de locatie als een tierelier.


Waar wij ons vlees vandaan halen ook, ligt aan een doodlopende onverharde weg. Als het over vlees gaat met vrienden/buren, benoem ik ook altijd waar wij het vandaan halen. Daardoor gaan er steeds meer mensen heen, dat is echt leuk. Daarnaast mogen ze wel wat commerciëler zijn, ik vind hun prijzen nog vergelijkbaar met de supermarkt. Ik zou er best meer voor willen betalen. Ze promoten/verkopen ook producten van andere lokale winkels (honing, kruidenthee, eieren).

Ook groente en fruit zou ik graag lokaal kopen, maar dat is biologisch best wel ingewikkeld. Helaas heb ik niet de groene vingers van mijn vader en grootmoeder. Daar konden we bijna jaarrond van de moestuin eten. Het enige nadeel was, dat de snijbonen bij een hele goede oogst echt mijn neus uitkwamen :')

Ik zou het persoonlijk heel zwaar vinden als mijn inkomsten/toekomst steeds af gaat hangen van de politiek en straks wellicht meer en meer de EU. In de akkerbouw zit je nog met de onzekerheden met betrekking tot oogsten. In de veehouderij zit je met een risico op dierziektes. Die onzekerheden lijken mij echt heel moeilijk. Toen ik jong was, wilde ik ook wel het familiebedrijf in. Ik ben heel blij dat mijn moeder mij toch een andere kant op gezet heeft. Een kantoorbaan met vaste inkomsten. Alhoewel ik er nog vanuit ga dat mijn baan ooit wordt overgenomen door AI. Dus ook daar zullen zaken verdwijnen en zijn ze deels al verdwenen door digitalisering.

BigOne
Berichten: 38682
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:36

Tiepfoudt, buiten het hele politieke gezwets om, ik vraag me wel eens af waarom mensen nog boeren wanneer er elke keer eisen en kosten bijkomen die er niet uit te halen zijn waardoor je steeds dieper in de nesten komt qua schulden. Niet specifiek naar jullie toe maar is het dan the way of life of gewoon meegaan in de ratrace en hopen dat je het hoofd boven water kunt houden hier in Nederland .

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:49

Wat mij vooral opvalt is dat boeren steeds lijken te denken dat zij de enige onzekere sector zijn, wiens baan in een vingerknip verloren kan gaan.
Dat is toch voor elke ondernemer zo? Het is aanpassen of verdwijnen... En soms is er gewoon pech of toeval en verdwijn je zonder dat je er iets aan kon doen. Daarom zijn veel ondernemers echt een type apart, die zijn volgens mij want minder risico-avers dan de gemiddelde persoon :))
Zelfs gewone werknemers hebben geen absolute zekerheid, kijk maar naar vb de auto-industrie waar steeds meer banen verloren gaan, of vroeger de steenkoolmijnen: allemaal verdwenen. En er zullen nog sectoren/jobs verdwijnen door de toenemende digitalisatie. Boekhouder? Ik weet niet of je daar nog een 40 jaar durende loopbaan van kan maken als je nu net start... Maar ook die typische secretaresse kantoorjobs verdwijnen steeds meer bijvoorbeeld.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:53

juval schreef:
wij hebben een melkveebedrijf, onze melk gaat naar Friesland Campina. onze grond is niet geschikt om biologisch te werken. en er is ook een lange wachtlijst aangezien de biologische markt nog steeds klein is.



Ik kan mij voorstellen dat bepaalde grond alleen geschikt is om extensieve veehouderij te doen.

Dat dit economisch geen doen is geloof ik grif.
Maar dat is economie en dus per politiek aan te pakken.

Idem dito dat de markt voore kwaliteit biologische producten klein is.

Als je roofbouw producten koopt in de supermarkt is dat voor mij als consument goedkoper,
als je kwaliteit koopt heeft de supermarkt het vaak niet - en op lange termijn voor ons allemaal is het ook goedkoper.
Gewoon een kwestie van politieke wil en vooral onwil.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:55

Ik vind het, als iemand met een typische secretaresse kantoorjob, lastig om dit met het boerenbedrijf te vergelijken.. Ook met andere bedrijfstakken...
Bijv auto's kunnen in elkaar gezet worden door robots.. dus dat scheelt banen aan de band. Bij het boerenbedrijf kan je koeien laten melken door robots, dus geen boerenknecht meer nodig. Maar nog wel 'de boer'.. of dus 'de manager die de fabriekrobot aanzet'.. Maar bij de autofabriek blijft de fabriek wel bestaan (en vervuilende auto's produceren en misschien ook nog wel meer vervuilende dingen, geen idee).. bij het boerenbedrijf moeten de koeien weg, en dus de 'fabriek'..
Toch? Of begrijp ik het dan verkeerd?

Want wat is nu het uiteindelijke plan van de politiek (PvdD en GL enzo)? Al het (consumptie-)vee weg?

Citaat:
Parketvloeren kwamen steeds meer uit China en Oost Europa, voor veel lagere prijzen. Zou ons ook de kop gekost hebben, ware het niet dat wij een niche gevonden hebben
. Dus dan is het goed dat je een niche gevonden hebt, maar het is natuurlijk niet heel goed dat er hout uit china en oost europa gehaald wordt. Of is dat ook verantwoord gekweekt hout met keurmerken enzo?

Exitium

Berichten: 7206
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:58

Schemerdier schreef:
Wat mij vooral opvalt is dat boeren steeds lijken te denken dat zij de enige onzekere sector zijn, wiens baan in een vingerknip verloren kan gaan.
Dat is toch voor elke ondernemer zo? Het is aanpassen of verdwijnen... En soms is er gewoon pech of toeval en verdwijn je zonder dat je er iets aan kon doen. Daarom zijn veel ondernemers echt een type apart, die zijn volgens mij want minder risico-avers dan de gemiddelde persoon :))
Zelfs gewone werknemers hebben geen absolute zekerheid, kijk maar naar vb de auto-industrie waar steeds meer banen verloren gaan, of vroeger de steenkoolmijnen: allemaal verdwenen. En er zullen nog sectoren/jobs verdwijnen door de toenemende digitalisatie. Boekhouder? Ik weet niet of je daar nog een 40 jaar durende loopbaan van kan maken als je nu net start... Maar ook die typische secretaresse kantoorjobs verdwijnen steeds meer bijvoorbeeld.

Daar komen ook wel weer de nodige banen voor terug, maar dan zit je wel met omscholing en dergelijke wat een issue kan zijn. In Nederland hebben we een grote IT-sector (pak 'm beet 5% van de werkenden werkt in de IT) en veel vacatures zijn nog altijd moeilijk te vullen.

Sakura789 schreef:
Het enige nadeel was, dat de snijbonen bij een hele goede oogst echt mijn neus uitkwamen :')

Ik heb echt kilo's en kilo's door de molen gegooid bij opa en oma vroeger :')