Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 14:49

bigone schreef:
De ongelijkheid in kansen word vaak als rode kaart getrokken. Maar wanneer je ziet dat misdaad loont, dat je als drugsrunner van 14 of 12 meer geld krijgt dan een half jaar vakkenvullen is voor velen de keus snel gemaakt . Ook de sociale druk vanuit sommige culturen is hoog , was druk van de ouders in die culturen maar net zo hoog.

helaas Bigone, je haalt ze wel uit het land maar het land niet hun
lands wijs lands eer blijft, evenals hun cultuur ( de goede niet te na gesproken)

b.v. colombianen komen als vluchteling en runnen hier een drugslab
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/162136 ... nhoudingen

het kan hier in nederland, evenals het ontstaan van rivaliserende bendes
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5201712 ... n-vete-uit

en zolang wij nog goed vinden dat elke vluchteling hier welkom is geven we ze alle kansen, ook in het negatieve

Electra63

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:27

De overlast-veroorzakende Marokanen zijn hier bijna altijd geboren en zelfs al 3e of 4e-generatie.

Heeft weinig met vluchtelingen te maken. En dat vluchtelingen hier welkom zijn, dat geloof ik helemaal niet (meer).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:36

Overigens, als dat zo is, dan vind ik, op de filmpjes die ik zie (nu net ook weer op twitter inzake de 'vergelding' die op de pier heeft plaatsgevonden) die generaties echt verrot slecht Nederlands spreken.. maar ik heb ook wel het idee dat dat een soort algemene jeugd-straat-taal is ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:39

Electra63 schreef:
De overlast-veroorzakende Marokanen zijn hier bijna altijd geboren en zelfs al 3e of 4e-generatie.

Heeft weinig met vluchtelingen te maken. En dat vluchtelingen hier welkom zijn, dat geloof ik helemaal niet (meer).

toch wel, hun cultuur is sterk aanwezig ook in de 3e 4e generatie nederlanders met twee paspoorten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:41

Electra63 schreef:

Dat zijn ze wat mij betreft ook niet, gezien de cultuur waaruit ze komen. Dat is vragen om problemen. De uitgeprocedeerden worden nooit effectief teruggestuurd en belanden uiteindelijk hier in de illegaliteit. Degenen die zich hier als statushouder mogen vestigen passen zich doorgaans niet aan de westerse maatschappij aan en zullen ook vaak op gezinshereniging aansturen.
We zijn een overbevolkt land waar de lontjes steeds korter worden, het is een onhoudbare situatie als je mensen ongebreiteld toegang tot Europa blijft geven. Je ziet dat derde generatie Noord Afrikanen zich ook nog niet hebben aangepast, dus die fout wil je toch niet blijven herhalen?
Wat mij betreft leggen ze wat marineschepen in de Middellandse zee om die bootjes tegen te houden zoals ze in Australie doen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:05

Karl66 schreef:
Als je Europees vergelijkt, dan straft Nederland helemaal niet licht. Iedereen papegaait elkaar altijd maar na dat Nederland met zijn D66 rechters zo licht straft, alleen de cijfers laten iets anders zien.

Wil je wat aan misdaad doen, dan moet je zorgen voor een hoge pakkans. Dat werkt veel beter dan hoge straffen. Combineer je dat dan ook nog met emancipatie van de sociaal lagere klassen, dan heb je helemaal een goed systeem.

Eens met je laatste alinea, behalve dan je opmerking dat dat beter werkt dan hoge straffen.

Wat betreft de vraag hoe zwaar de Nederlandse straffen zijn t.o.v. omliggende landen, absoluut gezien zal de Nederlandse strafmaat misschien relatief zwaar zijn. Maar blijkbaar in veel gevallen niet zwaar genoeg voor een afschrikwekkend effect.

Ik denk dat we er niet omheen kunnen dat er in Nederland sprake is van een groeiend gezagsprobleem in het openbaar leven. Politie en hulpverleners, maar ook zorgmedewerkers, mensen achter een klantenservicebalie, leraren etc. hebben in toenemende mate te maken met agressie, zowel fysiek als verbaal. Gezag wordt per definitie gewantrouwd lijkt het wel, en van daaruit ook niet meer gerespecteerd. Er wordt door velen zelfs liefst tegenaan geschopt.

Dat respect moet echt teruggewonnen/-veroverd worden, willen we een leefbare situatie behouden en willen er straks nog genoeg mensen overblijven voor genoemde essentiële openbare functies. Zwaardere straffen zijn weliswaar niet dé oplossing, maar kunnen wel een belangrijk signaal vormen dat de samenleving dit soort gedrag ten opzichte van gezagsdragers echt gewoon niet pikt en dat wie dit niet wil horen, maar moet voelen. Gezagsdragers en andere mensen in cruciale openbare functies doen hun werk uit naam en ten behoeve van de Nederlandse burger. Het zegt m.i. dan ook veel over de samenleving als geheel als het respect tegenover deze mensen verdwijnt.

Demonstranten die coronaregels aan hun laars lappen en criminelen die iemand op klaarlichte dag omleggen om een duur horloge, het lijken werelden van verschil, en qua gedrag zijn ze ook niet te vergelijken, maar ze delen feitelijk wel dezelfde schijt-hebben-aan, 'I want it all and I want it now' - mentaliteit. Het gaat er steeds om dat de eigen vrijheid en het eigenbelang gaat vóór dat van een ander, zelfs ten koste van een ander. Die mentaliteit mag best wat harder aangepakt worden wat mij betreft. Op verschillende manieren, dat wel, maar ook door middel van passende straffen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:24

Amen Askja!! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:27

in een multiculturele samenleving is het heel lastig om één lijn te trekken

nederlanders met twee paspoorten blijven denken en doen vanuit een heel andere cultuur, ook de 3e en volgende generaties daarom is integratie ook zo moeilijk

een hogere pakkans en emancipatie van de sociaal lagere klassen, zou een goed systeem zijn maar dan moet je hierin wel volgens de nederlandse wet kunnen werken en alle neuzen van betreffende/uitvoerende instanties de zelfde kant uit staan

daarin zijn wij in nederland (nog) veel te variabel en te tolerant

kijk maar hoe verschillend men in amsterdam en rottterdan denken over handhaven

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:33

Goed geschreven Askja!

MCE
Maar daarom moeten we hier wel af om overal die discriminatiekaart bij te betrekken.
Die andere cultuur geeft om de een of andere reden toch weinig respect voor alles en iedereen die niet hun cultuur heeft. En ze doen lekker hun eigen gang, want als er iemand iets van zegt is er altijd wel een linkse softie die zegt, foei foei, dit kan niet hoor, dit is discriminatie. En ze komen er hard lachend mee weg.
Een agent die doorpakt bij een stront irritante getinte doet dat omdat hij discrimineert, doet hij het bij een blanke is het stil. Niemand durft te zeggen hij doet dat omdat ze beide irritant waren. Beide orders negeerde.
Dus die 1 lijn kan wel, maar niet als 1 groep meteen begint te mekkeren. En daar geen lik op stuk mee krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:46

_Penotti schreef:
Goed geschreven Askja!

Penotti, Askja, ben het zeker met u eens

MCE
Maar daarom moeten we hier wel af om overal die discriminatiekaart bij te betrekken.
Die andere cultuur geeft om de een of andere reden toch weinig respect voor alles en iedereen die niet hun cultuur heeft. En ze doen lekker hun eigen gang, want als er iemand iets van zegt is er altijd wel een linkse softie die zegt, foei foei, dit kan niet hoor, dit is discriminatie. En ze komen er hard lachend mee weg.
Een agent die doorpakt bij een stront irritante getinte doet dat omdat hij discrimineert, doet hij het bij een blanke is het stil. Niemand durft te zeggen hij doet dat omdat ze beide irritant waren. Beide orders negeerde.
Dus die 1 lijn kan wel, maar niet als 1 groep meteen begint te mekkeren. En daar geen lik op stuk mee krijgt.

Penotti, Askja, ben het zeker met u eens, denk hierin niet anders

1 lijn moet, maar helaas zijn we te variabel (teveel instanties/commjssies) die zich laten horen en helaas alles onder het kopje racisme en discriminatie , links of rechts zetten terwijl handhaven gewoon bij een democratie hoort

en zeker met je vingers afblijven van onze politie, brandweer, zorgverleners, maar ook van andermans eigendommen, de politie moet daarin veel meer steun krijgen (krijgen ze ook wel van de nederlanders met een paspoort, alleen nu nog van de politiek, maar wie regeert hier eigenlijk )

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:08

Volgens mij worden hier twee zaken door elkaar gehaald, consequent zijn en streng straffen. Wil je misdaad omlaag brengen, dan laat elk onderzoek daarover zien dat pakkans veel effectiever is dan strenger straffen. Het is een kwestie van kansberekening waarbij een hoge pakkans, ook met een lage straf, de misdaad niet lonend maakt. Als de pakkans daarentegen klein is, dan wordt de misdaad lonend, zelfs als de straf hoog is als je toch gepakt wordt. Onderzoek laat dat mechanisme keer op keer zien.

Iets anders is consequent zijn. Wil je negatief gedrag aanpakken, dan moet je dat consequent doen en niet afhankelijk van de bui van de dag. En dat is nou net waar wij Nederlanders niet goed in zijn, we zijn hier veel te veel van het gedogen en polderen. Het is dus helemaal niet de schuld van andere culturen, het zit in onze eigen cultuur. Alleen hebben ze dat in die andere culturen van ons overgenomen.

Wil je de problemen oplossen, dan moet niet denken in zwaar straffen of groepen het land uit schoppen. Wat dan veel effectiever is, is een politie, die op straat is, in de wijk loopt, die weet wat er speelt, ziin pappenheimers kent en op tijd ingrijpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:12

Karl66 schreef:
Volgens mij worden hier twee zaken door elkaar gehaald, consequent zijn en streng straffen. Wil je misdaad omlaag brengen, dan laat elk onderzoek daarover zien dat pakkans veel effectiever is dan strenger straffen. Het is een kwestie van kansberekening waarbij een hoge pakkans, ook met een lage straf, de misdaad niet lonend maakt. Als de pakkans daarentegen klein is, dan wordt de misdaad lonend, zelfs als de straf hoog is als je toch gepakt wordt. Onderzoek laat dat mechanisme keer op keer zien.

Iets anders is consequent zijn. Wil je negatief gedrag aanpakken, dan moet je dat consequent doen en niet afhankelijk van de bui van de dag. En dat is nou net waar wij Nederlanders niet goed in zijn, we zijn hier veel te veel van het gedogen en polderen. Het is dus helemaal niet de schuld van andere culturen, het zit in onze eigen cultuur. Alleen hebben ze dat in die andere culturen van ons overgenomen.

Wil je de problemen oplossen, dan moet niet denken in zwaar straffen of groepen het land uit schoppen. Wat dan veel effectiever is, is een politie, die op straat is, in de wijk loopt, die weet wat er speelt, ziin pappenheimers kent en op tijd ingrijpt.

ben het met je eens, alleen hoe krijg je alle neuzen hierin dezelfde kant op

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:15

Over consequent zijn en pakkans gesproken, ik heb me even ingelezen over wat er de laatste maanden in Scheveningen gaande is.
Pfff, je zou er maar wonen. Al maanden overlast van straatracende, lachgas inhalerende aso's, vechtpartijen, vrouwen en meisjes die lastiggevallen worden en nu dus een dodelijke steekpartij.
Ik ben er in juli nog uit eten geweest, en toen viel ons ook op dat het onrustig was, met voortdurend politie en sirenes op de kade.

Het interesseert mij persoonlijk overigens echt totaal niet of het om autochtone of allochtone raddraaiers gaat. Het gaat niet om wie ze zijn, maar om wat ze doen.

Wat mij vooral verbaast, is dat dit kennelijk al maanden aan de gang is. Waarom worden die auto's niet in beslag genomen, worden die gasten niet stelselmatig gefouilleerd, worden ze niet opgepakt en van de straat gehaald bij de zoveelste overtreding? Waarom worden er geen lik op stuk boetes uitgedeeld?
Het feit dat dit soort idioten blijkbaar zo veel vrijheid krijgt om zich ten koste van anderen uit te leven en onbelemmerd met allerlei wapens rond te lopen, gaat mij boven mijn pet. Kan iemand mij dit uitleggen?

Nog los van het feit dat uiteraard elke coronaregel totaal genegeerd wordt.

De pakkans vergroten en consequenter straffen lijkt me hier wel aan de orde. Maar dit soort grootschalig, voor enorme overlast en gevaar zorgend wangedrag mag wat mij betreft ook echt zwaarder bestraft worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:17

Wat mij betreft mogen ze het leger inzetten voor handhaving in probleemgebieden, politie is er te weinig en doet (of mag) te weinig om raddraaiers aan te pakken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:22

MCE schreef:
Karl66 schreef:

ben het met je eens, alleen hoe krijg je alle neuzen hierin dezelfde kant op

Polderen en gedogen? :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:22

Karl, met je eens, echter dan mag je in sommige wijken wel bijna 1 op 1 een politieagent hebben. Heel hoge pakkans zou mooi zijn maar is een utopie bij de huidige politiemacht. Handsfree bellen, gebeurt overal en op elke plek. Met doden tot gevolg, kleine criminelen worden gepakt, de loopjongens, de groten blijven veelal buiten zicht. En zo kun je nog 100 redenen opnoemen maar het enigste wat helpt is het politie apparaat twee keer zo groot maken en dan nog. Zo iemand die deze jongen dood heeft geschoten mag 25 jaar brommen van mij, wanneer je zoiets doet ben je al zo ver heen dat je beter opgeborgen kunt worden voor je de volgende neerknalt. Die rapgroepen of de rappers in het algemeen die elkaar aan het mes rijgen , doe maar en snel zijn we er vanaf, ondanks dat het zonen, broers enz zijn. Geen enkel medelijden mee , ook niet met de ouders. Die zijn het gezag over hun kind compleet kwijt. Klinkt misschien erg hard en veroordelend maar zo denk ik er wel over, Marokaanse bendes uit Utrecht, die dus al tientallen jaren bestaan, rijden ze zich te pletter na een ramkraak, fijn, kost de maatschappij niets meer. En hoe je als overheid ook fouten hebt gemaakt in het verleden en nu nog , dat is geen reden om crimineel te worden omdat het beleid niet deugd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:27

Doe allemaal eens niet zo dramatisch! We leven in een veilig land met her en der onwenselijke situaties en criminaliteit. Prima om die onwenselijke situaties aan te pakken, maar ik vind dat overdrijven zo storend. Nederland is geen land waar je alleen onder beveiligingsmacht naar buiten kunt, Nederland is geen land waar je 'in sommige wijken wel bijna 1 op 1 een politieagent' moet hebben... verre van! Tel af en toe vooral je zegeningen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:29

Zeg dat even tegen de Scheveningers... gaan ze niet leuk vinden denk ...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:30

Niks met dramatisch maar met realiteit te maken. Wanneer je niet kunt zeggen dat iemand met zijn fikken van je persoonlijke bezittingen af moet blijven en je vervolgens word doodgeschoten, nou dan tel je maar je zegeningen maar dit zal zeker grote invloed hebben op mensen. Die houden vaak bij criminele zaken hun mond al dicht om zelf geen problemen te krijgen en nu dit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:32

Het punt is: er wordt nu iemand doodgeschoten en dat is erg, maar het is *niet* de dagelijkse realiteit voor een aanzienlijk deel van de bevolking, maar wordt wel zo gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:40

Shadow0 schreef:
Het punt is: er wordt nu iemand doodgeschoten en dat is erg, maar het is *niet* de dagelijkse realiteit voor een aanzienlijk deel van de bevolking, maar wordt wel zo gedaan.

ze schieten elkaar maar af, als dat in hun cultuur normaal is

het is/was in mijn cultuur ongebruikelijk en het is voor mij lastig te bevatten dat dat normaal dreigt te worden en vind het ook niet wenselijk
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-08-20 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:46

MCE schreef:
Shadow0 schreef:

ze schieten elkaar maar af, als dat in hun cultuur normaal is

het is/was in mijn cultuur ongebruikelijk en het is voor mij lastig te bevatten dat dat normaal dreigt te worden

O asjeblieft, denk je dit echt? Ik zou je dan echt aanraden om wat minder obsessief het nieuws te volgen. Hoeveel mensen ken jij die zijn neergeschoten omdat ze een dief aanspraken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:48

Shadow0 schreef:

Klopt maar snap jij ook dat het een gigantische drempel op gaat werpen om ooit nog iemand op slecht gedrag aan te spreken, of je nu ij Scheveningen of Oude Pekela woont, je denkt wel twee keer na waardoor crimineel gedrag vrolijk zijn gang kan kan. Maar wanneer ik het goed begrijp ga jij in het pikkedonker ook gerust de slechtere buurten op de fiets door?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:52

O asjeblieft, denk je dit echt? Ik zou je dan echt aanraden om wat minder obsessief het nieuws te volgen. Hoeveel mensen ken jij die zijn neergeschoten omdat ze een dief aanspraken?[/quote]

je benoemd een andere situatie als wat in scheveningen gebeurd is,

"minder obsessief het nieuws te volgen":, ik probeer juist uit het nieuws tools te halen die mij helpen om te begrijpen hoe ik kan overleven in dit veranderende nederland

en nee ik ben ook Joes Kloppenburg en Anne Faber niet vergeten , ook slachtoffers van een falend en ziek gedoogbeleid

gedogen is het kwade zogen en daar ben ik geen voorstander van
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-08-20 18:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:53

Shadow0 schreef:

De overige overlast is wel degelijk voor langere periode aan de gang en voor veel mensen al een poosje ‘dagelijks’, ik kan me voorstellen dat als je in zo’n buurt woont, dat je er goed klaar mee bent...

Geldt overigens voor alle overlast, alleen in het specifieke geval van scheveningen betreft het bepaalde groepen die dat doen... (overigens wordt de overlast rond oud&nieuw weer overgenomen door andere groepen, en daar zou ook wel tegen opgetreden mogen worden, hebben ze vorig jaar wel geprobeerd ..)