Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jumpfreak schreef:Hermesdeux schreef:Als ze levenslang ook echt levenslang houden, ben ik tegen de doodstraf. Maar hoe kan het, dat mensen met de meest gruwelijke dingen op hun kerfstok, de kans krijgen op herintreding!!!!
Ben absoluut tegen de doodstraf, maar die personen die zulke dingen uithalen, MOETEN ze ook levenslang opsluiten en niet na 15 jaar weer vrijlaten. En dan niet zo luxe, dat het ook geen tonnen kost...
Ja, die toevoeging was ik inderdaad even vergeten. Niet zo'n luxe in die gevangenissen (maar in andere landen is dat ook heel anders dan in NL hoor) en vooral; levenslang ook écht levenslang!!
blackstar schreef:Als het 100% vast staat dat die persoon een moord heeft gepleegd. Dan mag die van mij de doodstraf krijgen en snel ook.
Jeetje Nessah, ik wist niet dat een gevangene zoveel kost voor de samenleving.
blackstar schreef:Je*us. Wat een bedragen. Bijna een halve ton per nacht dat er doorheen gejaagd word. Ik schrik hiervan wist niet dat het zoveel was.
Levenslang is toch 25 jaar max en dan bij goed gedrag ben je een aantal jaar (eenderde van je straf???) vrij.
Citaat:weet je wat dat kost! Ook met minder luxe.. nee dat geld mag van mij dan liever naar mensen die het moeilijk hebben in zowel het binnen als buitenland.
verania schreef:Een ander veelgehoord argument is dat de doodstraf de enige manier is om moordenaars en verkrachters voor altijd onschadelijk te maken. Dit is echter is strijd met een belangrijk rechtsbeginsel: straffen kunnen alleen betrekking hebben op misdrijven die zijn gepleegd, niet op misdrijven die nog gepleegd zouden kunnen worden.
Nessah schreef:even een "leuk" iets.. een moordenaar waarvan het bewijs 100% waterdicht is en die bijv. meerdere moorden op zijn geweten heeft zit (bijvoorbeeld) 18 jaar vast. die 18 jaar heeft de staat dan dus €1.170.000,- gekost. Laat hem dan 1 jaar tbs krijgen ( want hij kan na zoveel jaar toch niet zo terug keren in de maatschappij. Dat kost nog eens €150.000 (vaak is de tbs langer)
Dan ben je dus voor een 100% bewezen moordenaar €1.320.000,- kwijt.
( oke oke, in veel gevangenissen wordt er gewerkt door de gevangen maar geloof me, dat is nog niet eens een kwart van dit bedrag waard)
Nee sorry, ik geef dat geld liever aan iemand die arm is oid. Dus in die gevallen vind ik de doodstraf zeker een goede keuze.
Zoolgangster schreef:Overigens zette de al eerder door mij genoemde beul, later wel wat kanttekeningen bij zijn uitspraken. Zo zei hij, dat toen hij zijn uitspraken tégen de doodstraf deed, het in Engeland op dat moment rustig was. Later werden er wel weer verschrikkelijke misdaden gepleegd, en toen zei hij bij een gruwelijk vergrijp iets in de trant van: "Ik zou zo weer gaan." Dus voor de volle 100% tegen was hij op dat moment niet te noemen.
Hoe dan ook, hij dacht blijkbaar wel na over wat hij deed...Overigens had hij waarschijnlijk 608 executies gedaan, en geen 680. Er is weleens iemand door hem ter dood gebracht, die 40 jaar later postuum in eer werd hersteld. (mooi op tijd...)
Of de doodstraf duurder is dan levenslang weet ik niet. Maar met jarenlang advocatenwerk is het echt wel duur: een goeie advocaat kost bijvoorbeeld al snel 350 Euro per uur.