Obesitas en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mpepers

Re: Obesitas en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:14

Moeshie, las net je berichtje...
Ben het met je eens dat obesitas een groeiend probleem is en dat er gekeken moet worden naar oplossingen. Ik ben ook helemaal niet trots op mijn overgewicht. Als ik mij nu even heel kwetsbaar opstel dan kan ik zeggen dat mijn overgewicht een enorm stempel op mijn leven drukt en dat ik er enorm graag vanaf zou willen. Dat is niet het punt. Mensen die helemaal geen idee hebben van wat het precies inhoud, helpen mij niet met hun kwetsende confronterende en betweterige uitspraken. Ze doen mij alleen pijn en maken het daarmee nog moeilijker om mijn probleem aan te pakken. Dat is wat ik wilde zeggen, heb respect voor een ander. Je hebt geen idee hoeveel iemand dat kan helpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:17

Cyntje schreef:
Daar ben ik het met je eens, [***] Knipoog

Ik dacht ook dat ik er NOOIT meer wat aan kon doen,..
Maar tegen beter weten in kan ik dat wel Ja En ben ik ook van mening dat meer mensen dit kunnen.
Maar er verschuilen zich een hoop achter smoesjes etc Ja dat heb ik wel gemerkt sinds ik veel complimenten krijg nu ik zo met lijnen bezig ben. ( dan heb ik het dus niet over de mensen die dmv ziekte of wat dan ook dik zijn )

Er word dan gelijk gezegd van: Nee, kan ik niet. Oh nee, hou ik niet vol etc etc,...
Waar een wil is, is een weg Ja

Eindelijk, iemand die het snapt.

Daar word ik dus zo zenuwachtig, 10 van de 10 te dikke mensen die beweren dat ze er niets aan kunnen doen.
Daarmee zeg ik dus niet dat iedereen met een beetje overgewicht al-tijd minstens 20 kilo kan afvallen, maar je kunt op z'n minst je best doen om zo gezond mogelijk te leven, in plaats van je erbij neer te leggen dat het toch niet kan of lukt of wil, zonder dat je er verder een medische oorzaak voor hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:18

Nouks schreef:
Nogmaals: ik oordeel er helemaal niet gemakkelijk over. Ik stel het misschien allemaal wat zwartwit, maar in feite is het wel zo. Ongeacht hoe veel moeite het kost. Ik snap ook dondersgoed dat je niet zo van de één op andere dag gezond kunt gaan eten en dat de kilo's er dan afvliegen. Dat heb ik helemaal nooit beweerd. Ik word alleen zo moe van die mensen die beweren dat er niets aan te doen is.

Waarom blijf je jezelf zo star opstellen over het feit dat er mensen zijn die beweren dat er niets aan te doen is?
Er is helemaal niemand in dit topic die het daar over heeft... Knipoog

Anoniem

10 van de 10?
Overdrijven lukt aardig goed lees ik Ja Clown

Anoniem

katiavl schreef:
Niemand beweert dat er niks aan te doen is denk dat je echt met een verkeerde bril aan het lezen bent Lachen

Heb hier dat nog niemand horen vertellen, er is alleen een discussie over de oorzaken. En daar word nog volop onderzoek naar gedaan. Elke obese persoon die in het ziekenhuis opgenomen word moet bloedafgeven voor testen.

Niemand beweert dat er niks aan te doen is nee. Maar men doet wel alsof ik vind dat er altijd wat aan te doen is, terwijl ik dat dus helemaal niet vind.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:20

Tja,... ik heb misschien ook makkelijk lüllen en heeft iemand mij gelukkig de ogen geopend dat ik er WEL wat aan moest gaan doen want zo kon ik niet verder

Bij mij is het spreekwoordelijke knopje omgegaan en kan ik het nu wel vol houden.
Ik voelde me eerst altijd lamlendig, depressief etc etc en zat to-taal niet lekker in mijn vel en wilde altijd graag dun zijn.
Nu kijk ik er heel anders tegenaan,... maarja dat het niet makkelijk is daar weet ik alles van... helaas Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:21

Hypofocus schreef:
Waarom blijf je jezelf zo star opstellen over het feit dat er mensen zijn die beweren dat er niets aan te doen is?
Er is helemaal niemand in dit topic die het daar over heeft... Knipoog

Neuh, ik ben niet star, men leest tussen de regels door en daar kan ik niet zo goed tegen Knipoog
Dat er vervolgens mensen zijn die net doen alsof er niets aan te doen is, ok, dat kan. Maar dan nog heb ik best het recht om te zeggen dat er zonder medische indicatie altijd wel IETS te doen is (of je daarmee nu afvalt of niet), maar dat het ook grotendeels discipline en wilskracht is die bij veel mensen ontbreekt.

Zo lang men in dit topic dat verdraait tot "jij zegt dat er altijd wat aan te doen is", blijf ik mijn punten uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:22

Cyntje schreef:
Tja,... ik heb misschien ook makkelijk lüllen en heeft iemand mij gelukkig de ogen geopend dat ik er WEL wat aan moest gaan doen want zo kon ik niet verder

Bij mij is het spreekwoordelijke knopje omgegaan en kan ik het nu wel vol houden.
Ik voelde me eerst altijd lamlendig, depressief etc etc en zat to-taal niet lekker in mijn vel en wilde altijd graag dun zijn.
Nu kijk ik er heel anders tegenaan,... maarja dat het niet makkelijk is daar weet ik alles van... helaas Knipoog

Nou zie je? Wilskracht! Ik vind het echt heel knap van je dat je er wat aan doet en dat je nog afvalt ook, echt waar, ik begrijp ook heus wel dat het niet gemakkelijk is. Maar van depressief in een hoekje dik gaan zitten wezen en je erbij neerleggen dat je nooit minder zwaarlijvig kunt worden, daar schiet niemand iets mee op.

(ik heb het dus niet over mensen die 2 kilo te zwaar zijn hier... Die 2 kilo, boeieh)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 11:23

Denk je nu echt dat obese mensen niks geprobeerd hebben, en alleen maar in een hoekje zielig zitten doen. De helft dieet heel zijn leven, en word dan nog eens vals bekeken als hij of zij ook een koekje neemt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:25

katiavl schreef:
Denk je nu echt dat obese mensen niks geprobeerd hebben, en alleen maar in een hoekje zielig zitten doen. De helft dieet heel zijn leven, en word dan nog eens vals bekeken als hij of zij ook een koekje neemt

Nogmaals: dat ZEG IK NIET.

NIET tussen de regels doorlezen dus.

Ik zeg alleen dat als je het NIET probeert, dat het dan sowieso niet lukt. Dan kun je op z'n minst:

A) er vrede mee hebben dat je te dik bent (kan)
B) blijven proberen (kan)
C) toch eens gaan kijken of er een medische oorzaak is (kan)

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:26

Nouks: Zolang jij mensen met obesitas blijft beschuldigen van een gebrek aan "discipline"en "wilskracht", sla je wat mij en de wetenschap betreft behoorlijk de plank mis en kan ik jou reacties dus niet serieus nemen.

Het ontbreekt mij in het leven helemaal niet aan discipline en wilskracht. Alleen aan het vinden van de juiste en succesvolle manier om van mijn overgeicht af te komen.

(edit: rare begin-zin Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Mpepers op 02-06-08 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:27

Maar ook wilskracht is er niet zomaar Knipoog
Ik heb altijd een hoop discipline gehad voor heeeeel veel dingen behalve voor mijn eigen uiterlijk. Totdat eindelijk mijn ogen geopend werden. ( de rede daarvoor plaats ik hier nu niet, dat verhaal komt later nog wel een keer op bokt misschien )

Ik ben eigenlijk voor mijn lengte 53 kilo te zwaar geweest, dus heb nu nog wel wat te gaan. Ik moet officieel rond de 58 zitten maar wat het uiteindelijke gewicht gaat worden weet ik nog niet maar ik ben wel blij dat ik die stap genomen heb Ja
En nu nog hopen dat ik het ook op langere termijn vol ga houden maar daar ben ik niet zo bang voor
Ik wil niet terug naar de eetgewoonte die ik een half jaar terug had, NO way!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:36

Mpepers schreef:
[***]: Zolang jij mensen met obesitas blijft beschuldigen van een gebrek aan "discipline"en "wilskracht", sla je wat mij en de wetenschap betreft behoorlijk de plank mis en kan ik jou reacties dus niet serieus nemen.

Het ontbreekt mij in het leven helemaal niet aan discipline en wilskracht. Alleen aan het vinden van de juiste en succesvolle manier om van mijn overgeicht af te komen.

(edit: rare begin-zin Knipoog )

Maar in die wilskracht ligt wel vaak het probleem. Men probeert het wel even drie-en-een-halve-dag, maar geven dan toch weer toe aan de honger. Getuigt niet echt van veel wilskracht.

Kijk, als jij al jaren bezig bent om een voor jou passend diëet te vinden, dan ben ik de laatste die jou zou beschuldigen van een gebrek aan discipline of wilskracht. Je bent er mee bezig, dat getuigt al van wilskracht. Maar op het moment dat jij anderhalve dag hebt gesonjabakkert en daarna beweert dat je niet af KUNT vallen "omdat het niet lukt"... nou sorry hoor.

Er moet gewoon een knop om en daarna is het een kwestie van het vinden van een passend diëet en de juiste beweging, MITS er geen medische bemerkingen zijn waar het overgewicht aan te wijten is.

Daarnaast lees je alweer tussen de regels door als je zegt dat ik "mensen met obesitas blijf beschuldigen van gebrek aan discipline en wilskracht", want ik heb helemaal nergens beweerd dat mensen met obesitas daar een gebrek aan hebben. Ik heb wél beweerd dat het bij te dikke mensen zonder dat er een medische bemerking is aangetoond die desondanks van zichzelf vinden dat ze het niet kunnen, VAAK een kwestie is van gebrek aan.

Das iets anders.

Mensen, lees nu eens wat ik zeg in plaats van er allemaal dingen bij te bedenken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:37

Nouks ik ben 10 kg zwaarder dan ik altijd was, ik heb altijd 57,58 gewogen en ik kon elke dag een zak chips eten en een slagroomtaart. Ik wilde graag 60 wegen, had ik wat meer body, kon ik gewone kleding kopen, want maatje 36 hadden ze niet overal en de meeste 36 zat als 38.

Nu ben ik sinds 2 jaar in een vlot tempo 12 kg zwaarder geworden, zat op een moment op 70, gelukkig terug kunnen brengen naar 68, maar is nog steeds 8 kg te zwaar. Ik eet weinig, nooit meer zakken chips en idd wel eens een gebakje. Maar gebakje zit er dan ook meteen aan. Ik kan er dus niets aan doen. Reden? Misschien leeftijd?? Stofwisseling is veranderd, ben nl 4 jaar geleden gestopt met roken en ik slik medicijnen. Ikkan niets meer aan wat ik vorig jaar gekocht heb en soms koop ik een broek maat 40 maar een week later slobbert hij omdat ik die week 38 heb. Maar mijn oude vertrouwde maatje waardoor broeken ook echt mooi zitten, krijg ik nooit meer terug Verdrietig , ook niet als ik hongerdieeten doe. Ik eet gezond, hou niet van bagger eten, maar soms natuurlijk heus wel die patat met kroket, die macdonalds, ik ben ook een mens, maar dan wel 6 dagen die week gewoon lekker gezond eten, vers.

Kan jij mij vertellen hoe ik die 8 kg weg krijg? Dan kan ik ook mijn hagelnieuwe Pikeur aan die ik vorige winter heb gekocht voor deze zomer, met de hoop dat die paar kilo's dan wel weg zullen zijn. Al zijn het er maar 3!!!

Overigens heb nog niets gegeten vandaag, ga een banaan pakken en nog een koffie. Verdrietig

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:39

Nouks; en dat weet jij zo zeker uit...?? Eigen ervaring? Of is het misschien toch gewoon een oordeel dat jij opmaakt uit het bestuderen van de buitenkant andermans leven??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:40

russel schreef:
[***] ik ben 10 kg zwaarder dan ik altijd was, ik heb altijd 57,58 gewogen en ik kon elke dag een zak chips eten en een slagroomtaart. Ik wilde graag 60 wegen, had ik wat meer body, kon ik gewone kleding kopen, want maatje 36 hadden ze niet overal en de meeste 36 zat als 38.

Nu ben ik sinds 2 jaar in een vlot tempo 12 kg zwaarder geworden, zat op een moment op 70, gelukkig terug kunnen brengen naar 68, maar is nog steeds 8 kg te zwaar. Ik eet weinig, nooit meer zakken chips en idd wel eens een gebakje. Maar gebakje zit er dan ook meteen aan. Ik kan er dus niets aan doen. Reden? Misschien leeftijd?? Stofwisseling is veranderd, ben nl 4 jaar geleden gestopt met roken en ik slik medicijnen. Ikkan niets meer aan wat ik vorig jaar gekocht heb en soms koop ik een broek maat 40 maar een week later slobbert hij omdat ik die week 38 heb. Maar mijn oude vertrouwde maatje waardoor broeken ook echt mooi zitten, krijg ik nooit meer terug Verdrietig , ook niet als ik hongerdieeten doe. Ik eet gezond, hou niet van bagger eten, maar soms natuurlijk heus wel die patat met kroket, die macdonalds, ik ben ook een mens, maar dan wel 6 dagen die week gewoon lekker gezond eten, vers.

Kan jij mij vertellen hoe ik die 8 kg weg krijg? Dan kan ik ook mijn hagelnieuwe Pikeur aan die ik vorige winter heb gekocht voor deze zomer, met de hoop dat die paar kilo's dan wel weg zullen zijn. Al zijn het er maar 3!!!

Overigens heb nog niets gegeten vandaag, ga een banaan pakken en nog een koffie. Verdrietig

Nogmaals, dat kan ik niet. Plus dat me het in jouw geval geen obesitas lijkt Knipoog
Verder: het is algemeen bekend dat je stofwisseling verandert naarmate je ouder wordt. Gezien mijn genetische aanleg kan ik de klok er ook op gelijk zetten dat ik ook absoluut moet gaan uitkijken dan.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:40

russel schreef:
Nouks ik ben 10 kg zwaarder dan ik altijd was, ik heb altijd 57,58 gewogen en ik kon elke dag een zak chips eten en een slagroomtaart. Ik wilde graag 60 wegen, had ik wat meer body, kon ik gewone kleding kopen, want maatje 36 hadden ze niet overal en de meeste 36 zat als 38.

Niet onbijten is onwijs slecht Ja Als je daar al mee begint win je al een hele boel en heb je niet zo'n snaaihonger tussendoor of meer behoefte aan avondeten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:42

Mpepers schreef:
[***]; en dat weet jij zo zeker uit...?? Eigen ervaring? Of is het misschien toch gewoon een oordeel dat jij opmaakt uit het bestuderen van de buitenkant andermans leven??

Als je had gelezen wat ik allemaal heb gezegd in dit topic, had je dat geweten.

Deels ervaring, deels ervaring van anderen in mijn omgeving, deels hele simpele en bewezen theorie (maar dan iets genuanceerd door rekening te houden met uitzonderingsgevallen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:42

Nouks als ik gewoon ga eten wordt het wel obesitas, is toch overgewicht? Maar dat heb ik wel hoor, ik heb nl een heel smalle bouw, ik ben nu dus rond en alles blubbert er over heen. Elke kg boven de 70 is gruwelijk,dat zie je van een afstand.

Kijk, dat is het nu, als ik niet mij een paar dagen regelmatig uithonger, dan groei ik elke maand een paar ons, volgend jaar wellicht dan wel 75 en het jaar daarop 80, maar dat is echt tonnetje rond hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:43

Cyntje ik heb mijn leven lang nog nooit ontbeten, ik kan niet eten in de morgen, wel koffie, vroeger het bekende sigaretje, dat dus niet meer. Om 11.00 eet in mijn eerste hapje. Als ik wel ga ontbijten, eet ik meer dan ik normaal zou doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:43

Dat zou ik ook wel eens willen weten russel
Zo makkelijk wilskracht en het goede dieet....waarom krijg ik dat niet gevonden dan?

Ik woog 58 kg.
Mooi en slank gewicht voor mij
Knalde zonder reden naar 52, heb zelfs even onder de 50 gezeten, nou ik kan je zeggen, dat is heel erg veel onder gewicht.
Ik at niet ik vrat.
Daarna knalde er zomaar 20/25 kilo bij. ondertussen at ik bijna niets meer.
Dat is nog steeds zo.
Ik heb vandaag een boterhammetje met kaas gehad, zonder boter.
Om 12 uur nog een keer en dan gewoon warm eten, ook geen dikke bord vol..een halve...wat ik vaak niet eens op kan.

Ik heb zelfs ten einde raad het ziekenhuis crasch dieet gedaan....
Ik vond dat ik veel moest eten...viel ook niet af.
Dat dieet moest je 10 dagen vol houden...ik heb het 1,5 maand gedaan..0 gram eraf...

Meer bewegen..graag, maar dat gaat niet door de ME.
Mag men mij zeggen hoe ik af moet vallen..
graag zels, zou er heel blij van worden met de tip

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:44

russel schreef:
Nouks als ik gewoon ga eten wordt het wel obesitas, is toch overgewicht? Maar dat heb ik wel hoor, ik heb nl een heel smalle bouw, ik ben nu dus rond en alles blubbert er over heen. Elke kg boven de 70 is gruwelijk,dat zie je van een afstand.

Kijk, dat is het nu, als ik niet mij een paar dagen regelmatig uithonger, dan groei ik elke maand een paar ons, volgend jaar wellicht dan wel 75 en het jaar daarop 80, maar dat is echt tonnetje rond hoor.

Dat er wat overheen blubbert wil niet direct zeggen dat het overgewicht is hoor Nagelbijten / Gniffelen
Vul je lengte en je gewicht eens in, in een BMI-meter dat weet je wat overgewicht is Knipoog

Ik kon vroeger ook nooit ontbijten, kreeg geen brood door mijn strot maar het is een kwestie van gewnning Ja echt waar. Nu kan ik het namelijk wel Vork

Mpepers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:44

*zucht....*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:45

Cyntje schreef:
Niet onbijten is onwijs slecht Ja Als je daar al mee begint win je al een hele boel en heb je niet zo'n snaaihonger tussendoor of meer behoefte aan avondeten Knipoog

Hmmm, als ik ontbijt heb ik altijd om 11:00 al wel weer behoefte aan lunch, terwijl ik als ik dan zou gaan lunchen nog de hele middag moet tot aan het avondeten... Als ik niet ontbijt, krijg ik pas rond 1 uur zin in ontbijt/lunch... Voor mij gaat dat minder op, die snaaihonger is echt veel erger als ik netjes ontbijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:56

Cyntje schreef:
russel schreef:

Dat er wat overheen blubbert wil niet direct zeggen dat het overgewicht is hoor Nagelbijten / Gniffelen
Vul je lengte en je gewicht eens in, in een BMI-meter dat weet je wat overgewicht is Knipoog

Ik kon vroeger ook nooit ontbijten, kreeg geen brood door mijn strot maar het is een kwestie van gewnning Ja echt waar. Nu kan ik het namelijk wel Vork

Nee, Nouks dat is wel overgewicht.