Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:22

Loose schreef:
Tuurlijk niet. Haha! Maar veel DDB'ers die nu demonstreren zijn in de winter overgestapt van FF naar DDB omdat DDB toen meer betaalde. Hadden ze toen maar niet zo dom moeten zijn..

De DDB is toch geen zuivelfabriek, maar een vereniging van melkveehouders? Hoe kan je daar dan melk aan gaan leveren?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:23

Ik weet het ook niet precies. Clown Of mensen die aan zo en zo'n fabriek leveren zijn daar dan lid van. In de winter zijn iig wat boeren van FF overgestapt naar zo'n andere fabriek die toen wel veel betaalde maar nu niet meer zoveel. En nu FF dus wel.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:35

faye schreef:
Ik heb in iedr geval niet zoveel medelijden met de boeren. Als het dan niet lukt is het slecht management of kan men de concurrentie niet aan. Ik zie nog steeds geen verschil met een ondernemer. Als het niet gaat, dan moet je stoppen.

dat is bij boeren niet zo simpel hoor Knipoog boer ben je of dat ben je niet. het is gewoon je leven en als boer ben je idd ondernemer... maar omdat de boer niet beslist wat zijn merlkprijs is is het wel degelijk anders als een andere ondernemer! ondernemers kunnen namelijk hun eigen prijzen beslissen, en een boer dus niet. wat zou jij doen als jij een eigen bedrijf hebt waar al jaren werk in zit en wat jij over hebt genomen van je ouders? laat jij dat zo maar schieten omdat de prijzen slecht zijn?

bij ons zijn 11 jaar geleden de koeien weggegaan omdat mijn vader overleed. achteraf zijn we gewoon blij dat we alles hebben afgestoten want het is nu geen leven meer. zijn er geen ziektes dan zijn het de lage prijzen en de hoge voerprijzen wel die roet in het eten gooien Ach gut

van mij mogen ze de melkprijs en de vleesprijzen flink omhoog gooien zodat de boeren weer een beetje kunnen ademen!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:46

Hmm, op de site van FF staat sinds gisternacht dat de blokkades zijn opgeheven. DDB berichtte om 9 uur gisteravond dat alle blokkades opgeheven werden, maar toen mijn ouders gisternacht om 23:30 langs Gerkesklooster reden stonden ze er nog gewoon hoor! Enn bij ons is nog steeds de melk niet gehaald, nog 1x kan er gemolken worden (voordeel van een ruime tank Lachen )

Zoals ik al eerder zei: wat zei doen moeten ze zelf weten, maar ze mogen anderen niet verplichten om ook hun melk weg te laten lopne

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:53

imd schreef:
Zoals ik al eerder zei: wat zei doen moeten ze zelf weten, maar ze mogen anderen niet verplichten om ook hun melk weg te laten lopne

dat vind ik ook hoor! ik ben dan meer voor andere acties! maar ik moet zeggen als de fabrieken langer stil hadden gelegen dan had de consument er meer van gemerkt omdat er dan maandag bijna geen melk te krijgen was... en dat vind ik aan de ene kant wel jammer! want de consument heeft nu zoiets van tsjah het zal wel en die boeren moeten niet zo klagen! pas als hun het zelf merken dat er geen melk in de winkel staat dan gaan ze misschien beter nadenken...
is er geen optie om de fabriken stil te zetten maar dat wel de melk nog opgehaald word? dat zou ideaal zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:12

Ondernemers kunnen ook niet altijd hun eigen prijs bepalen. Ten eerste omdat dat in bepaalde branches geregeld wordt, ten tweede om dat je met je concurrent te maken hebt. Ik zie nog steeds geen verschil.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:21

Loose schreef:
Ik weet het ook niet precies. Clown Of mensen die aan zo en zo'n fabriek leveren zijn daar dan lid van. In de winter zijn iig wat boeren van FF overgestapt naar zo'n andere fabriek die toen wel veel betaalde maar nu niet meer zoveel. En nu FF dus wel.

bedoeld je van Bakel?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:33

Ik denk dat ze die bedoelt idd.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:39

2 Uur later dan normaal, maar de melkwagen rijdt hier NU het erf op Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:42

Gefeliciteerd Tong uitsteken Fijn ja, waar zitten jullie dan?

Trouwens, over Van Bakel heb ik ook niet altijd even fijne berichten gehoord..

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:55

melkwagens moesten bij ons gewoon ophalen en ook als je de melk weg laat lopen word de slang gewoon aan de tank gehangd want anderen mogen niet zien als je het laat weglopen of niet want er mag geen aanstoot worden gegeven voor andere boeren

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:59

imd schreef:
Gefeliciteerd Tong uitsteken Fijn ja, waar zitten jullie dan?

Wij wonen in Aalten, leveren aan Kalkar in Duitsland, maar die fabriek blijft nog gesloten hebben wij begrepen. Onze melk is nu naar Varsseveld. Ons maakt het niets meer uit, de melk is weg!!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:33

faye schreef:
Ondernemers kunnen ook niet altijd hun eigen prijs bepalen. Ten eerste omdat dat in bepaalde branches geregeld wordt, ten tweede om dat je met je concurrent te maken hebt. Ik zie nog steeds geen verschil.

nou naar mijn idee is dat heel anders hoor... maar goed ik neem aan dat jij niet van boerenafkomst bent?

en fijn dat de melk weg is!!! ik heb hier nog geen melkwagen voorbij zien komen vandaag voor de 2 melkveehouders hier in de straat Ach gut

pfff ik ben blij dat wij en niet meer melken en we ook helemaal geen koeien meer hebben Bloos het is iedere keer wat... Ach gut

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:56

fransje23 schreef:
Loose schreef:
Tuurlijk niet. Haha! Maar veel DDB'ers die nu demonstreren zijn in de winter overgestapt van FF naar DDB omdat DDB toen meer betaalde. Hadden ze toen maar niet zo dom moeten zijn..

De DDB is toch geen zuivelfabriek, maar een vereniging van melkveehouders? Hoe kan je daar dan melk aan gaan leveren?

Oh ik weet al wat het was. Sommige boeren die aan FF leverden zijn in de winter aan DOC gaan leveren omdat die meer betaalden. En nu zijn ze dus boos omdat FF nu weer meer betaald dan DOC. Sja dan moet je maar niet overstappen hoor.. dat is het risico.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:32

Fransje. Ik bedoelde met de vergelijking van een MKBer en een melkveehouder te zeggen dat het bij beide om management gaat.
Gaat de prijs omlaag dan moet je ook zien de kostprijs te drukken. Niet direct qua voer en gezondheid natuurlijk maar iedereen had dit aanzien komen. Ik denk dat de boeren die de afgelopen jaren zich hierop hebben voorbereid nu sterker staan.

Tuurlijk gaan er veel grotere bedragen om in de agrarische wereld maar het quotum gaat er straks af.
Hoeveel boeren zijn er niet die in 2000 grond hebben aangekocht voor recordbedragen. Toen in die tijd werd het hier aangeboden voor 100.000 gulden per ha en dat werd zo even betaald. Die liggen nu nog krom voor de bank.....en ja hoor de grondprijs steeg 3 maanden geleden weer en ze stonden weer vooraan. De melk was duur en ze kopen direct veel te dure grond. De bank wil wel hoor!!!!! Maar zij werken dan wel voor de bank!
Mensen is soms raar spul.

En dan heb je nog een groep boeren die liever keuringskoeien zien op hun bedrijf dan koeien met veel melk en hoge gehalten.
Weet je wel wat dat scheelt op een quotum van 800.000kg.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:44

Rianneke schreef:
is er geen optie om de fabriken stil te zetten maar dat wel de melk nog opgehaald word? dat zou ideaal zijn!

Dan produceer je dus voor niks. Want waar wil je dan heen met de melk?

Onze melk is gewoon doorgeleverd aan Friesland Foods.
Het is zonde, van het geproduceerde voedsel en het geld, zo'n 3000 euro dat je misloopt, en tja, de kosten blijf je maken.
Vind het een dapper besluit wat de boeren hebben genomen die wél hun melk hebben laten wegelopen. Ik had het zelf absoluut niet gedaan. Weet ook niet op welke manier het wél kan, maar de kalverprijs is toch ook enorm laag. We besluiten toch ook niet om de stierkalveren terugtedrukken in de koe?

Boer ben je en blijf je. Je bent producent met een leveringscontract...Ik denk dat op veel boerenbedrijven nog veel te verbeteren/verdienen is, zonder een hogere melkprijs. Door kleine dingen zoals meer op kwaliteit letten of met meer hygiëne werken, kun je ook al minder kosten krijgen. Optimaliseren. En dat is niet meteen meer, meer, meeeerrr. Maar eigenlijk goed, beter, best.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:10

hier is afgelopen nacht ook de melk opgehaald. we hebben het niet weg laten lopen. hadden zoiets van we zien wel op het gehaald word of niet. En gelukkig zijn ze geweest!!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:11

Bij mijn vriend is ook de melk opgehaald vanochtend.. Gelukkig maar, er hadden nog wel een paar dagen bijgekund, maar toch..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:13

o hier niet, wij laten ze op dit moment al 2x komen omdat het er allemaal niet in past.

Afgelopen week is gelukkig de kogel door de kerk gegaan en hebben we 2 robots gekocht. (mag ook wel als je bedenkt dat je melkstal 37 jaar oud is en je 3 uur per keer staat te melken).
Nu nog op zoek naar een grotere tank welke ook in het tanklokaal past.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:16

Wij zijn ook opzoek naar een robot..
Mijn schoonbroer is van de een op de andere dag blind geworden aan 1 oog en kan en mag (arbo) t melken niet goed meer doen. En omdat alles een beetje uit zijn voegen groeit hebben ze besloten ook een robot aan te schaffen..

Even korte uitleg erbij..
Mijn vriend doet de boerderij samen met zijn broer. En wij zijn zelf op zoek ook naar een boerderij om het bedrijf nog meer uit te breiden en dus samen verder te gaan als maatschap, maar dan op 2 aparte bedrijven.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:19

sorry voor 't offtopic gaan.

heel goed dat je aan het kijken bent om beide apart een bedrijf te hebben, vroeg of laat gaat het verkeerd.

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een dubbele box van SAC futureline. Hier hebben we wel bijna 3 jaar over gedaan, maar nu zijn we er echt klaar voor

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:22

Oh ja, wij zijn bezig met een Lely.. Ja

Het is al eens bijna verkeerd gegaan, toen is het maar net aan goedgepraat. Dus nu zijn we aan t kijken voor een eigen stek.. Veel beter en je kan nog meer groeien.. Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:49

peelemeisje schreef:
Dan produceer je dus voor niks. Want waar wil je dan heen met de melk?

Bloos verder niet echt over nagedacht voordat ik het intikte Clown

peelemeisje schreef:
Boer ben je en blijf je. Je bent producent met een leveringscontract...Ik denk dat op veel boerenbedrijven nog veel te verbeteren/verdienen is, zonder een hogere melkprijs. Door kleine dingen zoals meer op kwaliteit letten of met meer hygiëne werken, kun je ook al minder kosten krijgen. Optimaliseren. En dat is niet meteen meer, meer, meeeerrr. Maar eigenlijk goed, beter, best.

dat zeker! maar dan nog vind ik dat de melk en vleesprijzen omhoog mogen! als je bekijkt hoeveel bijv het voer in prijs is gestegen... iedereen rekent duurdere grondstoffen door aan de consument! bijv als het graan een beetje duurder word gaan bij de bakkers meteen de prijzen omhoog. en bij de boeren... Ach gut

nee voor dat betreft ben ik blij dat onze koetjes 11 jaar geleden zijn weggegaan... we missen het nog wel iedere dag (denk aan mooie grasweides met koeien en jong spul wat nu verandert is in saai bouwland Ach gut )

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:09

Mee eens Rianneke! Wat mij betreft mogen de prijzen ook omhoog. Het kan gewoon niet uit op deze manier. Niet voor melk, maar ook niet voor andere dierlijke producten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:55

Nienke_ schreef:
Fransje. Ik bedoelde met de vergelijking van een MKBer en een melkveehouder te zeggen dat het bij beide om management gaat.
Gaat de prijs omlaag dan moet je ook zien de kostprijs te drukken. Niet direct qua voer en gezondheid natuurlijk maar iedereen had dit aanzien komen. Ik denk dat de boeren die de afgelopen jaren zich hierop hebben voorbereid nu sterker staan.

Tuurlijk gaan er veel grotere bedragen om in de agrarische wereld maar het quotum gaat er straks af.
Hoeveel boeren zijn er niet die in 2000 grond hebben aangekocht voor recordbedragen. Toen in die tijd werd het hier aangeboden voor 100.000 gulden per ha en dat werd zo even betaald. Die liggen nu nog krom voor de bank.....en ja hoor de grondprijs steeg 3 maanden geleden weer en ze stonden weer vooraan. De melk was duur en ze kopen direct veel te dure grond. De bank wil wel hoor!!!!! Maar zij werken dan wel voor de bank!
Mensen is soms raar spul.

En dan heb je nog een groep boeren die liever keuringskoeien zien op hun bedrijf dan koeien met veel melk en hoge gehalten.
Weet je wel wat dat scheelt op een quotum van 800.000kg.

Ik weet wel hoe het in zijn werk gaat hoor. Ik zie het genoeg om mij heen.
Wat een juiste managementbeslissing is, is soms moeilijk. De grondprijs is inderdaad erg hoog maar als je niet meer uit komt met de mestwetgeving en je ook je veestapel uit wilt breiden moet je toch wat. De banken zijn overigens redelijk terughoudend. Rabo in ieder geval wel.

Kostprijs drukken gaat tot een bepaalde hoogte.

Als ik het goed heb begrepen is de vestiging van campina hier nog steeds geblokkeerd. De melkrijder was in de buurt heel snel klaar. Ze kwamen dus wel melk halen maar er was vrijwel nergens wat op te halen.
Natuurlijk is het niet leuk om een tank leeg te laten lopen maar je moet wat. Ik vraag mij af of de mensen die niet mee doen nog klagen als de melkprijs door deze acties wel omhoog gaat. Nemen ze dan ook genoegen met een lagere prijs?