Homosexuele dominee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homosexuele dominee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:50

Dat hoef ik niet te weten hoor, dat is jouw privé
Ik heb teveel nare dingen uit naam van het geloof gehoord en gezien en van zeer dichtbij de bekrompenheid mogen aanschouwen. Nu nog. Ook hier op bokt.
En ik wordt er altijd zeer verdrietig van als kinderen die nog alles moeten ontdekken en zo onbevangen zijn en eerlijk al geindoctrineerd worden door kerk, bijbel en ouders.
Wat dat aangaat prijs ik mezelf gelukkig dat mijn ouders ons zelf op latere leeftijd de keuze hebben laten maken. Ik heb in de kerk rondgekeken en ben tot de conclusie gekomen dat het gewoon niet klopt. Wat dat betreft is er bij het spirituele meer tastbaar bewijs. Dat er iets is geloof ik wel, dat er iets van een God is geloof ik ook wel maar niet zoals de bijbel en de kerk dat beschrijft. Dat is geen onbevooroordeeldheid en ook geen naastenliefde.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:52

Maar het kan ook anders dan "geïndoctrineerd" worden, voorbeelden zijn eerder al gegeven, o.a. door mij.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:53

je bent zelf anders net zo bevooroordeeld als je denkt dat Christenen zijn

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:48

faye schreef:
Inderdaad, het wordt er net zoals bij mijn vriendin al van jongs af aan ingeprent dat een homoseksuele relatie slecht is. Heel sneu voor die kinderen die later homoseksueel blijken te zijn.

Maar denk je dat dat in elk christelijk gezin gebeurd?
Het zal ongetwijfelt in christelijke gezinnen gebeuren. maar, ik denk dat dat net zo goed in niet-christelijke gezinnen gebeurd.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:52

Maar maakt dat het dan ok dat het in christelijke gezinnen gebeurt? En daar hebben we het hier toch over?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:55

faye: ik vind het heel jammer dat je blijkbaar vervelende ervaringen hebt met gelovigen. Ik wil je wel graag zeggen dat echter láng niet alle christenen zo zijn! Juist de meeste zijn heel gewoon! Lachen
Maar omdat er dan een kleine groep een negatief beeld opwekt, worden daar de meeste gelovigen mee geassocieerd.
Als je bijvoorbeeld op Opwekking of een ander festival bent, is daar juist een mega goede sfeer! En helemaal geen veroordeling of dergelijke, hoe je er ook uit ziet of wie je ook bent. Ik hoop dat je dat van me wilt aannemen en dat je ook open wilt staan voor gelovigen Lachen . Wij zijn ook maar mensen tenslotte.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:00

Ik ben een tijdje geleden gewezen op de boeken van Daniel Quinn. Deze antropoloog heeft een voor mij heel interessante en plausibele verklaring voor religies en hun ontstaan en voortbestaan. En daarnaast ook de overeenkomsten tussen de op het oog zo verschillende culturen.
De tekst van een lezing van hem over religie staat hier :
http://www.ishmael.org/Education/Writin ... tern.shtml
Op deze website zijn ook andere lezingen over dit onderwerp te vinden. Het heeft mij een heel andere kijk op het onderwerp gegeven. En gaf mij ook een duidelijker beeld over wat de eigenlijke reden is voor oorlogen, etc.

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:00

Ik denk dat dat in christelijke gezinnen wel gebeurd.
Maar ik denk niet dat dat een kenmerk is van een christelijk gezin, van: Ooo een christelijk gezin, ach arme kinderen, die mogen geen mening hebben. Of die krijgen ingeprent wat goed en fout is.

En ik denk dus dat in niet-christelijke gezinnen het ook kan gebeuren dat ouders hun mening op het kind overbrengen (wat opzig best onvermijdelijk is) Maar ik denk dat dat niet aan het feit ligt dat een gezin christelijk is of niet, maar aan de ouders.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:01

pollewopsie7 schreef:
faye schreef:
Inderdaad, het wordt er net zoals bij mijn vriendin al van jongs af aan ingeprent dat een homoseksuele relatie slecht is. Heel sneu voor die kinderen die later homoseksueel blijken te zijn.

Maar denk je dat dat in elk christelijk gezin gebeurd?
Het zal ongetwijfelt in christelijke gezinnen gebeuren. maar, ik denk dat dat net zo goed in niet-christelijke gezinnen gebeurd.

Ik denk inderdaad dat het enkel in gelovige families is.... (niet enkel christelijke, maar ook islamitische of Joodse)
De families die geen geloof hebben staan over het algemeen vééél opener tov homoseksualiteit.

Pff het is gewoon belachelijk om mensen te beoordelen op grond hiervan. Op dat moment kijk je als mens beter eens in de eigen boezem. Want veel van die families tonen zich als perfect, terwijl er binnenshuis vanalles afspeelt dat alles overtreft. Lips are sealed

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:02

Moeshie, sorry, maar dat vind ik echt een torenhoog vooroordeel.

Denk maar eens aan kinderen die van thuis uit meekrijgen dat "alle buitenlanders buiten moeten". Echt heel erg, zoiets. Dat gebeurt ook echt.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:04

Ik vind ook niet dat mensen zo vreselijk veroordelend moeten zijn...
En helemaal niet omdat er een geloof is dat ze verteld dat ze zo moeten denken...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:05

Het geloof vertelt helemaal niet dat je zo moet denken, wel dat je zo mag denken. Het geloof verplicht niets.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:06

Maar als je anders denkt (of bent) dan 'is het niet zoals god het bedoeld heeft', en dus eigenlijk niet goed.

pollewopsie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:07

Maar daar oordelen wij uiteindelijk niet over.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:08

@ tieneke: Dat is waar, maar er zijn zat mensen die zo denken, omdat het zo staat geschreven.

Ik heb bijvoorbeeld 2 christelijke en 1 islamitsche vriendin op school en zodra je over homo's, seks, enz. begint, beginnen ze helemaal te stuiteren. Niet omdat ze dit zelf vinden, maar omdat dit hun geleerd is zo te vinden... Waarschijnlijk weten ze zelf niet eens waarom het zo 'vreselijk' is, behalve dan dat dit in één of ander boek, gemaakt door mensen, geschreven staat. Dat vind ik best sneu

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:09

Wie zegt dat het daarom niet goed is?

Voor mij persoonlijk maakt het trouwens ook niet uit hoor: homo, hetero, holebi. Ik weet ook nog niet in wat ik precies geloof of niet.

In mijn klas zitten zo'n 29 christenen en die praten er allemaal heel open en respectvol over. Niemand in onze klas heeft een probleem met homo's. We hebben er zelfs één in de klas en onze begeleider is homo. Die hebben zelfs vrij veel "aanhang".

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:13

1 Johannes 4 schreef:
18 De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.

Oftewel; je hoeft geen angst te hebben voor God Knipoog . Dat is nooit God's bedoeling geweest. God wil juist een liefdevolle relatie met je aangaan, Hij wil niet dat je bang voor Hem bent, wie of wat je ook bent.

Trouwens, één van mijn beste vrienden is homo en hij is echt één van de tofste mensen die ik ken! Haha!

Jesaja 43 schreef:
Welnu, dit zegt de HEER,
die jou schiep, Jakob, die jou vormde, Israël:
Wees niet bang, want ik zal je vrijkopen,
ik heb je bij je naam geroepen, je bent van mij!
2 Moet je door het water gaan – ik ben bij je;
of door rivieren – je wordt niet meegesleurd.
Moet je door het vuur gaan – het zal je niet verteren,
de vlammen zullen je niet verschroeien.
3 Want ik, de HEER, ben je God,
de Heilige van Israël, je redder.
Voor jou geef ik Egypte als losgeld,
Nubië en Seba ruil ik in tegen jou.
4 Jij bent zo kostbaar in mijn ogen,
zo waardevol, en ik houd zo veel van je
dat ik de mensheid geef in ruil voor jou,
ja alle volken om jou te behouden.
5 Wees niet bang, want ik ben bij je.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:39

Anoeska schreef:
anneliesdj schreef:
Als ze vraagt wat ik ervan vind, zeg ik dat ik denk dat de Here God er niet blij mee is. Dat is wat mij betreft even genoeg, ze is nog klein. Als ze daar dan ook nog meer van wil weten, zal ik haar uitleggen dat ik denk dat dat is omdat een papa en een mama verschillend zijn en dat dat volgens mij beter samen werkt dan een mama en een mama of een papa en een papa.

Dit vind ik eigenlijk wel heel erg. Als je dit aan je kind verteld, heb je haar al op jonge leeftijd ingeprent dat homo zijn niet iets goeds is. Je laat haar hiermee niet zelf de keuze om te ontdekken wat ze ergens van vindt, maar heb nu al iets opgelegd.

Verder kan ik nog steeds niet snappen wat 'god heeft het niet zo bedoeld' eigenlijk betekend. Ik zou met zoiets niet kunnen leven. Ik probeer de wereld om me heen kritisch te bekijken en overal een eigen mening over te vormen. Als je met de bijbel leeft leg je je dus neer bij de mening van een ander. En zelfs bij de meningen van anderen die in een geheel andere tijd leefden. Hoe kan hun mening nou iets zeggen over de samenleving waar wij in leven.

HOHOHO Dit is NIET MIJN CITAAT, ik heb dat nooit gezegd!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:41

Sorry! Was Blue_Eyes, maar kan het nu niet meer aanpassen. Bloos!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:43

Het is van mij. Ik heb dat gezegd. En of je het erg vindt of niet, ik sta erachter. Het werd ook wel een beetje uit me getrokken, vind je niet? Ik heb zelf gezegd dat ik er als ze er niet naar vraagt, geen oordeel over zal vellen. Als ze zover doorvraagt (wat ik niet denk dat ze voorlopig zal doen), dan zal ik eerlijk antwoord geven, vanuit mijn overtuiging en wat ik denk. Dat lijkt me ook wel zo eerlijk tegenover het kind, dat ik haar vertel wat ik denk, en niet wat sommige mensen vinden dat ik zou moeten denken.
Edit: als je denkt dat ik door de bijbel te lezen me neerleg bij de mening van een ander, dan heb je mijn posts niet gelezen. Ik kan zelf ook nadenken, ik lees de bijbel, probeer dingen in tijd/cultuur-verband te zien en in verband met andere bijbelse teksten, heb het er met anderen over hoe zij dat zien, en vorm op basis van dat alles mijn eigen mening.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:47

faye schreef:
Dat hoef ik niet te weten hoor, dat is jouw privé
Ik heb teveel nare dingen uit naam van het geloof gehoord en gezien en van zeer dichtbij de bekrompenheid mogen aanschouwen. Nu nog. Ook hier op bokt.
En ik wordt er altijd zeer verdrietig van als kinderen die nog alles moeten ontdekken en zo onbevangen zijn en eerlijk al geindoctrineerd worden door kerk, bijbel en ouders.
Wat dat aangaat prijs ik mezelf gelukkig dat mijn ouders ons zelf op latere leeftijd de keuze hebben laten maken. Ik heb in de kerk rondgekeken en ben tot de conclusie gekomen dat het gewoon niet klopt. Wat dat betreft is er bij het spirituele meer tastbaar bewijs. Dat er iets is geloof ik wel, dat er iets van een God is geloof ik ook wel maar niet zoals de bijbel en de kerk dat beschrijft. Dat is geen onbevooroordeeldheid en ook geen naastenliefde.

Andersom kunnen genoeg christenen het omgekeerde vertellen. Veel mensen klappen dicht als je zegt dat je christen bent of je krijgt reactie's als; 'o, dan mag je zeker geen seks hebben' of als er iets gebeurd wat een ander niet aanstaat krijg je een reactie als 'jij was toch christelijk??' zo van; jij mag dat niet.

Daarbij merk ik bij niet-gelovigen vaak veel meer vooroordeel juist tegenover buitenlanders en mensen met andere opvattingen. Het chriselijk geloof leert dat iedereen gelijk is, of je nu joods bent of moslim, blank, zwart of geel, homo of niet.

@ Bleu_Eyes; Je hebt helemaal gelijk, ze hebben het je bijna afgedwongen. En ik ben het ook wel met je eens want ik heb al gezegd dat God het niet zo bedoeld heeft dus ja, God is daar niet blij mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:52

Maar weet je, als ik de discussie zo bekijk dan ontlopen de christenen en de niet-christenen elkaar niet veel qua ruimdenkendheid, elkaar in hun waarde laten, elkaar een eigen keuze gunnen. Wat dat betreft blinkt deze discussie ook niet uit door respect voor het christelijke geloof - bijvoorbeeld.
En volgens mij zijn dat toch gelijksoortige zaken: accepteren en respecteren dat anderen keuzes maken gebaseerd op andere basisprincipes.

Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe de ouders in deze discussie naar hun kinderen communiceren over het geloof. En ik zou me zo maar kunnen voorstellen dat de mensen die het citaat van Blue_eyes te sturend vinden, zelf wel heel erg hun mening naar voren brengen in vragen van het kind over wat geloof is. Dat is evengoed een sturing van de ouders en een beperking van de keuzevrijheid van de kinderen... Is het een dan beter dan het andere?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:53

Ik vraag me eigenlijk af waar een christen de kennis/ het inzicht vandaan haalt om de werkelijke mening van een wezen als god, dat hij zover van zichzelf afgeplaatst heeft dat hij een tussenpersoon (Jezus) nodig heeft om zich te laten vertegenwoordigen, te kunnen begrijpen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:55

Uit de bijbel dus. En uit de Heilige Geest, die ons door God gestuurd is juist om het een beetje te kunnen proberen te volgen.
Overigens met de noot dat we er vaak geen bal van snappen.... maar we doen ons best. Daarom zijn er ook zoveel christenen, zoveel verschillende interpretaties.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:03

het is een geloof, geen wetenschap.

@ Shadow0; Ik heb idd in dit topic al meerdere opmerkingen/vragen gezien die ook weinig respect uitstralen of kortweg beledigend zijn, toch wordt er geduldig antwoord gegeven...