oomens schreef:Jij kijkt ook teveel TV.
We hebben in Nederland helemaal geen juryrechtspraak, dus ook geen juryleden.
Bij het uitvoeren van experimenten op gevangenen krijg ik altijd een soort eng Dr. Mengele-idee, maar naast ethische bezwaren zijn er ook nog een hoop praktische bezwaren.
Gevangenen zijn nu eenmaal niet eenvoudig, goedkoop en snel in zulke aantallen te fokken als bijvoorbeeld ratten of zebravisjes. Ze kosten veel meer geld en ruimte om ze in leven te houden, en de huisvesting en het toezicht zijn vele malen duurder om ontsnappen te voorkomen.
Ratten en sommige andere proefdieren kunnen nu op bestelling gekweekt worden met (aanleg voor) een of meer specifieke aandoeningen, en kennen bovendien voor veel aandoeningen een sneller ziekteverloop.
Bij een gevangene kun je alleen maar hopen dat hij toevallig de "juiste" ziekte heeft. Door het veel langzamere ziekteverloop duren onderzoeken (en dus de ontwikkeling van nieuwe medicijnen) op mensen vaak veel langer, en door het gebrek aan geschikte proefpersonen kunnen de resultaten ook dan nog onbruikbaar zijn.
Hahahaha ik kijk niet zo veel tv hoor en ik weet dat het rechtsysteem in nederland niet zo werkt. Maar gezien het feit dat we in nederland ook geen doodstraf hebben had ik Amerika in mijn hoofd omdat ze daar in een hoop staten nog wel de doodstraf hanteren.
Wat de proefdieren betreft heb je gelijk zo had ik het nog niet bekeken.
Van de week heb ik toevallig een documentaire gezien over een gevangenis is amerika. Daar kwam ook heel duidelijk naar voren dat mensen die levenlang hebben zicht in de gevangenis beter gedragen dan de mensen met de doodstraf. De mensen met levenslang hebben de hoop dat ze ooit nog vrij komen. Zo was er een man die er al meer dan 20 jaar op had zitten en nu (in de gevangenis) jongeren die dreigen het slechte pad op te gaan voorlichtingen geeft, zo hoop hij dat minder jongeren zich in de criminaliteit storten. En hij hoop ook door dit soort dingen te doen hij voorwaardelijk vrij komt.
In de cellen waar mensen zaten die tot de doodveroordeeld zijn is het vreselijk. Bendes die elkaar onderling afmaken en neer steken. Wapens worden op de meest creatieve wijze gemaakt. Van botten van steak dat ze gegeten hebben, tandenborstels noem maar op.
Als ik deze dingen met elkaar vergelijk dan is levenslang misschien toch wel beter. Hoop doet leven en de mensen die levenslang hebben koesteren toch de hoop door veel goede dingen in de gevangenis te doen dat ze weer vrij komen