Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:04

Ninx schreef:
moniekk schreef:
ik ben dol op bitterbal en kroket Sigaar tja ik ga het niet eten ofzo omdat er paardenvlees in zit..
en ja ik heb zelf een paard gereden wat naar de slacht is gegaan (ik was toen 13 ofzo) toen heb ik 3 jaar geen snacks meer gegeten, bang dat hij 'ertussen' zat.. Clown
maar nu snack ik weer vollop..

Ja, als ik jou was zou ik die eventjes heel goed bekijken. Bon apetit!!

tja idd het is zeer triest dat het zo gebeurt, maar als je weet hoe alles verwerkt word kun je denk ik wel niks meer eten Knipoog er zijn zo veel gruwelijke dingen in de wereld waar wij geen weet van hebben..
t is idd erg triest maargoed het gebeurt en daar doe je bijna niks tegen..

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:07

moniekk.. ik vind het best harteloos hoe je er zo over praat.
als iedereen ophoud met een standpunt in nemen, waar moet het dan heen?
draait je maag niet om bij het idee dat andere paarden, en mogelijk later na transport ook jouw paard, zo grof behandeld worden?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:08

moniekk schreef:
tja idd het is zeer triest dat het zo gebeurt, maar als je weet hoe alles verwerkt word kun je denk ik wel niks meer eten Knipoog er zijn zo veel gruwelijke dingen in de wereld waar wij geen weet van hebben..
t is idd erg triest maargoed het gebeurt en daar doe je bijna niks tegen..

Mwah, als je weet hoe 'alles verwerkt' wordt? Wat is dat nou weer? Het staat mij niet echt tegen hoor, hoe mijn brood, mijn jus d'orange of mijn paprika verwerkt wordt. Dat wil ik best eten.

Er gebeuren inderdaad gruwelijke dingen waar we geen weet van hebben. Hier hebben we gelukkig wel weet van, dus dán kun je er iets tegen doen. Pling

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:10

moniekk schreef:
ik ben dol op bitterbal en kroket Sigaar tja ik ga het niet eten ofzo omdat er paardenvlees in zit..
en ja ik heb zelf een paard gereden wat naar de slacht is gegaan (ik was toen 13 ofzo) toen heb ik 3 jaar geen snacks meer gegeten, bang dat hij 'ertussen' zat.. Clown
maar nu snack ik weer vollop..

Ja, als ik jou was zou ik die eventjes heel goed bekijken. Bon apetit!![/quote]

t is idd erg triest maargoed het gebeurt en daar doe je bijna niks tegen..[/
quote]

Jawel, daar doe je wel wat tegen. Door OF helemaal geen vlees meer te eten, OF beter en minder vlees te eten.... daarmee doe je er iets aan.
Niets doen omdat de buurman ook niets leidt inderdaad tot niets.
Wanneer iedereen dat in de loop van de geschiedenis had gedaan hadden vrouwen nu nog geen stemrecht, gooiden we iedereen met een verstandelijke handicap in vieze hokken uit het zicht van mensen, liepen honden nog voor de wagen, was er geen sociale zekerheid in NL, werkten kinderen nog in fabrieken, etc...
Omdat er mensen zijn die zich dit soort zaken aantrekken en beter keuzes maken en durven hun stem te laten horen veranderen er zaken
Waarom leveren mensen zich zo passief over aan het leven? Doen ze alsof ze NIETS in te brengen hebben? Dat is echt onzinnig....
Laatst bijgewerkt door Ninx op 18-03-08 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:10

Marigold schreef:
draait je maag niet om bij het idee dat andere paarden, en mogelijk later na transport ook jouw paard, zo grof behandeld worden?

het is idd ook echt super erg hoor, maar je maakt jezelf er alleen maar heel erg druk om en je kunt niks doen want je staat machteloos, je kunt niet bepalen wat er in andere landen gebeurt.
het is ook echt verschrikkelijk maar wat kunnen wij er aan doen? behalve ons helemaal druk maken?
t enigste wat je kunt doen ik vegetarier worden denk ik maar verder?
ik zal zorgen dat mijn paard nooit bij zoiets terecht komt, stel dat hij ziek is dan zal ik er alles aan doen om ervoor te zorgen dat hij iniedergeval een zo goed mogelijke dood krijgt

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:11

ik eet ook gewoon gehaktbal, frikandel, kroket! ik zie er geen paard in! lekker toch?
Nou zoals het nou gaat vind ik het prima. vlees is gezond en ik vind het veel te lekker om te laten liggen, dus ga ik ook geen kroket laten liggen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:11

moniekk schreef:
Marigold schreef:

het is idd ook echt super erg hoor, maar je maakt jezelf er alleen maar heel erg druk om en je kunt niks doen want je staat machteloos, je kunt niet bepalen wat er in andere landen gebeurt.
het is ook echt verschrikkelijk maar wat kunnen wij er aan doen? behalve ons helemaal druk maken?
t enigste wat je kunt doen ik vegetarier worden denk ik maar verder?
ik zal zorgen dat mijn paard nooit bij zoiets terecht komt, stel dat hij ziek is dan zal ik er alles aan doen om ervoor te zorgen dat hij iniedergeval een zo goed mogelijke dood krijgt

Lees aub nog even wat ik zeg, en vertel me wat je dan vind...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:13

Mloei schreef:
ik eet ook gewoon gehaktbal, frikandel, kroket! ik zie er geen paard in! lekker toch?
Nou zoals het nou gaat vind ik het prima. vlees is gezond en ik vind het veel te lekker om te laten liggen, dus ga ik ook geen kroket laten liggen.

Daar ben ik blij mee! Dan kom ik zo met mijn vers geslepen bijl naar je huis om je paard in stukken te hakken, het naar de Mora te brengen en ik kom het je zelfs nog serveren...
Je vind het toch niet erg dat ik hem levend aan stukken hak? Want zo doen ze dat namelijk, en dat zit in jouw frikandel (o.a.)!
Kijk maar: [LN] Teken aub de petitie tegen paardenmishandeling in Mexico!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:13

Mloei schreef:

Jij ziet er geen paard in... dus is het dan geen paard? Het is toch nog steeds paard? Is dat neit een beetje hypocriet? En hoe weet je dat vlees gezond is? Volgens mij is een frikandel of een kroket namelijk verre van gezond...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:14

@moniekk ja idd, zoals Ninx zegt, daar ben ik het helemal mee eens.
en als iedereen maar denkt van, je kan er toch niks aan doen, dan gebeurd er zéker niks!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:15

Oeh, Ninx, je was me net voor... en je hebt helemaal gelijk!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:17

moniekk schreef:

Ik denk dat je er inderdaad weinig aan kunt doen, maar ik vind het toch fijn om gedaan te hebben wat ik kan.

Eén van de redenen dat ik geen vlees uit de bio-industrie koop, is dat ik het voor mezelf niet kan verantwoorden zo'n industrie te steunen. Ik weet dat er geen kip minder geslacht zal worden omdat ik de kipnuggets laat liggen, en ik besef ook heel goed dat die dieren tóch al dood zijn en heus niet weer gaan leven omdat ik hun vlees niet eet. Maar ik wíl gewoon mijn steun niet geven aan een bedrijf dat zo met dieren omgaat. Ik wil mensen niet betalen om dieren te mishandelen, want dan heb ik het idee dat ik hen ervoor beloon.

Het maakt misschien geen of weinig verschil, maar in elk geval kan ik mezelf recht aankijken in de spiegel op deze manier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:19

Nimue schreef:
moniekk schreef:

Ik denk dat je er inderdaad weinig aan kunt doen, maar ik vind het toch fijn om gedaan te hebben wat ik kan.

Eén van de redenen dat ik geen vlees uit de bio-industrie koop, is dat ik het voor mezelf niet kan verantwoorden zo'n industrie te steunen. Ik weet dat er geen kip minder geslacht zal worden omdat ik de kipnuggets laat liggen, en ik besef ook heel goed dat die dieren tóch al dood zijn en heus niet weer gaan leven omdat ik hun vlees niet eet. Maar ik wíl gewoon mijn steun niet geven aan een bedrijf dat zo met dieren omgaat. Ik wil mensen niet betalen om dieren te mishandelen, want dan heb ik het idee dat ik hen ervoor beloon.

Het maakt misschien geen of weinig verschil, maar in elk geval kan ik mezelf recht aankijken in de spiegel op deze manier.

Mag ik een daverend applaus voor Nimue!!! Haha! Haha! Haha! Haha!
Mooi gesproken! Thnx!

@ Fitch: Een paar keer jouw horrorlink doorspelen maakt dat het ineens heel stil wordt uit de "lekker hoor zo'n frikandel" hoek....

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:21

Nou moet ik wel heel eerlijk toegeven dat ik soms wel eens zondig, hoor. Maar ik doe mijn best, en ik troost mezelf met de gedachte dat als iedereen zo weinig vlees zou eten als ik, de hele bio-industrie niet zou bestaan.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:22

Fitch schreef:
Mloei schreef:

Jij ziet er geen paard in... dus is het dan geen paard? Het is toch nog steeds paard? Is dat neit een beetje hypocriet? En hoe weet je dat vlees gezond is? Volgens mij is een frikandel of een kroket namelijk verre van gezond...

Nee hoor het is helemaal niet hypocriet. zolang ik er geen paard in zie (geen slachting van ee paard voor me zie) en biefstuk of iets dergelijks is wel gezond Knipoog en een kroketje op zijn tijd ook, en ik vind het lekker, dan zie ik alleen maar redenen om het te eten Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:23

Nimue schreef:
Nou moet ik wel heel eerlijk toegeven dat ik soms wel eens zondig, hoor. Maar ik doe mijn best, en ik troost mezelf met de gedachte dat als iedereen zo weinig vlees zou eten als ik, de hele bio-industrie niet zou bestaan.

Dat is toch perfect?! Ik bedoel, ik eet helemaal geen vlees en vind het onderhand niet lekker meer.... zou er zelfs van gaan nekken vrees ik....
Maar iemand die dat toch graag zo nu en dan eet, en die bewust kiest heeft helemaal mijn zegen!!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:25

Mloei schreef:

Jij ziet er geen paard in... dus is het dan geen paard? Het is toch nog steeds paard? Is dat neit een beetje hypocriet? En hoe weet je dat vlees gezond is? Volgens mij is een frikandel of een kroket namelijk verre van gezond...[/quote]

Nee hoor het is helemaal niet hypocriet. zolang ik er geen paard in zie (geen slachting van ee paard voor me zie) en biefstuk of iets dergelijks is wel gezond Knipoog en een kroketje op zijn tijd ook, en ik vind het lekker, dan zie ik alleen maar redenen om het te eten Lachen[/quote]

Wat vind je dan van de wijze waarop paarden geslacht worden voor dat kroketje? Sta je daar achter?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:28

Mloei schreef:
Nee hoor het is helemaal niet hypocriet. zolang ik er geen paard in zie (geen slachting van ee paard voor me zie) en biefstuk of iets dergelijks is wel gezond Knipoog

Correctie: biefstuk met mate is gezond. Ik geloof dat de heren en dames experts het er wel redelijk over eens zijn dat zoveel vlees als de gemiddelde Nederlander eet eigenlijk teveel is, zeker in vergelijking met het werk dat die gemiddelde Nederlander doet.

Voor de bewering dat een kroket gezond is zie ik graag bewijs. Don't get me wrong, ik vind ze ook lekker (al gaat een groentekroketje er ook best in), maar als ik er bij hoge uitzondering eens eentje eet, heb ik niet het idee dat ik nou het meest uitgebalanceerde stuk van mijn maaltijd naar binnen aan het werken ben. Knipoog

Als ik 'dat soort vlees' koop (dus bijvoorbeeld ook een broodje hamburger op het station, wat ik héél soms doe), dan ben ik me er wel van bewust wat ik eet. En vaak voel ik me daar achteraf toch niet zo lekker bij - de laatste tijd doe ik het steeds minder en bestel ik dan toch maar weer een kaassoufléetje. Waar natuurlijk ook kaas in zit, ik weet het, ik weet het... maar je moet ergens de grens trekken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:35

Ik zie dat Mloei een paar minuten geleden een advertentie heeft gezet voor een bijrijdpaard.
Misschien moet ze er even bij vermelden dat ze geen kwaad ziet in het levend in stukken hakken van paarden, sterker nog: dat ze ze met die wetenschap nog lekker wegkauwt ook.
Ik zou haar liever niet op mijn paard hebben met zo'n achteloze houding....
I know, een beetje persoonlijk,.... maar ik schrik ook nogal van die uitspraken.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:39

Ik ben vegi, dus ik eet gewoon GEEN vlees!
Als ik aan iets twijfel, eet ik het ook gewoon niet (soepjes,...)
Ik ben al de vreemdste dingen tegengekomen, kuikenvlees in de roycosoep!?

Waarmee ik maar gewoon wil zeggen dat ze echt wel alles verwerken... Als je vlees eet, kan je maar daar maar beter niet teveel bij stil staan denk ik...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:43

ik schrok zelf ook van die uitspraken,
hoe kan je paardengek zijn, en ondertussen ervoor kiezen om je kop int zand te steken over het lot van andere paarden, nee sterker, met deze kennis gewoon het eind product te kopen zodat er eerder vraag is voor nieuw vlees, zodat er weer een paard geslacht wordt.
hoe het in nl gebeurd, daar heb ik niks op tegen, maar wel hoe het in bijvoorbeeld mexico gaat!

ook met die koeien, als ik naar de biologische boer ging, weer een voorraadje vlees opkopen, en ik zag die koeien grazen op het land, oke dan denk je wel, door mij is de diepvries eerder leeg, dus moet er weer iets eerder 1 weg,
maar toch heb ik daar dan weer minder moeite mee, want het is op de trailer, er uit, en tik-weg is de koe.
ik koop dus veeeel liever vlees waarvan in de herkomst ken, dus in nl gefokt en geslacht, en het liefst uit de buurt gewoon, plaatselijk, van je eigen slager die koeien uit de buurt slacht,
dan dat ik iets in de supermarkt koop waarvan ik geen idéé heb wat eraan vooraf gegaan is.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:44

Allereerst, respect voor je Ninx, dat je zo begaand bent met het lot van de paarden.

Maar als ik als gevoelloos wordt bestempeld.. Dan is dat júllie mening. Natuurlijk heb ik een hart en ben ik dol op dieren.
Maar kom op zeg, er zijn 100-en petities voor dierenmishandeling, stierenvechten, slachten.. En je tekent ze.. En wat doen ze ermee? Geen ruk.
En al zou het verboden worden, dan doen ze het wel illegaal.

Ik mag graag een stukje vlees, zo ook paardenvlees. Als je bij elk stukje vlees moet gaan nadenken waar het vandaan komt, kan je wel aan de gang blijven. Zo is de voedselketen nou eenmaal..

Xre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:45

Ja, maar het is wel erg makkelijk om te zeggen van we kunnen het toch niet oplossen, dus we doen er niks aan. Wie moet het dan doen? Uiteindelijk zou toch iemand het tot een halt moeten roepen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:47

Marigold schreef:
ik schrok zelf ook van die uitspraken,
hoe kan je paardengek zijn, en ondertussen ervoor kiezen om je kop int zand te steken over het lot van andere paarden, nee sterker, met deze kennis gewoon het eind product te kopen zodat er eerder vraag is voor nieuw vlees, zodat er weer een paard geslacht wordt.
hoe het in nl gebeurd, daar heb ik niks op tegen, maar wel hoe het in bijvoorbeeld mexico gaat!

ook met die koeien, als ik naar de biologische boer ging, weer een voorraadje vlees opkopen, en ik zag die koeien grazen op het land, oke dan denk je wel, door mij is de diepvries eerder leeg, dus moet er weer iets eerder 1 weg,
maar toch heb ik daar dan weer minder moeite mee, want het is op de trailer, er uit, en tik-weg is de koe.
ik koop dus veeeel liever vlees waarvan in de herkomst ken, dus in nl gefokt en geslacht, en het liefst uit de buurt gewoon, plaatselijk, van je eigen slager die koeien uit de buurt slacht,
dan dat ik iets in de supermarkt koop waarvan ik geen idéé heb wat eraan vooraf gegaan is.

Ik kan me goed vinden in je verhaal.... absoluut!
Soms is het misschien ook maar iets dat mensen gewoon roepen om een beetje te provoceren. Soms ga je er vanuit dat je allemaal gelijkwaardige gesprekspartners bent, maar er zitten ook gewoon kids tussen.... en eh, opstandige pubers.
Maar goed, jong geleerd is oud gedaan.... dus ik geef zeker niet op!]

@Xre: helemaal waar, geen spelt tussen te krijgen!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 23:48

Marjolein_18 schreef:
Ik mag graag een stukje vlees, zo ook paardenvlees. Als je bij elk stukje vlees moet gaan nadenken waar het vandaan komt, kan je wel aan de gang blijven. Zo is de voedselketen nou eenmaal..

Puur uit interesse: heb jij er dan geen moeite me om mensen die zo slecht met dieren omgaan daarvoor te betalen? Om dit actief in stand te houden?

Dat je er niks tegen kunt doen en het dus soms naast je neer moet leggen voor je eigen gemoedsrust, dat ben ik helemaal met je eens. Je moet niet alle leed van de hele wereld op je schouders willen dragen (al heb ik daar soms best moeite mee). Maar dat je er niks tégen kunt doen, is nog heel iets anders dan er zelf aan méé doen.

Als je het echt erg vindt dat het gebeurt, hoe vind je het dan voor jezelf te verantwoorden dat je het financieel ondersteunt? Want ik voel me daar eigenlijk bijna altijd rottig over, als ik eens een keer wel zoiets koop.
Laatst bijgewerkt door Nimue op 18-03-08 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt