De grote donorshow

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

Re: De grote donorshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:09

russel schreef:
Vraag mij af hoe ze dat kunnen checken. Je hebt een donorcodicil op zak, je sterft door bv een ongeval en je nieren worden er uit gehaald. Hoe weten ze dan dat die persoon zelf geen lichte nierstornis heeft? Het kan nl in een lichte vorm volledig ongemerkt blijven.

Ik weet niet hoe dat zit, maar bij een levende donatie van een nier wordt de donor zeer grondig onderzocht om te zien of de nier goed werkt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:17

Meeste zullen het natuurlijk al weten, maar zag net op Teletekst dat erg veel mensen nu een donor formulier willen!

Goede Actie dus Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:21

Moeten ze hem wel invullen anders is het nutteloos

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:30

Ik denk niet dat ze hem gaan downloaden/aanvragen om aan de muur te hangen. Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:34

ja en dat maakt niet uit hoor je moet invullen op de post doen veel mensen zijn toch laks

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 15:28

BNN schreef:
Het probleem is echt, de wachtlijst is echt, de drie nierpatiënten zijn echt, maar De Grote Donor Show was niet echt. BNN heeft samen met producent Endemol doelbewust de controverse opgezocht om aandacht te vragen voor het grote tekort aan donoren in Nederland. Aan het einde van De Grote Donor Show heeft presentator Patrick Lodiers bekend gemaakt dat ‘Lisa’, de jonge vrouw die terminaal ziek zou zijn en haar nier zou afstaan, een actrice is. BNN voorzitter Laurens Drillich legt uit: ‘We wilden een statement maken. Dat is gelukt. In de afgelopen zeven dagen is meer over orgaandonatie gesproken dan in de zeven jaar daarvoor. Bart zou trots zijn geweest. Het was moeilijk om te moeten liegen over de inhoud en het was lastig om alles geheim te houden, maar dat was noodzakelijk om ons doel te bereiken. Echter, wij staan niet te lachen, omdat we iedereen voor de gek hebben gehouden. We lachen pas als er ook iets gebeurt. Als we meer donorregistraties krijgen, de wachtlijsten slinken en vooral wanneer de politiek eindelijk wakker wordt.

en dat moeten wij geloven? Dat een omroep die werkelijk nergens respect voor heeft, het nu ineens allemaal voor het Hogere Doel doet? Dezelfde omroep als die van 'Spuiten en slikken'? Kregen we daar ineens ook een statement voor mensen die volledig ten onder gaan aan hun verslaving?
Nee, voor mij is het gewoon een stunt om over de ruggen van de nierpatiënten eens flink te scoren w.b. kijkcijfers en aandacht. Voor mij is BNN als omroep met een Boodschap volledig ongeloofwaardig. Dat als prettig bijverschijnsel naar hun sensatiezucht er toch nog wat donoren bijkomen, is dan mooi meegenomen maar dat is nooit het echte doel geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:45

Beantsje, je kan zeggen wat je wil, maar BNN heeft wel bereikt dat iedereen het over de show en vooral over het donor zijn heeft... Dan kan je voor of tegen BNN zijn door hun eerdere programma's. Ik weet niet of je het hebt gekeken gister, maar de manier waarop ze het deden was echt respectvol en ze hebben heel goed weergegeven hoe het leven van een nierpatient eruit ziet!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 15:48

ik heb het gedeeltelijk gezien en eerlijk gezegd was ik erg opgelucht toen het fake bleek te zijn.
Wat dat betreft zit er wat in.

Het gaat me ook om hun motivatie. Ik geloof gewoon niet dat ze het uit ideeel oogpunt doen. BNN is nou eenmaal een omroep die er vooral op uit is om te shockeren.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:49

Voor mij heeft BNN toch echt niet bereikt waarvoor ze zeggen dat het programma neergezet is.

Ik vond BNN al een slechte omroep, maar dat is nu nog verder gezakt. Kan ook zeggen dat er in mijn omgeving eerder gepraat word over de walgelijke show die neergezet is dan over het wel of niet donor zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:51

Maar wat maakt het uit dat het ook een beetje om BNN zelf gaat... Natuurlijk heeft BNN zich in de kijker gezet hiermee, maar ze hebben vooral het donor zijn gepromoot! Iedere omroep heeft wel eens geprofiteerd van een ramp, zoals giro 555 voor die tsunami toen en iedere zender heeft wel eens een show omtrend een of ander goed doel... Dit keer was het BNN... Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:53

Daantje1981 schreef:
Voor mij heeft BNN toch echt niet bereikt waarvoor ze zeggen dat het programma neergezet is.

Ik vond BNN al een slechte omroep, maar dat is nu nog verder gezakt. Kan ook zeggen dat er in mijn omgeving eerder gepraat word over de walgelijke show die neergezet is dan over het wel of niet donor zijn.

Maar het wás helemaal geen walgelijke show!!!! Ik had dat idd van tevoren ook verwacht, ik ging dus ook kijken met het idee van dit kan niet waar zijn, maar het is gewoon heel mooi en respectvol gedaan...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:55

beantsje schreef:
ik heb het gedeeltelijk gezien en eerlijk gezegd was ik erg opgelucht toen het fake bleek te zijn.
Wat dat betreft zit er wat in.

Het gaat me ook om hun motivatie. Ik geloof gewoon niet dat ze het uit ideeel oogpunt doen. BNN is nou eenmaal een omroep die er vooral op uit is om te shockeren.

Of ze nou vaak 'shockeren' of niet (het is maar hoe je in het leven staat Haha! ), in dit geval mag je zeer zeker aannemen dat BNN het uit ideeel oogpunt gedaan heeft. Denk aan Bart de Graaff en aan wat hem overkomen is. Maar goed, mensen die dit roepen kennen de mensen die bij BNN werken natuurlijk niet. Ik ken er wel een hoop en weet dat het met oprecht hart gemaakt is. Ik vind het een wereldstunt in elk geval. Petje af voor BNN!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Laat de politiek nou maar eens met concrete oplossingen komen. Ik ben heel benieuwd.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:58

beantsje schreef:

Dat ben ik toch niet helemaal met je eens hoor beantsje... Goed, aan een programma als spuiten en slikken kun je aanstoot nemen, MAAR er wordt wel over zaken gepraat, en jongeren worden bereikt. Er wordt op tv gesproken zoals jongeren (vrienden) dat onder elkaar ook zouden doen, over onderwerpen die leven (bij de één meer dan de ander, maar dat is altijd zo) Zoiets als spuiten en slikken is, tussen de regels door, OOK informatief.

En dingen als je zal het maar hebben en over mijn lijk, vind ik persoonlijk heel open en integere programma's, die niet gemaakt zijn om te shoqueren. Ik kijk er zelf niet altijd graag naar omdat ik er niet tegen kan, maar dat is iets persoonlijks. En ik heb liever dat er zulke programma's op tv zijn (zonder taboes, open, informatief, maar toch met de juiste integriteit) dan weer een Idols of X-factor of weet ik wat voor leeghoofdige crap. Ook bijvoorbeeld met de verkiezingen heeft BNN heel erg zijn best gedaan om de jongeren te bereiken en op een goede manier voor te bereiden op het stemmen, op een manier die andere omroepen niet voor elkaar krijgen. Dus ja, ik kan BNN eigenlijk wel heel erg waarderen!

Met deze donorshow, ik had niet verwacht dat het een grap was en had er persoonlijk ook niet naar gekeken. Maar ze hebben nu wel iets bereikt, iedereen heeft het erover, zelfs in het buitenland. Ik vind dit typisch een actie die alleen in Nederland kan, die mensen wakkerschudt en de ogen opent. Ik kan er nu achteraf niets negatiefs over zeggen, want niemand is gekwetst geweest. BNN heeft bewezen wel degelijk over dingen na te denken en niet écht zulke ranzige dingen te vertonen. Als een bericht over een dergelijk programma bij Talpa of Tien vandaan zou zijn gekomen, had ik me pas echt zorgen gemaakt...

Ik vind; petje af voor BNN

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:59

Neem dan nu de gouden kooi... een man die zijn huisgenoten bewust onder gaat zitten kotsen... Dit soort programma's voegen dus écht niks toe...

skipperfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 17:13

Ik vind het echt een hele goede stunt, het heeft de hele wereld wakker geschud en het heeft als resultaat ook nog eens wat meer donoren opgeleverd.

Zelf ben ik ook donor en het liefst heb ik het Geen-Bezwaren systeem, waarbij dus iedereen automatisch donor is, indien aangegeven wordt dat die persoon het niet wil.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:26

Ik vind het ook een goed initatief, dankzij die show zijn mensen er over nagaan denken, hebben hun donorcodecil ingevuld, en hebben er met hun buren over gepraat Knipoog.
Of deze manier nou gepast of niet gepast is; een donorcodecil is een belangrijk iets, waar je over na moet denken. En bnn heeft dit in het daglicht gezet.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:41

WHAHAHA WAT EEN MOP! echt een goede actie! ik had gehoord dat er 20000 mensen een formulier hebben ingevuld! das zo goed gedaan.. echt een mega goede stunt! Haha! goed gedaan bnn..

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:44

Ik ben inderdaad benieuwd of er echt zoveel mensen zijn die een codicil in hebben gevuld. In dat geval is het gelukt.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:47

Maar ookal zouden het niet zoveel mensen hebben ingevuld
iedereen praat erover, vandaag op de manege ook, iedereen had het erover
en ik denk dat dat ook iets was wat BNN wilde bereiken Ja

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:49

beantsje schreef:
BNN schreef:
Het probleem is echt, de wachtlijst is echt, de drie nierpatiënten zijn echt, maar De Grote Donor Show was niet echt. BNN heeft samen met producent Endemol doelbewust de controverse opgezocht om aandacht te vragen voor het grote tekort aan donoren in Nederland. Aan het einde van De Grote Donor Show heeft presentator Patrick Lodiers bekend gemaakt dat ‘Lisa’, de jonge vrouw die terminaal ziek zou zijn en haar nier zou afstaan, een actrice is. BNN voorzitter Laurens Drillich legt uit: ‘We wilden een statement maken. Dat is gelukt. In de afgelopen zeven dagen is meer over orgaandonatie gesproken dan in de zeven jaar daarvoor. Bart zou trots zijn geweest. Het was moeilijk om te moeten liegen over de inhoud en het was lastig om alles geheim te houden, maar dat was noodzakelijk om ons doel te bereiken. Echter, wij staan niet te lachen, omdat we iedereen voor de gek hebben gehouden. We lachen pas als er ook iets gebeurt. Als we meer donorregistraties krijgen, de wachtlijsten slinken en vooral wanneer de politiek eindelijk wakker wordt.

en dat moeten wij geloven? Dat een omroep die werkelijk nergens respect voor heeft, het nu ineens allemaal voor het Hogere Doel doet? Dezelfde omroep als die van 'Spuiten en slikken'? Kregen we daar ineens ook een statement voor mensen die volledig ten onder gaan aan hun verslaving?
Nee, voor mij is het gewoon een stunt om over de ruggen van de nierpatiënten eens flink te scoren w.b. kijkcijfers en aandacht. Voor mij is BNN als omroep met een Boodschap volledig ongeloofwaardig. Dat als prettig bijverschijnsel naar hun sensatiezucht er toch nog wat donoren bijkomen, is dan mooi meegenomen maar dat is nooit het echte doel geweest.

Maar bnn is geen commerciele omroep..

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:50

lottehorse schreef:
WHAHAHA WAT EEN MOP! echt een goede actie! ik had gehoord dat er 20000 mensen een formulier hebben ingevuld! das zo goed gedaan.. echt een mega goede stunt! Haha! goed gedaan bnn..

HELEMAAL MEE EENS! toch super dat zo veel mensen toch donor zijn geworden! dat maakt alles toch weer goed?

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 19:58

ELpatcho schreef:
BNN schreef:

waarom zou bnn dat doen? dit slaat nergens op. .vind BNN ook af en toe een raar progamma maar dit is echt wel zo gedaan.. anders hadden ze het wel heel anders gedan.. ze kunnen op zo veel manieren aandacht krijgen,, dan kost het net zo veel!??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:03

beantsje schreef:

Jammer dat je alles wat BNN uitzendt zo over 1 kam scheert. Want niets is minder waar. BNN heeft prachtige integere programma's gemaakt. Wel eens naar 'Over Mijn Lijk' gekeken bijvoorbeeld?
Ik heb zelf nooit moeite gehad met 'Spuiten en Slikken', al keek ik er amper naar. Mijn zus is jarenlang zwaar drugsverslaafd geweest, dus ik weet echt wel waar ik het over heb. Door je kop in het zand te steken, dingen te verbieden, conservatief te denken, ontkom je echt niet aan de echte problematiek natuurlijk. Zo'n programma is echt niet gemaakt om mensen verslaafd te maken, dat is jouw interpretatie, maar dat is echt onzin. Vraag het de makers zelf maar. Feit is dat heel veel (jonge) mensen experimenteren met drugs tegenwoordig. Er is nog een middenweg tussen een keertje iets slikken of een echte drugsverslaafde zijn. Als je dan toch een keer nieuwsgierig wilt zijn, kun je maar beter goed geinformeerd zijn, lijkt me. En verder moet je veel zaken niet zo serieus nemen.

BNN heeft een geweldige PR-stunt uitgezonden en de hele wereld is er keihard ingetrapt! Lach er om en wees blij dat door deze actie mensen tenminste gaan nadenken over het invullen van een donorcodicil. Jij vergeet de grondlegger van BNN, Bart de Graaff. Er werken nog heel veel mensen bij die omroep die met Bart begonnen zijn en elke dag hun best doen om te doen wat Bart had gewild. Je zou eens een dagje moeten kijken bij BNN, dan zou je dit soort dingen niet roepen. Reken maar dat men in Bart's gedachtengoed wel degelijk iets moois wilde doen gisteravond. Niet om de kijkcijfers of de sensatie, maar om NL eens goed wakker te schudden. En je kan roepen wat je wilt, maar het is ze absoluut gelukt! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Doei!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:07

Ik sluit me helemaal bij Nadya haar woorden aan! Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:08

Ann schreef:
Ik sluit me helemaal bij Nadya haar woorden aan! Lachen

Dank je wel, Ann. Lachen