Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: Gorilla ontsnapt in Blijdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:06

faye schreef:
Dat vind jij! Zij waren ervan vertuigd dat hij dat leuk vond...

Dat is dus ook het grote pobleem mensen interperteren dingen omdat ze dat willen geloven.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:06

Dit staat vandaag op het nieuws:

De 57-jarige vrouw die vrijdag in Diergaarde Blijdorp zwaar werd mishandeld door de ontsnapte gorilla Bokito, was door een oppasser gewaarschuwd. Dat heeft de man van het slachtoffer vandaag in het AD bevestigd.

Enkele dagen voor de ontsnapping blijkt een oppasser het slachtoffer gewaarschuwd te hebben voor haar gedrag richting de gorilla. Hij vroeg haar afstand te houden en Bokito niet recht in de ogen aan te kijken. Uit videobeelden van de dag van de ontsnapping blijkt dat de vrouw dit advies niet ter harte heeft genomen, en toch weer direct contact zocht met de gorilla. Volgens deskundigen van de dierentuin kan het dier dit als bedreigend hebben ervaren.

Gerichte actie
Bokito ontsnapte vrijdag door over een gracht van bijna vier meter heen te springen. Hij ging direct op de 57-jarige vrouw af, en begon haar te slaan en te bijten. In totaal werden er op de vrouw meer dan honderd bijtwonden gevonden. Volgens haar man overweegt ze een schadeclaim bij de dierentuin in te dienen. Overigens raakten er ook nog een aantal anderen lichtgewond toen ze door de 180 kilo wegende gorilla aan de kant werden geduwd.

Maatregelen
Volgens het AD denkt de Rotterdamse dierentuin er aan om een bord bij het gorillaverblijf op te hangen met een waarschuwing om de mensapen niet direct aan te kijken. In sommige andere dierentuinen, zoals de dierentuin van Antwerpen, zijn al dergelijke borden geplaatst. Wat voor andere maatregelen Blijdorp zal nemen, zal woensdag op een persconferentie bekend worden gemaakt.

Daarnaast hebben verschillende getuigen van die dag bevestigd dat deze vrouw de aap aan het pesten was, vlak voordat hij uitbrak.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:08

katiavl schreef:
Praat ik dat goed soms nee? Maar iedereen die zich liefhebber noemt van een gorilla die gaat niet zo tegen het raam staan

Maar "kenners" (lees= directie en verzorgers blijdorp) laten het wél toe. Dus gaan bezoekers (waar ook kinderen en geestelijk minder begaafde mensen onder zijn) er van uit dat dit mag en geen enkel kwaad kan.
De échte dierenkenners en liefhebbers staan niet vooraan .....

Van mij mag de directie de verantwoording voor dit alles nemen en vanmiddag nog oprotten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:09

Loretta schreef:
faye schreef:
Dat vind jij! Zij waren ervan vertuigd dat hij dat leuk vond...

Dat is dus ook het grote pobleem mensen interperteren dingen omdat ze dat willen geloven.

En dáár moet je als dierentuin vanuit gaan en op tijd voldoende maatregelen nemen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:09

Dit artikel zegt meer dan genoeg. Ze had een al een waarschuwing gehad, en zij heeft besloten dat te negeren en door te gaan met direct contact zoeken met Bokito...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:11

Ze gaan zich verschuilen achter pesten van de vrouw om zo nder de schadeclaim uit te komen. Let maar op. En zo zal er niets veranderen

Ze was op het moment van de uitbraak NIET bij Bokito, Calanddra, dat is al een paar keer vermeld. Ik snap wel dat jij de vrouw de schuld wil geven, maar daar zal goddank geen rechter mee akkoord gaan.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:13

Ik zeg toch ook niet dat ze er op het moment bij was Rolleyes Ik zeg dat ze besloot om de waarschuwing te negeren en weer direct contact zocht met Bokito. Dat staat in het artikel, dat ze zelfs op de dag van zijn uitbraak wéér direct contact zocht...

Rolleyes

Natuurlijk ligt de schuld ook bij de dierentuin, dat heb ik al eerder gezegd. Maar ik vind ook dat die vrouw er schuld aan heeft. Gelieve eerst beter lezen voordat je ergens op reageert....
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 21-05-07 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:14

Ja slimmerik dat begrijp ik Lachen ik snap ook wel wat je bedoeld. Maar zowiezo overal waar apen worden opgevangen is een hands off non interactie beleid. Dus niet spreken met de dieren, niet kijken maar in de zoo's is dat helemaal niet? En als de verzorgers met de dieren zo omgaan waarom zouden de bezoekers dan niet. Blijdorp mag indedaad een goede straf van mij krijgen, gaven ze echt om bokito hadden ze het binnenblijf niet opengedaan. Daar zijn de bezoekers wel veilig, maar ofdat de aap veilig is van de bezoekers.
Zoals ik al zij wat doet een aap met zo een betrekking voor mensen in zo een binnenverblijf, zonder hands off beleid van de verzorgers.

dat is de grootste fout zo een vrouw krijg je als je zo een verblijf voor je apen hebt

Kijk maar naar een paar weken geleden op bokt, iemand die met zijn hond naar de zoo ging, de hond zat bij het raam van de apen, dat was zo grappig ze hadden totaal geen stress
Laatst bijgewerkt door lesilla op 21-05-07 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:16

Calanddra schreef:
Ik zeg toch ook niet dat ze er op het moment bij was Rolleyes Ik zeg dat ze besloot om de waarschuwing te negeren en weer direct contact zocht met Bokito. Dat staat in het artikel, dat ze zelfs op de dag van zijn uitbraak wéér direct contact zocht...

Rolleyes

Nogmaals, dan NOG had Bokito niet MOGEN ontsnappen (en om ook maar die leuke smiley te gebruiken) Rolleyes

Het is niet haar schuld dat de aap is uitgebroken.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:18

tuurlijk niet! Waar zie jij dat ik dat zeg dan?

Ik zei dat alleen maar om duidelijk te maken dat de verzorgers haar wel degelijk hebben gewaarschuwd, echter zij heeft besloten om dit te negeren. Tja, dan zijn de gevolgen soms neit te overzien en is ze wel degelijk verantwoordelijk voor haar gedrag en deze uitbraak...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:19

Zoals ik al zei, liever eerst eens goed lezen voordat je een reactie geeft. Je hebt nu al meerdere keren dingen mij in de mond gelegd en dat begint een beetje te irriteren...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:21

@Calanddra: dat artikel waar jij zoveel waarde aan hecht en gebruikt hangt aan elkaar van speculaties en onwaarheden.

En zij had niet besloten het "advies" te negeren. ......

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:23

Haar man heeft bevestigd dat ze die waarschuwing hebben gehad. Vervolgens blijkt uit zijn filmpje van die dag dat ze alsnog direct contact met Bokito zocht. Hieruit kan ik dan toch echt de conclusie trekken dat zij heeft besloten om niet naar de waarschuwing te luisteren, niet waar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:24

Calanddra, je leest niet goed. Zij heeft die waarschuwing VLAK VOOR de uitbraak gehad, daarvoor kn ze jarenlang zo met de aap omgaan. Zij heeft geen schuld aan dit verhaal, ze is alleen maar vreselijk de dupe geworden, en daarbij nog een aantal anderen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:25

ik lees ook goed, ze hebben die waarschuwing enkele dagen voor de uitbraak gehad...

Ze had er dus vanaf dat moment mee moeten stoppen. En dat heeft ze niet gedaan, dat blijkt wel uit het filmpje van haar man van die dag.
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 21-05-07 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:27

faye schreef:
Calanddra, je leest niet goed. Zij heeft die waarschuwing VLAK VOOR de uitbraak gehad, daarvoor kn ze jarenlang zo met de aap omgaan. Zij heeft geen schuld aan dit verhaal, ze is alleen maar vreselijk de dupe geworden, en daarbij nog een aantal anderen.

ben ik niet mee eens ze is een aanleiding en heeft wel kleine schuld, de grootste schuld is de dierentuin had die goede diervriendelijke huisvesting kunnen zo een mensen gewoon niet in de buurt komen

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:27

Bokito had zeker niet uit mogen breken, maar helaas is dit wel gebeurd.Bij het verhaal over het contact zoeken met bokito en dat ze daarvoor gewaarschuwd is moet ik meteen aan de vroegere reclame denken van Rolo met de olifant. Het kan idd zo zijn dat bokito zich bedreigd voelde door deze vrouw, maar dan nog had dit niet mogen gebeuren, er zijn nu ook gewonden gevallen die er niets mee te maken hadden.
De schade vergoeding van de vrouw vind ik niet terecht aangezien zij meerdere keren is gewaarschuwd, laat ze maar flink geld gebruiken om het apen eiland veiliger te maken, want waarschijnlijk blijft bokito nu proberen uit te breken, tot die tijd zie je mij niet in Blijdorp of Angstdorp hoe je het wil noemen op dit moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:30

Zij heeft wel degelijk recht op schadevergoeding! Blijdorp moet de veiligheid van de bezoekers garanderen.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:31

als zelfs al haar man zegt dat ze gwaarschuwd is kan ze wel fluiten naar schadevergoeding, laten ze Bokito lekker naar het apenheul of sctischting aap brengen, is voor hem waarschijnlijk rustiger dan blijdorp waar hij wordt aangegstaard of gemanipulleerd door eigenwijze bezoekers

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:32

Het is ook een mogelijkheid dat de bewakers nu pas iets gezegd hebben. De aap was al enkele weken zeer onrustig. Waarschijnlijk door de verhuizing van familiegenoten van hem naar China. Blijft een feit dat ze haar al veel eerder hadden moeten waarschuwen. Misschien heeft Bokito juist toevlucht tot haar willen zoeken, maar is door haar gegil en de stroomstoot die hij net gehad had in paniek geraakt.

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat mensen hier de vrouw de schuld blijven geven.
Wat als het nu een geestelijk gehandicapte was geweest die iedere dag kwam?

En geloof maar dat de dierentuin zal moeten dokken (of eigenlijk hun verzekering waar we allemaal aan mee betalen..... en voelen bij de volgende premieverhoging)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:33

slimmerik schreef:
Loretta schreef:

En dáár moet je als dierentuin vanuit gaan en op tijd voldoende maatregelen nemen.

Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom dat niet gebeurd is, als het echt waar is dat ze dit al jarenlang deed. Ik wil niet oordelen over de verzorgers in dit geval ik weet niet in welke omstandigheden die hun werk doen. Maar hopelijk wordt er lering getrokken uit dit ongeval en er meer gedaan wordt dan alleen ontsnappen moeilijker maken.

nikita_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:34

er stond vandaag in de telegraaf dat ze desnoods een andere plek voor hem zoeken...

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:38

Die vrouw heeft Bokito jarenlang getreiterd en nu heeft hij zijn kans schoon gezien om haar te laten weten dat hij dat niet op prijs stelt. Op zijn eigen wijze.

Daaruit volgt niet automatisch dat hij zomaar iedereen zal aanvallen. Alleen degenen die hem treiteren Haha!

Ze hoeven voor hem toch geen andere plek te zoeken, dat mens moet hem gewoon met rust laten!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:39

Ze hadden de waarschuwing ook eerder moeten geven, maar het gaat erom dat ze deze wél heeft gehad. Vanaf dat moment had ze moeten stoppen met direct contact zoeken met Bokito, maar dat heeft ze niet gedaan.

Als het om een gehandicapt persoon zou zijn gegaan zou ik deels de schuld aan de begeleiders of ouders geven. De persoon is dan niet in staat om te zien dat wat hij doet verkeerd is. De begeleiders of ouders zouden hem/haar dan hierop hebben moeten gewezen.

In deze situatie gaat het om een 57-jarige vrouw, niet iemand die geestelijk niet gezond is. Zij had zelf moeten kunnen bedenken dat wat ze deed fout was. Misschien besefte ze het eerst niet, maar ze had het zich wel kunnen bedenken toen ze die waarschuwing kreeg. Die krijgt iemand niet voor niks...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 14:39

nikita_love schreef:
er stond vandaag in de telegraaf dat ze desnoods een andere plek voor hem zoeken...

Monkey world zou de ideale plek zijn, maar die nemen geen gorillas. Stichting aap heeft niet echt plek,
chimpfunshi die houden het bij chimpansees zoals de goodall foundation. Eigelijk zijn er niet zoveel plaatsen voor gorillas. En wat dan nog dat is totaal geen oplossing. Die andere vrouwelijke apen lijden ook onder.
Ik vind de vrouw verantwoordelijk voor de aanleiding van dit heel gebeuren. Dat is gewoon mijn mening erin zoals jij de jouwe hebt