En ook: wat is te vroeg? Imo kan je met simpele voorlichting eigenlijk niet vroeg genoeg bezig zijn, want een kind is er zelf mee bezig van als het nog piepjong is.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
faye schreef:Er ontsporen veel kinderen omdat ze teveel op zich af krijgen en ouders het allemaal wel makkelijk vinden. Dat merk ik ook hier weer. laat alsjeblieft de school het doen dan hoef ik niet. Want dat is de achterliggende gedachte. Beetje omgekeerde wereld lijkt me
KeeK schreef:En dat moet dan al in het basisonderwijs tegenwoordig? Ik kreeg op school ook wel voorlichting, maar dan in de tweede klas van de middelbare school.
faye schreef:Er ontsporen veel kinderen omdat ze teveel op zich af krijgen
zoetiej schreef:Natuurlijk is het ook de taak van de ouders om er voorlichting over te geven maan dan krijg je denk ik, zoals veel mensen al zeggen, inderdaad dat kinderen niet goed worden voorgelicht of niet worden voorgelicht. Ook is misschien het gevaar dat als een ouder het een kind verteld, en de andere ouder niet omdat hij of zij vind dat zijn of haar kind er niet klaar voor is. Dat het kind dat wel voorlichting heeft gehad van alles gaat vertellen. Bijvoorbeeld om stoer te doen hoeveel hij of zij al weet. (Ik geef maar gewoon een voorbeeld.) Dan kunnen de ouders nog zo hun best doen om het kind pas voorlichting te geven als hij of zij er klaar voor is. Maar dan heft het kind al van alles gehoord van een ander kind.
Daarom denk ik dat het toch beter is om het niet aan de ouders over te laten maar aan de leerkrachten. Natuurlijk is het wel een serieus en persoonlijk onderwerp. Maar zo hoeft het niet perse voor te komen. Als jij het gewoon eeen beetje op een leuke manier doet, en wel de gevaren verteld.
faye schreef:Shirley, dat moet je gewoon aan joinge, net afgestudeerde pabo studentjes over laten, die weten veel meer dan jij en kunnen dat veel beter overbrengen![]()
ShirleyA schreef:zoetiej schreef:Natuurlijk is het ook de taak van de ouders om er voorlichting over te geven maan dan krijg je denk ik, zoals veel mensen al zeggen, inderdaad dat kinderen niet goed worden voorgelicht of niet worden voorgelicht. Ook is misschien het gevaar dat als een ouder het een kind verteld, en de andere ouder niet omdat hij of zij vind dat zijn of haar kind er niet klaar voor is. Dat het kind dat wel voorlichting heeft gehad van alles gaat vertellen. Bijvoorbeeld om stoer te doen hoeveel hij of zij al weet. (Ik geef maar gewoon een voorbeeld.) Dan kunnen de ouders nog zo hun best doen om het kind pas voorlichting te geven als hij of zij er klaar voor is. Maar dan heft het kind al van alles gehoord van een ander kind.
Daarom denk ik dat het toch beter is om het niet aan de ouders over te laten maar aan de leerkrachten. Natuurlijk is het wel een serieus en persoonlijk onderwerp. Maar zo hoeft het niet perse voor te komen. Als jij het gewoon eeen beetje op een leuke manier doet, en wel de gevaren verteld.
In dat geval hoef iik mijn kind dus niets meer uit te leggen. Want dat kan altijd beter op school? Mooi dan zit mijn taak er op.
Weet je mijn zoontje is MIJN kind en niet die v school en ik vind dus dat ik hem bp dingen uitleg en bijbreng. Misschien heel raar hoor maar ik vind t ook leuk om zo een band te creeren met mijn kind, om hem verder te helpen in het leven.
Dus om nu maar te stellen dat we t niet aan de ouders over moeten laten gaat mij te ver, alsof ik echt gewoon mijn mond moet houden......
zoetiej schreef:Dus eigenlijk is de conclusie: ouders en school spelen een belangerijke rol in sexuele voorlichting. Niet alleen de ouders, maar ook niet alleen de school. Omdat je anders kans hebt op slechte of geen voorlichting
Even samengevat
Citaat:Precies![]()
Bovendien gebeuren de eerste 'relaties' al op school vaak (en dan heb ik het niet over kleuters, voor het geval iemand daar weer over gaat zeuren). Toen ik 11, 12 was had ik al een zoenend vriendje om me heen hangen, waarvan ik toen echt niet wist wat ik ermee moest. Nu zou ik mijn dochter leren om het niet normaal te vinden dat iemand je zo aflebbert, tenzij ze het wel wil. En dan kan je gaan zeuren over de leeftijd, maar het is een feit dat kinderen (zeker meiden) vroeger rijp zijn, dan jaren geleden. Daar moet je als ouder toch rekening mee houden, tenzij je alles wilt verbieden (en dan wens ik je sterkte
).
Shadow0 schreef:faye schreef:Shirley, dat moet je gewoon aan joinge, net afgestudeerde pabo studentjes over laten, die weten veel meer dan jij en kunnen dat veel beter overbrengen![]()
Tsja, van de andere kant is er natuurlijk ook niet echt een reden dat ouders de wijsheid in pacht moeten hebben - het enige wat die moeten doen is een sexuele handeling en 9 maanden wachten. Dat is al evenmin een stevige basis voor kennis en ervaring toch?
Maar het lijkt me dat dat soort opmerkingen de sfeer alleen maar verder verpesten, ipv helpen. En daar is het kind het eerste de dupe van, dus...
zoetiej schreef:Dus eigenlijk is de conclusie: ouders en school spelen een belangerijke rol in sexuele voorlichting. Niet alleen de ouders, maar ook niet alleen de school. Omdat je anders kans hebt op slechte of geen voorlichting
Even samengevat
ShirleyA schreef:zoetiej schreef:Dus eigenlijk is de conclusie: ouders en school spelen een belangerijke rol in sexuele voorlichting. Niet alleen de ouders, maar ook niet alleen de school. Omdat je anders kans hebt op slechte of geen voorlichting
Even samengevat
Mooie samenvatting. Maar t blijft n feit dat ik groep 1 te jong vind hier voor! op die leeftijd blijft t in mijn ogen echt mijn taak uit te leggen wat ik op dat moment goed vind voor mijn kind. En geloof me mijn zoontje is al redelijk wijs hierin, omdat ik er heel open in ben. Maar juist omdat ik vind dat zijn lijfje van hem is vind ik niet dat dit n onderwerp vind voor in de klas. School zal n rol spelen op een wat latere leeftijd. Groep 5 of 6 is vroeg genoeg om deze zaken in n groep te bespreken.
faye schreef:HE he eindelijk! Dat wordt al het hele topic geroepen