sexuele voorlichting op het basisonderwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: sexuele voorlichting op het basisonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:26

Daar ben ik het helemaal mee eens, zoetiej Lachen
En ook: wat is te vroeg? Imo kan je met simpele voorlichting eigenlijk niet vroeg genoeg bezig zijn, want een kind is er zelf mee bezig van als het nog piepjong is.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:27

Ik denk dat een kind er meer bezig is van; waar kom ik vandaan. Natuurlijk is er niks mis mee (vind ik dan) als een jong kind denkt dat je kinderen gewoon in een ziekenhuis kan halen. Maar als een kind er echt vragen heeft kan je vind ik eigenlijk niet zeggen dat het kind even 'gehaald' is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:30

En dat behoort ook tot voorlichting en seksualiteit, niet alleen seks Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:32

faye schreef:
Er ontsporen veel kinderen omdat ze teveel op zich af krijgen en ouders het allemaal wel makkelijk vinden. Dat merk ik ook hier weer. laat alsjeblieft de school het doen dan hoef ik niet. Want dat is de achterliggende gedachte. Beetje omgekeerde wereld lijkt me

Ik let juist heel erg op dat ze niet teveel op zich afkrijgt, juist omdat ze zo sensitief is Clown Daarbij wil ik helemaal niet dat de school alles op zich neemt (ik heb niet voor niets mijn baan opgezegd trouwens en mijn vriend werkt ook nog eens 'maar' 4 dagen buitenshuis, juist OMDAT we er veel voor haar willen zijn), maar als een kind naar school gaat, zul je toch ook wat meer los moeten laten. Ook de school vormt een kind, net als de ouders, de vriendjes/vriendinnetjes, omgeving en andere factoren. Daar zul je rekening mee moeten houden.
Ik vind dat je het nogal zwart/wit stelt om te roepen dat je het de school maar laat doen, omdat je het als ouder zelf niet doet. Wat een onzin!!! Gaat in ons geval in elk geval niet op, dus scheer niet zo over 1 kam alsjeblieft!! Slapen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:33

KeeK schreef:
En dat moet dan al in het basisonderwijs tegenwoordig? Ik kreeg op school ook wel voorlichting, maar dan in de tweede klas van de middelbare school.

Tja, beetje laat dan.... Toen wist ik al een hele hoop, hoor, jij niet?

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:35

Dat denk ik ook,

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:46

faye schreef:
Er ontsporen veel kinderen omdat ze teveel op zich af krijgen

Waar baseer je dat op?

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:00

zoetiej schreef:
Natuurlijk is het ook de taak van de ouders om er voorlichting over te geven maan dan krijg je denk ik, zoals veel mensen al zeggen, inderdaad dat kinderen niet goed worden voorgelicht of niet worden voorgelicht. Ook is misschien het gevaar dat als een ouder het een kind verteld, en de andere ouder niet omdat hij of zij vind dat zijn of haar kind er niet klaar voor is. Dat het kind dat wel voorlichting heeft gehad van alles gaat vertellen. Bijvoorbeeld om stoer te doen hoeveel hij of zij al weet. (Ik geef maar gewoon een voorbeeld.) Dan kunnen de ouders nog zo hun best doen om het kind pas voorlichting te geven als hij of zij er klaar voor is. Maar dan heft het kind al van alles gehoord van een ander kind.

Daarom denk ik dat het toch beter is om het niet aan de ouders over te laten maar aan de leerkrachten. Natuurlijk is het wel een serieus en persoonlijk onderwerp. Maar zo hoeft het niet perse voor te komen. Als jij het gewoon eeen beetje op een leuke manier doet, en wel de gevaren verteld.

In dat geval hoef iik mijn kind dus niets meer uit te leggen. Want dat kan altijd beter op school? Mooi dan zit mijn taak er op.

Weet je mijn zoontje is MIJN kind en niet die v school en ik vind dus dat ik hem bp dingen uitleg en bijbreng. Misschien heel raar hoor maar ik vind t ook leuk om zo een band te creeren met mijn kind, om hem verder te helpen in het leven.
Dus om nu maar te stellen dat we t niet aan de ouders over moeten laten gaat mij te ver, alsof ik echt gewoon mijn mond moet houden......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:36

Shirley, dat moet je gewoon aan joinge, net afgestudeerde pabo studentjes over laten, die weten veel meer dan jij en kunnen dat veel beter overbrengen Knipoog Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:44

faye schreef:
Shirley, dat moet je gewoon aan joinge, net afgestudeerde pabo studentjes over laten, die weten veel meer dan jij en kunnen dat veel beter overbrengen Knipoog Clown

Tsja, van de andere kant is er natuurlijk ook niet echt een reden dat ouders de wijsheid in pacht moeten hebben - het enige wat die moeten doen is een sexuele handeling en 9 maanden wachten. Dat is al evenmin een stevige basis voor kennis en ervaring toch?

Maar het lijkt me dat dat soort opmerkingen de sfeer alleen maar verder verpesten, ipv helpen. En daar is het kind het eerste de dupe van, dus...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:20

Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat de school alle wijsheid in pacht heeft en belangrijke onderwerpen maar moet overnemen van de ouders. Niemand kent mijn dochter zoals ik en haar vader haar kennen. Ik zie de school meer als ondersteuning, die je kind helpen nieuwe educatieve dingen te leren. Dus ook over zaken die zich afspelen in de maatschappij en bij zichzelf. Maar het overnemen van taken van ouders vind ik een ander verhaal. Ik zie seksuele voorlichting op school als iets ondersteunends bij wat ze (als het goed is) al van huis uit meekrijgen. Zo zal het in elk geval bij ons gaan.

Er zijn ouders die maar wat doen of niets doen m.b.t. hun kinderen, maar er zijn ook ouders die de zorg voor hun kinderen heel serieus nemen (daar hoor ik bij in elk geval). Er zijn scholen/leerkrachten die zeer veel goede dingen doen voor hun leerlingen en er zijn scholen/leerkrachten die niet goed zijn. Om daar nu over te gaan ruzieen, daar zie ik het nut niet van in.

Ik durf van mezelf te zeggen dat ik een zeer verantwoordelijke, zorgzame, liefdevolle en openminded mama ben en ik verwacht hetzelfde van de school waar mijn kind heen gaat. Ik blijf niet voor niets voor haar thuis, omdat ik andere instanties liever niet mijn kind zie 'opvoeden', maar school is verplicht en is ook heel erg nodig om een kind op de toekomst voor te bereiden. Ik werk als ouder liever samen met een goede school dan dat ik meteen al moeilijk ga doen. Je kind moet er toch jaren heen, zorg dan voor een goede school met een visie die bij jouw visie over het opvoeden past. Dat lijkt me toch niet zo heel moeilijk, verdiep je goed in de scholen, voordat je je kind ergens opgeeft. En neem ook je eigen verantwoording als ouder. Besef dat dit een andere tijd is dan 20, 30 of 50 jaar geleden.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:24

ShirleyA schreef:
zoetiej schreef:
Natuurlijk is het ook de taak van de ouders om er voorlichting over te geven maan dan krijg je denk ik, zoals veel mensen al zeggen, inderdaad dat kinderen niet goed worden voorgelicht of niet worden voorgelicht. Ook is misschien het gevaar dat als een ouder het een kind verteld, en de andere ouder niet omdat hij of zij vind dat zijn of haar kind er niet klaar voor is. Dat het kind dat wel voorlichting heeft gehad van alles gaat vertellen. Bijvoorbeeld om stoer te doen hoeveel hij of zij al weet. (Ik geef maar gewoon een voorbeeld.) Dan kunnen de ouders nog zo hun best doen om het kind pas voorlichting te geven als hij of zij er klaar voor is. Maar dan heft het kind al van alles gehoord van een ander kind.

Daarom denk ik dat het toch beter is om het niet aan de ouders over te laten maar aan de leerkrachten. Natuurlijk is het wel een serieus en persoonlijk onderwerp. Maar zo hoeft het niet perse voor te komen. Als jij het gewoon eeen beetje op een leuke manier doet, en wel de gevaren verteld.

In dat geval hoef iik mijn kind dus niets meer uit te leggen. Want dat kan altijd beter op school? Mooi dan zit mijn taak er op.

Weet je mijn zoontje is MIJN kind en niet die v school en ik vind dus dat ik hem bp dingen uitleg en bijbreng. Misschien heel raar hoor maar ik vind t ook leuk om zo een band te creeren met mijn kind, om hem verder te helpen in het leven.
Dus om nu maar te stellen dat we t niet aan de ouders over moeten laten gaat mij te ver, alsof ik echt gewoon mijn mond moet houden......

Ik bedoel er niet mee dat ouders niks mogen zeggen. Maar ik vraag me af. Op welke leeftijd wil je je kind het dan vertellen, en hoe ga je het vertellen? Ik denk niet dat een een puber zit te wachten op de ouders die even gaan vertellen hoe het allemaal werkt. Daar heb ik zelf ook geen zin in. Maar dat denk ik. Ik snap best dat jij als ouder je kind het liever zelf wilt vertellen, omdat je ook bijv. wilt vertellen hoe je erover denkt. Maar ik denk dat als er helemaal geen voorlichting op scholen zou worden gegeven dat veel kinderen dan slechte of geen voorlichting krijgen. Ik zeg niet dat dat bij iedereen zo is, naar dat is denk ik wel het gevaar. En dat probeerd de school dan ook te voorkomen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:29

Inderdaad zijn er nog steeds veel ouders die het nalaten om hun kinderen voor te lichten. Het is ook een gecompliceerd onderwerp voor een hoop mensen, zelfs voor volwassen nog in hun leven. Clown
Met alle gevolgen van dien. Daarom ben ik ook zo van mening dat de school er ook een rol in moet spelen. Als een kind er vrijwel niets van meekrijgt (van ouders of school) zien ze alleen de beelden op TV en in videoclips. Kun je nagaan wat een verdraaid beeld dat is (en daar worden veel kinderen slachtoffer van, kijk naar bv. de groepsverkrachtingen bij bepaalde groeperingen jongeren). Ik geloof niet dat die kinderen ooit geleerd hebben dat het ook anders kan, als ze alleen maar de ranzige voorbeelden van TV e.d. krijgen.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:31

Dus eigenlijk is de conclusie: ouders en school spelen een belangerijke rol in sexuele voorlichting. Niet alleen de ouders, maar ook niet alleen de school. Omdat je anders kans hebt op slechte of geen voorlichting

Even samengevat Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:34

zoetiej schreef:
Dus eigenlijk is de conclusie: ouders en school spelen een belangerijke rol in sexuele voorlichting. Niet alleen de ouders, maar ook niet alleen de school. Omdat je anders kans hebt op slechte of geen voorlichting

Even samengevat Knipoog

Precies Haha!
Bovendien gebeuren de eerste 'relaties' al op school vaak (en dan heb ik het niet over kleuters, voor het geval iemand daar weer over gaat zeuren). Toen ik 11, 12 was had ik al een zoenend vriendje om me heen hangen, waarvan ik toen echt niet wist wat ik ermee moest. Nu zou ik mijn dochter leren om het niet normaal te vinden dat iemand je zo aflebbert Haha! , tenzij ze het wel wil. En dan kan je gaan zeuren over de leeftijd, maar het is een feit dat kinderen (zeker meiden) vroeger rijp zijn, dan jaren geleden. Daar moet je als ouder toch rekening mee houden, tenzij je alles wilt verbieden (en dan wens ik je sterkte Tong uitsteken ).

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:37

Citaat:
Precies Haha!
Bovendien gebeuren de eerste 'relaties' al op school vaak (en dan heb ik het niet over kleuters, voor het geval iemand daar weer over gaat zeuren). Toen ik 11, 12 was had ik al een zoenend vriendje om me heen hangen, waarvan ik toen echt niet wist wat ik ermee moest. Nu zou ik mijn dochter leren om het niet normaal te vinden dat iemand je zo aflebbert Haha! , tenzij ze het wel wil. En dan kan je gaan zeuren over de leeftijd, maar het is een feit dat kinderen (zeker meiden) vroeger rijp zijn, dan jaren geleden. Daar moet je als ouder toch rekening mee houden, tenzij je alles wilt verbieden (en dan wens ik je sterkte Tong uitsteken ).

Dat is waar, ik ben nu 12 en heb ook wel eens een zoenend vriendje om me heen hangen Bloos

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 14:09

Shadow0 schreef:
faye schreef:

Tsja, van de andere kant is er natuurlijk ook niet echt een reden dat ouders de wijsheid in pacht moeten hebben - het enige wat die moeten doen is een sexuele handeling en 9 maanden wachten. Dat is al evenmin een stevige basis voor kennis en ervaring toch?

Maar het lijkt me dat dat soort opmerkingen de sfeer alleen maar verder verpesten, ipv helpen. En daar is het kind het eerste de dupe van, dus...

precies!!!!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:21

zoetiej schreef:

Even samengevat Knipoog

Mooie samenvatting. Maar t blijft n feit dat ik groep 1 te jong vind hier voor! op die leeftijd blijft t in mijn ogen echt mijn taak uit te leggen wat ik op dat moment goed vind voor mijn kind. En geloof me mijn zoontje is al redelijk wijs hierin, omdat ik er heel open in ben. Maar juist omdat ik vind dat zijn lijfje van hem is vind ik niet dat dit n onderwerp vind voor in de klas. School zal n rol spelen op een wat latere leeftijd. Groep 5 of 6 is vroeg genoeg om deze zaken in n groep te bespreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:29

Helemaal mee eens Shirley, maar we mogen niet over keluters zeuren, dat mag alleen de voorstander, want niet voorgelichte vierjarige heeft een slechte invloed op zijn klasgenootjes.

Er worden meer van dat soort idiote argumenten aangehaald, het is gewoon hilarisch! Clown

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:32

ShirleyA schreef:
zoetiej schreef:

Even samengevat Knipoog

Mooie samenvatting. Maar t blijft n feit dat ik groep 1 te jong vind hier voor! op die leeftijd blijft t in mijn ogen echt mijn taak uit te leggen wat ik op dat moment goed vind voor mijn kind. En geloof me mijn zoontje is al redelijk wijs hierin, omdat ik er heel open in ben. Maar juist omdat ik vind dat zijn lijfje van hem is vind ik niet dat dit n onderwerp vind voor in de klas. School zal n rol spelen op een wat latere leeftijd. Groep 5 of 6 is vroeg genoeg om deze zaken in n groep te bespreken.

Da's inderdaad een prima tussenweg.
!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:33

HE he eindelijk! Dat wordt al het hele topic geroepen Haha!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:53

Shirley, wat heb jij trouwens een ongelofelijk mooie zoon!!! (even heel erg ot, maar ik zag zijn foto in je profiel!)
Daar kun je echt trots op zijn!!!

Zo, en nu ga ik een heerlijke buitenrit maken!! Pensionklanten hebben een nieuw paardje hier staan. De vorige eigenaar was er bang van!!??? Wij hebben nog niks aan hem gemerkt, maar vandaag mag ie voor het eerst mee naar het bos. Ben zo benieuwd!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 10:53

faye schreef:
HE he eindelijk! Dat wordt al het hele topic geroepen Haha!

Ach gut Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:17

Beetje gefrustreerd eva? Clown

Ach gut

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:17

Faya, je spreekt dan wel over meer van "die belachelijke argumenten", maar er is er maar eentje dat je telkens aanhaalt Lachen

Ik vind toch dat voorlichting vooral veel met sociale interactie te maken heeft, met ouderen/jongeren en met leeftijdsgenootjes. Aangezien kinderen vooral op jonge leeftijd op school in contact komen met leeftijdsgenootjes en zich daar vooral constant in sociale situaties bevinden (heel anders dan thuis) vind ik het toch raar om daar dan vroeg op school geen aandacht aan te besteden, op welke manier dan ook. Kinderen moeten een heel groot deel van de dag op school en dus in groep doorbrengen en dan heb je imo als leerkracht toch een beter idee van wat er in die groep speelt, dan als ouder, want als (goede) leerkracht zit je er met je neus op en kan je direct op de situatie inspelen, wat nodig is. Als je er dan gewoon op ingaat, kan je zo al een heel stuk van de voorlichting geven, gewoon door op situaties in te spelen.