Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:24

Welshcobfan schreef:
En dat vind je te streng???? Ik vind het niet meer dan normaal Knipoog Wacht maar tot je met kids eet die echt extreem vrij zijn opgevoed wat betreft tafelmanieren (weglopen, tv altijd aan, als ze iets niet lusten maakt moeder ter plekke wat anders, etc).
Grote kans dat jij je kids net zo op gaat voeden als jij bent opgevoed, omdat het toch goed werkte. Nogmaals: als je wat ouder bent en je kijkt meer om je heen, dan waardeer je het echt wel Knipoog

Zolang iemand geen hekel heeft aan het avondeten (en nee niet het eten an sich, maar het gezamelijk eten van de maaltijd), dan is het niet té streng.

ik hoef niets te eten hoor..
niet lusten = wel eens proeven enzo Tong uitsteken
geen honger meer = niet opeten Clown

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:26

Lielle schreef:
herkenbare regels muv het drinken dan.

Bij ons was het zelfs zo dat je pas van tafel mocht als iedereen klaar was met eten, dus incl mijn met lange tanden etende broertje Knipoog

Blitze, normale regels dus IMO

Bij ons mochten we vroeger ook pas van tafel als iedereen klaar was..
nja.. nu ben ik de traagste dus is dat wel anders...
op zaterdagavond eten we wel niet aan tafel Ja
en als ik na het eten pas thuiskom dan eet ik gewoon op de bank..
maar vroeger was dat anders.. toen waren mijn ouders strenger op dat vlak..

Mii_Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 00:11

Toch vind ik het ook meer dan normaal dat je gewoon aan tafel blijft zitten tot iedereen het eten
op heeft. Kijk als je een broertje of zusje hebt die er een uur over doet is het
natuurlijk een ander verhaal.. Clown

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:46

_Scarlet_ schreef:
Kan me ook niet voorstellen dat sommige mensen alleen met hun vork eten, hoe eet je dan je vlees en hoe snij je dan je groente klein?

Eerst alles snijden en dan je mes wegleggen. Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:47

Ik ben vaak degene die roept: begin alvast maar aan het toetje! Ik ben altijd de laatste die klaar is, en hoef nooit een toetje. Dan is het hele gezin toch nog tegelijk klaar Lachen

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:05

* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.

Hier ook.

* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.

Wij eten ook altijd met mes en vork, op patat na dan. Prakken doet m'n moeder meestal met aardappels enzo.

* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.

Wij eten meestal ook aan de eettafel. Tenzij er een superleuke film/tv-serie was of als m'n vader per se voetbal wou kijken.

* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!

Tv is altijd uit als we aan de eettafel eten, radio staat wel altijd aan. De hele dag door trouwens. Ook wij nemen de dag door.

* Geen drinken op tafel bij avond eten

Eerlijk gezegd vind ik dit persoonlijk grote onzin, bij ons staan er ALTIJD 1/2 kannen water.

* Niet van de tafel tijdens het eten

Hier ook, tenzij je wat vergeten bent op tafel te zetten of iets erg nodig is.

* Niet smakken of boeren

Mag hier ook niet.

* Pasta draai je met je vork op je lepel

Hier ook.

* Patat eet je ook met een vork

Wij eten dat wel met onze handen.

* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.

Hier eten we gewoon wat we lusten.

* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.

Dit vind ik ook onzin, als je gewoon ECHT geen honger meer hebt, waarom zou je dan dooreten?

* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.

Ik vouw het altijd dubbel, mijn zus/moeder/vader ook. Overigens ontbijten we nooit met elkaar, doordeweeks te haastig en 's weekends is m'n zus of vader vaak weg.

*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.

Dit doet mijn moeder.

Lachen

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 00:05

Nou, een heel groot deel van alle 'regels' die jij noemt waren hier ook hoor. En wát ben ik m'n ouders hier dankbaar voor! Als ik nu zie hoe sommigen hun eten naar binnen schuiven, alleen met vork en idd mond naar het bord ipv eten naar je mond... Walgelijk! Doe je dat ook in een restaurant? Bloos Dan ben ik blij dat m'n ouders me hebben geleerd met mes en vork te eten (en dit ook gewoon altijd te doen), pasta idd draaien op je lepel met je vork. Patat eten wij dan wel met onze handen.
Wij eten ook nauwelijks bij de tv, heel al en toe (of als ik later eet dan de rest schuif ik voor de tv).
Drinken staat er ook nooit op tafel, maar hier heb ik ook geen behoefte aan. Dat is denk ik ook maar wat je gewend bent, het zou er wel bij mogen hoor.
Wij lopen ook niet onnodig van tafel, laat staan dat iemand van tafel zou gaan als de rest nog niet klaar is. Vind het behoorlijk onbeschoft eigenlijk! Je kan toch het geduld opbrengen om even op de rest te wachten?
En tsja, eten wat de pot schaft, ik vind het niet meer dan nogmaal. M'n moeder zou gek zijn als ze 3 verschillende gerechten op tafel zou zetten! Whaha... Als er iets was dat ik niet lekker vond mocht er wel appelmoes oid bij maar het moest hoe dan ook op. Wel kreeg ik dan wat minder. Iets niet eten was er niet bij. Maar dit heeft er wel in geresulteerd dat ik alles eet, zelfs spruitjes ben ik wel lekker gaan vinden. Héél handig als je bij anderen eet, zo krijg je geen verrassingen voor je neus!

Nouja, en ik vind het geen strenge regels hoor! Het is maar net wat je gewend bent, en je hebt er alleen maar voordelen van. Je kan het maar beterleren dat dat je bijv in een restaurant voor l*u*l staat!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 01:00

Ik vind hoe jij opgevoed bent inderdaad wel streng. Ik ben heel anders opgevoed namelijk.
Toen ik nog jonger was moest ik wel als ik iets niet lustte toch een hapje ervan nemen en aten we onderhand elke dag aan tafel, maar nu..
Als ik iets niet wil dan eet ik het niet, en meest van de tijd zitten we voor de tv te eten.
We eten wel met mes en vork, maar patat eet ik gewoon met mijn handen.

Als ik bij anderen eet dan eet ik wel netter dan dat ik thuis doe. Gewoon uit beschaaftheid, ik kan het dus wel. *LOL*

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:11

Ik vind een aantal regels niet meer dan normaal. Maar alle regels samen maken het toch wel erg streng vind ik. Regels als je brood in blokjes snijden en geen drinken bij het avond eten vind ik best streng. Ik zou mijn kinderen niet zo streng opvoeden. Maar ach je hebt iig goede tafelmanieren Knipoog

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 00:22

Alytje schreef:
Ik vind een aantal regels niet meer dan normaal. Maar alle regels samen maken het toch wel erg streng vind ik. Regels als je brood in blokjes snijden en geen drinken bij het avond eten vind ik best streng. Ik zou mijn kinderen niet zo streng opvoeden. Maar ach je hebt iig goede tafelmanieren Knipoog

ik snij als ik niet snel moet zijn mijn brood nog altijd in blokjes..
vind het dan gewoon smakelijker ofzo Bloos!

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 13:27

Ik vind de regels wel erg streng. Of ik ben gewoon los opgevoed. Als ik iets niet lust, hoef ik het niet te eten. Heb 1x gehad dat ik er letterlijk van moest overgeven. En ik eet ook nooit m'n bord leeg. Als ik geen trek heb, heb ik geen trek. Ik vind het wel streng hoor.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:09

Bij ons is alles juist precies anders. Nouja, niet álles, ook wij smakken en boeren niet, eten met mes en vork, en slurpen onze paste niet op, maar draaien het om onze vork.

Maar verder, echt een wereld van verschil:
We eten bij hoge uitzondering aan de grote tafel. Eigenlijk altijd met een bordje bij de bank, lekker tv kijken of kletsen. Ik en m'n moeder eten vaak niet tegelijk, of hetzelfde. Als ik iets niet lust, eet ik het niet, als ik genoeg heb, laat ik het staan.

Patat ga ik dus écht niet met een vork eten, ik ben de koningin niet. Dat vind ik echt onzin Bloos Drinken ook gewoon aan tafel, soms water, soms limonade, maar ook wel cola of fanta.

Als ik naar de wc moet, ga ik ook écht niet wachten tot mijn moeder klaar is met eten. Zou wel gek zijn. We hebben liever dat je weggaat, dan dat er zo'n vieze, gele vlek op de bank/stoel zit. Clown

Maar, gelukkig weet ik echt wel hoe het hoort. Als ik met vrienden, vriendinnen, famillie, kennissen of een vriendje uit eten ga/daar eten, eet ik altijd met mijn mes en vork tegelijk in de hand, netjes rechtop, handen boven tafel, ellebogen ván tafel. Niet smakken, niet met open mond eten (dat doe ik zoiezo nooit Clown ), niet met mond vol praten, niet stukjes spinazie met m'n vinger achter m'n tanden wegpeuteren.
Als ik dan van tafel wil, vraag ik of ze me even willen excuseren (jaja, netjes he Cool ). Niet al mijn eten ontleden en netjes alles opeten.

Ikw eet dus echt wel hoe het moet, en heb echt wel tafelmanieren. Maar gebruik ze alleen niet als ik thuis eet Haha!

LaraCroft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 19:47

Ik vind het redeljik streng, maar wel netjes. Wij hebben het wel anders, boeren, smakken of praten met je volle mond mag absoluut niet, net zoals onderuit gezakt zitten of eerder van tafel als anderen nog eten. Maar prakken mag, patat met handen eten ook, en water drinken we altijd tijdens het eten. TV staat wel altijd uit.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:05

Uthrick schreef:
* Geen drinken op tafel bij avond eten
Drinken mag bij ons wel, mits je niet te veel drinkt, anders lus je je eten niet meer.

* Pasta draai je met je vork op je lepel
Pasta mag je bij ons lekker eten hoe je zelf wilt Lachen

* Patat eet je ook met een vork
Mag je ook zelf weten.. Maar ik eet het meestal automatisch met mijn vork, omdat het nogal heet is Clown

* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord leeg was.
Het ligt eraan.. Als mijn vader of moeder op heeft geschept, en echt veel, dan mag je wel eens wat laten staan. Of de helft enz. Maar als je zélf opschept, moet je het ook hélemaal opeten Lachen

* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.quote]
We ontbijten niet samen. Iedereen staat op verschillende tijden op.. Dus dat is heel lastig! En ik vind bróód snijden toch zo raar Bloos Dat moet een vriendin ook als ze samen aan tafel zitten? Dat vind ik nergens op slaan (maar ieder z'n eigen ding Lachen )

Verder heb ik ook dezelfde regels als jouw, en vind dat niet streng! Bestek mag je ook lekker zelf weten hoe je het vasthoud Nagelbijten / Gniffelen De één is links.. De ander is rechts.. En weer een ander vind dat weer fijn enz.. Nee, een andere vriendin heeft een hele strenge stiefmoeder en die is echt heel streng! We liggen echt helemaal dubbel als we die verhalen horen Clown .
Sommige mensen kunnen ook te streng doen.. Daar voel ik me niet gemakkelijk bij.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:31

Tja, ik ben dan gewoon netjes opgevoed que tafelmanieren, maar het is mij nooit echt verteld ofzo.. Zoiets kopieer je toch gewoon van je ouders? Maar sommige dingen van jou vind ik wel erg streng hoor.. Bijv. bord leegeten.. Vol is vol. En geen drinken op tafel, hebben wij ook nooit, maar waarom zou dat niet mogen?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 19:46

Ik vind het altijd erg fijn als kinderen tafelmanieren hebben. Maar vooral als ze ook niet te beroerd zijn om vreemde dingen te proeven. Ik moest vroeger alles proeven, en sommige dingen ook opeten. Maar had ik echt genoeg gehad, dan hoefde ik niet mijn bord leeg te eten. Ik heb veel verschillende dingen leren eten, met als gevolg dat ik nu vrijwel alles lust.
Maar dan zit ik bij de buurman met zijn 3 kinderen..... die lusten dus geen groentes, en geen vreemde dingen. Alles gaat naar binnen onder luid geschreeuw, en met een flinke klodder mayo of ketshup... Of een nieuwe frikandel pakken als de papat nog niet op is, met als gevolg dat van alles de helft blijft staan.
Ik mocht vroeger pas meer pakken, als mijn bord leeg was.
Het eten dat ze dan wel eten? jawel hier komt het: patat, frikandellen, kroketten, alles uit de frituur om het even kort te houden. En soms een schnitsel. Broodje ei gaat er ook nog in, maar dan houd het echt op.
En dat is dus ook alles wat ze voorgeschoteld krijgen!
Nooit staat er groente op tafel, of is er fruit in huis. Koekjes en snoepjes eten ze genoeg, en dan 's avonds zo'n vieze vette hap. Als toetje is er meestal vla oid. En dat gaat dan 50/50 met hagelslag naar binnen. Onder de dreiging dat ze het ook op moeten eten als ze er te veel in kiepen... dat hoeft dus nooit als het er op aan komt.
De ravage na het eten is groot, en helemaal niet nodig, ook niet met 3 kinderen.
Ik erger me echt dood dan, en ook aan dat geschreeuw, gespeel met eten en geloop tijdens het eten. Moest ik vroeger niet proberen, dan mocht ik zonder eten naar bed...
Ik ben blij met die opvoeding die ik heb gehad. Het is fijn om zonder na te hoeven denken je zo te kunnen gedragen.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:12

Wij hadden thuis ook vrijwel dezelfde regels. Drinken mocht wel, maar alleen melk of water, geen limonade of frisdrank oid. En in het weekend dronken mijn ouders wijn bij het eten en dat mochten wij ook toen we ouder waren. (Vanaf 15, 16 denk ik?) Wij mochten trouwens doordeweeks inderdaad ook geen frisdrank, wel limonade geloof ik. Maar cola en dergelijke alleen in het weekend of bij feestjes. Toen we ouder waren (puberteit) veranderde dat wel.
Spaghetti en rijst at je met een lepel, dat hoort niet met een mes en spaghetti mocht je al helemaal niet snijden! Aardappels mocht je ook niet snijden met je mes, alleen doormidden breken met je vork. Jus mocht eroverheen, maar je mocht het niet prakken. Bestek moest je aan het uiteinde vasthouden met de toppen van je vingers, dus niet je hele vuist eromheen. Brood op tafel moest je breken en dat stukje dan in je mond stoppen, het mocht niet gesneden worden.
Wij hoefden trouwens brood niet met mes en vork te eten (liever niet zelfs, dat ging dan weer te ver haha), maar moesten het inderdaad aan tafel wel in kleine stukken snijden voordat we het opaten. 'Patat' zeiden wij thuis niet, we aten frietjes. Haha! Ik mocht het vast wel zeggen, maar ben het zo gewend dat ik het niet zeg. Dit mochten we thuis (die ene keer als we het aten per jaar als we bijvoorbeeld terugkwamen van vakantie Clown) overigens wel met onze handen eten, maar we wisten dat dat in een restaurant niet mocht. Ik was vroeger echt jaloers op vriendinnetjes die iedere zondag friet aten, wij aten op zondag 'extra lekker'.
Wij moesten ook alles altijd proeven, het woord 'lusten' mochten we niet gebruiken, want 'lussen hangen in de bussen' (oh en 'zeg eens wafel?' 'Wafel.' 'Elleboog van tafel.' Haha!)
Ik vind kinderen die niets willen eten ook echt vervelend. Slechte opvoeding. Dat voorbeeld van sherwood? Verschrikkelijk! Wij moesten ook ons bord leeg eten (tenzij je echt genoeg had ('vol' zat je niet Haha!), maar mijn ouders wisten heel goed wanneer dat echt zo was bij ons) en mochten inderdaad pas opnieuw opscheppen als ons bord leeg was. Ook geen toetje als je niet goed had gegeten. Dingen die we echt niet lekker vonden, hoefden we dan maar heel weinig van (je leeftijd in spuitjes bijvoorbeeld, maar maximaal 8 ofzo denk ik). Wij aten ook nooooit ons eten met appelmoes, ketchup of wat dan ook. Gewoon proeven, vind je het dan niet lekker, dan neem je toch nog twee hapjes en dan was het goed. Ik ben blij dat ik zo heb leren eten, want ik wil nu altijd alles proeven, vind bijna niets echt niet lekker en vind het altijd leuk om nieuwe smaken te proberen.
Wij aten ook altijd met zijn allen aan de eettafel. Later, toen mijn ouders gescheiden waren, kreeg ik het nog wel eens voor elkaar dat ik bij de tv mocht eten, omdat ik echt heeeeeel graag iets wilde zien en dan kwam mijn moeder er wel gezellig bij zitten. Dan zaten we samen op de bank, met de borden op de tafel voor ons. Haha!
Het samen eten is echt een moment dat je even allemaal rustig bij elkaar zit. Ik vind dat nu ook altijd heel erg gezellig, daarna lekker natafelen.. hoop dat later ook zo te doen, zowel met vrienden die komen eten als met mijn kinderen.
Ik zeg ook van huis uit ijskast, in plaats van koelkast en we aten geen 'gebakjes' (fout! het is gebak (verzamelnaam) of taart en dan taartjes als het kleintjes waren, zoals moorkoppen etc. Haha!).

Ik vind dat de regels niet 'streng' zijn en ik ga mijn kinderen ook zeker dezelfde tafelmanieren bijbrengen. Ik vind het ook echt vreselijk als mensen prakken, vervolgens alles alleen met hun vork naar binnen schuiven, terwijl de andere hand om het bord of op hun schoot ligt.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:23

Myukii schreef:
Als ik naar de wc moet, ga ik ook écht niet wachten tot mijn moeder klaar is met eten. Zou wel gek zijn. We hebben liever dat je weggaat, dan dat er zo'n vieze, gele vlek op de bank/stoel zit. Clown

Je kunt natuurlijk ook van tevoren naar de wc gaan? (de smiley met het lampje doet het niet Clown)

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 20:26

Ik zie geen een regel waar ik me eigenlijk aan houd :+

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 22:36

Ik vind absoluut niet dat je streng bent opgevoed. Daarentegen wil ik met vele posters in dit topic absoluut niet aan tafel zitten. Naar het toilet gaan onder het eten? Hoe haal je het in je hoofd!! Etiquette heeft imo helemaal niets te maken met uit welke bevolkingslaag je komt maar puur met opvoeding.

En zeggen dat je vol zit? Op z'n hoogst dat je genoeg hebt gegeten maar zelfs dat niet. Had je maar niet zoveel moeten opscheppen. Als je niet weet hoe je een bepaald gerecht moet eten (of het niet kunt) in een restaurant, dan bestel je het gewoon niet.
Smakken tijdens het eten? Je bent toch geen varken? De enige keer dat iemand van mij mag smakken tijdens het eten is wanneer hij/zij zijn neus heeft gebroken en anders de dievenmoord stikt. (o, en voor sommige halve wilden hier beginnen te muiten over status en uit de hoogte.... mijn vader doet in beton dus bouwvakker en ik ben samenwonende met boerenzoon) Maar het eten als een boer klinkt wel bekend op zich. Had vroeger een vriendinnetje wier vader veehandelaar annex schapenboer was, en hij zat dus met z'n arm om z'n bord (bang dat iemand zijn bord zou wegpakken?) met z'n andere hand het bord leeg te scheppen. Gewoon echt een mechanische handeling. Wat nou kauwen? Men, zelfs mijn katten eten beschaafder.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:26

Dorée schreef:
Wij hadden thuis ook vrijwel dezelfde regels. Drinken mocht wel, maar alleen melk of water, geen limonade of frisdrank oid. En in het weekend dronken mijn ouders wijn bij het eten en dat mochten wij ook toen we ouder waren. (Vanaf 15, 16 denk ik?) Wij mochten trouwens doordeweeks inderdaad ook geen frisdrank, wel limonade geloof ik. Maar cola en dergelijke alleen in het weekend of bij feestjes. Toen we ouder waren (puberteit) veranderde dat wel.
Spaghetti en rijst at je met een lepel, dat hoort niet met een mes en spaghetti mocht je al helemaal niet snijden! Aardappels mocht je ook niet snijden met je mes, alleen doormidden breken met je vork. Jus mocht eroverheen, maar je mocht het niet prakken. Bestek moest je aan het uiteinde vasthouden met de toppen van je vingers, dus niet je hele vuist eromheen. Brood op tafel moest je breken en dat stukje dan in je mond stoppen, het mocht niet gesneden worden.
Wij hoefden trouwens brood niet met mes en vork te eten (liever niet zelfs, dat ging dan weer te ver haha), maar moesten het inderdaad aan tafel wel in kleine stukken snijden voordat we het opaten. 'Patat' zeiden wij thuis niet, we aten frietjes. Haha! Ik mocht het vast wel zeggen, maar ben het zo gewend dat ik het niet zeg. Dit mochten we thuis (die ene keer als we het aten per jaar als we bijvoorbeeld terugkwamen van vakantie Clown) overigens wel met onze handen eten, maar we wisten dat dat in een restaurant niet mocht. Ik was vroeger echt jaloers op vriendinnetjes die iedere zondag friet aten, wij aten op zondag 'extra lekker'.
Wij moesten ook alles altijd proeven, het woord 'lusten' mochten we niet gebruiken, want 'lussen hangen in de bussen' (oh en 'zeg eens wafel?' 'Wafel.' 'Elleboog van tafel.' Haha!)
Ik vind kinderen die niets willen eten ook echt vervelend. Slechte opvoeding. Dat voorbeeld van sherwood? Verschrikkelijk! Wij moesten ook ons bord leeg eten (tenzij je echt genoeg had ('vol' zat je niet Haha!), maar mijn ouders wisten heel goed wanneer dat echt zo was bij ons) en mochten inderdaad pas opnieuw opscheppen als ons bord leeg was. Ook geen toetje als je niet goed had gegeten. Dingen die we echt niet lekker vonden, hoefden we dan maar heel weinig van (je leeftijd in spuitjes bijvoorbeeld, maar maximaal 8 ofzo denk ik). Wij aten ook nooooit ons eten met appelmoes, ketchup of wat dan ook. Gewoon proeven, vind je het dan niet lekker, dan neem je toch nog twee hapjes en dan was het goed. Ik ben blij dat ik zo heb leren eten, want ik wil nu altijd alles proeven, vind bijna niets echt niet lekker en vind het altijd leuk om nieuwe smaken te proberen.
Wij aten ook altijd met zijn allen aan de eettafel. Later, toen mijn ouders gescheiden waren, kreeg ik het nog wel eens voor elkaar dat ik bij de tv mocht eten, omdat ik echt heeeeeel graag iets wilde zien en dan kwam mijn moeder er wel gezellig bij zitten. Dan zaten we samen op de bank, met de borden op de tafel voor ons. Haha!
Het samen eten is echt een moment dat je even allemaal rustig bij elkaar zit. Ik vind dat nu ook altijd heel erg gezellig, daarna lekker natafelen.. hoop dat later ook zo te doen, zowel met vrienden die komen eten als met mijn kinderen.
Ik zeg ook van huis uit ijskast, in plaats van koelkast en we aten geen 'gebakjes' (fout! het is gebak (verzamelnaam) of taart en dan taartjes als het kleintjes waren, zoals moorkoppen etc. Haha!).

Ik vind dat de regels niet 'streng' zijn en ik ga mijn kinderen ook zeker dezelfde tafelmanieren bijbrengen. Ik vind het ook echt vreselijk als mensen prakken, vervolgens alles alleen met hun vork naar binnen schuiven, terwijl de andere hand om het bord of op hun schoot ligt.

Ach meid, en ben je nu een beter of gelukkiger mens geworden? Haha! Haha! Haha!

Vast niet he.

Ik leer mijn kinderen om niet op iedere slak zout te leggen, niet snel met een oordeel klaar te staan, niet neer te kijken op mensen die er andere gewoontes op na houden dan jij.............Ik denk dat dat soort dingen je echt een prettiger mens maken.

Ik was ook het toonbeeld van welopgevoedheid. En natuurlijk is het fijn wanneer je je weet te gedragen aan tafel of waar dan ook. Maar juist bij goed gedrag hoort het onversoorbaar blijven bij mensen die anders zijn, anders doen, anders praten dan jij! Wanneer je mensen in hun waarde kunt laten, dan ben je pas goed opgevoed! Haha!

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:15

Eva2, je hebt het duidelijk niet helemaal begrepen. Ik laat mensen absoluut in hun waarde en heb dat ook zeker zo geleerd.
Dus ik begrijp niet zo goed waar jouw beschuldigingen vandaan komen dat ik neerkijk op andere mensen en op elke slak een zoutje leg. Omdat ik nou eenmaal die mening heb over tafelmanieren, betekent het toch niet dat ik vind dat alles wat andere mensen aan tafel doen, verkeerd is? Het enige dat er staat is dat ik het vreselijk vind als mensen prakken en alles met alleen de vork naar binnen schuiven. Blijf ik daar dan niet onverstoorbaar bij zoals jij zegt? Jawel hoor. Ik ga heus niet mijn neus optrekken als ik met zo iemand aan tafel zit, wees maar niet bang.
Maar mijn kinderen leer ik het in elk geval anders!

De manier waarop jij nu neerbuigend doet over míjn mening, dat is pas iemand niet in zijn waarde laten en bovendien nogal kinderachtig, vind je ook niet? *LOL*
Laatst bijgewerkt door Dorée op 17-03-07 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:17

ja maar daar hoort dus ook bij dat je andere mensen niet ergerd met verkeerd gedrag. En ja dat maakt je een gelukkiger mens. Stel je eens voor dat na jou vertrek na een avondje restaurant, je vrienden samen achterblijven en dan onder elkaar zeggen: Nou die nodigen we niet nog een keer uit om mee te eten, ik had al geen honger meer toen ik haar bezig zag.
Dat is toch iets wat je ongelukkig maakt als het over je wordt gezegd. Nee goede tafelmanieren kom je verder mee dan je denkt.

Neem een voorbeeld wat niet al te vaak voorkomt, maar ALS het voorkomt en je hebt geen goede tafelmanieren, dan ben je wel "nat".
Stel je gaat met je baas uit eten in een shique restaurant. Onder het eten ga je het hebben over een promotie of iets in die zin. Terwijl je het daar over hebt, houd je 1 arm om je bord, prakt met je andere arm je voedsel tot pap, en vervolgens schuif je dat al smakkend en zonder kauwen naar binnen. Dacht je werkelijk dat je die baan nog kreeg????
De mensen die nu heel erg hard JA roepen, omdat het niks met je kunnen als werknemer te maken heeft, hebben kennelijk nog geen ervaring met dat soort dingen. Het zegt iets over jou en in dit geval niets goeds.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:20

Had voor mijn post alleen de eerste bladzijde van dit topic gelezen, maar heb erna toch maar even alles bekeken.

Wat voelen mensen zich aangesproken zeg! Als jij tevreden bent over jouw manier van eten, dan is het toch prima? Ongeacht of je je aan tafelmanieren houdt of alleen met een vork eet.
Het is niet zozeer een kwestie van goed of fout, daar maken veel mensen de fout volgens mij. Natuurlijk kun jij iets wel fout vinden, omdat je het zelf niet zo gewend bent, maar ik heb inderdaad ook van mijn ouders geleerd dat je iedereen in zijn waarde moet laten.

Ik ben blij voor mezelf dat ik ben opgevoed met tafelmanieren. Ik erger me niet aan mensen die het anders doen, maar als ikzelf gekookt heb en iemand die bij mij eet prakt alles door elkaar, zet zn linkerhand onder zn kin en schuift het met zn rechter naar binnen, dan vind ik dat niet echt fijn. Dat voelt nogal respectloos. Dan erger ik me dus wel.
Bij mensen die ik niet ken, niet. In een restaurant erger ik me ook echt niet aan mijn buren die zo eten bijvoorbeeld, ik vermaak me genoeg met mijn tafelgenoot.

Ik ben wel een klein beetje bevooroordeeld hierin, dat geef ik ook toe, want als mensen in mijn ogen 'niet netjes' eten (zeg het expres zo, voor veel mensen zich weer aangesproken voelen), dan krijg ik door hun eetgedrag wel een negatief beeld van die persoon (als ik ze dus niet ken). Vrienden van mij die zo eten vind ik echt niet minder (aardig, leuk, gezellig) etc. Moeten ze helemaal zelf weten. Maar als ik je dus niet ken, ik zit met je aan tafel en je eet (nogmaals: in mijn ogen) ongemanierd, dan ben ik dus wel bevooroordeeld. Als je vervolgens een enorm gezellig persoon bent, ben ik dat alweer snel vergeten hoor. Knipoog

Trouwens, ik woon nu al 5 jaar in een studentenhuis en als ik nu alleen eet, zit ik ook lekker voor de tv. We eten altijd samen aan de keukentafel, maar die keer dat er dan toevallig niemand is, ga ik mooi voor de tv zitten. Niet met mijn bord op schoot, dat vind ik irritant Clown, maar ik zet dan een tafeltje voor de bank.

Ik kan me ook wel voorstellen dat mensen zich minderwaardig voelen als iemand zo'n verhaal typt over hoe zij vinden dat het hoort en wat zij geleerd hebben, maar dit doe je jezelf wel aan. Ik voel me niet beter dan iemand anders, omdat ik anders eet, helemaal niet. Alleen ik ben wel blij dat ik het wél anders geleerd heb.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 14:30

ik ben ook met aparte manieren opgevoed (en niet alleen met eten maar dat is een ander verhaal)

drinken mocht wel...en ik mocht ook gewoon praten tijdens het eten (mits mond leeg) en ik mocht friet ook met de handjes pakken....

maar o wee de gebeente als ik niet mijn bord leeg at! (ik was wel een moeilijke eter)
dan kon ik met bord en al naar de gang vertrekken en ik mocht niet eerder terug de huiskamer in als het bord leeg was...
zoniet? dan werd er 2 tot 3 dagen geen tafel voor mij gedekt!
dan kreeg ik wel honger werd er gezegd....
en brood uit de kast pakken was er dus niet bij want alle etenswaar werd weggehaald...