Het offer "feest"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jeanie

Re: Het offer "feest"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:46

ShirleyA schreef:
@jeanie kerst is eigenlijk het feest van het licht en in beginsel niets met t geloof te maken.
Ik vier kerst ook zeker niet als iets goddelijks maar meer een gezllig samen zijn.

Ik denk dat het gros van de Nederlanders zo kerst viert Knipoog

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:49

@Nathalie het was ook niet bedoeld om wie dan ook te kwetsen, want zoals ik al schreef is het iets wat we niet weten er is geen bewijs voor en niet tegen.
Maar ik kan idd niet volgen hoe t is om zo heilig te geloven in iets ontastbaars. Dat betekend meteen dat je me dus ook niet kan kwetsen in deze, tenzij me t recht wordt ontnomen voor mijn mening uit te kunnen komen.
Daaraan vind ik vaak dat gelovige schuldig maken.
Ik kan me bv ergeren aan de tekst 'god zij met ons' op de zijkant v t geld, dat is opdringerig en staat niet open voor het niet geloven.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:50

jeanie schreef:
Dogma's zijn de centrale grondregels waar iedere gelovige zich aan dient de houden anders zondig je........En in ieder geloof zijn dogma's te vinden.

Klein voorbeeld geen sex voor het huwlijk.

off topic vraag me af wat de dogma's van boeddhisme zijn voor de buitenwereld.

on topic: Denk inderdaad dat er nog maar weinig echte kerst gevierd word, denk ook dat de schandalen binnen de kerk daar ook geen goed aan hebben gedaan.

Staat dat op het geld nog nooit gezien Haha!

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:43

Kerst vieren met een kerstboom enzo, is zelfs verboden bij het Christendom!!
Haast niemand weet dat, maar toch is het zo.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:47

katiavl schreef:
Staat dat op het geld nog nooit gezien Haha!

Stond op de guldens iig en de de rijksdaalder ook. Maar het staat toch niet meer op de euro?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:47

Kerstbomen, kerstmannen etc. zijn inderdaad verboden. Ja

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:54

yousra schreef:

Ja lollig he. Het wordt idd erg doorelkaar gehaald.
De geboorte v Christus was ook helemaal niet met kerst maar ergens in augustus geloof ik....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:56

ShirleyA schreef:
yousra schreef:

De geboorte v Christus was ook helemaal niet met kerst maar ergens in augustus geloof ik....

Ja indeed tis de geboorte van de romeinse god wie zijn naam ik ben vergeten.
En die dezelfde dingen als jezus heeft gedaan. Heb ik toch zo national geografic gezien

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:58

katiavl schreef:
Ja indeed tis de geboorte van de romeinse god wie zijn naam ik ben vergeten.
En die dezelfde dingen als jezus heeft gedaan. Heb ik toch zo national geografic gezien

Voor mij wel weer een aanwijzing dat de geloofwaardigheis vd bijbel ernstig kan worden bertwijveld.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:58

ShirleyA schreef:
[***] schreef:

Ja, dit vind ik zo raar, terwijl de kleine kinderen op de basisschool altijd leren dat Jezus met kerst is geboren.
En dit noemt zich dan een Christelijke school.. Rolleyes

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:01

Dat heeft niks met het wel en niet zichzelf noemen als "Christelijke school" temaken, maar gewoon met een algemene aangenomen, maar misschien verkeerd aangenomen feit'.

Zo zijn er in de geschiedenis talloze fouten/verwisselingen gemaakt. In ELKE geschiedenis en cultuur.

Citaat:
De precieze dag en maand of zelfs het jaar van Jezus' geboorte kan niet definitief bepaald worden. Door onjuiste berekeningen, gebaseerd op de Romeinse kalender van Dionysius Exiguus in 525, werd steeds aangenomen dat Jezus geboren was in het jaar 1 voor Chr. In de evangeliën worden echter gebeurtenissen vermeld die chronologisch niet lijken te kloppen. Mattheüs stelt dat Jezus werd geboren toen Herodes nog leefde en de dood beval van alle kinderen onder de twee jaar (Matt. 2:16). Volgens de kalender van Dionysius Exiguus stierf Herodes echter in het jaar 4 v. Chr. Veel historici hebben geconcludeerd dat het jaar 6 v. Chr. het meest waarschijnlijke jaar van Jezus' geboorte was.

Aziatische historici hebben getracht de geboortedatum van Jezus vast te stellen aan de hand van historische gebeurtenissen. Een van die gebeurtenissen is het verschijnen van de komeet Halley. De oudste waarneming van de komeet, tijdens de Han Dynastie, stelt dat de komeet in oostelijke richting bewoog en dat de staart in westlijke richting wees. In het jaar 6 v. Chr. was de komeet "meer dan 70 dagen" te zien. De komeet wordt beschouwd als de ster, zoals beschreven in Mattheus 2. Dit zou dan betekenen dat Jezus' geboorte in de zomer was en niet in de winter. Deze verklaring wordt echter algemeen als niet erg serieus beschouwd.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-01-07 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:04

Sammie schreef:
Dat heeft niks met het wel en niet zichzelf noemen als "Christelijke school" temaken, maar gewoon met een algemene aangenomen verkeerd aangenomen feit.

Zo zijn er in de geschiedenis talloze fouten/verwisselingen gemaakt. In ELKE geschiedenis en cultuur.

Nou ik vind het juist wel met een Christelijke school te maken hebben, want als zij dingen uit de Bijbel gaan vertellen, moeten ze het ook goed doen!
Dit is hetzelfde met Moslims scholen in andere landen, daar vertellen ze ook de verkeerde dingen.

En als leraar of lerares vind ik dat je in dat soort dingen moet verdiepen en elke keer op de hoogte blijven met verschillende dingen. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:06

Sammie schreef:
Dat heeft niks met het wel en niet zichzelf noemen als "Christelijke school" temaken, maar gewoon met een algemene aangenomen, maar verkeerd aangenomen feit.

inderdaad mee eens. En daar gaat het ook niet om.
Christelijk of niet kerst brengt tal van mensen tesamen. En elke godsdienst staat liefde centraal en dat is belangrijk

fouten worden er altijd gedaan, is mischien normaal ook als mensen controle hebben over de godsdienst.
Daarom moet je ook interpreteren. Telt voor alle godsdiensten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:12

'Nee youshra, want zoals je hierboven kunt lezen, is de geboortedatum eigenlijk helemaal niet met zekerheid vast te stellen. Daarnaast is het ín het geloof (het totale geloof) dus zo 'vastgesteld' of hoeje hetwilt noemen dat hij nu eenmaal met kerst is geboren. ERG RAAR als dan EEN school gaat roepen hup hij is in Juli geboren. Ik denk dat het dan in die gemeenschap niet helemaal goed gaat komen en de paus zou daar ook niet blij mee zijn.

Dingen die in de bijbel staan zijn interpretaties, van verschillende mensen. Er waren zelfs nog meer boeken, maar die zijn aan de bijbel niet toegevoegd. In de bijbel staat volgens mij niet eens een bepaalde datum, dus ooit heeft er wrs iemand gezegd, kom Jesus is met kerst geboren. Terwijl kerst dus van oorsprong een heidens feest was. Een 'geloof' is niet eenduidig te noemen als zo is het en zo was het. Bijna alle geloven hebben overeenkomsten, maar ergens in het verleden is er iemand geweest die dat moeilijk kon geloven of dat niet snapte of noem maar op. In bijna elk (oud) geloof vind je iets terug van Jesus dus ook in de islam, jodendom. Alleen wie of wat hij precies was verschilt dusdanig.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:16

@katiavl idd staat in elke godsdienst liefde centraal, jammer dat er dan toch zo veel doden vallen uit naam v t geloof, omdat er geen begrip is tussen geloven onderling. 'Als je mijn geloof niet aanneemt dan sterf je maar'.
Dat is jammer want in mijn ogen haalt t t geloof naar iets waar ik niets mee te maken wil hebben terwijl in wel denk dat t zonder al die onderlinge haat zeker iets moois kan hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:19

Citaat:
In de Germaanse traditie was 25 december de eerste dag van het twaalfdaagse joelfeest, waarop gevierd werd dat de dagen weer langer werden. Constantijn de Grote koppelde dit Germaanse feest aan de geboorte van Jezus en bepaalde dat kerstfeest voortaan altijd op 25 december moest worden gevierd.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:19

ShirleyA schreef:
@katiavl idd staat in elke godsdienst liefde centraal, jammer dat er dan toch zo veel doden vallen uit naam v t geloof, omdat er geen begrip is tussen geloven onderling. 'Als je mijn geloof niet aanneemt dan sterf je maar'.
Dat is jammer want in mijn ogen haalt t t geloof naar iets waar ik niets mee te maken wil hebben terwijl in wel denk dat t zonder al die onderlinge haat zeker iets moois kan hebben.

Inderdaad, dan is net zoals met sommige extreme moslims.
Als je in een geloof gelooft (zoals ik) denk dan ook aan jezelf met het geloven in jouw geloof en dring het niet op andere mensen aan, respecteer iedereen, als zij iets anders geloven, prima toch? Als jij maar zelf in je eigen geloof gelooft en juist helemaal niet gelooft. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:07

De bijbel, koran etc, dat zijn boeken met de beste commercie ooit. Verhaaltjes door mensen bedacht om het volk koest te houden. En anno 2007 werkt het nog steeds. Als ik toch eens de auteursrechten had Haha! Haha!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 18:35

hahah

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:47

yousra schreef:

Met kerst vieren wij de 'wording' van deze gast> http://nl.wikipedia.org/wiki/Ba%C3%A4l

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:48

Nathalie schreef:
Wat ik trouwens nog wil zeggen.. Mijn vriend heeft in de periode dat we nu in Nederland zijn, een aantal Nederlandse turken ontmoet. En écht IEDEREEN (ik wil niet iedereen over 1 kam scheren, maar echt élk persoon dat WIJ ontmoet hebben, op 1 na) begint tegen hem dat hij hier moet wonen, dat hij dan niet veel hoeft te werken, mij maar in de waan moet laten dat hij van mij houd maar ondertussen wel elk Nederlands meisje kan ......
Daar schrok ik dus echt heel erg van!!!!

Dat is wel heel eerlijk van je om te zeggen. Maar dat is dus ook de reden dat veel Nederlanders negatief tegenover Turken staan die in Nederland willen komen wonen of al wonen. En dat is jammer voor mensen die in jullie situatie zitten. Zij verpesten het dus voor anderen.

Ik hoorde inderdaad van onze vrienden in Turkije dat het heel lastig is om in Turkije een goede baan te vinden. Zij werken allebei keihard en als je hoort hoeveel ze verdienen... Een huis kopen is ook lastig, omdat je het bedrag en rente alweer binnen een jaar moet terugbetalen?! Zij hebben goede grond kunnen kopen en weer met een leuke winst kunnen verkopen, om zo toch wat extra geld voor een huis te verdienen. Het is natuurlijk booming business in Turkije al die appartementen voor toeristen. Ik wens jullie in ieder geval veel sterkte daar, want dat zal je nodig hebben.

Over het standpunt wat ritueel slachten betreft zijn we het absoluut niet met elkaar eens. En iedereen die mij maar een beetje kent weet dat ik heel fel kan zijn in het welzijn van beesten hier op de wereld. En jouw opmerking over het inslapen van paarden kwetste me enorm, gewoon omdat die beslissing al zo moeilijk was en ik daar veel verdriet van heb gehad. Maar zoals ik al eerder meldde heb ik respect voor alle mensen. Dus ook voor jullie. Het zal alleen niet makkelijk zijn. Een van mijn vriendinnen heeft een tijdje een relatie gehad met een moslim, maar dat was erg lastig. Vooral toen hij in dienst moest en het op een gegeven moment uitdraaide op: wat als we ooit kinderen krijgen? Zij was geen Moslim en hij wel. Zij wilde dat geloof ook niet voor zichzelf dus later ook niet voor haar kinderen. Toen hij merkte dat ze het niet met hem eens was werd hij opeens ook een stuk minder aardig... Maar goed, niet iedereen is natuurlijk hetzelfde. In ieder geval sterkte in Turkije. Een voordeel, het weer zal er in ieder geval beter zijn dan hier... Tong uitsteken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:58

yousra schreef:

Bij bepaalde stromingen is dat idd zo. Jehova's dacht ik. Deze vieren eigenlijk vrij weinig. Ook geen verjaardagen. Die lui vinden dat je je hele leven boete moet doen voor wat er met Jesus is gebeurt.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 23:12

tja.. ik ben ook knetter ongelovig, en kan me soms best opvreten van binnen over dat er overal dingen opstaan of aangekondigd worden god of jezus of weet ik veel wat in die richtingen. Heeft iemand god of jezus oooooit gezien?! NEE dus, hoe kan je dan nou in iets gaan geloven wat je nog nooit hebt gezien???! en ieder geloof heeft andere regels die god zogenaamd bedacht heeft wat wel en niet mag.. ik had ooit een vriendje, waarvan de ouders extreem gelovig waren, en iedere keer als ze ons samen zagen, als ze dan gingen praten over serieuze dingen, altijd zeiden ze erachter aan als ze uitgepraat waren.. ja, maar god wil..blablabla.... Kerst zie ik als een gezellige samenkomst van familie en vrienden, lekker eten, gezellig met een kerstboom vol lichtjes, verder heb ik voor mij er echt geen andere betekenis achter zitten..

arans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 23:24

arans schreef:
hahah

sorry, foute reactie in fout topic Nagelbijten / Gniffelen

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:15

Nathalie schreef:
Wat ik trouwens nog wil zeggen.. Mijn vriend heeft in de periode dat we nu in Nederland zijn, een aantal Nederlandse turken ontmoet. En écht IEDEREEN (ik wil niet iedereen over 1 kam scheren, maar echt élk persoon dat WIJ ontmoet hebben, op 1 na) begint tegen hem dat hij hier moet wonen, dat hij dan niet veel hoeft te werken, mij maar in de waan moet laten dat hij van mij houd maar ondertussen wel elk Nederlands meisje kan ......
Daar schrok ik dus echt heel erg van!!!!

Tja tegen deze mentaliteit lopen veel mensen vaker op het is dan ook om deze houding dat turken en marokanen niet zo erg geliefd zijn. Ik vind t walgelijk dat deze mentaliteit bestaat (ook onder nederlanders hoor), het is profiteren van anderen en dan ook nog een meisje in de zeik nemen. En ik denk dan meteen hoe halen ze t in hun hoofd te denken dat ze ondertussen elk nederlands meisje kunnen hebben? Wake up! Echt niet!
Wees maar blij dat jou vriend hier niet in mee gaat, dat t hem wel om jou gaat!
Ik schrik er niet van, zoals jij, maar dat is miss nog erger: t verbaasd me niets.