Fotomodel overlijdt aan gevolgen van anorexia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Fotomodel overlijdt aan gevolgen van anorexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:55

Nouks schreef:
Lusitana schreef:
Anorexia is een eetstoornis waarvan je mager wordt, als je mager bent, heb je niet altijd een eetstoornis.

Hmm, iemand met anorexia hoeft niet eens mager te zijn/worden hoor..

Anorexia toch wel en hier gaat het over. Of ben ik verkeerd

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:57

nee je kan ook anorexia hebben en 150 kilo wegen om het even te overdrijven...
je hoeft niet aftevallen...
sommige mensen worden juist helemaal niet dun van niet eten
sommige komen zelfs aan als ze dan eens iets eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:58

Nadya schreef:
Er worden wel degelijk vollere modellen gevraagd, hoor, daar zijn speciale bureaus voor. Niet veel, maar ze zijn er wel en dan heb ik het over meer dan maatje 38. Voor catologi met kleding voor grotere maten, de DOVE reclames e.d. Echt wel!!

IK WILDE NET DEZE POSTEN toen ik dit las!

http://video.google.com/videoplay?docid ... feed&hl=nl

Ter illustratie hoe je ook voor de gek wordt gehouden.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:03

Dit filmpje gaat er juist over dat de Dove Foundation het niet gek vind dat het zelfbeeld verstoord is, en dat ze daar iets aan willen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:03

katiavl schreef:
[***] schreef:

Hmm, iemand met anorexia hoeft niet eens mager te zijn/worden hoor..

Anorexia toch wel en hier gaat het over. Of ben ik verkeerd

Nee hoor, met anorexia hoef je niet per definitie mager te zijn. Iemand kan best anorexia hebben maar nóg niet mager zijn, of als ik bijvoorbeeld een vriendin van me neem... Die was eerst 1.65 en 82 kilo, is doorgeslagen in het lijnen tot aan de 52 kilo. Tegen die tijd kwam er eens een opname en een hoop therapie om de hoek kijken, onder de 50 kilo is ze in ieder geval nooit gekomen. Niet mager, wel anorexia en boulimia.

Inmiddels gaat het wel beter met haar overigens.

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:04

ik denk dat nouks bedoeld dat je voor de gek word gehouden
omdat de modellen ook mooier worden gemaakt???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 14:05

Maik79 schreef:
Dit filmpje gaat er juist over dat de Dove Foundation het niet gek vind dat het zelfbeeld verstoord is, en dat ze daar iets aan willen doen.

Dat snap ik ook. Maar even ter illustratie dat het beeld dat je dus ook echt voor de gek wordt gehouden/

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 18:20

We worden absoluut voor de gek gehouden, tegenwoordig wordt er altijd gephotoshopt, hoor. Dat was in 'mijn' tijd nog anders, maar goed, ik ben alweer 36 Knipoog

We moeten al die foto's en filmpjes niet te serieus nemen, zo zien die mensen er echt niet uit in het dagelijks leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:05

Precies ja. (Even een verstopt upje voor die Jolanda: Jolanda, vergeet je niet nog even te reageren op alles vanaf pagina 10?)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:07

Ik denk dat ze niet meer durft, Nouks..... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:19

Ik zal haar zo even PM'en Tong uitsteken

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 01:27

Goed dat jullie er zo op ingaan Knipoog!!!
Ik kan er zelf soms ff niet op in gaan, omdat ik over sommige uitspraken ZO boos wordt, en NIET snap.
Sommige mensen praten er zo makkelijk over, terwijl het een HEL is, als je erin leeft.
Dus daarom hou ik me een beetje op de achtergrond, maar ik lees wel mee Knipoog.
Ben blij dat er veel mensen zijn die weten wat het echt inhoudt om een eetstoornis te hebben, of als je het gehad hebt.
Er wordt soms ZO krom over gedacht...
Dit wilde ik weer ff kwijt Knipoog!

xXx Charlot.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:00

Je kunt mensen die geen inzicht hebben, niet kwalijk nemen dat ze een verkeerd beeld hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:09

Nee, maar je kunt ze wel even vertellen hoe het wel zit. Bovendien, als ze het topic beter had gelezen, had ze niet zo'n mening hoeven neerzetten. Dan had beter kunnen weten.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:13

wat een goed filmpje van dove. ik vind dat ze goed bezig zijn. ik ben blij met mijn rondingen potverdrie!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:21

Ja, ik vind dat Dove ook erg goed bezig is. Hoewel het vanuit marketingstandpunt ook wel érrug goed zal werken Knipoog

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:45

Ik vind het ook echt een goed filmpje en goede campagne! Ik ben blij met mijn rondingen maar zou het nog bijna niet durven te zeggen tegenwoordig.. De media schept gewoon zo'n verkeerd beeld van hoe je moet zijn. Ik ken eigenlijk geen enkele jongen die het uberhaupt mooi vind en waarom denkt iedereen dan dat dat perfect is?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:01

Ik vind de DOVE-reclame ook heel goed.... jammer alleen dat ze op dieren testen, dat vind ik dan ook écht minder en daarom gebruik ik het niet.

Over modellenwerk... ik heb het zelf ook gedaan en ik was een zogenoemd "grote maten model" met maat 44/46 (dat ik nu nog steeds heb).
Ik denk juist omdat ik al een grote-maten model was, de fotograaf, visagist e.d. niet zeuren over te dik dit en dat... tuurlijk, ook IK moest mn buik soms intrekken en lelijke plekjes werden net zo hard gefotosjopt Haha! want ze willen toch het idee geven dat je perfect bent, ook al ben je voller.
Maar ik heb nooit klote-opmerkingen gehad, soms werd ik zelfs te dun bevonden (duhhhhh) en moest kleding vaak ingenomen worden met spelden en clips (en daarna bij de foto zetten: dit model draagt maat 50, ha ha ha ha, ja, dat klopte, maar wel met 30 cm dubbelgevouwen op mn rug en kont)
Je word dan hoe dan ook bedonderd.

Ik vind het nog steeds erg dat ik dikker ben dan gemiddeld, dat ik moeilijker kleding kan vinden dan gemiddeld en dat mensen denken dat ik de hele dag vreet en snoep. Net zoals dunne mensen vaak voor anorexia-patientje worden uitgescholden, word ik voor vreetzak uitgescholden.

Laten we nu eens ophouden met elkaar te veroordelen denk ik dan.... maar het is zo moeilijk! Je doet het al dan niet bewust, toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:24

dondeyne schreef:
Ik vind het ook echt een goed filmpje en goede campagne! Ik ben blij met mijn rondingen maar zou het nog bijna niet durven te zeggen tegenwoordig.. De media schept gewoon zo'n verkeerd beeld van hoe je moet zijn. Ik ken eigenlijk geen enkele jongen die het uberhaupt mooi vind en waarom denkt iedereen dan dat dat perfect is?

Ik ken ze wel hoor. Neem mijn ex. Die wist dat ik een tijdlang een eetstoornis heb gehad, en dat ik daar destijds nog steeds best moeite mee had (en nog steeds mijn lichaam niet al te goed kon/kan accepteren). Ik was toen ik een relatie met hem had ongeveer hetzelfde als nu, 1.62 en 51 kilo.

Waarschijnlijk had ik de pech zijn eerste vriendin te zijn, en zijn jongere zusje was vrij mager. Op een gegeven moment maakte hij een opmerking die erop neerkwam dat ik slank was, maar dat hij mijn "probleemgebieden" wat minder vond.

Die jongen had denk ik ook iets te veel topmodellen gekeken ofzo.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:26

zucht.. waar zijn we nou mee bezig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:30

Pff, ik zeg al niets meer.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:34

Nouks schreef:
Pff, ik zeg al niets meer.

neej hoor , je hebt zeker een punt!
Valt me ook op dat jongens alleen mooie meisjes willen ook al zijn ze zelf niet van de mooiste.
En het je ook in je gezicht zeggen als je iets te dik bent

Maar je moet trots op jezelf zijn...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:06

hmm.. iedereen heeft geen goede opvatting van mijn mening dus leg ik het nog eens uit.. IK dus ik ja vind dat wanneer een mens er voor kiest om niet meer te eten en daarna anorexia krijgt dat het je eigen schuld is. De voedingsdescundige geven niets voor niets aan 3 maaltijden per dag..maargoed.. wanneer je problemen hebt door iets ergs mee gemaakt te hebben vind ik het weer anders.. wanneer je het doet omdat je jezelf te dik vind vind ik dat gewoon dom, dom en dom..

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:22

Dat is natuurlijk erg kort door de bocht. Je beslist niet 'opeens' om niks meer te eten. Daar gaat wel heel wat meer aan vooraf. Je stopt bijvoorbeeld met snoepen, of je gaat meer sporten. Dan is dat niet meer genoeg, het werkt niet meer of het afvallen gaat niet hard genoeg, en dan ga je andere dingen weglaten.
Eerst een sneetje brood minder, dan twee, overal zoveel mogelijk dingen afknibbelen om toch maar zo min mogelijk te eten.

Overigens, een criterium voor anorexia is een lichaamsgewicht dat lager dan 75% van het aanbevolen lichaamsgewicht is. Naar mijn weten is dat naast het verkeerde beeld van zichzelf een van de belangrijkste criteria.
Heb je dat niet, dan val je officieel onder NAO (niet anders omschreven).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:27

Maar Jolandaa, er gaat vaak nog veel meer aan vooraf. Dingen die jij niet weet over die persoon. In de klinieken waar ik in het verleden diverse keren gezeten heb, zaten heel soms meiden die binnen kwamen met het idee dat het begonnen is, omdat ze zichzelf te dik vonden. Tijdens de diverse therapiesessies bleek er heel wat meer achter te zitten. Ik heb dat altijd zeer nieuwsgierig gevolgd, toen ik er zelf zat. Heb me altijd geinteresseerd voor de menselijke psyche. Wat drijft iemand?

De meeste vrouwen met eetstoornissen hebben die ziektes om heel wat meer redenen, dan jij aanvoert (jezelf bv. 'alleen maar' te dik vinden. En vaak niet bepaald de meest fijne redenen, je schrikt vaak van wat die meiden en vrouwen achter de rug hebben. Snap je, dat jouw mening dan wel even heel erg kort door de bocht is? Vooral hier in dit topic, waar veel mensen het zelf ervaren hebben? Je hebt duidelijk geen idee tegen hoeveel onbegrip je soms stuit, als je er al voor uit komt dat je ziek bent en hulp wilt hebben. Dat onbegrip heeft mij vaak regelrecht weer de 'verkeerde' kant opgestuurd met alle gevolgen van dien. Pas toen ik eindelijk iemand tegen kwam, die echt samen met mij wilde vechten voor genezing, heb ik doorgezet. Hoe zwaar ook, want je hebt geen idee hoe diep het al in je zit, als je het al jarenlang hebt. Er komt nog zoveel meer bij kijken, dan alleen het uithongeren of het overgeven. Het is een gevecht, die bij sommigen de rest van hun leven duurt. Ik dacht ook ooit, dat ik er nooit meer vanaf kon komen, dat het me nooit zou lukken. Ik weet niet hoe het gelopen zou zijn, als ik mijn vriend niet tegen was gekomen. Heel soms denk ik daar wel eens aan, om het dan vervolgens snel weer uit mijn hoofd te zetten. Ik kijk nu liever naar hoe het wel is, omdat het nu helemaal goed is. Maar ik zal nooit, maar dan ook nooit meer vergeten wat een hel het is geweest destijds, tijdens de zogenaamde 'mooiste jaren' van mijn leven.