Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moeten allochtonen zich aan passen?

Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Nee, hoeft niet.
6 (0%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
298 (31%)
Ja, maar ze mogen wel bepaalde gebruiken houden, bv.Ramadan.
293 (30%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
170 (17%)
Ja, ze moeten zich helemaal aanpassen.
169 (17%)
Geen mening.
3 (0%)
Geen mening.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 948

Ronnie26

Re: Moeten Allochtonen zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:46

Jessix: Je zet me aan het denken, nu heb ik ff een vraag
voor anderen...

Wat vinden jullie hier dan van:

''Een blank jochie mag in de klas geen pet/muts op. Maar een zwarte mag
wel een hoofddoek op.
''
Laatst bijgewerkt door Ronnie26 op 19-11-06 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:48

dat word afgedaan onder het mom: een hooffdoek is van het geloof......
ik vind een hoofddoek prima,maar dan moet een petje ook mogen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:01

Nee, het gaat om hoofddoek versus keppeltje versus andere geloofsuitingen. Ik hoop dat jullie wel snappen dat dat anders is dan een pet.

PS: ronnie: het is 'jochie', 'hoofddoek', en het gaat niet om de huidskleur maar het geloof. Dus of iemand zwart of blank is doet niet terzake, er zijn blanke moslims en zwarte nietgelovigen of christenen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:04

Ik was ooit in turkije en daar liep geen enkele turk met hoofddoek of burka.
Dat waren hele aardige en ook gastvrije mensen.. dat kun je van veel hier niet zeggen. En wat dacht je van al die Nederlanders in spanje?! Dat zij ner ook onwijs veel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:06

Het is idd moeilijk om hiermee een lijn te trekken.

Ik persoonlijk vind wel dat er in een klas regels moeten gelden voor iedereen. Dus of allemaal petje op of allemaal petje af.
Nogmaals ik ben ook wel voor regels en helemaal voor het naleven van de wet. Maar binnen die wetten en regels is er toch nog genoeg ruimte voor vrijheid.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:08

Shadow0: omg.. Zo beter dan? Clown

Larissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:24

Was dit jaar nog toevallig in turkije & daar liepen maar zo weinig vrouwen met die hoofddoeken enzo, maar hier hebben zij ze wel aan terwijl ze daar allemaal in hun nike's lopen.... vind trouwens dat allochtonen zich horen aan te passen, ramadan etc. geen probleem mee want dat is toch wel iets van hunzelf & dat mag..
Maar wat vinden jullie dan hiervan?
wij hebben op school levensbeschouwing & hebben het ook over christendom jodendom & de moslim... nu zaten der 2 moslims bij ons in de klas wel van een zeer strenge kant.
hun ouders hadden een rechtzaak aangespannen omdat ze het onzin vonden dat zij moesten leren over het christendom & ooit eens mee moesten naar de kerk, & ze hadden het ook nog gewonnen dus zodra wij het over christendom/jodendom hebben in de les hoeven zij niet mee te doen. Maar er word wel van ons verwacht dat wij leren over de moslim, waar ik geen problemen mee heb hoor maar dit onderscheid vind ik dus niet kunnen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:30

de school van mijn zusje wilde de leerlingen eens meenemen naar een moskee,om meer over de islam te vertellen en meer begrip te kweken............prima!
maar toen de school ook zo'n zelfde uitje wilde organiseren naar een kerk begonnen de moslim ouders te protesteren,want dat mocht niet.

dus een groot deel van de ouders hield na dat incident hun(anders gelovige)kind thuis,want inderdaad zulk onderscheid hoort ook niet.
wel het een en niet het ander

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:31

Shadow0 schreef:
Nee, het gaat om hoofddoek versus keppeltje versus andere geloofsuitingen. Ik hoop dat jullie wel snappen dat dat anders is dan een pet.

Vroeger droegen gelovige mensen in Nederland (en de oudjes hier in Portugal nog) hoofdbedekking. Maar hoofdbedekking is wat anders dan gezichtsbedekking. Je kunt wel zeggen dat dát niet met het geloof te maken heeft, want er staat niets over in de Koran.
Wat me ook opvalt is dat mannen over het algemeen vrij snel de gewoontes van een ander land over nemen en van de verrukingen genieten, maar de vrouwen mogen dat vaak niet. Er is dus sprake van ongelijkheid en onderdrukking. Verbod op de burka bv zou je ook kunnen zien als een stap naar de bevrijding van vrouwen, emancipatie van de moslima. Of ze het willen is een tweede. Knipoog
Maar niemand kan nog echt zeggen wat er zo onaangepast is en waar men zich aan moet passen, behalve de wet.
En het is ook nog niet echt bekent waarom men geen last heeft van chinezen vbv, en die spreken ook ondrling hun eigen taal, dragen vaak ook gewon traditionele kleding en wonen allemaal op een kluitje...
Wát is nou eigenlijk het probleem met de moslims?
Persoonlijk denk ik dat het verschil hem zit in hoe nadrukkelijk aanwezig men is. De chinezen hebben geen opvallende tempels overal, ze vinden het ook niet nodig dat hun buitenlandse partners hun geloof aannemen en met de opvoeding van de kinderen zullen er geen schokkende dingen zijn als het maagdelijkheids gedoe...etc. Er zijn meer cultuurverschillen tussen de islamitische wereld en de "nederlanders" dan welke andere cultuur dan ook, geloof ik. En hoe meer je er mee geconfronteerd wordt, hoe meer dat opvalt.
Hier in Portugal wonen ook Moslims, maar blijkbaar leven ze nogal onopvallend, want ik heb er nooit een kunnen aanwijzen... Of hier komen de progressieve moslims, die toch al geen hoofddoek meer dragen, ofzo? Of ze hebben niet het idee dat ze in zo´n vrij land wonen als nederland en passen zich beter aan, zo goed dat ze opgaan in de massa?
De meeste moslims hier zijn trouwens zwart...
Hier zien ze zwarten als messentrekkers. Ik lees bijna dagelijks in de krant over moorden. Portugezen. En heel af en toe over een moord waarbij een gekleurd iemand bij betrokken was. Maar niemand zegt :"Wij Portugezen zijn zulke moordenaars!" Het is veel makkelijker een ander ergens van te beschuldigen.
Ook die discriminatie hier komt door angst, onwetendheid. Overlevering. De rol van de ouders is het belangrijkst. Kinderen krijgen niet de kans om zelf een mening te vormen. Dat doen de ouders wel voor hen...

En zondebokken moeten er zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:32

Snoevie schreef:
de school van mijn zusje wilde de leerlingen eens meenemen naar een moskee,om meer over de islam te vertellen en meer begrip te kweken............prima!
maar toen de school ook zo'n zelfde uitje wilde organiseren naar een kerk begonnen de moslim ouders te protesteren,want dat mocht niet.

dus een groot deel van de ouders hield na dat incident hun(anders gelovige)kind thuis,want inderdaad zulk onderscheid hoort ook niet.
wel het een en niet het ander

Ja, dat soort gevallen zijn bekend, en dat klopt dan inderdaad niet.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:40

Schimmelig schreef:
rissa schreef:
Ook denk ik dat de afkeer van sommige mensen voor bv de burka voortkomt uit angst en onwetendheid.

Ik denk dat het een vrouwonderdrukkend symbool is. Eerder iets uit de middeleeuwen van van 'nu'.
Ikzelf ben er niet bang voor en het is zeker ook geen ontwetendheid Knipoog

Wij vinden het vrouwonvriendelijk, maar voor de mensen wie het betreft is het een onderdeel van hun leven. Wie zijn wij omdat te veroordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:55

suus_ schreef:
Dat waren hele aardige en ook gastvrije mensen.. dat kun je van veel hier niet zeggen. En wat dacht je van al die Nederlanders in spanje?! Dat zij ner ook onwijs veel.

precies! wij zijn ook 18 dagen in turkije geweest, ook in de ''binnenlandjes'' en daar liepen bijna geen mensen met hoofddoek om..

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:56

suus_ schreef:

Het is vaak heel moeilijk om te zien uit welk land iemand precies komt. Hiermee wil ik zeggen dat iemand met een hoofddoek niet altijd maar uit marokko of turkije hoeft te komen. Als iemand uit bv afganistan is gevlucht en zich in nederland probeert te vestigen is het heel moeilijk om je van de een op de andere dag als een vrij mens en zonder bedekking te bewegen terwijl ze dat haar hele leven al zo gewend is. Dat is hetzelfde als dat wij naar zulke landen zouden gaan, dan voelen wij ons erg ongemakkelijk om ons "onder kleding te verbergen"

En wat ik ook opvallend vind is dat ik nog niemand heb zien aangeven hoe het aanpassings vermogen van sommige nederlanders is in het buitenland. Neem maar de nederlanders die naar australie zijn gegaan 40 jaar terug. Die hebben daar een ouderwets nederlands dorp neergezet, lopen in klederdracht en hebben zelfs hun eigen nederlands verzorgingstehuis. Als we het dan toch over aanpassen hebben...

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 00:06

Snoevie schreef:
nu ben jij degene die ongenuanceerd is.
ik zeg toch alleen maar wat?
inderdaad onderbouwen zij hen mening niet,maarja goed dit is toch een land van vrijheid voor meningsuiting?

het valt me op dat als iemand iets zegt wat negatief overkomt je gelijk op je achterste benen staat.

als iemand iets positiefs zegt zonder te onderbouwen,zeg jij er dan ook op die manier wat van?

*edit: ik kan overigens uitstekend lezen.
alleen deel ik je mening niet in alles in deze discussie

Het gaat er toch niet om of je mijn mening deelt de ja of de nee?!! Overigens wanneer is iets positief en wanneer is iets negatief. Voor de 1 is iets positiefs iets negatiefs en voor de ander is iets negatief iets positiefs. Dus ja ik kan ook mijn mening geven bij iets positiefs maar misschien is dat in jou ogen wel iets negatiefs.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 00:11

Ronnie26 schreef:
Engels vind ik anders.. engels is een taal die ze over de hele
wereld bijna spreken.

En toch is dat nog niet de grootste wereld taal!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 00:12

Ronnie26 schreef:
Jessix: Je zet me aan het denken, nu heb ik ff een vraag
voor anderen...

Wat vinden jullie hier dan van:

''Een blank jochie mag in de klas geen pet/muts op. Maar een zwarte mag
wel een hoofddoek op.
''

Een zwarte?? OMG....

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:31

rissa schreef:
Wij vinden het vrouwonvriendelijk, maar voor de mensen wie het betreft is het een onderdeel van hun leven. Wie zijn wij omdat te veroordelen.

Vrouw. Ik ben vrouw en dat zegt genoeg. Ik weiger onderdrukt te worden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:33

Whiz schreef:

Een zwarte?? OMG....

Laten we nou niet vallen over hoe iemand een gekleurd persoon noemt, want daar zijn door de jaren heen heel wat namen voor geweest. We weten allemaal wat ze bedoeld en als we het over "witten" hebben zijn de blanken ook niet ineens beledigd...

De Nederlanders zelf zijn inderdaad niet altijd het beste voorbeeld. Maar zoals er Nederlanders zijn die zich niet aanpassen, zo zijn er ook die het wel doen en dat geldt ook voor andere mensen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:42

ShirleyA schreef:

Wie zijn wij? Nou jullie (in dit geval, want ik woon niet in Nederland) zijn het gastland, en hebben daarom wel enige stem in het geheel.
In de landen zelf zijn de meningen verdeeld en is het helemaal niet zo vanzelfsprekend "een onderdeel van hun leven" . Ze moeten wel, anders worden ze verkracht, veroordeeld. Het heeft wel degelijk te maken met onderdrukking, en dommere mensen zullen er minder moeite mee hebben dan slimme. De slimmere vrouwen willen heus wel opkomen voor zichzelf.
in elk geval, als jullie als gastland geen onderdrukking willen zien, hebben jullie daar denk ik zelf, wel recht toe om te vrouwenvrijheid te promoten, al druist dat in tegen hun gewoonten, het zijn jullie gewoonten EN DAT IS NOU AANPASSING. Ze kunnen daarin trouwens best een middenweg vinden.
Het lijkt mij heel logisg dat ze doen wat ze zelf willen waar het kan en niet waar het niet mag. Dat geldt ook voor de oorspronkelijke inwoners.

Ik denk ook dat jullie het meeste moeite hebben met die vrouwenonderdrukking, bewust of onbewust, want niemand klaagt over de Islamtische mannen in jurken...

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 12:26

Ik weiger onderdrukt te worden![/quote]

Absoluut, ik ook. Maar ik zie niet hoe je onderdrukt kan worden doordat iemand anders in een burka loopt.

Ik ben vorig jaar voor een tijdje in maleisie geweest en heb daar vol bewondering gezien hoe makkelijk alle soort culturen en geloven naast elkaar en met elkaar kunnen leven. Zo hebben ze bv een plaats met een hele spectaculaire straat (temple street in Malaka) waarin 5 of 6 verschillende geloven met elk een eigen kerk, tempel of moskee naast elkaar stonden. In maleisie is het ook heel gewoon dat bv sommige politieagentes (en ook andere beroepen uiteraard)met hoofddoek lopen en andere niet, kortom iedereen werd in zijn waarde gelaten. Het zou het in nederland een stukje gezelliger maken als iedereen, dus niet alleen de nederlanders!, voor elkaar open zou staan en elkaar zonder vooroordelen over nationaliteit en geloof tegemoed zou treden en elkaar als persoon zou zien en niet als onderdeel van ....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:23

rissa schreef:
Absoluut, ik ook. Maar ik zie niet hoe je onderdrukt kan worden doordat iemand anders in een burka loopt.

Ik voel me onderdrukt doordat de mensen die in minirokjes lopen (ok, liepen, het zijn er niet zo heel veel op het moment Knipoog ) de indruk wekken dat vrouwen sexobjecten zijn. Kunnen we nou de minirokjes ook verbieden?

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:24

Whiz schreef:
Ronnie26 schreef:
wereld bijna spreken.

En toch is dat nog niet de grootste wereld taal!

Dat zeg ik toch ook niet.... Gestoord

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:28

Lusitana schreef:
Laten we nou niet vallen over hoe iemand een gekleurd persoon noemt, want daar zijn door de jaren heen heel wat namen voor geweest. We weten allemaal wat ze bedoeld en als we het over "witten" hebben zijn de blanken ook niet ineens beledigd...

Het probleem is dat iemand blijkbaar niet het verschil maakt tussen 'moslims' (mensen met een bepaalde religie) en 'zwarten' (mensen met een bepaalde huidskleur) maar dat allemaal gewoon op een grote hoop veegt. Daar val ik wel over.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:42

Ronnie26 schreef:
Ronnie26 schreef:
wereld bijna spreken.

Dat zeg ik toch ook niet.... Gestoord

Oke.. Dan.. Enlighten me. Wat bedoel je er dan wel precies mee? Dat je vind dat mensen best engels mogen praten in nederland omdat ze dat bijna over de hele wereld spreken? En dat je andere talen dan liever niet hoort hier?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:44

is chinees niet de meest gesproken taal omdat china de meeste inwoners van de wereld heeft?