Abortus, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BounceBabe

Re: Abortus, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:01

Als ik ongewenst zwanger zou raken zou ik niet snel een abortus laten plegen. Die vruchtbaarheid is in de familie al niet zo goed, en ik wil me later niet voor de kop slaan als blijkt dat ik het kind beter had kunnen houden omdat ik dan geen kinderen meer kan krijgen...

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:30

Ik ben blij dat er iets is zoals abortus, ik ben blij dat we mogen kiezen hoe we ons eigen leven zullen leiden.

Ik vind het raar om te lezen, dat veel mensen schijnen te denken dat abortus wordt gezien als een late MAP, ik denk niet dat je kunt zeggen dat alle mensen die ooit een abortus hebben ondergaan, die het voor hun plezier hebben gedaan.
Ook vind ik het raar dat er zomaar wordt gezegd dat ze het dan maar ter adoptie moeten stellen.... volgens mij raak je op den duur gehecht aan de kleine en dan is die stap niet meer zo makkelijk te maken is, ook moet je het maar kunnen.. zo'n kind 9 maanden lang dragen zonder er gevoel voor te ontwikkelen, een bevalling ondergaan, keihard ervoor werken terwijl je weet dat ie daarna weer weggaat.

Bovendien kan niemand zeggen of het een goede reden is om abortus te plegen, wat voor de een een ware nachtmerrie is, is voor een ander totale geluk.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:50

belachelijk dat over spanje..mijn zoontje is met 34 weken en 6 dagen geboren en redt t prima niks mis mee hoe kunnen ze in hemelsnaam dan n abortus plegen Boos!:( te erg vindt ik dat!!!!!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:24

Zo houd iedereen er een andere gedachte op na uit zijn of haar gevoel of ervaring Bloos

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:26

wat betreft die abortus tot 39wkn, persoonlijk vind ik dat dus echt moord Bloos

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:29

dat is een keuze die aan de huidige situatieligt denk ik op dat moment.
ik wil nu geen kinderen en later ook niet mocht het nu gebeuren dan kan ik niet meer leven zoals ik nu doe ik zal een heleboel in moeten leveren en of ik dat er voor over heb......
ik ben opgegroeid met een 1 ouder gezin waar we het niet breed hadden ik weet hoe het voelt om iets niet te mogen/kunnen omdat je het geld er niet voor hebt.
ik washeel jong toen ik begon met stallen uit te mesten elke dag na school voor een extra zakcentje zodat we wat lekkers konden kopen ik wil niet dat mijn kinderen dat later ook zo moeten doen want het is niet leuk als jij stallen staat te schrobben en je vriendinnen spelen buiten....
dat wil ik mijn kinderen niet aandoen.
als ik aan kinderen begin dan wil ik alles op een rijtje hebben een warm thuis met zekrheid een goed leven een leven waarin je kan studeren om een goede betaalde baan te krijgen.

dit is hoe ik erover denk mijn mening en die is niet te veranderen.

gr gemma

al vind ik wel dat je als je voor een abortus kiest ongeacht de reden dat je die keuze snel moet maken en dat omtijd doet......

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:37

Ik ben een moeder van een 3 jarige dochter en zelf 32.

Sex heeft gevolgen niet alleen ben je geen maagd meer je kunt ook zwanger worden of sexueel overdraagbare ziektes krijgen.
Nadenken voor de daad is erg belangrijk. Natuurlijk is het een ander verhaal als je verkracht wordt of iets dergelijks.
Maar als je na een fijne vrijpartij zwanger raakt dan is het eigen schuld en moet je dan maar een abortus plegen omdat jij er even geen zin in hebt. Volgens mij niet.
Ander verhaal als een kind heel heel ernstig gehandicapt is en geen menswaardig leven kan leiden, bijvoorbeeld niet kan lopen, niet denken en dergelijke.

De termijngrens is volgens mij bij twintig weken al heel erg duidelijk overschreden. Niet alleen klopt het hartje dan al heel lang, het kindje beweegt al en als moeder zijnde kun je hem heel duidelijk voelen. Moet je bewust een ander het leven beroven omdat je er zelf neit voor kunt zorgen. Er zijn ook andere mogelijkheden al adoptie of draagmoederschap ofzo. Ik weet zeker dat zon kind goed terecht zal komen.

Het is moeilijk oordelen dat weet ik en ik denk dat de meesten ook anders gaan denken als ze moeder zijn geworden.

En ik blijf erbij als je oud genoeg bent om sexueel actief te worden dan ben je ook oud genoeg om de gevolgen te onderzien, allebei zowel jongen als meisje. Sex is in mijn ogen altijd nog speciaal en dat speciale moment moet je ook samen met een speciaal iemand beleven en niet om er bij te horen met de eerste de beste van de straat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:59

Ik zei altijd nee, ik vind het moord. Maar laatst zat ik in een situatie waarin ik echt moest nadenken, wat er zou gebeuren als ik NU zwanger zou zijn. Nu op dit moment zou ik het zeker weg laten halen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:14

Kafue schreef:
Sex heeft gevolgen niet alleen ben je geen maagd meer

Niet alleen zie ik niet helemaal in wat het met abortus te maken heeft, maar ik vind dat sowieso niet echt een interessant punt - wat maakt dat nou uit?

Citaat:
En ik blijf erbij als je oud genoeg bent om sexueel actief te worden dan ben je ook oud genoeg om de gevolgen te onderzien, allebei zowel jongen als meisje.

Heel simpel gezegd is dat gewoon feitelijk niet waar. Of je wel of niet sexueel actief kunt zijn is simpelweg een lichamelijk aspect. Dat heeft niets met je emotionele volwassenheid te maken.

Ik vind wel dat je volwassen genoeg zou moeten zijn om hier verstandig mee om te gaan, voor je sexueel actief wordt, maar... dat is niet iets wat mensen automatisch kunnen. Sterker: de ervaring leert dat veel mensen dat niet kunnen.

Het lijkt me zinvoller om daar wat aan te doen, dan alleen aan de kant van abortussen te kijken en te zeggen 'daar had je maar eerder over na moeten denken'. Want daar is niemand bij gebaat: niet degene die in verwachting is geraakt, niet het kind dat in zo'n situatie terecht komt, en de maatschappij niet.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:06

En daarom moet je de jeugd fatsaoenlijk voorlichten. Want waarom is de een met 12 al met ... jongens naar bed geweest en de ander pas met 21. Het is een beladen onderwerp en abortus wordt in veel gevallen heel erg makkelijk gedaan.
Oh zwanger komt even niet uit dus haal maar weg. Niet alleen praat je over de kosten waar de maatschappij voor op moet draaien maar ook over een leven waar je over gaat beschikken. Als je in deze tijd zwanger raakt is dat op zich al een punt waarin je je achter de oren moet krabben want in een tijd met de pil, spiraal noem maar op en tegen de sexueel overdraagbare ziektes het condoom hoef je eigenlijk niet meer per ongeluk zwanger te raken.

En de zin je bent geen maagd meer is omdat er veel te lichtzinnig over het naar bed gaan en sex hebben met iemand wordt gedacht.
Sex is iets dat je niet zomaar moet doen met jan en alleman maar speciaal en in alle rust. Daarom moet de jeugd maar eens beter voorgelicht worden dat de kinderen niet van de ooievaar komen, voor het zingen de kerk uit geen garantie is tot het niet zwanger raken en dergelijke.
Zwanger raakt je niet zomaar per ongeluk er is wel wat aan vooraf gegaan.
Er zijn uitzonderingen als een verkrachting maar daar heeft men morning after pillen voor uitgevonden daar ben je dan wel even goed ziek van maar een net gedeelde cel doden is iets anders dan een levend organisme met een hart en bloedsomsloop doden.

Ik ben daar mischien wel iets hart in maar ik weet wat het is om een kind te baren daar moet je niet zo gemakkelijk over denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:13

Ik ben het in 13 pagina's nog weinig tegen gekomen Lachen
Maar dit is een post waar ik het helemaal mee eens ben.

Wel grote daden willen doen..maar niet nadenken wat de gevolgen kunnen zijn.

Als ik stoer 250 km per uur rij, weet ik ook dat er geen steentje verkeerd op de weg moet liggen omdat er dan grote gevolgen zijn voor mijn gedrag, voor de kick van dat moment.

Maar bij sex word gewoon veel te weinig gedacht aan wat de gevolgen kunnen zijn.
Ze hebben op dat moment zin..ff nadenken lijkt dan te verdwijnen

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:18

Ik denk dat je daar toch echt te lichzinnig over denkt Kafue, ik denk dat niemand dit ondergaat omdat het 'wel zo makkelijk is'.

Jij vind dat seks iets speciaals is, en jij vind dat het in alle rust gedaan moet worden, niet iedereen is het daar mee eens en dit is niet eens van toepassing als het gaat om abortus.
Een ongeplande zwangerschap hangt niet samen aan het aantal partners die je hebt gehad. Het is voor een groot deel te wijten aan het verkeerd gebruik van anticonceptie middelen, of puur door pech, want er kunnen wel duizende soorten anticonceptie middelen bestaan, geen 1 daarvan is 100% safe.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:24

ja niet honderd procent safe meestal door gebruiker. En ja het kan voorvallen maar weinig Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:24

Ik ben er onder bepaalde voorwaarden wel voor (vrouwelijk, 32 jaar).

Niet alleen bij verkrachting, incest of iets in die richting, maar ook in de de gevallen waarin een kind geen of nauwelijks toekomst geboden kan worden. In dat soort gevallen is het namelijk zo, dat dit kind ook geen fijn leven heeft, zich ongewenst e.d. kan voelen.

Een tienermoeder van 13 jaar kan haar kind geen toekomst bieden, is zelf nog een kind (ook al had het sex). Moet het kind er dan onder "lijden" dat mamma geen toekomst kan/wil bieden, misschien wel in een tehuis komt? Ik vind van niet. Ik heb misschien een rare gedachtengang, maar ik denk dat het in zulke gevallen zelfs beter voor een kind is, niet geboren te worden, dan een leven vol ellende en pijn voor zich te hebben.

Ook wanneer een kind ernstige lichamelijk en geestelijke gebreken blijkt te hebben bij de eerste echo, dan zou ik het niet vreemd vinden als de ouders in kwestie de zwangerschap beeïndigen.

Maar ik denk dat dit voor iedereen persoonlijk is.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:27

katiavl schreef:
ja niet honderd procent safe meestal door gebruiker. En ja het kan voorvallen maar weinig Knipoog

Negen van de tien keer zou het ook vast aan de gebruiker liggen, maar hier wordt er over gesproken alsof er niets veiliger is en iedereen die daardoor nog zwanger zou kunnen worden, zou er zelf schuldig aan zijn, en daar ben ik het er niet mee eens.

Ik vraag me af.... wat denken jullie in hemelsnaam wat voor soort vrouwen daar heen gaan?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:15

Vanessa24 schreef:
katiavl schreef:

Negen van de tien keer zou het ook vast aan de gebruiker liggen, maar hier wordt er over gesproken alsof er niets veiliger is en iedereen die daardoor nog zwanger zou kunnen worden, zou er zelf schuldig aan zijn, en daar ben ik het er niet mee eens.

Ik vraag me af.... wat denken jullie in hemelsnaam wat voor soort vrouwen daar heen gaan?

Ten eerste denk ik er helemaal niet lichtzinnig over. Als moeder van een kind van drie weet ik heel goed waar Abraham de mostert haalt. De zwangerschap was geheel volgens planning. En in de jaren dat ik sexsueel actief was voorafgaande aan de geplande zwangerschap ben ik met behulp van pil en condoom niet een keer zwanger geweest.
(pil + condoom) is dus heel veilig. In theorie wordt minder dan 0,1% (minder dan 1 op de 1000 vrouwen) zwanger, in de praktijk minder dan 4 op de 1000. Bovendien beschermt deze methode ook tegen geslachtsziekten.
Mischien dat die vier op de 1000 dan de abortus zouden moeten laten doen.
Het zijn toch weer kosten voor de ziektekostenverzekeraar en de gemeenschap want jij en ik betalen daar ook aan mee, mits je natuurlijk belasting betaald en of boven de 18 bent.

Een ongeplande zwangerschap hangt zeer zeker niet samen met het aantal partners. Het is altijd te wijten aan het verkeerde gebruik van de anticonceptiemiddelen tenzij je tot die 4 van de 1000 hoort natuurlijk.

Maar goed als je je volwassen genoeg voelt om gemeenschap te hebben met iemand van het andere geslacht dan zul je je vooraf moeten bedenken wat de gevolgen daarvan zouden kunnen zijn en hoe groot de kans is dat je die gevolgen wilt aanvaarden en als je dat niet wilt dan denk ik dat je geen gemeendschap moet hebben.

En er is een conceptiemiddel dat 100% safe is en dat is ............. geen sex en daarna komt de mirena spiraal.
Maar dan nog is het nog altijd aan te raden bij sterk wisselende partners als extra voorzorg een condoom erbij te nemen-

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:17

Inderdaad, als je al jaren een relatie hebt of getrouwd bent kun je ook een keer pech hebben, Moeten deze mensen allemaal dan ongewenst een kind krijgen? Het lijkt me voor zowel kind als ouders niet leuk! Er wordt hiet trouwens heel makkelijk over adoptie gesproken, maar feit blijft dat heeel veel vrouwen op het laatst toch terugkrabbelen, omdat ze wel gehecht zijn aan het kind, ondanks dat de mogelijkheden er eigenlijk niet zijn om het kind zo te laten opgroeien als wenselijk is.

@Kafue: jij sprak over de kosten van een abortus waar de maatschappij voor moet opdraaien, maar ga eens na wat een "kind in de problemen" de maatschappij kost.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:18

helemaal mee eens

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:19

odetteke schreef:
@Kafue: jij sprak over de kosten van een abortus waar de maatschappij voor moet opdraaien, maar ga eens na wat een "kind in de problemen" de maatschappij kost.

Helemaal mee eens.

Zoiets kost vele malen meer, dan abortus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:21

Maar nu doen jullie of elk ongewenst kind ook een probleem kind word.

Ik ken toevallig wat ongewenste kinderen (in eerste instantie)
Maar na de grote schrik gewenst zijn en gewoon opgevoed.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:21

Ik zou het zelf ook niet snel doen, maar ik denk dat die keus aan de persoon zelf is. Iedereen weet imo zelf wel wat in zijn/haar situatie een goede keus is. Ik ben van menig dat andere niet kunnen oordelen over wat goed is voor iemand en diens ongeboren kind!
Al zou ik er denk ik niet snel gebruik van maken, ik ben blij dat de mogelijkheid tot abortus er is!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:26

Ik denk zeker niet dat elk ongewenst kind een probleemkind wordt, maar de kosten alleen al die een ouder aan kinderbijslag ontvangt zijn al hoger dan de kosten van een abortus. Tel daarbij de bijzondere bijstand etc. die bijvoorbeeld tienermoeders kunnen aanvragen op, en je komt op een gigantisch bedrag uit. Ik illustreer daarmee dus alleen dat, of je het kind houdt of niet, de maatschappij er toch wel voor opdraait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:27

Dat is met zoveel in NL
Geen rede voor een abortus omdat het goedkoper is.
Dan gaat het echt net om een sloop auto...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:30

Maar ook geen geldige argument dus om een kind te moeten houden, zoals hierboven beweerd werd Knipoog

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:30

Ik vind het raar dat hier gediscusseerd wordt over kosten die bij een van de twee keuzes komen kijken?!
Imo maak je de keuze voor leven of weghalen niet aan de hand van een kostencalculatie maar aan de hand van je gevoel!