Halal vlees bij AH, protesteer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Halal vlees bij AH, protesteer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:52

Als de halsslagader wordt doorgesneden, valt de druk van de hersenen weg. Zodra die druk weg is (wat vrijwel meteen is) is het dier (hersen)dood.
Als het dier dus goed geslacht wordt, is het niet zo vriendelijk ( Nors opkijken ) als gewoon slachten.

Ik ben zelf vegetarier, dus ik zie liever helemaal geen dieren geslacht. Maar deze ophef vind ik zoooooooooooooo hypocriet. Heel NL springt op de barricades tegen halal, maar geniet een paar minuten later wel met volle tegen van z'n stukje vlees bij de aardappels. Kom nou zeg.

Nee, ik ben nog nooit in een slagerij geweest. Hoeft van mij ook niet. Ik weet er genoeg vanaf, en hoef het echt niet met eigen ogen te zien. Maar of er nou wat fout gaat bij Halal slachten of bij "normaal" slachten, het is niet minder erg voor het dier. En of een dier nou hersendood is door een doorgesneden keel of door een pin in z'n kop, het effect is hetzelfde.

Ik word eerlijk gezegt niet goed van sommige reacties hier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:56

Berdien schreef:
Als de halsslagader wordt doorgesneden, valt de druk van de hersenen weg. Zodra die druk weg is (wat vrijwel meteen is) is het dier (hersen)dood.
Als het dier dus goed geslacht wordt, is het niet zo vriendelijk ( Nors opkijken ) als gewoon slachten.

Ik ben zelf vegetarier, dus ik zie liever helemaal geen dieren geslacht. Maar deze ophef vind ik zoooooooooooooo hypocriet. Heel NL springt op de barricades tegen halal, maar geniet een paar minuten later wel met volle tegen van z'n stukje vlees bij de aardappels. Kom nou zeg.

Nee, ik ben nog nooit in een slagerij geweest. Hoeft van mij ook niet. Ik weet er genoeg vanaf, en hoef het echt niet met eigen ogen te zien. Maar of er nou wat fout gaat bij Halal slachten of bij "normaal" slachten, het is niet minder erg voor het dier. En of een dier nou hersendood is door een doorgesneden keel of door een pin in z'n kop, het effect is hetzelfde.

Ik word eerlijk gezegt niet goed van sommige reacties hier

niet overal word zo geslacht, zo als ik al zei, ik heb bij de kippenslachterij gewerkt, en daar worden ze verdoofd door water met een vloeistof, vind ik wel vriendelijker dan een pin door het hoofd e.d

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:59

paardje2005 schreef:
yousra schreef:
@shanna: Denk jij dat die dieren het voelen als ze aan bloeden zijn? Ze zijn al dood, hun aders en zenuwen naar hun hersenen zijn dan allang doorgesneden waardoor ze helemaal en ook echt helemaal niets voelen.

zoals al eerder gezegt is. als je de slagader en gewone ader in 1 keer doorsnijdt ze praktisch direct dood. snij je alleen de slagader door,zijn ze ook praktisch direct, maar snij je alleen de ader door, dan bloeden ze langzaam dood en voelen ze het wel degelijk, omdat de hersens nog gewoon bloed krijgen

hoe denk jij dat het gebeurt dan, ader voor adertje??? in een fractie van een seconde is het gebeurt...

Hoe denk jij dat dieren in het slachthuis zich voelen. Dan heb je gelijk, die zijn inderdaad niet altijd in 1 keer dood. Of ze zijn als aan het einde van hun latijn als ze van het transport afkomen.
Hoe denk jij dat kippen zich voelen: ooit een filmpje gezien hoe een gewone kip van begin tot aan de slacht leeft?? nee, dan heb ik nog wel iets voor je!
[/quote]

jawel hoor. dat weet ik ook prima. maar we hebben het hier niet over kippen. wat ik bedoel. dat bij islamitisch slachten worden zowel de slagader en ader in 1 keer doorgesneden. bij een gewone slachterij word hier nog wel een lax mee omgegaan en bote messen gebruikt. even terug lezen voor je mij aanvalt wil je. ik doe al vanaf pagina 1 mee aan deze discussie, jij komt net kijen

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:00

loutjuh schreef:
paardje2005 schreef:

@shanna: Denk jij dat die dieren het voelen als ze aan bloeden zijn? Ze zijn al dood, hun aders en zenuwen naar hun hersenen zijn dan allang doorgesneden waardoor ze helemaal en ook echt helemaal niets voelen.

zoals al eerder gezegt is. als je de slagader en gewone ader in 1 keer doorsnijdt ze praktisch direct dood. snij je alleen de slagader door,zijn ze ook praktisch direct, maar snij je alleen de ader door, dan bloeden ze langzaam dood en voelen ze het wel degelijk, omdat de hersens nog gewoon bloed krijgen

hoe denk jij dat het gebeurt dan, ader voor adertje??? in een fractie van een seconde is het gebeurt...

Hoe denk jij dat dieren in het slachthuis zich voelen. Dan heb je gelijk, die zijn inderdaad niet altijd in 1 keer dood. Of ze zijn als aan het einde van hun latijn als ze van het transport afkomen.
Hoe denk jij dat kippen zich voelen: ooit een filmpje gezien hoe een gewone kip van begin tot aan de slacht leeft?? nee, dan heb ik nog wel iets voor je!
[/quote]

@ louthje
misschien is het handig al je bij pagina 1 begint te lezen en niet bij pagina 10. je valt mij aan op iets waarvan je niet eens weet wat ik bedoel.

ik weet donders goed hoe kippen geslacht worden, daar hoef je mij echt niks over te vertellen

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:03

Berdien schreef:

Ik ben zelf vegetarier, dus ik zie liever helemaal geen dieren geslacht. Maar deze ophef vind ik zoooooooooooooo hypocriet. Heel NL springt op de barricades tegen halal, maar geniet een paar minuten later wel met volle tegen van z'n stukje vlees bij de aardappels. Kom nou zeg

hier ben ik het absoluut mee eens.
werk overigens al zo een 16 jaar in en slagerij,
en heb de veranderingen omtrent wetgevingen en slachten en de op komst van biologisch vlees dus van zeer dichtbij meegemaakt.
mijn stukje vlees op mijn bord is me heilig.
wat het biologische beterfd, hier zie ik het nut wel van in.
de dieren hebben een beter leven, er is tegenwoorid meer weinig "hokvlees"
hoe herken je hokvlees heel simpel, hoe lichter het vlees(zeker bij kalsvlees) des te meer je weet dat het dier in een hokje heeft geleefd, em dus weinig tot geen beweging heeft gehad,
maar tegenwoordig gebeurt dat in NL niet of nauwelijks meer.
mensen denken meer na over het stukje vlees op hun bord, wat ik overigens een goede zaak vind

maar biologisch of niet dieren worden op de zelfde manier geslacht(heb ik het niet over Halal)

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:05

bij islamitische slacht word er met een vlijmscherp mes in 1 keer de slagader en ader door gesneden waardoor de dieren praktisch direct dood zijn. in de gewone slachterij, gaan ze nogal lax om, bote messen waardoor de slagader en ader echt niet direct door zijn waardoor de dieren NIET direct dood zijn. daarbij krijgen ze een pin in de kop, waardoor ze zogenaamd hersendood zijn. bullshit want als ik jou een mes van voor naar achter door je hoofd steek ben je ook niet per direct door. en dat geldt ook voor je aders en slagaders

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:07

denkt men nu echt dat er met botte messen word gewerkt.
hoe botter het mes hoe meer je eigen veiligheid op het spel staat
die mannen lopen met stalen(kun je het mes mee slijpen) op zak.
en halen tig keer per dag hun mes daar langs

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:10

Zoals wel vaker worden ook hier alle wanstanden uit de slacht uitgelicht. Men vergeet echter dat duizenden dieren per dag wel goed geslacht worden. Ik ben echt niet pro-slacht ofzo, maar sommige ophef vind ik gewoon te hypocriet voor woorden.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:12

eerlijk gezegd heb ik minder problemen mer de manier van slachten,
met de manier waarop heel veel dieren geinporteerd en geexporteerd worden heb ik veel meer problemen
die dieren hebben het pas slecht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:12

terorita schreef:
denkt men nu echt dat er met botte messen word gewerkt.
hoe botter het mes hoe meer je eigen veiligheid op het spel staat
die mannen lopen met stalen(kun je het mes mee slijpen) op zak.
en halen tig keer per dag hun mes daar langs

precies!

edit: idd het vervoer vind ik ook erg sneu, als ik smorgens naar mn werk ging stonden er al pallets met kippen, met zn allen in die kleine hokjes, soms valt er een pallet om (niet vaak want de kippen zitten dan onder de blauwe plekken en mogen dan niet meer verpakt worden)
dat vond ik wel heel sneu, vooral met dat warme weer..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-10-06 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:13

paardje2005 schreef:
@ louthje
misschien is het handig al je bij pagina 1 begint te lezen en niet bij pagina 10. je valt mij aan op iets waarvan je niet eens weet wat ik bedoel.

ik weet donders goed hoe kippen geslacht worden, daar hoef je mij echt niks over te vertellen

Wat zou dat uitmaken hoelang iemand mee discuseert?! Ik hoef deze hele discussie niet door te lezen om mijn mening te vormen aangezien ik af ga op feiten.
Daarnaast val ik je niet aan, maar ben ik het niet met al jou berichten eens en reageer ik daarop.....of ik dat nu doe op pagina 2 of pagina 10 of pagina 100 bij wijze van Gestoord

En of ze ergens anders lax om gaan met slachten (botten messen) durf ik niet te zeggen. Ik ben daar nog nooit bij geweesten heb daar ook nog nooit wat van gehoord.

@ berdien: daar ben ik het helemaal mee eens
Maar deze ophef vind ik zoooooooooooooo hypocriet. Heel NL springt op de barricades tegen halal, maar geniet een paar minuten later wel met volle tegen van z'n stukje vlees bij de aardappels. Kom nou zeg

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:13

Ja

het slachten zelf duurt als het goed gaat maar een paar seconden, het export vele uren tot dagen. NLse varkens die naar Italie (mijn puntjes doen het niet, heel vervelend) geexporteerd worden en als Serano of Parma ham terug komen.
Er zijn wel richtlijnen voor, maar wanneer worden die nou nageleefd? Of hoevaak lees je niet dat er een vrachtwagen met kippen gekanteld is? Verschrikkelijk, wat een lijden...

(het is trouwens laks Knipoog )

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:14

ik had dit laatst gezien bij radar ofzo zie lieten er ook een filmpje over zien hoe het gedaan werd echt vreselijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:15

Berdien schreef:
Ja

het slachten zelf duurt als het goed gaat maar een paar seconden, het export vele uren tot dagen. NLse varkens die naar Italie (mijn puntjes doen het niet, heel vervelend) geexporteerd worden en als Serano of Parma ham terug komen.
Er zijn wel richtlijnen voor, maar wanneer worden die nou nageleefd? Of hoevaak lees je niet dat er een vrachtwagen met kippen gekanteld is? Verschrikkelijk, wat een lijden...

(het is trouwens laks Knipoog )

de kippen komen idd ook overal en nergens weg, uit duitsland, engeland noem maar op...

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:18

ik vindt het een beetje onzin dat ze speciaal voor die moslims vlees moeten verkopen want eet zelf geen vlees en moet er echt niet aan denken hoe ze geslacht worden

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:18

laat staan hoe die kippen ingeladen worden. dat is echt gruwelijk....ze missen al het 1 en ander voordat ze daar uberhaupt aangekomen staan.

of koeien/varkens/kippen die zomers in de brandende zon staan te wachten tot ze door de volgende vrachtwagen opgehaald worden, of juist in de vrieskou....vreselijk.....dit heeft een islamitisch geslacht beest niet meegemaakt (als het goed is...)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:20

vossieman schreef:
ik vindt het een beetje onzin dat ze speciaal voor die moslims vlees moeten verkopen want eet zelf geen vlees en moet er echt niet aan denken hoe ze geslacht worden

Dat vind ik echt kortzichting. AH springt gewoon in op de markt en de vraag naar Halalvlees. Ik werk zelf bij de AH, Deli afdeling. Zal eens navragen hoe het Halal vlees nou eigenlijk loopt.
Er zijn ruim een miljoen moslims in NL, waarom zouden zij niet hun vlees gewoon in de supermarkt kunnen kopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:22

loutjuh schreef:
laat staan hoe die kippen ingeladen worden. dat is echt gruwelijk....ze missen al het 1 en ander voordat ze daar uberhaupt aangekomen staan.

of koeien/varkens/kippen die zomers in de brandende zon staan te wachten tot ze door de volgende vrachtwagen opgehaald worden, of juist in de vrieskou....vreselijk.....dit heeft een islamitisch geslacht beest niet meegemaakt (als het goed is...)

of ze het 1 en ander missen weet ik niet, heb ook niet gezien hoe ze ingeladen worden, maar met de heftruck (ofzo) die pallets omhoog doen, staat ie weer niet goed en valt ie een stukje naar beneden, en keihard rijden met die dingen, dat vind ik wel sneu, en als ze zo opgestapeld staan, dat vind ik dus wel zielig.. en idd in de brandende zon, hoorde ook vaak in de pauze's ''ze mogen wel opschieten anders kunnen ze zo door naar de inpak''
dat vind ik echt sneu..

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:24

geslacht vlees importeren of exporteren is veel beter, en gaat alleen maar ten goede aan de kwaliteit van het vlees,
vlees moet eeerst besterven(klinkt eng) om malsser en smaakvoller te worden.
bij ons komt er op maandag een vers geslachte koe binnen
(wat overigens uit eigenfok van mijn baas komt beestje heeft een prima leven gehad)
deze koe word "kort"gemaakt (word dus in kleine portie's gesneden)
dit vlees word gevacumeerd(lucht dicht verpakt)
en gaat de koeling in, dit vlees word pas één tot 2 weken later verkocht.
maar mensen horen nu eenmaal wel graag dat het vers van het mes is, vertel je dit erbij denkt men dat het half aan het verrotten is, wat dus niet zo is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:27

terorita schreef:
geslacht vlees importeren of exporteren is veel beter, en gaat alleen maar ten goede aan de kwaliteit van het vlees,
vlees moet eeerst besterven(klinkt eng) om malsser en smaakvoller te worden.
bij ons komt er op maandag een vers geslachte koe binnen
(wat overigens uit eigenfok van mijn baas komt beestje heeft een prima leven gehad)
deze koe word "kort"gemaakt (word dus in kleine portie's gesneden)
dit vlees word gevacumeerd(lucht dicht verpakt)
en gaat de koeling in, dit vlees word pas één tot 2 weken later verkocht.
maar mensen horen nu eenmaal wel graag dat het vers van het mes is, vertel je dit erbij denkt men dat het half aan het verrotten is, wat dus niet zo is

doen ze bij de kippen idd ook wel eens, hebben we genoeg voor vandaag? even andere sticker vragen en vast voor morgen inpakken.. is opzich wel oplichting vind ik, maar goed het gebeurd wel..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:28

Is inderdaad beter voor het vlees, en voor de dieren. Waarom geen italiaanse varkens slachten voor de parma hammetjes? Het heeft puur met de bewerking te maken, en als je dan perse NLse varkens wil veritaliaansen (hum.. spelling Clown ) stuur ze dan dood naar Italie.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:31

neee er worden bij ons geen stickers geplakt,
en kipfilet moet wel vers worden verkocht vanwege de salmonella
bij kipfilet is de versheid heel goed tezien aan het vocht wat in de verpakking zit
(zeker bij supermarkten)
hoe meer vocht er onderin licht, hoe meer het vlees glimt hoe ouder het is

ik kijk bij rundvlees wat je koopt bij de supermarkt altijd naar de onderkant
is dat een beetje donkerder grijzig/zwart, dan neem ik het
hoe roder het vlees hoe meer kleurstof er is op gespoten
ziet het vlees groen dan ligt het er al ff

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:31

varkens die in Nl geslacht worden zijn hoofdzakelijk import dieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:32

terorita schreef:
neee er worden bij ons geen stickers geplakt,
en kipfilet moet wel vers worden verkocht vanwege de salmonella
bij kipfilet is de versheid heel goed tezien aan het vocht wat in de verpakking zit
(zeker bij supermarkten)
hoe meer vocht er onderin licht, hoe meer het vlees glimt hoe ouder het is

ik kijk bij rundvlees wat je koopt bij de supermarkt altijd naar de onderkant
is dat een beetje donkerder grijzig/zwart, dan neem ik het
hoe roder het vlees hoe meer kleurstof er is op gespoten
ziet het vlees groen dan ligt het er al ff

dan moet ik er wel bijzeggen dat het bij ons niet warmer is dan 8 graden en het vlees dan meteen doorgaat naar de vriezer Knipoog

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:32

Hihi als het vlees groen is mag het niet meer verkocht worden Haha!
Bij de AH werd donkerder vlees vaak uit de schappen gehaald, veel mensen willen dat toch niet, het ziet er niet "vers" uit.