Mag werkgever roker weigeren!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Mag werkgever roker weigeren!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:21

Arnoud schreef:
Aanstellen is ook een vak

Daar hangt dit topic van aan elkaar. Allemaal aanstelleritus.

Wanneer komen de mensen aan bod die bij hun avondeten een glaasje wijn drinken?

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:23

kom niet aan mijn rosé Boos!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:23

terorita schreef:
kom niet aan mijn rosé Boos!

En blijf van mijn peuken af Haha!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:30

Dit topic gaat niet over drank, begin dan maar een andere, doe ik ook weer mee.

Ik vind wel dat veel roker altijd weer met dezelfde egoistische reactie komen. (zei ik ongenuanceerd Haha! ) Wat is dat toch met een sigaret, dat rokers gelijk zo vel reageren als een ander last van hun heeft en daar wat van zegt.

Overigens, drankmisbruik ben ik ook op tegen, maar daar gaat het nu niet om.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:33

Arnoud, het is in Nederland nu eenmaal zo geregeld dat de werkgever voor de kosten opdraait van ziekte, ook al is deze niet door het werk ontstaan. Dus ja daar moet een werkgever voor opdraaien. Maakt dat wat uit? Eigenlijk niet, want anders zou een werknemer zichzelf daar voor moeten verzekeren en zou dat weer in de lonen verrekend worden.

Maar doordat de werkgever voor deze kosten opdraait is er in Nederland veel onderzoek gedaan naar de relatie arbeidsproductiviteit versus leefgewoonten. Daaruit blijkt dat sexe, sport,overgewicht en woonplaats een werkgever meer kosten door verminderde arbeidsproductiviteit dan roken. Wil je dus als werkgever selecteren op een maximale arbeidsproductie, dan heeft het dus weinig zin om op roken te selecteren en deze punten buiten beschouwing te laten.

Maar gelukkig werk ik bij een werkgever die mij vanwege mijn vakinhoudelijke kwaliteiten aangenomen heeft.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:34

ach dit is een gebed zonder eind
zolang er rokers zijn blijft de discusie gaande

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:34

Arnoud schreef:
Dit topic gaat niet over drank, begin dan maar een andere, doe ik ook weer mee.

Ik vind wel dat veel roker altijd weer met dezelfde egoistische reactie komen. (zei ik ongenuanceerd Haha! ) Wat is dat toch met een sigaret, dat rokers gelijk zo vel reageren als een ander last van hun heeft en daar wat van zegt.

Overigens, drankmisbruik ben ik ook op tegen, maar daar gaat het nu niet om.

Weet je? Ik hou niet zo van het hokjes denken. Ik zou mezelf niet een 'standaard roker' noemen. Voor zover ik kan zien, hebben mensen geen last van me. Zoals ik eerder in dit topic al aangaf, ga ik 1x per dag naarbuiten om te roken (tijdens m'n werk) en ik neem verder nooit pauze. Ik rook thuis, rook bij andere rokers thuis, rook in de auto, rook buiten op stal (is bijna nooit iemand), dus ik zie niet zozeer waar IK (als in 'persoonlijk' aka 'deze Diane') last bezorg.

Snap je m'n punt? Het is makkelijk om te gillen over 'de rokers', maar de rokers zijn allemaal individuen en gatver, ik ga bijna filosoferen.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:38

ze hebben er wel last van ook als je bij een bus hokje staat.
en ook als ik in mijn tuin rook, want stel dat er iemand op bezoek is bij de buren die er niet tegen kan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:38

terorita schreef:
ze hebben er wel last van ook als je bij een bus hokje staat

Weer een punt minder: ik ga nooit met het openbaar vervoer Clown

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:40

ook niet maar houd wel je raampje dicht als je in de buurt komt van een bushokje
wie weet staat je toekomstige baas daar wel

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:41

terorita schreef:
ook niet maar houd wel je raampje dicht als je in de buurt komt van een bushokje
wie weet staat je toekomstige baas daar wel

*Sprakeloos*

Ik hou mijn ramen altijd dicht. Vind het zonde als mensen heel hard roepen tegen roken te zijn en stiekem MIJN rook opsnuiven Knipoog

Sorry, ik ga offtopic.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:55

Karl, iets wat emaal zo gerelgeld is hoeft niet per definitie juist of eerlijk te zijn. Het wil ook niet zeggen dat het niet veranderd kan worden. We praten nu overigen over een belgische wet, mogelijk hollen we er over een x aantal jaar achteraan, net zoals roken in de horeca, dat verbod gaat komen, kan ik ieder nu al op een briefje meegeven. Verder verandert de maatwchappij constant. Onderzoek naar arbeidproductiviteit is niet eeuwig geldig, mentaliteti veranderd ook. Er wordt zelf weer gesproken over het verhuizen naar de werkgeven, omdat de wegen dichtslibben, terwijl men eerder ieder wou laten wonen waar men zich prettig voelt zodat men zich beter ontspant., dus tja..........

Verder denk ik niet in hokjes, maar ik wil een punt duidelijk maken dat rokers andemans leven en de maatschappij enorm beinvloeden. Zoals ik al zei kan een astmapatient al last hebben van een roker op het station of een bushokje of van de rokende buurman. Kijk ik naar mezelf, tja, ik vind het niet lekker als ik sta te douchen en ik ruik mijn rokende bovenbuurman. Over de zorgkosten maar niet te spreken.
Extra ervoor verzekeren als je rookt vind ik een goede en nee, dit wordt echt niet verrekend met het loon, aangezien ieder zelf kiest te roken of niet en het zou ook discriminatie zijn tegenover niet rokers. Roken kost geld, maar dat is wel voor de gebruiken en niet voor de maatschappij (of werkgevers)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:57

Je zou een punt hebben als de extra ziektekosten van de rokers hoger zouden zijn dan de accijns die ze betalen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:57

Arnoud schreef:
Verder denk ik niet in hokjes, maar ik wil een punt duidelijk maken dat rokers andemans leven en de maatschappij enorm beinvloeden. Zoals ik al zei kan een astmapatient al last hebben van een roker op het station of een bushokje of van de rokende buurman. Kijk ik naar mezelf, tja, ik vind het niet lekker als ik sta te douchen en ik ruik mijn rokende bovenbuurman. Over de zorgkosten maar niet te spreken.
Extra ervoor verzekeren als je rookt vind ik een goede en nee, dit wordt echt niet verrekend met het loon, aangezien ieder zelf kiest te roken of niet en het zou ook discriminatie zijn tegenover niet rokers. Roken kost geld, maar dat is wel voor de gebruiken en niet voor de maatschappij (of werkgevers)

Ik snap het punt niet zo wat betreft de zorgkosten. De kosten zouden hoger zijn, maar de levensverwachting ook korter. Een niet roker doet er alleen wat langer over om flink kosten te maken.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 01:02

Karl66 schreef:
Je zou een punt hebben als de extra ziektekosten van de rokers hoger zouden zijn dan de accijns die ze betalen.

Van die accijn de zorg betalen (heb ik in verleden aal vaker geroepen)

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 01:05

Quellian schreef:
Ik snap het punt niet zo wat betreft de zorgkosten. De kosten zouden hoger zijn, maar de levensverwachting ook korter. Een niet roker doet er alleen wat langer over om flink kosten te maken.

Dat rekentrukje het ik al vaker gehoord, maar kortere levensduur weegt niet op tegen de zorgkosten van de slechte leefgewoonte, dat is al uit diverse studies gebleken.9Anders zou men roken wel stimuleren)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 01:06

Arnoud schreef:
Quellian schreef:

Dat rekentrukje het ik al vaker gehoord, maar kortere levensduur weegt niet op tegen de zorgkosten van de slechte leefgewoonte, dat is al uit diverse studies gebleken.9Anders zou men roken wel stimuleren)

Stimuleren doen ze het niet, maar blij zijn ze er zeker wel mee. Weet je wel wat een roker opbrengt?

En als ik om me heen kijk op de poli Cardiologie, dan zie ik allemaal senioren, kost een hoop geld! Met een beetje geluk -voor de staat dan- komen die kosten voor mij niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 01:08

Sterker nog Arnoud, een roker kost in totaal de nederlandse staat minder geld dan een niet-roker (lagere aow-kosten en lagere ziektekosten vanwege ouderdomskwalen). Dus zou er helemaal geen accijns geheven moeten worden, maar rookwaar gesubsidieerd moeten worden Haha!

Ik ben wel nieuwsgierig naar de studies die het tegenovergestelde beweren, want daar heb ik nog nooit van gehoord.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 01:09

Ik zit net nog even te denken he... Weleens gedacht wat de gevolgen zijn als iedereen stopt met roken? Hoeft maar een kwart van de rokers te stoppen en je gaat het in andere dingen merken. Die accijnzen komen dan te vervallen en de schatkist moet toch gevuld worden. Dan gaan de benzineprijzen o.a. weer omhoog en moet je ze dan eens horen piepen!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 01:18

Tuurlijk, roken is zo goed voor de wereld, eigenlijk zou iedereen het moeten doen......
Als je het maar vaak genoeg zegt, ga je het geloven ook nog.

De accijnsen zijn juist zo hoog om de kosten eruit te halen. Laat de accijns eens weg en reken dan eens opnieuw. Ik blijf erbij dat een werkgeven niet voor een deel van de kosten van het roken hoeft op te draaien (ff weer on topic) Dat is hetzelfde als dat iedereen meebetaald aan electriciteit die gebuikt wordt door illegale hennep kwekereien, wat niet betaald wordt door de kweker zelf.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 01:20

Arnoud schreef:
Ik blijf erbij dat een werkgeven niet voor een deel van de kosten van het roken hoeft op te draaien

Wil je me nog even 1 keer nadrukkelijk vertellen wat voor extra kosten mijn baas aan mij heeft omdat ik een roker ben? Lachen Ik heb je eerdere keren eroverheen gelezen Lachen

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 01:25

Zieke werknemers kosten werkgevers geld. Rokers hebben een vehoogd gezondheidsrisico, dus meer kans om (langdurig of vaker) ziek te worden, daarbij mag je zieke werknemers niet ontslaan. Afgezien van het feit dat niet iedere roker netjes in zijn/haar pauze rookt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 01:27

Rokers over het algemeen hebben een verhoogde kans op ziekten ja, maar een werknemer neem geen rokers in het algemeen aan. Een werknemer neemt een individu aan, al dan niet rokend.

Ik ben iig nog nooit ziek geweest door het roken. Ook niet door andere dingen waarmee ik mijn gezondheid ondermijnd zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 05:48

Arnoud schreef:

. Gewicht, goed dat je er over begint, iemand met een overgewicht door teveel eten i.p.v. een medische oorzaak, vormt ook door eigen toedoen een gezondheids risico.

Iemand met overgewicht door medicijnverbruik heeft een evengroot risico als iemand die overgewicht heeft door teveel eten. Neem je die ook niet aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 07:39

Arnoud, accijnsen is het snoepje voor de overheid, denk niet dat de brandstofaccijnsen bedoeld zijn om de kosten er uit te halen. Haha! Het mooiste snoepje van de overheid om zoveel mogelijk binnen te halen.

De tabakaccijns heeft niets te maken met ziektekosten, die extra kosten worden gewoon keer op keer op de burger zelf afgewenteld, als er weer nodeloze miljoenen gebouwen neergezet moeten worden omdat het management vind dat ze te ouderwets zitten en de onderhandelingen luxe buitenshuis gedaan moeten worden. Geen machtiger, corrupter orgaan als het ziekenfondsorgaan. Laat de medici niet denken dat ze evengrote vinger in de pap hebben, als puntje bij paaltje komt, hebben zij ook te weinig in te brengen.

Welliswaar is de oudere roker wel afhankelijk van ziektekosten, maar of de werkgever daar al last van heeft, betwijfel ik. Absoluut bewezen dat roken en alcohol drinken keelkanker veroorzaakt. Absoluut bewezen dat intensief roken gedurende lange periode de longen aangetast worden en kan leiden tot longemfyseem, een aandoening die je niet moet hebben als je werknemer bent. Dus als je 50+ bent en een straffe roker, loopt je werkgever wel een risico als hij nog voor 15 jaar volledige inzet van je verwacht. Val je binnen die tijd uit vanwege long of keel problemen, heeft hij een probleem, maar aangezien bedrijven graag jong wil, heeft hij even gebruik kunnen maken van heel veel arbeidskennis om voorts zijn afdeling te vernieuwen-verjongen en als die oudere werknemer ziek wordt, is zijn plek al bezet door een mals jonkie.

En dat malse jonke kan voorts nog 30 jaar vet roken eer hij/zij gezondsheidsproblemen krijgt, maar voor zijn stoel staan ze ook al te trappelen. De natuurlijke selectie doet weer zijn intrede. Clown