Is armoede in Nederland een keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EeCee

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:16

Ja, is een keuze. Maar waar vanuit...?

Elke actie die jezelf onderneemt in je leven doe je uit een keuze. Maar.... welke van je keuzes zijn bewust gemaakt en welke keuzes heb je genomen uit keuzes die anderen (ouders, onderwijs, religie) voor jou gemaakt hebben, en waaruit jij actie ondernam.

Ik geloof niet in goede of verkeerde keuzes, ik geloof in bewuste en onbewuste keuzes. Onbewuste keuzes worden doorgaans gemaakt uit bijv. angst voor verandering, aardig te worden gevonden etc.
En daardoor kom je nog wel eens op een punt in je leven dat je denkt; Hoe ben ik hier nou terecht gekomen?

Vraag jezelf dus eens af of waar je 'nu' bent een bewust gekozen pad is, of heb je je laten leiden in deze keus.

Ik geloof erin en ben overtuigd door mijn eigen ervaring* dat je alles kunt bereiken wat je wilt. Alleen krijg je het niet zomaar, je moet ervoor werken (in welk opzicht dan ook) en bewust je keuzes maken.

*en die van mijn clienten.

@TS, Wat een goede stelling om een op topic te starten! Haha! OK dan!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:17

russel schreef:
Schimmelig, doe je echt alles daar van of heb je ook wat bijbaantjes, je ouders geven die wel eens wat bij?

Volgens mij hoeft Schimmelig hier niet van rond te komen, gaf ze alleen een sommetje om aan te geven dat zij wel van € 570,-- zou kunnen rondkomen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:18

peetie72 schreef:
Citaat:
Je kwaliteit van leven kan prima zijn, ook zonder al te veel financiele middelen

Ja, je kwaliteit van leven gaat er echt op vooruit als je nooit op vakantie kan, je nooit eens uit eten kan gaan, je nooit met je vrienden naar de bios kan, je geen vrienden kan uitnodigen om iets bij je te komen eten, want tja van dat geld kan je zelf een week lang eten....
Ja, dat is echt een goed kwalitatief leven...

Je kunt ook een heeeeeele hoop dingen doen die minder kosten met je vrienden. Picknicken in het bos, dagje zwemmen, noem maar op (ik spreek uit eigen ervaring) Bloos

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:19

russel schreef:
Schimmelig, doe je echt alles daar van of heb je ook wat bijbaantjes, je ouders geven die wel eens wat bij?

Mijn ervaring is wel toen ik nog alleen woonde en in Amsterdam, dat ik goedkoper kon leven nu ik getrouwd ben en niet meer in de stad. Hier is niet alles wat je daar hebt, hier heb je ook een auto nodig omdat je niet overal kunt komen, eten is duurder, kleren en schoenen, 2e hands zie je hier niet.

Mijn ouders zijn beiden overleden Russel.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:19

Quellian schreef:
russel schreef:

Volgens mij hoeft Schimmelig hier niet van rond te komen, gaf ze alleen een sommetje om aan te geven dat zij wel van € 570,-- zou kunnen rondkomen.

Inderdaad Ja

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:21

Equinecoach schreef:
Ja, is een keuze. Maar waar vanuit...?

Elke actie die jezelf onderneemt in je leven doe je uit een keuze. Maar.... welke van je keuzes zijn bewust gemaakt en welke keuzes heb je genomen uit keuzes die anderen (ouders, onderwijs, religie) voor jou gemaakt hebben, en waaruit jij actie ondernam.

Ik geloof niet in goede of verkeerde keuzes, ik geloof in bewuste en onbewuste keuzes. Onbewuste keuzes worden doorgaans gemaakt uit bijv. angst voor verandering, aardig te worden gevonden etc.
En daardoor kom je nog wel eens op een punt in je leven dat je denkt; Hoe ben ik hier nou terecht gekomen?

Vraag jezelf dus eens af of waar je 'nu' bent een bewust gekozen pad is, of heb je je laten leiden in deze keus.

Ik geloof erin en ben overtuigd door mijn eigen ervaring* dat je alles kunt bereiken wat je wilt. Alleen krijg je het niet zomaar, je moet ervoor werken (in welk opzicht dan ook) en bewust je keuzes maken.

*en die van mijn clienten.

@TS, Wat een goede stelling om een op topic te starten! Haha! OK dan!

Pfiew. Ik voelde mij even Remi (alleen op de wereld) Nagelbijten / Gniffelen Haha!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:21

quellian zegt het correct: er is een groot verschil tussen leven en overleven Ja

pcknicken in het bos= geld voor hapjes= is er niet,want daar kan je ook een paar dagen van eten.
zwemmen= tickets,fietsenstalling, plus wat drinken en eten mee overdag, zwemkleding moet gekocht worden, zonnebrand is duur. Als je van 570 euro rond moet komen kan dat echt niet uit.

Tuurlijk kan je ook lol hebben zonder topinkomen, maar dan moet je toch wel een beetje over hebben.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:22

Schimmelig; mag ik je vragen hoe oud je bent? En krijg ik dan ook antwoord? Bloos

peetie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:23

Citaat:
Ik ben ruim 3 jaar geleden voor 5 maanden werkloos geweest. Ik had een nieuwe baan per januari (daarvoor had ik een vast contract opgezegd) en bij mijn nieuwe baan zeiden ze na 3 dagen dat ze failliet waren en dat ik kon ophoepelen.

Heb me 623 slagen in de rondte gesolliciteerd, niets, niets, niets (economie trekt nu wel aan), maar een uitkering? Yup, na 3 maanden kreeg ik een voorschot van 250 euro Doe het er maar mee! Ga maar even 3 maanden rekeningen betalen!

Idd, zo belachtlijk dat je zolang op geld moet wachten. Gelukkig is het met mij en mijn vriend niet zover gekomen, maar wat als dat wel het geval was geweest....
Hoe denken ze bij het UWV dat je van 250 euro 3 maanden lang rekeningen van kan betalen....
Als er 1 instantie overbodig is, is het het UWV wel. Het enige wat ze doen is mensen onodig lang op hun geld laten wachten, door fouten die ze zelf maken...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:23

kjoetie schreef:
quellian zegt het correct: er is een groot verschil tussen leven en overleven Ja

pcknicken in het bos= geld voor hapjes= is er niet,want daar kan je ook een paar dagen van eten.
zwemmen= tickets,fietsenstalling, plus wat drinken en eten mee overdag, zwemkleding moet gekocht worden, zonnebrand is duur. Als je van 570 euro rond moet komen kan dat echt niet uit.

Tuurlijk kan je ook lol hebben zonder topinkomen, maar dan moet je toch wel een beetje over hebben.

Goed, ik smeer mijzelf niet in, daar zal ik dan wel op besparen Nagelbijten / Gniffelen
Zwembad kost 2,50 hier. Hapjes hoeven helemaal niet duur te zijn (iig niet zo duur als de bios)

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:24

Quellian schreef:
Schimmelig; mag ik je vragen hoe oud je bent? En krijg ik dan ook antwoord? Bloos

Ik weet niet welke waarde jij aan mijn leeftijd wil verbinden ...? Ik ben 21. Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:24

Schimmelig schreef:
Quellian schreef:

Ik weet niet welke waarde jij aan mijn leeftijd wil verbinden ...? Ik ben 21. Lachen

Geen waarde, puur nieuwsgierigheid Haha!

peetie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:25

Weet je wat het is: je wordt bang om onnodig geld uit te geven. Want tja, de volgende rekening ligt binnenkort weer op de deurmat. Je gaat zelfs geen tientje uitgeven aan een middag zwembad... Want van die 10 euro kan je weer een paar dagen van eten... Maar als je niet in zo'n situatie hebt gezeten, kan je het nooit begrijpen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:27

peetie72 schreef:
Citaat:
Je kwaliteit van leven kan prima zijn, ook zonder al te veel financiele middelen

Ja, je kwaliteit van leven gaat er echt op vooruit als je nooit op vakantie kan, je nooit eens uit eten kan gaan, je nooit met je vrienden naar de bios kan, je geen vrienden kan uitnodigen om iets bij je te komen eten, want tja van dat geld kan je zelf een week lang eten....
Ja, dat is echt een goed kwalitatief leven...

Mensen die niet in dat schuitje zitten, snappen dat niet. Snappen niet dat je sociaal niet mee kan komen, dat je te kort komt. Altijd nee zeggen is nooit meer gevraagd worden. Niet mee kunnen komen met lekkere dingen in huis, is vriendschappen gaan verliezen. Ben je alleenstaand hoef je niet te delen, leef je studentikoos en blijf je dat doen, heb je vrienden doe ook zo zijn, zit je al in een andere hoek.

Ik heb 2 jaar WW gehad, kon niet aan de bak komen, verloor vriendinnen. Ik ging niet meer mee tennissen, squashen, op vakantie, stadten, eters thuis vragen. Werd al snel nadat ik in de WW zat niet meer gevraagd. Ik was klaploper of ik had het geld niet en zij betaalden al mijn uitkering dus toch zeker niet dat kopje thee ook nog. Heel erg, leerde mijn vrienden kennen. Maar ook op die manier is het moeilijk om een sociaal leven op te bouwen. Hangt ook van je leeftijd af in welke hoek je geleefd hebt. Vroeger was ik alternatief, kwam toen in een commercieel wereldje terecht. Kom je thuis te zitten, ben je heel snel op je zelf aan gewezen. Eenzaamheid is er dan snel.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:27

Citaat:
Schimmelig schreef:Pfiew. Ik voelde mij even Remi (alleen op de wereld)

Nee hoor, zijn er nog een paar..... Haha! Ach gut

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:30

russel schreef:
Ik heb 2 jaar WW gehad, kon niet aan de bak komen, verloor vriendinnen. Ik ging niet meer mee tennissen, squashen, op vakantie, stadten, eters thuis vragen. Werd al snel nadat ik in de WW zat niet meer gevraagd. Ik was klaploper of ik had het geld niet en zij betaalden al mijn uitkering dus toch zeker niet dat kopje thee ook nog. Heel erg, leerde mijn vrienden kennen. Maar ook op die manier is het moeilijk om een sociaal leven op te bouwen. Hangt ook van je leeftijd af in welke hoek je geleefd hebt. Vroeger was ik alternatief, kwam toen in een commercieel wereldje terecht. Kom je thuis te zitten, ben je heel snel op je zelf aan gewezen. Eenzaamheid is er dan snel.

Ik heb in een soortgelijk schuitje gezeten Rus. Ik ben mijn vrienden gelukkig niet kwijtgeraakt Lachen
Al met al heb ik er zelfs meer gemaakt, als ik zo terug kijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:31

Schimmelig schreef:

[/quote]

Nou sorry, maar ik hecht wel waarde aan je leeftijd, voor mij is er een hoop duidelijkheid. Toen ik 21 was moest ik het met een heleboel minder doen. Had 400 gulden per maand en woonde op een tochtig klein kamertje in Amsterdam. Als ik zo een huisje als jij in het midden van Amsterdam had gehad met zo een inkomen, had ik mij een koningin te rijk gevoeld. Ga nog even zo 15 jaar door en zie dan hoe je tegen alles aan gaat kijken, wellicht nog even samen wonen en samen door het leven voor een luttele paar 100 euries meer. Dus samen 1 bijstandsuitkering leven zoals anderen dat al jaren moeten doen, wellicht nog een kind erbij en dan praten we verder.

Geniet van je leventje en ja, jij mag van mij, ik veroordeel je niet, geniet nog even van je roze bril. Ach gut

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:33

russel schreef:
Schimmelig schreef:

Nou sorry, maar ik hecht wel waarde aan je leeftijd, voor mij is er een hoop duidelijkheid. Toen ik 21 was moest ik het met een heleboel minder doen. Had 400 gulden per maand en woonde op een tochtig klein kamertje in Amsterdam. Als ik zo een huisje als jij in het midden van Amsterdam had gehad met zo een inkomen, had ik mij een koningin te rijk gevoeld. Ga nog even zo 15 jaar door en zie dan hoe je tegen alles aan gaat kijken, wellicht nog even samen wonen en samen door het leven voor een luttele paar 100 euries meer. Dus samen 1 bijstandsuitkering leven zoals anderen dat al jaren moeten doen, wellicht nog een kind erbij en dan praten we verder.

Geniet van je leventje en ja, jij mag van mij, ik veroordeel je niet, geniet nog even van je roze bril. Ach gut
[/quote]

Jij had vast je ouders nog Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:34

Schimmelig schreef:
[

[/quote]

Nou nee dus!!!

peetie72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:35

Citaat:
Nou sorry, maar ik hecht wel waarde aan je leeftijd, voor mij is er een hoop duidelijkheid

Hehehe!! Ik ben ook 21!!! Maar heb wel een raar leven voor een 21 jarige... heb 5 jaar een vaste relatie, mijn vriend is 10 jaar ouder als mij. En woon inmiddels al weer 4,5 jaar samen....
Dus niet alle 21-jarige over 1 kam scheren... Ach gut

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:35

Oh, kijk eens aan. Nog een lid van de wezen-club Russel? Lachen
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 06-07-06 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:35

peetie72 schreef:
Citaat:
Nou sorry, maar ik hecht wel waarde aan je leeftijd, voor mij is er een hoop duidelijkheid

Hehehe!! Ik ben ook 21!!! Maar heb wel een raar leven voor een 21 jarige... heb 5 jaar een vaste relatie, mijn vriend is 10 jaar ouder als mij. En woon inmiddels al weer 4,5 jaar samen....

Hetzelfde hier (zo ongeveer) Doei!
Alleen woon ik niet zolang samen.
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 06-07-06 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:35

russel schreef:
Schimmelig schreef:

Nou nee dus!!!

Same here. Heb ze nog wel, maar niet voor financiele steun en dankzij het regime in NL, was ik op mijn 18e geen kind meer van mijn moeder.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:36

Quellian schreef:
Same here. Heb ze nog wel, maar niet voor financiele steun en dankzij het regime in NL, was ik op mijn 18e geen kind meer van mijn moeder.

Dat hebben ouders nog altijd zelf in de hand? Maar da's weer een ander topic geloof ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:36

peetie72 schreef:
Citaat:

Ik hecht waarde aan iemands leventijd als ik inlevingsvermogen mis.