Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 20:12

Mijn man heeft na het opruimen an de berging dozen kinderspeelgoed, puzzels, boekjes en spelletjes naar de weggeefwinkel gebracht. Ruimt ook weer lekker op.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 20:30

Ontspullen kan ik wel heel goed. Ik breng regelmatig naar de kringloop. Maar ik bestel best veel online. Minimaal 1-2 x per week wel eigenlijk.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 20:39

Koper schreef:
Ho, Yv ik heb geen paprika's hoor. Want geen ruimte voor enzo.

Voordat mensen denken dat ik een moestuin heb. Was het maar waar.

Sorry Koper, ik bedoelde op het mooie voorbeeld op het Franse platteland van Karuna!
Dacht dat jij het had geschreven, maar zie net dat ik een hele verkeerde naam erbij had. Excuus :D.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 20:41

Het is vooral ook zo leuk hoe blij Karuna daar zelf mee is :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 20:49

We moeten helemaal niet discussie treden over hoe ver je van overconsumptie moet/kan blijven, zodra je bij een aankoop denkt 'dit schaf ik me niet aan, dit heb ik niet nodig/ kan ik zelf / heb ik al / kan ik lenen / kan ik huren' komen we al een heel eind.

En in plaats van een aankoop komt dan een scala aan groene initiatieven die soms heel veel meer opleveren dan het zoveelste pakketje of draagtasje over de drempel te hijsen. Zoals bv zelf iets ineen knutselen, iets repareren of zelf kweken.

Gewoon al kiemen kweken in een bakje in het hoekje van de keuken kan al. Of kruiden in een paar potjes. Heerlijk verse basilicum of munt!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 23:09

Wij hebben hier ook veel zelf staan (we wonen ook wel op een tuinbouwbedrijf, maar zetten veel verschillende dingen voor onszelf)
Inclusief dus een moeder die elk jaar weer onderschat hoeveel oogst je per plant krijgt. Dus ja, we eten courgetten tot we erbij neervallen, pompoenen tot we ze niet meer kunnen zien.

Maar ik vind het wel iets hebben want je eet natuurlijk met de seizoenen mee. Hier zal je geen aarbeien vinden buiten het seizoen. Als we bloemkool eten, is dat enkel omdat het op ons veld staat en als die op is kan je er weer ¾ jaar naar uitkijken ;)

We oogsten in de zomer ook de courgetten en tomaten en maken dan spaghettisaus voor een jaar, en die vriezen we dan in. Heerlijk vind ik dat!

Bij mij kwam de overconsumptie vij de paarden vooral van de situatie vandaan. Om 1 of andere reden hoopte ik dat nieuwe dingen de problemen minder gingen maken. Niet met hulpteugels oid, maar wel bijvoorbeeld een beter passend hoofdstel, beter passend zadel, zelfs dekjes etc. Is natuurlijk onzin maar ik heb er wel veel van geleerd dat ik nu met mijn jonge paard gebruik. Ook blij dat ik niet alles heb weggedaan, want de kneveltrens die ik had liggen kwam mooi van pas :)
Ik ga bij deze ook gewoon proberen een goede mix van harnachement vinden en dan niet meer veranderen. En voorlopig lijkt hij wel beter en beter te worden van de aanpassingen, hopelijk blijft dit steady.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 17:11

Keek net bij het het 'samsungnieuws' en zag echt op een halve minuut tijd drie berichten over wat de nieuwe hype is en waarom je toch echt dat moet hebben.

Een laag dressoir is nu blijkbaar verleden tijd, je moet iets anders hebben.
Zwart is blijkbaar ook niet meer in, je moet een andere kleur echt hebben.
En dit is dan weer de nieuwste foodhype van 2026.

En dan vind je het gek dat mensen zo veel gaan kopen :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 21:05

Ik heb een paar jaar een voormoestuin gehad. Maar was er vorig jaar weer zat van, toen had ik alleen nog aardappelen in potten en waar een verdwaalde van het jaar er voor weer opkwam heb ik die ook laten zitten. Ik heb verder munt in de tuin (meerdere soorten) en een druif (lijkt helaas ziek te zijn), en een Japanse wijnbes.
Op dit moment staat mijn vensterbank vol met narcissen en hyacinten, de eersten bloeien al. Ik had vorig jaar bij een restantenwinkel voor 1 euro per pot Azalea's, narcissen, hyacinten, blauwe druifjes e.d. gekocht en dat of laten uitbloeien, of in de tuin gepoot. De bloembollen had ik laten drogen en was ze vergeten in de tuin te doen, maar ineens begonnen een paar uit te lopen. Dus maar in potten gedaan en op de vensterbank gezet. Dat vind ik ook wel leuk.
Er komen verder vast nog wel paprika's dit jaar. Die kweek ik elk jaar in potten. Aardappelen in de voortuin vind ik trouwens ook wel leuk. Maar helaas moet je oppassen voor ziekte.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 21:24

Waidida schreef:
Keek net bij het het 'samsungnieuws' en zag echt op een halve minuut tijd drie berichten over wat de nieuwe hype is en waarom je toch echt dat moet hebben.

Een laag dressoir is nu blijkbaar verleden tijd, je moet iets anders hebben.
Zwart is blijkbaar ook niet meer in, je moet een andere kleur echt hebben.
En dit is dan weer de nieuwste foodhype van 2026.

Het zou echt bestraft moeten worden, zoiets. Ik ben trouwens totaal niet gevoelig voor trends in huis (ik heb bijna alleen maar antiek, haha) maar heel veel mensen wel inderdaad.
Ik ben weer gevoelig voor andere trends trouwens hoor, kampeerdingetjes en soms krijg ik ineens een hyperfocusinteresse en dan wil ik daar ook weer van alles voor hebben.

Maar ik vind het ook heel erg leuk om dingen te hebben die oud zijn, maar nog heel goed. Dat je de spullen ook echt leert kennen, zeg maar. Zoals mijn schoenen van inmiddels 8 jaar oud, bijna dagelijks gedragen. Of mijn slaapzak die ik al heb sinds 2005. Of mijn oude schoolrugzak uit 1999.

En ik had tijdens corona de hobby aquarellen opgepikt. Best succesvol geworden, ik heb heel veel gemaakt, ook wel dingen in opdracht. En ik heb nooit meer gekocht dan mijn vertrouwde kleine reispaletje. En dat paletje ken ik inmiddels zo door en door dat ik er elke kleur mee kan maken die ik wil <3

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 08:07

Waidida schreef:

Ja, eigenlijk wel :+

Je mag aannemen dat mensen voor zichzelf kunnen denken...
aan de andere kant, een gedeelte kan dat inderdaad niet (meer) .. ook evolutie denk :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 08:35

:D

Ik vraag mij ook af waarom mensen daar zo gevoelig voor zijn.
Je koopt toch iets wat je smaak is. En toch langer dan een paar jaar blij mee bent.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 08:51

Ik heb ook nog steeds mijn inmiddels oerlelijke en verkleurde wandelrugzak van 30 jaar oud. Maar ding doet het nog steeds, dus wordt ook nog steeds gebruikt. Afgelopen weekend nog.

Ik heb ook wel schoenen van 8 jaar oud, maar dat is meer omdat ze niet zo lekker lopen. Als ze lekker lopen, dan halen ze bij mij de 8 jaar niet. Wandelschoenen voor in de bergen kunnen een paar jaar halen, maar ik loop veel. Dus gemiddeld doe ik met een paar schoenen een jaar. Omdat ik lastige voeten heb, heb ik meerdere paren nodig, want soms kan ik opeens een paar dagen of een aantal maanden niet meer lopen op bepaalde schoenen. In de tijd van de hielspoor heb ik echt vele paren gekocht en bleek dan na 5-10km er niet op te kunnen lopen. Dat is iets wat je in de winkel of in huis nooit kunt testen. Ook heb ik veel wandelschoenen staan voor in de bergen, denk wel zo'n 8 paar, maar dat is allemaal ontstaan door dat achillespeesprobleem. Daar is het ook geen overconsumptie, want het was niet dat ik het echt wilde, maar niet anders kon. En gelukkig zijn er wandelschoenen waar ik 3 jaar geleden nog geen 5km op kon lopen, maar nu wel 10 of 15km. Dus ik draag ze af en toe wel om te verslijten. Ik hanteer het principe van 2 paar versleten is maximaal 1 nieuw paar er bij mogen kopen. En dit werkt eigenlijk best heel goed, hou me er strikt aan, en soms koop ik dus ook langer niets. Alleen nu in de zoektocht naar schoenen om een zware trektocht met 800 hoogtemeters per dag, 20km per dag en kou vs gewicht te kunnen gaan doen heb ik helaas 3 paar moeten kopen, en ik twijfel nog steeds. De ene keer denk ik van yes, gevonden, en dan probeer ik nog een keer een langere wandeling en dat 2 dagen achter elkaar en dan zit ik weer aan de diclofenac. Dat maakt dus dat ik hier niet aan overconsumptie doe, maar aan een helaas vervelende zoektocht waardoor je meerdere dingen dubbel moet gaan kopen. Ook de aankoop van Vinted bevalt helaas niet. Ben op heel vinted 1 paar tegengekomen voor een schappelijke prijs om te proberen en die zijn het ook niet, daar krijg ik met dit weer koude voeten in, en die zijn ook na 4 km nog niet warm. Verder lopen die schoenen zo eigenlijk best goed, maar ik heb ze nog niet getest op een 20km. Dus tweedehands is helaas geen optie als het gaat om goede bergschoenen bij lastige voeten. En winkels laten je niet echt er op wandelen. Een uurtje in de winkel mag, een week in huis mag. Maar niet buiten. En tja, het probleem ontstaat bij mij buiten en dan dus pas na 5 a 10km. 1 winkel liet me echt een ronde buiten lopen van iets over een uur en die schoenen heb ik gekocht, en ze lopen prima. Maar het probleem is daar iets waar ik pas 2 weken terug achter gekomen ben: Het rubber van de zool reageert zo sterk op temperaturen onder 0 waardoor deze weer glad worden. Maar an sich zou dit dus ook een optie kunnen zijn om mee te nemen, maar op sneeuw zijn ze echt een ramp en sneeuw ga ik gegarandeerd tegenkomen.
Ik heb 1 paar schoenen waar ik in principe deze trektocht op kan lopen denk ik, maar die zijn gewoon echt 1kg per paar te zwaar en worden dus door iedereen afgeraden. En ik ben eigenlijk een slechte klimmer in de bergen, ik kom er wel, maar gaat langzaam en is altijd zwaar ondanks training. Dat is ook de reden waarom ik dus ben gaan zoeken naar stevige, maar toch lichtgewicht wandelschoenen. Als anderen niet over mijn (te zware) schoenen waren begonnen, dan was ik gewoon met die schoenen op pad gegaan. En nog steeds denk ik er over na om dat gewoon te gaan doen. Want tot nu toe heeft het advies van een ander opvolgen me alleen maar ellende gebracht, en vooral de kast weer vol. Voor de komende 10 jaar heb ik nog wandelschoenen voor naar het werk en de simpele wandeltochten tot zeg maar 30km. Dus het is niet dat ze geheel onbruikbaar zijn, maar het maakt me eigenlijk alleen maar ongelukkig dat de zoveelste mooie schoen gewoon weer een nee krijgt van mijn voeten. Want de schoenen zijn verder echt wel goed. Het maakt ook dat ik gewoon echt baal van die pees en mijn voeten. Ik ben natuurlijk weer zo ver dat ik weer hoge schoenen kan dragen, want 3 jaar geleden was echt elke schoen die op de pees kwam een nogo. Maar ik wil weer gewoon dat een schoen die in de winkel goed zit ook bij langere afstanden goed zit.

Maar als je het over reclames hebt, ik ben op zoek naar een winterslaapzak voor een schappelijke prijs. Werkelijk overal, en ook hier op bokt onderaan kom ik nu advertenties tegen van dropshippers en andere winkels die absoluut geen slaapzakken verkopen die aan de gevraagde eisen voldoen. Maar naast dan een trekkingslaapzak krijg je dus ook advertenties te zien van trekkingkleding. Nu kan ik heel goed nee zeggen, maar het is inderdaad net of men het brengt dat wat je hebt niet geschikt is. Dus zelfs bokt werkt mee aan die gepersonaliseerde advertenties.

Ook wil facebook nog steeds dat ik de trap ga vernieuwen omdat ik naar de kosten van traprenovatie gekeken heb en tot de conclusie gekomen ben dat een pot Flexa strak in de lak van 20 euro mijn trap ook weer voor een paar jaar netjes maakt i.p.v. 2650 euro uitgeven voor iets wat ook maar 15 jaar meegaat. Dat is nog altijd meer dan 100 euro per jaar. En daarna krijg je het niet goed meer van de trap vrees ik. Ik reken ook altijd uit wat ik per jaar kan besparen door iets niet te kopen. :P

Mijn skischoenen zijn ook al meer dan 15 jaar oud, evenals mijn ski's. Zijn dus ook nog niet versleten. Wel had ik na dat half uurtje achter mijn paard last van m'n voeten, dus ik vrees dat het nieuwe skischoenen worden als ik weer echt op wintersport ga. Maar daar ga ik wel achter komen als ik nog een dagje Winterberg meepik. Deze winter geen vrije dagen over voor een skivakantie, dus nu wordt het nog geen nieuw materiaal aanschaffen. En als ik dan nieuwe skischoenen koop, dan trakteer ik mezelf ook op nieuwe ski's. Want de mijne zijn wel echt verouderd nu, en hoewel ik er prima mee offpiste geweest ben zijn er nu gewoon bredere ski's die het makkelijker maken (en daarmee ook veiliger). Huren is me 30 jaar geleden zo slecht bevallen en later heb ik nog 1 keer een dag een snowboard gehuurd die me ook niet naar de zin geslepen was (zaten nog bramen op, dus ze slijpen niet eens na elke verhuur opnieuw) dat ik dus beslist eigen materiaal wil hebben. Maar mijn skibroek is ook 15 jaar oud en die gaat nog niet vervangen worden, want die is nog goed en blijft de juiste kleur houden, ik let bij dat soort dingen op kleur zodat het altijd in de mode blijft. Blauw en zwart kunnen altijd.
Laatst bijgewerkt door germie op 22-01-26 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-26 08:57

Ja natuurlijk, ik ben daar ook helemaal niet gevoelig aan. Maar sommige mensen blijkbaar wel, en dan zijn zo´n artikelen natuurlijk nefast.

Het toont gewoon weer aan hoezeer onze maatschappij gericht is op kopenkopenkopen.

Die gepersonaliseerde advertenties moet ik soms ook om lachen Germie, we moeten op school best vaak onderzoek doen naar bepaalde merken of producten, gegarandeerd dat je maanden erna nog reclame ervan ziet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 09:22

En ja, ik heb weer reclame voor slaapzakken in beeld nu :D

Maar ook je telefoon luistert mee. Niet direct de gesprekken, maar wel steekwoorden om dan advertenties te kopen. En als je ergens een profiel in moet vullen, dan wordt je geslacht en leeftijd ook aan een doelgroep gekoppeld.
Zo heb ik ook een tijd reclames voor kinderkampen gehad omdat ik kennelijk de leeftijd had waarop mijn kids op kinderkamp zouden moeten. Ware het niet dat ik geen nageslacht op deze wereld gepoept heb. Maar ik kan me ook weer voorstellen dat zo'n reclame zelfs pijnlijk of kwetsend kan zijn. Want wat nu als geen kinderen geen eigen keuze is?
Ik heb dit namelijk ook met vakanties, ik reis graag, maar ben alleen vaak. En heel veel reizen uit advertenties zijn niet eens te boeken als alleenreizende, of voor een absurd hoge prijs. Dat doet mij dan wel wat moet ik toegeven. Er zijn plekken op deze aardkloot waar ik nog niet geweest ben wegens de kosten om het alleen te moeten doen. En als dan een ander het wel gewoon kan doen omdat die gewoon getrouwd is o.i.d. dan kan ik echt wel even flink balen. En dat geldt ook voor de wintersport. Ik kan echt niemand vinden die meewil. Maar alleen is het gewoon enorm duur en dan is 8 dagen weg met 6 dagen pistes rammen ook wel weer duur en sneller saai. Ik vind het nog steeds lastig om alleen een restaurant binnen te gaan om wat te eten of te drinken te bestellen.
Dus reclames voor luxe etentjes vind ik ook vervelend als die langskomen. En ze komen wel langs, denk maar aan social deal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 09:25

Ik vind dat als mensen gekwetst raken door reclame, dat het leven dan wel heel ingewikkeld wordt...

Het niet kunnen boeken van reizen als alleenstaande vind ik van andere orde. Maar het kan blijkbaar wel, maar het is duurder als ik eht goed begrijp.

Ik weet niet helemaal wat dat met overconsumptie te maken heeft. Of ja, je hóeft niet perse op reis, dat is een keuze natuurlijk. En het kan wel, maar het is duurder :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 09:35

Cer schreef:
Ik vind dat als mensen gekwetst raken door reclame, dat het leven dan wel heel ingewikkeld wordt...

Het niet kunnen boeken van reizen als alleenstaande vind ik van andere orde. Maar het kan blijkbaar wel, maar het is duurder als ik eht goed begrijp.

Ik weet niet helemaal wat dat met overconsumptie te maken heeft. Of ja, je hóeft niet perse op reis, dat is een keuze natuurlijk. En het kan wel, maar het is duurder :D

Ik weet van mensen die echt heel graag een kind hadden gewild dat die echt moeite hadden met reclames voor kinderen. Ik kan me dat op zich ook nog wel voorstellen hoor.
Natuurlijk, je kunt niet overal rekening mee houden, maar die algoritmes van tegenwoordig zijn soms wel heel algemeen. Ben je 37, dan heb je een kind wat op kamp wil bijvoorbeeld.
Ook weet ik van iemand die een kind op 8 jarige leeftijd verloren is dat die echt moeite heeft met zulke reclames.
Moet het verboden worden? Dat weet ik niet. Dan zou je alles waar het om niet nodig zijn moet verbieden. Maar ook dat is weer lastig. Want waar ik kies om als het me nog meer gaat storen een pot verf te kopen, kiest een ander wel voor die traprenovatie. En tja, als bedrijf heb je wel omzet nodig. En heel soms kom je wel eens iets tegen op internet waarvan je het bestaan niet wist, maar wat je wel gebruikt omdat het handig is. Dus dan is het weer g een overconsumptie natuurlijk.

Maar iedereen heeft wel wat in huis wat niet nodig is, zelfs in landen waar mensen in onze ogen arm zijn. Op Bali geeft zelfs de armste bewoner veel geld uit aan een huistempel, maar feitelijk is dat ook overbodig in onze ogen. Maar zij vinden dat belangrijk. En zo is het ook bij mensen die bijvoorbeeld aan cosplay doen. Tja, je hebt dan echt overbodige kleding in huis, maar het is tegelijkertijd weer hobby. Dus dan maak je het weer nuttig. En af en toe wat op reserve hebben kan heel handig zijn zoals reeds gezegd is.

Ik neem vaak uit landen een klein souvenirtje mee. Maar ik heb zelfs de enorm grote wayanpoppen uit 2003 nog netjes op een plank in de kast staan. En de olifantjes van mijn eerste verre reis. Dus indirect misschien overconsumptie, maar ik vind het toch wel fijn dat ik het bezit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 10:08

germie schreef:
Ik weet van mensen die echt heel graag een kind hadden gewild dat die echt moeite hadden met reclames voor kinderen. Ik kan me dat op zich ook nog wel voorstellen hoor.
Natuurlijk, je kunt niet overal rekening mee houden, maar die algoritmes van tegenwoordig zijn soms wel heel algemeen. Ben je 37, dan heb je een kind wat op kamp wil bijvoorbeeld.
Ook weet ik van iemand die een kind op 8 jarige leeftijd verloren is dat die echt moeite heeft met zulke reclames.
Moet het verboden worden? Dat weet ik niet. Dan zou je alles waar het om niet nodig zijn moet verbieden.

Dat blijft lastig, want dan moet je veel verbieden en niet alleen reclames, maar zo zijn er dan allerlei dingen waardoor mensen zich gekwetst kunnen voelen.. Wat als ze per ongeluk langs het zwitsal vak lopen in de winkel, of er komt iemand met een kinderwagen voorbij..
Nou goed, dat is een heel andere discussie :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 10:09

Maar dat is toch echt iets wat je zelf moet verwerken.
Je kunt daarin niet de wereld veranderen.

Ik kon als kind al geen vaderdag dingen knutselen, dat was als kind niet leuk.
Maar als volwassene heb ik weinig moeite met vaderdag cadeau reclames.

Als we het dan over moederdag, vaderdag, tegenwoordig valentijn, dan ga je het wel over overconsumptie hebben.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 10:15

Zo zie je toch ook maar weer hoe verschillend de advertenties kunnen zijn, ik zou er de leeftijd voor hebben maar ik krijg nooit reclame voor producten of vakanties voor kinderen. Google weet goed dat het mijn interesse niet heeft, denk ik? Haha.

Wat ik erg jammer vind is dat wanneer je een product zoekt op bijvoorbeeld google, er tig hits komen van onnodige producten van Temu, Grandado en alles uit die richting. Niet het meest interessante, lokale, duurzame, meest aangeklikte of meest gewaardeerde product staat bovenaan, de onnodige wegwerp troep staat bovenaan.

Jaa eens DP! Moederdag, vaderdag en al die dagen waarop je vroeger als kind iets knutselde of een ontbijtje klaar maakte, waarbij men nu wil pushen om iets te kopen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 10:18

dat is alleen overconsumptie als je dan ook daadwerlijke dingen koopt die niemand verder nodig heeft :D en die binnen een maand weer in de prullenbak liggen..

Dan zou je kunnen denken dat er mensen zijn die beledigd zijn als ze geen attentie ergens voor krijgen. (ik weet niet of die er zijn, maar dat zal best wel :+ "nou ik was jarig en ik kreeg alleen maar 'gefeliciteerd' .. echt, wat lomp" of "mijn partner is valentijn/verjaardag/jubileum etc vergeten, ik kreeg niks")

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 10:23

Telpeva,
Ja verschrikkelijk dat je inderdaad die ali en Temu, enz niet weg kunt laten in de zoekfilter.

Cer
Ja die zullen er zeker zijn. :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 10:25

Valentijnsdag is wat mij betreft het perfecte voorbeeld voor overconsumptie. En waar je nogal eens boos wordt aangekeken door anderen als je niks hebt gegeven of gekregen :') al moet ik zeggen dat het laatste valentijnskado een hit was drie jaar geleden :)) het kwam zo uit en ik heb dus ook niks met valentijnsdag :n maar die dag verkocht aldi een stoffer en blik met een lange steel waardoor ik niet meer hoef te bukken. Zo blij mee *\o/* :P

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 10:32

Hoewel ik absoluut wel koop bij ali en temu, vind ik het inderdaad wel vervelend dat je altijd eerst die produkten krijgt als je google gebruikt. En die dropshippers, die zijn dan verstopt als normale winkel, je moet tegenwoordig zo enorm oppassen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-26 11:36

Waar germie´s post me wel over deed nadenken: als alleenstaande wordt je vaak wel wat gedwongen tot overconsumptie bij bv voeding vind ik.

Ik pas nu een tijdje op ons huis en de dieren omdat mijn ouders op vakantie zijn. Maar nu ik alleen ben merk ik echt hoe moeilijk het is om porties voor 1 persoon te kunnen kopen. Alles is in erg grote verpakkingen, en als je geen giga vriezer hebt worden sommige dingen wel slecht na een tijdje.

Over de moederdag dingen: moeders was vorig jaar boos omdat ze niks gekregen had. Maar ze had een maand ervoor wel een weekend weg van ons gekregen (wat voor mij als student dus best wel een investering was) en ik dus had gezegd dat dat voor haar verjaardag en moederdag gevombineerd was. Was ze dus niet zo blij mee :+

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 11:39

Waidida schreef:
Waar germie´s post me wel over deed nadenken: als alleenstaande wordt je vaak wel wat gedwongen tot overconsumptie bij bv voeding vind ik.

Ik pas nu een tijdje op ons huis en de dieren omdat mijn ouders op vakantie zijn. Maar nu ik alleen ben merk ik echt hoe moeilijk het is om porties voor 1 persoon te kunnen kopen. Alles is in erg grote verpakkingen, en als je geen giga vriezer hebt worden sommige dingen wel slecht na een tijdje.

Ik ga binnenkort op mijzelf wonen en dit is een van de weinige dingen waar ik echt tegenop zie. Ik moet mij er nog echt in verdiepen en nog wat oefenen.