Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:32

Kaja schreef:
_San87_ schreef:
Het grootste deel van de maatschappij. Anders zouden de 13 miljoen kiesgerechtigden allemaal massaal voor Wilders gaan, toch?

Het is zo dat een deel van de maatschappij inderdaad de PVV aan de macht wil, maar er is een veel groter deel die dat niet wil. Dat zie je aan hoe er gestemd is de afgelopen keer maar ook als de peilingen enige indicatie zijn (waar je natuurlijk nog een slag om de arm hebt omdat die er vaak genoeg naast zitten).

De PVV was de grootste partij toch? Of is dat nu ineens niet meer relevant?

De grootste partij is nog steeds niet het grootste deel van alle kiezers.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:33

rien10 schreef:
@Kaja, je schrijft nu al een paar keer "tegengewerkt". Maar ik zie dat oprecht niet. Tegenstand? Jazeker, politieke tegenstand. En zo hoort het ook als je het niet met elkaar eens bent in politiek opzicht. Maar tegenwerking? Nee, dat zie ik niet.
Ook niet als jij "punt" zegt.

Zo’n partij die ineens zo groot is, kan niet alle zaken direct op orde hebben. Dat werd ook al aangegeven, zulke dingen kosten tijd.

Daarbij: kennen wij alle ins en outs? Of denken we ze te kennen want er wordt ons een bepaald iets voorgeschoteld.

Politieke tegenstand prima, maar bij voorbaat al kinderachtig uitsluiten omdat men niet wil regeren met, sorry, dat leren we de kleuters in de klas al af, waarom komt de politiek ermee weg :+

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:33

rien10 schreef:
@Kaja, je schrijft nu al een paar keer "tegengewerkt". Maar ik zie dat oprecht niet. Tegenstand? Jazeker, politieke tegenstand. En zo hoort het ook als je het niet met elkaar eens bent in politiek opzicht. Maar tegenwerking? Nee, dat zie ik niet.

Dat ga jij ook niet zien, want dat wil je helemaal niet zien.

Als je afspraken maakt en de andere partijen komen de afspraken niet na, gaan er vervolgens voorliggen en schieten al je standpunten af alsmede welke afspraken er zijn gemaakt, dan wordt je toch tegengewerkt?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:35

Cheytjuh schreef:
De kabinetten VVD, D66, CDA, etc die nu het hardst roepen dat Wilders niks heeft bereikt. Dat bedoel ik, vergeet het woordje links, ik zit in nachtdiensten.

Weglopen is een keuze ja, hij heeft deze ook onderbouwd. Ik vind het persoonlijk een grote kleuterklas op dit moment , het moet niet mogelijk kunnen zijn om een partij uit te sluiten die zo groot is en dus een groot deel van de Nederlandse bevolking presenteert. Simpel as that.

Wat mij betreft mogen er ook gewoon heel wat partijen van de lijst, om het duidelijker en eenvoudiger te maken voor de kiezer.

VVD is rechts, CDA is rechts en D66 is centrum. Niet per se links, niet per se rechts.

Het is zeker een grote kleuterklas nu. Met, naar mijn mening, PVV en de VVD voorop. Vergeet bij coalitievorming niet dat er misschien wel veel mensen op de PVV stemmen, een veel groter deel doet dat niet.

Als een partij geen water bij de wijn wil doen, dan wordt het heel lastig een coalitie te vormen. Vooraf uitsluiten ben ik ook niet van, ik vind dat een zwaktebod, maar ik ben wel realistisch genoeg te beseffen dat de PVV weinig kans maakt in een coalitie te komen met hun huidige standpunten.

Kaja schreef:
_San87_ schreef:
Het grootste deel van de maatschappij. Anders zouden de 13 miljoen kiesgerechtigden allemaal massaal voor Wilders gaan, toch?

Het is zo dat een deel van de maatschappij inderdaad de PVV aan de macht wil, maar er is een veel groter deel die dat niet wil. Dat zie je aan hoe er gestemd is de afgelopen keer maar ook als de peilingen enige indicatie zijn (waar je natuurlijk nog een slag om de arm hebt omdat die er vaak genoeg naast zitten).

De PVV was de grootste partij toch? Of is dat nu ineens niet meer relevant?

De grootste partij is niet het equivalent van het grootste deel van de kiezers.

Waar 2 miljoen mensen voor de PVV stemden, stemden 11 miljoen mensen anders.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:35

Kaja schreef:
rien10 schreef:

Dat ga jij ook niet zien, want dat wil je helemaal niet zien.

Als je afspraken maakt en de andere partijen komen de afspraken niet na, gaan er vervolgens voorliggen en schieten al je standpunten af alsmede welke afspraken er zijn gemaakt, dan wordt je toch tegengewerkt?

Als je me een eind op weg zou willen helpen? Wellicht ga ik het wel zien. Jij weet niet of ik het wel of niet wil zien.
Welke afspraken zijn gemaakt en zijn afgeschoten?
Bovendien; bij iedere partij komen voorstellen die het niet halen, zo werkt een parlementaire democratie. Dat is niet altijd fijn of prettig, maar dat zijn wel de spelregels.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:36

Zijn er eigenlijk wel kabinetten mogelijk met de huidige peilingen? Als iedereen zich ook daadwerkelijk houdt aan het uitsluiten van partijen natuurlijk. Dat valt achteraf altijd maar te bezien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:37

Gnome schreef:
Zijn er eigenlijk wel kabinetten mogelijk met de huidige peilingen? Als iedereen zich ook daadwerkelijk houdt aan het uitsluiten van partijen natuurlijk. Dat valt achteraf altijd maar te bezien.

Ja, hoor. GL/PvdA, D66, CDA en VVD of JA21, bijvoorbeeld.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:38

_San87_ schreef:
Gnome schreef:

VVD heeft PvdA uitgesloten toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:40

Gnome schreef:
_San87_ schreef:

VVD heeft PvdA uitgesloten toch?

Ik ging er eigenlijk, misschien ten onrechte, van uit dat de VVD zich niet houdt aan het uitsluiten van GL/PvdA.

Doen ze dat wel, dan is GL/PvdA, D66, CDA en JA21 een optie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:41

Cheytjuh schreef:
rien10 schreef:

Zo’n partij die ineens zo groot is, kan niet alle zaken direct op orde hebben. Dat werd ook al aangegeven, zulke dingen kosten tijd.

Daarbij: kennen wij alle ins en outs? Of denken we ze te kennen want er wordt ons een bepaald iets voorgeschoteld.

Politieke tegenstand prima, maar bij voorbaat al kinderachtig uitsluiten omdat men niet wil regeren met, sorry, dat leren we de kleuters in de klas al af, waarom komt de politiek ermee weg :+

Deze opmerking heb ik al drie keer geschreven en weer weggehaald, maar ik zet het toch neer: Ik zou willen dat 100 jaar geleden Hitler uitgesloten zou zijn geweest. Had een hoop drama gescheeld.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:41

Dat de PVV volgens hun tegen gewerkt zijn heeft niets met het vorige kabinet te maken. Het had er gewoon mee te maken dat wij als Nederland verbonden zijn aan regels en wetten die bij diverse instanties zoals de Europese Unie en het hof voor de rechten van de mens zijn vastgesteld. Dan kun je wel over migratie blijven roeptoeteren maar je vertelt niet het hele verhaal.

Maar GW had gezegd er voor de gewone mens te zijn? Waarom had hij dan tegen de huurbevriezing gestemd?

Ik hoop dat bij vele mensen de ogen worden geopend en dat hij niet weer de grootste zal zijn. Al denk ik dat zijn kiezers veel naar JA21 trekken.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:42

Precies. Ik moet eerlijk zeggen dat ik JA21 niet als optie heb meegenomen omdat die toch best extreem rechts zijn? Hoe gaat dat ooit rijmen met een PvdA programma?

Edit: 3 dagen geleden heeft Eerdmans aangegeven niet in een kabinet te willen met zowel D66 als PvdA dus dan gaat die vlieger ook niet meer op.

Vandaar mijn vraag.. Is er überhaupt een kabinet mogelijk? Wat een ellende.
Laatst bijgewerkt door Gnome op 28-10-25 10:44, in het totaal 3 keer bewerkt

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:43

rien10 schreef:
Beide.
Ik zie het merendeel van de Nederlanders hem niet willen. (Zie uitleg San over kies cijfers) en de politiek wil niet met hem samen.

Nu ineens beide? Net was het nog de maatschappij. Maar als ik mij niet vergis is de PVV de partij met de meeste stemmen. Dat is toch een afspiegeling van de maatschappij?

De politiek wil de PVV niet, die sluiten de PVV buiten en maken mensen bang. Bang dat hun stem verloren gaat. Hoe triest is dat? Hoe triest is deze cancel cultuur? Weet je hoeveel geld er jaarlijks wordt uitgetrokken voor anti pest campagnes, anti pest protocollen? Wat zijn we dan aan het doen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:45

Gnome schreef:
Precies. Ik moet eerlijk zeggen dat ik JA21 niet als optie heb meegenomen omdat die toch best extreem rechts zijn? Hoe gaat dat ooit rijmen met een PvdA programma?

JA21 is inderdaad rechts, echter heb ik vooral bij Nanninga wel het idee dat zij water bij de wijn kan doen om tot een coalitie te komen. Ik kan het uiteraard mis hebben.

Ik denk alsnog dat het een flinke kluif gaat worden. Het is lastig te voorspellen welke partijen hoeveel zetels gaan bemachtigen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:46

"Net was het nog de maatschappij" zeg je. Jij begint met de opmerking over maatschappij versus politiek. Het zijn jouw woorden, niet de mijne. Een pagina terug of zo. Zal ik even opzoeken.
Ja, de grootste partij.
Nee, niet het grootste deel van alle nederlanders. San had de som gemaakt.

Mag ik nog je uitleg van het boicotten van zijn plannen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:46

Kaja schreef:
rien10 schreef:
Beide.
Ik zie het merendeel van de Nederlanders hem niet willen. (Zie uitleg San over kies cijfers) en de politiek wil niet met hem samen.

Nu ineens beide? Net was het nog de maatschappij. Maar als ik mij niet vergis is de PVV de partij met de meeste stemmen. Dat is toch een afspiegeling van de maatschappij?

De politiek wil de PVV niet, die sluiten de PVV buiten en maken mensen bang. Bang dat hun stem verloren gaat. Hoe triest is dat? Hoe triest is deze cancel cultuur? Weet je hoeveel geld er jaarlijks wordt uitgetrokken voor anti pest campagnes, anti pest protocollen? Wat zijn we dan aan het doen?

2 miljoen mensen die voor de PVV stemmen, 11 miljoen mensen die niet voor de PVV stemmen...

Raineri legt heel mooi uit hoe het in Nederland werkt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:48

rien10 schreef:
"Net was het nog de maatschappij" zeg je. Jij begint met de opmerking over maatschappij versus politiek. Het zijn jouw woorden, niet de mijne. Een pagina terug of zo. Zal ik even opzoeken.
Ja, de grootste partij.
Nee, niet het grootste deel van alle nederlanders. San had de som gemaakt.

Mag ik nog je uitleg van het boycotten van zijn plannen?

Gevonden. Jouw uitspraak: Onze politiek is een afspiegeling van de maatschappij. Niemand luistert meer naar elkaar, je wordt enkel maar aangevallen op je mening.

Dus jij vind de politiek een afspiegeling van de maatschappij. Het zijn jouw woorden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:48

We zijn toch een democratie? Hoe kun je dan twee miljoen kiezers wegzetten? Buiten spel zetten? Waarom zou je dan doen? Waar ben je bang voor? Waarom kiezers bang maken met een stem voor PVV is een verloren stem? Als ik voor de PVV kies, is dat toch mijn stem? Waar staat democratie dan voor?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:49

purny schreef:
Dat de PVV volgens hun tegen gewerkt zijn heeft niets met het vorige kabinet te maken. Het had er gewoon mee te maken dat wij als Nederland verbonden zijn aan regels en wetten die bij diverse instanties zoals de Europese Unie en het hof voor de rechten van de mens zijn vastgesteld. Dan kun je wel over migratie blijven roeptoeteren maar je vertelt niet het hele verhaal.

Maar GW had gezegd er voor de gewone mens te zijn? Waarom had hij dan tegen de huurbevriezing gestemd?

Ik hoop dat bij vele mensen de ogen worden geopend en dat hij niet weer de grootste zal zijn. Al denk ik dat zijn kiezers veel naar JA21 trekken.

Je haalt mij de woorden uit de mond. En ik ben daar blij om :))

PVV en Forum staan wij mij betreft recht tegenover alles wat democratisch en de grondwet is.

PVV was vorige verkiezingen de grootste partij met 23,49%. Dat houdt in dat ruim 75% van de kiezers niet voor de PVV heeft gestemd, maar heeft gekozen voor een andere partij. Zie ook de website van de kiesraad om alle partijen te bekijken: https://www.verkiezingsuitslagen.nl/partij/

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:50

Kaja schreef:
We zijn toch een democratie? Hoe kun je dan twee miljoen kiezers wegzetten? Buiten spel zetten? Waarom zou je dan doen? Waar ben je bang voor? Waarom kiezers bang maken met een stem voor PVV is een verloren stem? Als ik voor de PVV kies, is dat toch mijn stem? Waar staat democratie dan voor?

Maar mij hoor je niet zeggen dat je niet PVV mag stemmen. Natuurlijk mag je dat.

Ik ga ff verder met mijn werk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:52

Cheytjuh schreef:
rien10 schreef:
En welke oplossingen heeft Wilders tot nu toe voor elkaar gekregen voor alle problemen die hij benoemt?
1)
2)
3)

Dit vind ik dus echt een dooddoener dat dit steeds door iedereen en de politieke partijen wordt benoemd.

1. Hij is kort aan de ‘macht’ geweest en is hierbij op heel veel fronten tegengewerkt
2. Waarom wordt er niet gekeken naar 12 jaar afbreuk van Nederland veroorzaakt door het linkse kabinet? Willen we dat graag weer ? Erg bijzonder hoe Wilders zo afgerekend wordt op zijn enkele 2 jaartjes (nouja officieel 11 maand) en dat de rest maar vergeten wordt.

Ben nu de documentaire van Fortuyn aan het kijken, dan kom je wel even weer met je voeten ook op de grond, die man heeft het allemaal toen al voorspeld, toen al was er een ‘vluchtelingen’ probleem.

Hier nog aan het twijfelen tussen Pvv en FvD, vannacht nog maar even weer goed bekijken

Ter info met je linkse kabinet:

Nederland heeft meerdere linkse kabinetten gehad, waarvan het kabinet-Den Uyl (1973-1977) vaak wordt beschouwd als het meest progressieve. Ook het "paarse" kabinet-Kok I (1994-1998) en Kok II (1998-2002) waren centrumlinks, omdat ze bestonden uit de PvdA, VVD en D66, en geen confessionele partijen hadden en sinds 2002 toch echt rechts, midden rechts.
Toeslag affaire
Groningen
Vluchtelingen crisis
Woningcrisis
Allemaal onder de rechterkant.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 28-10-25 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:53

Kaja schreef:

Ik heb eerder PVV gestemd maar dit jaar niet meer. Ik heb echt zwarte humor en neem veel met een korrel zout maar GW gaat naar mijn idee echt grenzen over. Het tegenwerken heb ik ook niet gezien. Ik heb alleen Faber gezien die alleen maar kon zeggen dat ze het strengste asielbeleid ooit ging invoeren maar ondertussen niets opstelde dat haalbaar was.

Of een Coenradi die gedwongen gevangenen eerder moest vrijlaten en daar volledig op werd afgeschoten door GW. Daar help je je land niet mee.

Ik snap best dat partijen nu eens in zee willen met partijen die bekend staan om stabiliteit en daar valt de PVV gewoon niet onder in mijn ogen. Uitsluiten is niet best maarja dan moet je misschien 'ff normaal doen' als lijsttrekker.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:54

Cheytjuh schreef:

Je leert om samen te werken, toch?

De kleuter die hard met zijn schep om zich heen slaat en die vervolgens in de hoek smijt geef je toch ook niet zijn zin?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:56

Kaja schreef:

Hoe kun je 11 miljoen kiezers wegzetten?

Het werkt twee kanten op in een parlementaire democratie. Ik vind uitsluiten niet ok. Iedereen moet stemmen waarop hij/zij/hen wil stemmen. Dat is onze vrijheid en daar moeten we, vind ik, gebruik van maken.

Of stemmen op de PVV een nuttige stem is? Dat is aan jouzelf om te bepalen. Als jij denkt dat de plannen van Wilders passen bij wat jij wenst voor Nederland, dan moet je zeker op hem stemmen. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat er coalities gevormd moeten gaan worden, dus dat de grootste partijen samen gaan zitten om compromissen te sluiten zodat ze tot een regeerakkoord komen. Ik heb bij de PVV nooit die bereidheid gevonden. Is het dan de democratie die het probleem is, of de PVV?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:57

Ik snap het verhaal wel van de meesten stemden niet op pvv,ook al is pvv de grootste.
Maar het uitsluiten zorgt ervoor dat pvv straks in de oppositie komt te zitten.
En wat blijft er dan over voor een rechtse coalitie?
Als pvda/gl na pvv de grootste wordt, gaat er dus een coalitie over links gevormd worden.
Omdat hunnie niet met hullie willen.
Als pvv de grootste wordt, hoop ik dat er evengoed een rechts kabinet gevormd kan worden.pvv, bbb, ja21, misschien cda? Geen idee op hoeveel zetels we dan uitkomen.
Maar ik vind wel dat het een kans moet krijgen.