15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saga

Re: 15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 21:58

Ahja, alle mensen in armoede zijn arm omdat ze niet hard genoeg werken.

Sassy4barrel: Doe eens een zoekrondje op Pubmed voor je mij van zoiets beschuldigt. :)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 21:59

Polar schreef:
Ahja, alle mensen in armoede zijn arm omdat ze niet hard genoeg werken.

Sassy4barrel: Doe eens een zoekrondje op Pubmed voor je mij van zoiets beschuldigt. :)

Het innemen van een slachtofferrol is idd een keuze.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 22:01

Wat ik al eerder aangaf.
Zoveel duizenden jongeren meer met dezelfde jeugd problematiek die zich heel fijn gedragen.

Geef die eens positieve aandacht.
En zet de raddraaiers niet als slachtoffer neer.
Dat doen we al 20 jaar en dat helpt niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 22:04

DuoPenotti schreef:
Wat ik al eerder aangaf.
Zoveel duizenden jongeren meer met dezelfde jeugd problematiek die zich heel fijn gedragen.

Geef die eens positieve aandacht.
En zet de raddraaiers niet als slachtoffer neer.
Dat doen we al 20 jaar en dat helpt niet.

Juist dat laat zien dat het niet (altijd en niet alleen) de schuld van ouders is.
Zoveel gezinnen waar het ene kind prima terecht komt en het andere kind in de criminaliteit terecht komt. Door omgeving, karakter, whatever.

Dat heeft niks te maken met ze als slachtoffer zien, maar als je de oorzaken alleen maar plat slaat lis je ook niks op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 22:06

En geen consequenties aan gedrag hangen lost ook niks op.
Maar juist dat men weet hoe jonger en hoe beter ik er mee weg kom

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 22:08

Nee dat ben ik absoluut met je eens. Preventief oorzaken aanpakken en repressief de "raddraaiers" aanpakken.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 22:11

Sowieso consequenties om de omgeving veilig te houden, ongeacht of dit invloed heeft (of überhaupt kan hebben) op het gedrag van degene die overlast veroorzaakt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 22:22

Zo mogen ze van mij ook de kinderbijslag afpakken van ouders die hun kinderen van 11/12 ‘s avonds laat nog op straat laten lopen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 22:30

Petpa schreef:
Polar schreef:
Dan krijg je wel dat juist de mensen die in relatieve armoede leven, waar meer criminaliteit speelt, geen hulp kunnen krijgen.

Uiteraard kunnen die ook hulp krijgen.
Kwestie van een keer de handjes extra laten wapperen...

Hulp bij opvoeding is gratis aan te vragen via de gemeente. Armoede is dus geen excuus om je kind geen goede begeleiding te bieden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jeugdhulp/vraag-en-antwoord/hulp-vinden-voor-kind-4-18-jaar

Geen kinderbijslag vind ik wel een goede zet als ouders weigeren hulp in te schakelen als hun kind ontspoord.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 23:52

Veel jongeren die ontsporen komen al uit de sociaal lagere milieus. Ik denk niet dat arme mensen nog armer maken helpt om het probleem op te lossen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 00:27

MarlindeRooz schreef:
Veel jongeren die ontsporen komen al uit de sociaal lagere milieus. Ik denk niet dat arme mensen nog armer maken helpt om het probleem op te lossen.

Niet als mensen hulp zoeken nee, naar misschien wel als dwangmiddel bij gezinnen waarbij de ouders weigeren hulp te zoeken of hulp te accepteren als een kind ontspoord. (wat ik hierboven dus ook al aangegeven heb) Het gaat er namelijk ook om wat in het beste belang is van een kind.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 00:29

Wat voor bullshit hier wordt gezegd over ouders. En dat een geld inleveren het probleem wel zou oplossen.
Sick...
Maar goed, vanuit je ivoren toren oordelen over anderen is inderdaad de andere kant van de slachtofferdriehoek.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 08:35

Ivoren toren..

Ik kom zelf uit een disfunctioneren gezin.
Mij is eens verteld door een psycholoog dat als mijn jeugd nu was geweest ik zeker weten uit huis zou zijn geplaatst wegens de onveilige positie waar ik in zat. Door de dingen die gebeurde.

Misschien had het mijn moeder wel geholpen ja als er werd gezegd als je de drank niet laat krijg je geen kinderbijslag meer.
Ook zij weigerde alle hulp.

Maar mijn broers en ik kozen er voor op het eerlijke pad te blijven.
Terwijl wij ook in Helmond woonde met toen al meer dan genoeg criminelen om bij aan te sluiten.

Wij gingen echter elke vakantie werken en met 16 meer dan fulltime.
Want zo konden wij kopen wat we wilde. Want kregen we ook niet van huis.

In die tijd voor mij een puch. Ipv nu de fatbike.
En alles rondom paard.

Dus ja rammel ouders maar wakker.
Want dan was mijn jeugd wellicht beter geweest.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 08:52

Deze criminele 15 jarige krijgt veel te veel aandacht.
Hij had een wapen en durfde deze ook te gebruiken. Foei gaat niet helpen bij dat soort jongens. Hij heeft hiervoor betaald met zijn leven, zijn keuze was om een fatbike te jatten, zijn keuze was om mensen te bedreigen, zijn keuze was om niet te luisteren, zijn keuze was om te vluchten met gevaar voor omstanders. Uitgeschakeld, klaar. Hulde aan de agent en ik wens de agent heel veel sterkte met het verwerken hiervan.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:27

chanicha schreef:
Daar moeten ze heropvoedingskampen voor openen met een stel mariniers aan de leiding.

Zullen we onze schaarse beroepsmilitairen alsjeblieft niet gaan inzetten als heropvoeders? Dat is niet het werk waar ze voor nodig zijn. Vraag daar maar oud militairen voor, kunnen ze leuk dit doen ipv kamp van koningsbrugge spelen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:28

BabiiVeeraa schreef:
chanicha schreef:
Daar moeten ze heropvoedingskampen voor openen met een stel mariniers aan de leiding.

Zullen we onze schaarse beroepsmilitairen alsjeblieft niet gaan inzetten als heropvoeders? Dat is niet het werk waar ze voor nodig zijn. Vraag daar maar oud militairen voor, kunnen ze leuk dit doen ipv kamp van koningsbrugge spelen.

Die oud militairen zetten zich anders prima nuttig in in de samenleving!
Scheer kvk niet in een keer af. Het haalt mensen binnen..het levert commercie op...en dat doet goed.

Maar idd, die gasten moet je hier helemaal niet voor willen gebruiken.
Buiten dat...die generatie jongeren is al dusdanig verziekt...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:43

Maar wat helpt wel?
Straatcoaches worden blijkbaar ook niet geloofd om het leven te beteren.

Ergens moet er wat zijn wat ze ook raakt als ze dat moeten doen.
Nadeel is dat alles met een aai over de bol is, want oh jee zo zielig.
En stel toch dat je ze op een afgesloten internaat zet zonder telefoon en internet dan schenden we de rechten al heel erg.
Nee laten we ipv daarvan een snoepreisje aanbieden want ze hebben al zo weinig -O-

Dat vind ik redeneren vanuit een ivoren toren.
Wij gingen ook niet op vakantie (pretpark), genoeg mensen deden dat niet in mijn tijd. Maar nu is dat verschrikkelijk als dat niet kan.

Juist die ivoren toren mensen maakt dat die jeugd denkt dat ze dan wat te kort komen. Ook betreft luxe spullen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:52

Dienstplicht terug invoeren.
2 jaar geleden was ik op rondreis door Marokko en onze reisleider vertelde dat dmv invoering dienstplicht in Marokko de criminaliteit was afgenomen.

Dus als al die wannabe crimineeltjes en raddraaiers een aantal maanden de dienstplicht moeten vervullen zullen ze vast en zeker leren wat discipline is.

Ook de jeugd berechten als een volwassene. Als jij als minderjarige volwassen keuzes maakt mbt slopen en rotzooi trappen dan mag je ook als een volwassene berecht worden.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:58

Ik denk dat je, om dit probleem goed aan te kunnen pakken, moet uitzoeken waarom iemand doet wat die doet.
Iemand die zo handelt vanwege een aangeboren 'fout' heeft een hele andere benadering nodig dan iemand die zo handelt omdat het 'stoer' is.
En iemand die zo handelt vanwege trauma dat is opgelopen, heeft weer een hele andere aanpak nodig dan iemand die zo handelt omdat het aangeleerd is.
Ik denk niet dat hier één oplossing voor is die voor iedereen werkt en ik denk ook dat er mensen zijn bij wie geen enkele behandeling werkt.
Maar ik denk wel dat we al deze mensen als mens moeten behandelen, met menselijkheid en zonder vooroordelen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:01

Het is allang bewezen dat preventie beter werkt dan strenge straffen. Alleen vinden veel mensen dat een slecht idee want voor hun voelt streng straffen beter. :)

Een komen van 14-16 jarenlang opsluiten tussen volwassen criminelen maakt iemand vaak niet minder crimineel. Integendeel. Heel veel “kleine jongens” worden “grote jongens” in de gevangenis. Het is daar een soort LinkedIn voor criminelen.

Daarbij worden er al jongeren berecht als volwassenen bij zware delicten. Dit is vanaf 16 jaar mogelijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:05

En ondertussen lekker door laten mishandelen, steken en schieten?

Wat dacht je van wel uit de samenleving nemen en in een kostschool of hoe je het ook noemt plaatsen, daar strenge aanpak, want de regelmaat van op tijd op staan, je bed opmaken netjes in de klas met 2 woorden spreken enz is voor iedereen goed.
En dan kan daarnaast gekeken worden welke therapie ze moeten ondergaan.

Maar goed daar is geen geld voor, geen personeel voor.
En als er al geld voor is mogen wij dat allemaal weer doen, terwijl een groot deel van die ouders gewoon verzaken wat te doen.
Kinderen van 8 om 22.00 nog op straat en dat soort dingen.
In zo'n wijk heb ik ook gewoond. En dan raar vinden dat ze crimineel worden :?

Polar schreef:
Ik denk dat je, om dit probleem goed aan te kunnen pakken, moet uitzoeken waarom iemand doet wat die doet.
Iemand die zo handelt vanwege een aangeboren 'fout' heeft een hele andere benadering nodig dan iemand die zo handelt omdat het 'stoer' is.
En iemand die zo handelt vanwege trauma dat is opgelopen, heeft weer een hele andere aanpak nodig dan iemand die zo handelt omdat het aangeleerd is.
Ik denk niet dat hier één oplossing voor is die voor iedereen werkt en ik denk ook dat er mensen zijn bij wie geen enkele behandeling werkt.
Maar ik denk wel dat we al deze mensen als mens moeten behandelen, met menselijkheid en zonder vooroordelen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:11

Is dat wat je uit mijn reactie haalt? Dat we ze ondertussen hun gang moeten laten gaan?

Het echte probleem is i.m.o dat er inderdaad geen geld voor is, geen personeel, dus het probleem wordt niet opgelost, voor zover dat mogelijk is.
En dat geldt voor meer zaken die grote problemen met zich meebrengen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:12

MarlindeRooz schreef:
Het is allang bewezen dat preventie beter werkt dan strenge straffen. Alleen vinden veel mensen dat een slecht idee want voor hun voelt streng straffen beter. :)

Een komen van 14-16 jarenlang opsluiten tussen volwassen criminelen maakt iemand vaak niet minder crimineel. Integendeel. Heel veel “kleine jongens” worden “grote jongens” in de gevangenis. Het is daar een soort LinkedIn voor criminelen.

Daarbij worden er al jongeren berecht als volwassenen bij zware delicten. Dit is vanaf 16 jaar mogelijk.

Er zijn ook jeugdgevangenissen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:14

Het is een vraag, zie vraagteken er achter.

Wat moet je dan doen nu?
Het pappen en nathouden kopje thee drinken en aai over de bol gebeurt al minstens 20 jaar. En het ernstige geweld word er niet softer op.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:16

Dat vind ik absoluut niet...
We leven helaas niet in een ideale wereld waarin er plek is om dit soort jongeren de hulp te geven die ze nodig hebben.
Het gevolg is dus dat dit soort dingen gebeuren en er veel meer mensen (en dieren) slachtoffer worden dan nodig zou moeten zijn.