De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:23

Veronica2 schreef:
Die dure laarzen en cap kunnen ook wel op de bingokaart, maar vinden jullie dan dat echt goede ruiters dan maar met lelijke spullen moeten rijden? Of dat mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen beter kunnen rijden dan mensen die toevallig wel de middelen hebben?

Ik mag toch hopen als je zoveel investeert in het spul, dat je dan ook graag wil investeren in goed instructie. Wat ik afgelopen op wedstrijd heb gehoord qua instructie, vond ik schandalig ("zet je handen maar wat breder, nog iets meer druk, hij moet ronder" of "doe even in de hoek flink wat tikken geven, dan is ie net wat scherper voordat je de proef in gaat").

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:27

DuoPenotti schreef:
Maar jij hebt gewoon nog nuance :j

Dat er meer verandering moet komen zijn wij hier de meeste het wel met elkaar eens

alleen de vraag is HOE

ik mis gewoon de elemantaire basis kennis bij veel wat ik zie en lees en we hebben gewoon te veel leren compenseren/kopieren/nadoen zonder te weten van het hoe en waarom

Symptoombestrijders waren er in mijn tijd niet -en voor mij nog niet- we moesten problemen oplossen met rijden/gymnastiseren, tijd en geduld

En als je alleen maar een manege achtergrond hebt - wees niet beledigd HP en EG hebben ook een manege achtergrond- mis je vaak de elemantaire basis kennis, en ja wat je zelf niet geleerd hebt kun je ook niet overbrengen.

Daar loop ik steeds tegenaan als ik met een ruiter begin die jaren "rijervaring" heeft. Maar met de aankoop van een eigen paard toch ontdekt dat de basis kennis ontbreekt, want een eigen paard moet je wel zelf rijden, als je niet braaf achter een ander aan kunt rijden.

Dus begin bij het begin zou ik zeggen, leg de nadruk op en investeer veel meer in kwaliteit, kennis en kunde, niet op kwantiteit *D
Laatst bijgewerkt door mce op 17-06-25 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

denisesilver

Re: De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:38

Volgens mij was het Carl Hester die zei, als je ergens in kan investeren, doe het dan in gedegen coaching.

Mijn bingokaart is overigens al bijna vol met onder andere ontleden van zinnen, vallen over woordkeuzes, en discussiëren over irrelevante uitdrukkingen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:56

Omdat de paardensport onder vuur ligt, kijkt men eerder en ook meer naar de negatieve dingen, want dat wil men veranderen zodat je kan laten zien dat het allemaal wel op een vriendelijke manier kan. Veel grote die gezien worden zijn daarin soms een slecht voorbeeld, dus dat wordt besproken.

Als je nu mensen gaat bespreken die wel netjes rijden of het er iig vriendelijk uit laten zien, MAAR geen GP rijden, wordt dat weer de discussie. Ja maar..........etc etc. Er is altijd een ja maar.

Heel veel mensen hebben ook alles op een bepaalde manier geleerd en weten zelf ook geen andere manier. Die zien het misschien niet altijd als slecht en kwaad als ze effect hadden met rijden of in de omgang. Mensen zoeken ook elkaar op, bespreken problemen en praten dan ook goed naar elkaar wat nodig is, ook al is dat wat harder. Degene die het dan zonder tikje van een zweep wil uitleggen, ligt er bij die groep al snel uit.

Zelfs als je samen rijdt en het laat zien, is het paard braver of of of............

En het is overal. Niet alleen in de dressuur of springsport. Er is ook een enorme wildgroei aan horsemanship goeroes die mensen van alles kunnen wijsmaken en laten doen.

Ik heb best wel wat filmpjes, maar plaats meestal niks waar mn eigen hoofd op staat. Maar ik zie of hoor ook altijd wel iets waar ik niet tevreden over ben. En plaats je toch iets, kan er altijd wel iemand zijn die toch commentaar heeft.
OP sm kan je in een discussie nog selectief zijn, als het eigen "vrienden" zijn, maar op Bokt is het al snel een eindeloze discussie met vreemden. Mensen die je niet kent, die ook maar van alles schrijven en beweren zonder enig bewijs dat ze ook maar iets kunnen met paarden. En heb het al zo vaak gezegd, maar als je van vroeg tot laat op heel veel topics kan reageren, breng je echt niet zoveel tijd door met paarden. En dan vraag ik me ook echt af wanneer mensen ergens anders komen. Gaat me ook niks aan, maar het is wel typisch dat er maar van alles wordt aangenomen van mensen die zich op Bokt op een bepaald emanier profileren.
Kan zomaar een Anky v Grunsven of Edward Gal tussen zitten............:)

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 12:25

DuoPenotti schreef:
En dat zeg ik ook. Ik hoef ook niemand wat te bewijzen.

Dus verwacht je dat wel van andere, begin zelf met het goede voorbeeld te plaatsen :)

Jij hoeft mij niks te bewijzen en niemand hoeft dat. Ik vraag alleen naar filmpjes van fijne ruiters, dat hoef jij niet zelf te zijn. Omdat ik graag weer een positieve kijk op dressuur zou willen krijgen. maar ik kan de fijne ruiters niet vinden. Kwam er net achter dat ik meestal Robin van Lierop ook wel fijn vind rijden. Tenminste de keren dat ik heb hem heb zien rijden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:26

H-AW en Rij-ITP zijn niet voor niets steeds meer verlaten. En ik vind dat niet gek, als je soms ziet hoe mensen hun meningen op die sub fora formuleerden. Dat was niet opbouwend, maar gewoon iemand finaal de grond in trappen. Soms niet eens over het rijden zelf. En het dan vreemd vinden als er geen rijfoto's meer gedeeld worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:34

En dan nog weten mensen niet wat ze thuis doen.

Ik stond bij mensen op stal met goede naam, presteerde leuk, maar echt niet alles kon door de beugel. En iets zeggen is lastig. Ik durfde dat wel, maar moest ook aan onze paarden denken die je daar achterlaat als je naar huis gaat.
Daarna iets zeggen kwamen dreigementen en zonder bewijsmateriaal moet je ook wel oppassen wat je gaat beweren. Maar was ik gaan staan filmen, hadden onze paarden sws direct ana het hek gebonden gestaan. Dus je zorgt eerst dat je zelf weg bent.
Gek genoeg leek eerst alles perfect en was contact ook heel goed. Tot je een keer op verkeerde moment kwam en ze wisten wat je had gezien.

Maar als je nu kijkt wat mensen zelf op tiktok plaatsen bijv..........Tja. Maar daar reageren heeft geen nut. Met name jonge meiden geven hele grote monden en ouders weten denk ik niet eens wat ze plaatsen en hoe ze reageren.
Het is alleen een groeiende groep die voor organisaties tegen dierenleed ook niet gaan helpen om de paardensport en houderij te gaan behouden. Die groep mis ik wel in discussies. En enkele hebben echt behoorlijk wat volgers en populariteit. Ik volg het uit interesse, maar kan veel echt niet aanzien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:02

oji schreef:
Ik ben door persoonlijke omstandigheden de afgelopen weken heel erg weinig op Bokt geweest en zie dit topic daardoor ook nu pas.
Dat filmpje is gruwelijk. Wat een waanzin en ik kan er met mijn verstand niet bij wat iemand beweegt om zo op een dier in te slaan. Zo iemand moet gewoon strafrechtelijk vervolgt worden in mijn ogen, want schorsen alleen is gewoon niet voldoende straf. Zeker niet als diegene nog niet eens het boetekleed aantrekt maar het nog probeert goed te praten ook. Afschuwelijk! Ik was best al wel in shock van het fimpje van Charlotte Dujardin, maar dit gaat in mijn ogen nog vele malen verder in gruwelijkheid.

Ik moet wel zeggen dat als ik dan de discussies lees en hoe dit drama en totale exces wordt aangegrepen om een punt te maken dat de gehele wedstrijdsport verrot is en door sommigen gesteld wordt dat het merendeel van de wedstrijdruiters egotrippers zijn die hun paard alleen als een middel om hun wedstrijddoelen te bereiken zien, vind ik dan ook wel weer erg kortzichtig. Ja lang niet alle beeld die je op wedstrijden ziet is fijn, maar er zijn wel degelijk ook hele fijne combinaties en ik zie echt het merendeel gewoon heel erg begaan met zijn/haar paard en wil leren en beter worden. En beter worden is altijd in het voordeel van het paard.

Mensen die zo afgeven op wedstrijden, zijn voor zover ik ze meemaak, vaak zelf heel erg teleurgesteld in hun eigen wedstrijdcarriere, waardoor vervolgens de gehele wedstrijdsport maar in een negatief daglicht wordt gezet om daarmee het niet waar kunnen maken van hun eigen ambities te kunnen verklaren. “Het ligt niet aan mij, het ligt aan de verrotte wedstrijdwereld en ik heb het heilige licht gezien waardoor ik er niet meer aan meedoe.“

EmberGlow schreef:
Het is dan ook zo jammer dat er eigenlijk nog geen positieve bekrachtiging te zien is in zowel de topsport als amateursport.
Een klopje op de hals na het loslaten van druk van bit/spoor/zweep/been is geen positive bekrachtiging..

EmberGlow schreef:
Dat is negatieve bekrachtiging met een 'cookie on top', dat is geen clean positieve bekrachtiging. Je paard is dan enkel opgelucht dat de aversieve prikkel weg is, en dan komt er nog een 'beloning' bovenop. Echte positieve bekrachtiging houd je in de positieve emoties en ervaringen.

Misschien mijn onkunde, ik zit niet zo in de positieve bekrachtiging vs negatieve bekrachtiging theorie scene, maar wat zie jij dan wel als pure positieve bekrachtiging om je paard te leiden? Ik kan me daar dus niet echt een goede voorstelling van maken en kom dan uit op met een hengel met een wortel voor je paard hem de weg wijzen welke kant je wilt dat hij opgaat? Ik zie het echt niet. Je hebt toch altijd je been, zit, teugel/hand hulpen nodig om je paard eerst duidelijk te maken wat je van hem vraagt. Dat doe je toch door met je been, je zit of je hand de druk iets te wijzigen, en als je paard het juiste antwoord geeft ga je weer in standje neutraal al dan niet gecombineerd met een „goed zo“ of een klopje op de hals zodat hij weet dat hij het juiste antwoord heeft gegeven?
Wat is daar alleen maar beloning on top aan en wat is daar alleen maar opluchting van het wegnemen van de prikkel aan? Je moet toch eerst aangeven wat je vraagt en daarvoor gebruik je drukverandering als communicatiemiddel. Als jij vindt dat been, bit, spoor of zweep alleen maar als agressieve middelen ingezet kunnen worden om je paard te dwingen, dan heb jij het gewoon altijd verkeerd geleerd. En ja ze kunnen misbruikt worden, maar je kan bitloos en spoor/zweeploos net zo goed heel grof en onaangenaam zijn naar je paard.

Verder ben ik helemaal geen fan van rollkur of dergelijke trainingsmethode en ben ik helemaal geen Anky fan oid. Maar ik denk wel dat bv een Anky echt meer ruitergevoel in haar pink heeft als het totaal aan alle bokkers in dit topic te samen. Ongeacht of je fan bent van haar manier van rijden, denk ik persoonlijk dus dat vrijwel elk paard nog altijd liever Anky op zijn rug heeft dan willekeurig welke bokker. De momenten van hyperflexie worden waarschijnlijk niet als fijn ervaren, maar als ik zie wat al die zogenaamd supervriendelijke ruiters maar aan lopen butsen met onduidelijke hulpen, een uur lang, dat is denk ik nog veel onaangenamer voor een paard. Want 1 ding moet je haar wel nageven, zij is superduidelijk in haar hulpen en wat ze vraagt van een paard. En uiteindelijk is die duidelijkheid volgens mij waar je een paard het meeste mee dient als je echt naar het wezen paard kijkt en niet vanuit onze menselijk bril. Het probleem zit hem denk ik ook niet bij een Anky zelf, het probleem zit het bij al diegene die haar na proberen te doen, maar niet dat ruitergevoel hebben wat zij heeft en daardoor niet die duidelijkheid geven en het vechten en weerstand wordt.

Over ruiters die ik volg, ik ben zelf niet zo van de hogere dressuur en ken daar niet zoveel namen. Ik zit veel meer in de eventing scene. Ik kijk heel erg graag naar de dressuur van ruiters als Michael Jung, Ingrid Klimke, Chris Burton, William Fox-Pitt, Rose Canter.
Verder ben ik door de podcasts ook Hester Bransen van Ruitergevoel gaan volgen. Die vind ik ook heel erg fijn en duidelijk uitleggen hoe je in de basis goed en paard vriendelijk maar wel duidelijk paardrijdt en dit sluit ook naadloos aan bij de manier zoals ik bij mijn eigen vaste instructrice les krijg.

+:)+

Ik heb altijd moeite met mensen die een hele grote mond over anderen hebben en waarbij niks goed is maar zelf helemaal niks en dan ook niks aan foto's en filmpjes kunnen plaatsen. Ik vraag me dan echt af of ze bang zijn voor types zoals zij zelf zijn? Of is er gewoon niks te zien..?
Het is met woorden natuurlijk altijd heel makkelijk om van alles te beweren.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:35

het is net als in de politiek, veel praten, wel weten hoe het moet maar de oplossing!!
10 punten afschieten en opnieuw gaan praten om te praten, oplossen vooral niet want dan is er geen werk/reden meer om te praten. *D

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 14:39

n.a.v. een PB, dank je wel, maar laten we het wel openbaar houden

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 18:47

Het is heel simpel, thuis achter de heg kunnen we allemaal heel erg goed rijden en hebben we allemaal een heel bijzonder paard. En juist de mensen die achter de heg vandaan durven te komen om op wedstrijd te laten zien wat ze kunnen, juist die worden hier afgefakkeld. De diverse soorten Trien krijgen er op allerlei manieren van langs. En dat schaadt onze sport veel meer dan een kind dat een beetje teveel haar best doet op een pony. En nu ga ik op zoek naar iemand die een leuke bingokaart in elkaar kan knutselen, want het wordt ongetwijfeld binnenkort weer hetzelfde rondje.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:08

Wel een bingokaart met glitter hé? :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:26

mce schreef:
het is net als in de politiek, veel praten, wel weten hoe het moet maar de oplossing!!
10 punten afschieten en opnieuw gaan praten om te praten, oplossen vooral niet want dan is er geen werk/reden meer om te praten. *D

Spijker op de kop :D

Waarmee het wel goed is om te blijven praten en discussiëren, zeker over de dressuur want dat is nu eenmaal een jury sport. En welzijn want dat blijft belangrijk. Maar aub niet door iedereen maar af te zeiken.

Nu ff offtopic maar fijne plaatjes in jouw profiel Zwarte Heks, knappe paarden!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 23:46

ZwarteHeks schreef:
Wel een bingokaart met glitter hé? :D

Zekers en ook met een hip lettertype!

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 09:15

Elisa2 schreef:
Nu ff offtopic maar fijne plaatjes in jouw profiel Zwarte Heks, knappe paarden!

Thanks! :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:16

oji schreef:
Mensen die zo afgeven op wedstrijden, zijn voor zover ik ze meemaak, vaak zelf heel erg teleurgesteld in hun eigen wedstrijdcarriere, waardoor vervolgens de gehele wedstrijdsport maar in een negatief daglicht wordt gezet om daarmee het niet waar kunnen maken van hun eigen ambities te kunnen verklaren. “Het ligt niet aan mij, het ligt aan de verrotte wedstrijdwereld en ik heb het heilige licht gezien waardoor ik er niet meer aan meedoe.“

Mag ik hier eens heel filosofisch op verder gaan.......

De wereld in zwart en wit is heel duidelijk en overzichtelijk. Het is duidelijk wat goed is en wat slecht is. Antwoorden op je vragen zijn makkelijk te vinden.
Als dat minder duidelijk wordt moet je veel harder nadenken. Heb je minder duidelijke richting.

Ik kan me zomaar voorstellen dat je ooit aan de wedstrijd sport bent begonnen met het idee dat hoger niveau=beter. Ruiters op hoog niveau zijn goed. Maar gaandeweg kom je er achter dat dat helemaal niet zo simpel in elkaar steekt. Dat het niet lineair is.
Ten eerste kom je er bij jezelf achter dat je alleen maar meer fouten bij jezelf tegen komt naar mate je de niveaus doorkomt. En kom je er alleen maar achter dat je nóg meer fouten maakte dan je wist 3 jaar geleden. En als kers op de taart kom je er dan ook nog achter dat mensen die GP rijden=goed ook slechte dingen doen.
Dat IS ook frustrerend. Wat zegt dat over mensen, wat zegt dat over jezelf.
En het is ook lekker overzichtelijk om dan te zeggen wedstrijden/wedstrijdruiters=slecht.

Ik vind het óók lastig dat mensen die je hoog hebt zitten, foute dingen doen. Want inderdaad, de worsteling om het 'goed' te doen houdt dus nooit op. 8)7 Als zij het al niet goed kunnen doen. Hoe moet de rest het dan leren? :? verwarring alom. Je zou er moedeloos van worden.

Ik vind mezelf ook maar lastig. Ik ben oprecht overtuigd van het feit dat ik een 'goed' paardenmens ben en mijn paarden voorop heb. Maar ik maak irritant veel fouten. Van groot tot klein. En niet zoals mensen dat hier zo kuis zeggen; 'in het verleden'. Gewoon vandaag en overmorgen. En waarschijnlijk ook nog over 5 en 15 jaar. En dat schuurt! Want hoe kan ik én goede bedoelingen hebben én slechte dingen doen. Wat zegt dat over mij. Waar ligt die oorzaak? Bij mij? Bij iets anders?

En eerlijk, wedstrijden leggen daar een vergrootglas op. Zowel in het goede als in het foute.
Soms vergeet je daardoor je goede aanpak heel even. Maar (gelukkig nog vaker) daagt het me uit om beter te worden. Om preciezer te worden. Om een grens tegen te komen en op zoek te gaan waar en hoe ik die correct oprek en daarmee weer wat fouten uitgum.
Dus na die heel ingewikkelde gedachten over mezelf (maak je geen zorgen, ik denk graag moeilijk maar ben ben een heel blij en tevreden mens :9 ) heb ik er vrede mee dat ik en de wedstrijd sport eeuwig in dat grijze gebied wonen. Waar niks heel duidelijk is. Niks alleen goed of alleen slecht.
Maar het is wel irritant onoverzichtelijk.

Als ik zou zeggen: wedstrijdsport en je paard te kort doen BOE, thuisblijven en je paard voorop stellen JEEJ. Is dat wél overzichtelijk, helder, duidelijk. Oorzaak geïdentificeerd en weg genomen. Klaar.

(en dat staat er nog los van dat ik inderdaad 'Z waardig' ben thuis achter de heg maar toch weer lacunes tegen kom als ik dan vervolgens met dat paard echt een L2 proef ga rijden onder toeziend oog)

Disclimer: ik zeg niet dat het zo IS he. Het zij maar overpeinzingen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 10:53

Duidelijke redenering!

Meest frustrerende is dat je vaak steeds dezelfde fouten maakt. Terwijl je je er wel bewust van bent of wordt. En inderdaad, niet tien jaar geleden, maar gewoon recent, de laatste keer dat ik erop heb gezeten bijvoorbeeld.

Ik hoop dat ik er beter bij kan blijven als ik straks de ring weer in ga. Ik vergeet standaard te blijven rijden, en ben ook na het afgroeten de hele proef kwijt. Dat is zo lastig. Kom je de proef uit en krijg je je protocol, maar of je je kan vinden in de punten geen idee. Kan in ieder geval de jury nooit de schuld geven :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:17

Tja, als mensen zo een discussie willen voeren, is het vrij zinloos.

Mensen kennen een ander helemaal niet, zeker op Bokt niet. En ze doen zelf exact hetzelfde. Mensen die kritisch zijn mogen niet oordelen, maar Jan en Alleman die hier de hele dag op Bokt zit, mag wel oordelen op andere Bokkers.
En vragen om filmpjes, terwijl 9 van de 10 zelf ook niks laat zien. Beweren dat ze veel ervaring hebben, professioneel in de sport zijn geweest, maar er is ook van hun niks te zien. En als het van x jaar geleden is, is het ook achterhaald.

Op wedstrijd gaan is een keuze, geen must. Het zegt ook echt helemaal niks over de rijkunsten. Dat je dan gezien wordt is logisch. Maar op ene pensionstal wordt je ook gezien als je rijdt. Of als je meedoet met een les/clinic ergens.

Daarbij zien mensen al die topsporters ook niet thuis trainen..........

Iedereen maakt fouten, maar er is echt een verschil tussen fouten maken. Je maakt fouten omdat je stronteigenwijs bent of omdat je in ontwikkeling zit. Maar dat is nog altijd heel anders dan gefrustreerd zijn en dat uitten op een dier of mensen..............wat Bokkers blijkbaar ook nodig hebben.

En het zijn altijd dezelfde mensen die elk topic verzieken. Mensen die geen paard van dichtbij zien, omdat ze de hele dag op Bokt zitten. Tja, echt geen tijd voor. Ik ben wel bezig met en voor paarden.En dat is belangrijker dan wat anderen daarvan vinden, hahaha

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:51

Bedoel je jezelf? :+

Mooi omschreven Pol, ik denk dat het heel realistisch is. Iedereen maakt fouten en blijft fouten maken en dat is maar goed ook want zonder het maken van fouten kun je ook niks leren en daardoor nooit vooruit komen. Dat maakt het ook zo leuk vind ik, want dat maakt dat je iedere keer weer opnieuw uitgedaagd wordt om na te denken over jezelf, je aanpak, verschil in aanpak bij verschillende paarden. Andere zienswijzen etc.

Natuurlijk is er een verschil tussen fouten maken en mishandeling. Even voor de duidelijkheid maar dat schaar ik niet onder het maken van fouten. Hoewel het technisch misschien, misschien wel zo is..
Ik ga er hierbij vanuit dat mensen beter zouden moeten weten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:14

Kunnen we het niet persoonlijk maken aub? Dat komt de sfeer in het topic niet ten goede.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:41

Bijzondere wending wel de laatste pagina's. Zo'n dooddoener ook dat je dan maar filmpjes van jezelf moet posten om verandering teweeg te brengen. Genoeg mensen die niet (meer kunnen) paardrijden, die juist goede inzichten en kritische vragen aan kunnen kaarten en de vinger op de zere plek leggen. Toen ik nog een paard had nam ik eens een vriendin mee die niks van paarden kende, zij maakte toen een opmerking dat het best zielig is om een bit in te doen en daarna da mond 'dicht te binden'. Misschien een banaal voorbeeld, maar het deed me wel nadenken over hoe mensen in de paardensport dingen als 'normaal' beschouwen en eigenlijk een eigen 'cultuur' vormen die voor mensen daarbuiten vreemd is, maar voor 'ons' genormaliseerd. Nu is er misschien niet direct iets mis met een bit en een neusriem, maar haar vraag toonde aan hoe we vaak dingen doen zonder er verder bij na te denken omdat we het zo geleerd hebben.

Helaas heb ik als ik erop terugkijk ook meer negatieve ervaringen dan positieve in de paardensport (al heb ik op springwedstrijden niet zo vaak negatieve dingen gezien). De (best bekende) manege/springstal waar mijn paard stond gingen echt niet zachtaardig met hun paarden om. De mindset was daar 'paard moet onderin lopen' en 'paarden doen bewust moeilijk om je te irriteren'.
Als 10 jarige had ik ooit een topic geopend op een ander forum over de mishandeling van veulens die ik daar gezien had, toen werd ik uitgemaakt voor leugenaar en sensatiezoeker. De veulens wouden de trailer niet en en werden herhaaldelijk geslagen met de harde kant van de stalborstel. Paarden slaan met rieken waren ze ook niet vuil van, een ruk aan het bit geven was ook niet ongewoon daar, pony struikelt en kind valt eraf- pony krijgt daarna een stamp in de buik van de staleigenaar, driejarige manegepaarden die meerdere uren per dag in de les meeliepen, 'koppige' paarden zadelmak maken door ze een dag en nacht vast te binden zonder eten en water,...

En het is zeker niet zo dat dit enkel voortkomt wanneer het om geld draait. Ook ooit eens een proefdag gaan werken bij mensen die een eigen stalling hadden met zeker 10-20 springpaarden. Tijdens het uitkrabben van de hoeven liet het paard zich wat door de benen zakken, geeft die vrouw het paard meerdere stampen in de buik,...

Dus ja, in mijn ervaring lijkt er toch een bepaalde mindset bij een groot deel van de 'paardenmensen' te spelen, het normaliseren van geweld tegen paarden, hoe er met paarden omgegaan wordt en hoe men vindt dat paarden zich horen te gedragen. Spijtig dat er geen wetenschappelijke studies zijn die deze mindset onderzoeken en blootleggen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:52

DezeNaam schreef:
Bijzondere wending wel de laatste pagina's. Zo'n dooddoener ook dat je dan maar filmpjes van jezelf moet posten om verandering teweeg te brengen. Genoeg mensen die niet (meer kunnen) paardrijden, die juist goede inzichten en kritische vragen aan kunnen kaarten en de vinger op de zere plek leggen. Toen ik nog een paard had nam ik eens een vriendin mee die niks van paarden kende, zij maakte toen een opmerking dat het best zielig is om een bit in te doen en daarna da mond 'dicht te binden'. Misschien een banaal voorbeeld, maar het deed me wel nadenken over hoe mensen in de paardensport dingen als 'normaal' beschouwen en eigenlijk een eigen 'cultuur' vormen die voor mensen daarbuiten vreemd is, maar voor 'ons' genormaliseerd. Nu is er misschien niet direct iets mis met een bit en een neusriem, maar haar vraag toonde aan hoe we vaak dingen doen zonder er verder bij na te denken omdat we het zo geleerd hebben.
Je had dat grietje gewoon op dat paard moeten zetten zonder bit en zonder neusriem, dan had ze het antwoord gehad. Want waarom zouden mensen zonder enige kennis of ervaring iets beter weten dan de mensen die al jaren met paarden werken?

Citaat:
Tijdens het uitkrabben van de hoeven liet het paard zich wat door de benen zakken, geeft die vrouw het paard meerdere stampen in de buik,...

Dus ja, in mijn ervaring lijkt er toch een bepaalde mindset bij een groot deel van de 'paardenmensen' te spelen, het normaliseren van geweld tegen paarden, hoe er met paarden omgegaan wordt en hoe men vindt dat paarden zich horen te gedragen. Spijtig dat er geen wetenschappelijke studies zijn die deze mindset onderzoeken en blootleggen.

Nou,als een paard op me wil gaan liggen tijdens het hoevenkrabben dan vind ik daar ook wat van. Ze horen dat niet te doen omdat anders verzorging aan de hoeven niet meer mogelijk is. Gewoon op je drie andere benen netjes blijven staan tot ik of de hoefsmid klaar zijn.

Maar wat wil je dan precies onderzoeken?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 14:07

Ik denk dat de meeste paarden niet veel geks doen als je er zonder bit en neusriem op gaat zitten. De meeste branches vinden input vanuit een outsiders perspectief juist prettig. Daar kunnen ze op voortborduren om ofwel dingen te verbeteren, ofwel uit te leggen waarom ze iets doen. Het is vreemd dat de paardensector daar de neus voor ophaalt.

Typisch dat je enkel het akkefietje van het hoevenkrabben eruit haalt, van alle misstanden die DezeNaam aankaart. In het verleden zou ik wellicht ook een paar tikken hebben gegeven. Gelukkig ben ik ondertussen wat beter gaan nadenken over oorzaak gevolg en het feit dat ik een paard niet bang wil maken als ik aan de benen zit. Been there done that.

Ik snap DezeNaam wel. Bij andere veehouderijen zijn er wel onderzoeken gedaan wat betreft het welzijn. Al is het ook daar met regelmaat zo dat echte misstanden pas tevoorschijn komen, wanneer er undercover camerawerk aan te pas komt. Zijn we in ieder geval weer het cirkeltje rond met hoe dit topic is gestart.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 14:16

Filmen met een verborgen camera staat heel ver af van wetenschappelijk onderzoek en dat was waar ik naar vroeg.

Nav je vraag probeer ik me een groepsles voor te stellen met paarden zonder bit en zonder neusriem...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 14:45

Ik rij al jaren mijn dravers zonder bit en neusriem. Wat zegt dat nou uiteindelijk?!?