Body shaming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Re: Body shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 17:34

Bedankt voor de opheldering MWM. Toch goed dat dit dan bespreekbaar wordt gemaakt hier.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:14

Wat ik dan weer ook een dingetje vind is als iemand niet fris ruikt. Soms kan die persoon er niks aan doen.
En wordt ie helemaal met de grond gelijk gemaakt dat ie maar deo op moet spuiten.
Ik was zo'n persoon. Met Hyperhidrosis (overmatig zweten). Mijn basisschool leraar zei rustig in een klas tegen me dat ik me niet had gewassen.
Nu, 36,5 kg lichter heb ik nergens meer last van. Er is trouwens wel een oplossing. Botuline injecties.

Dus ook een vorm van body shaming.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:17

purny schreef:
Wat ik dan weer ook een dingetje vind is als iemand niet fris ruikt. Soms kan die persoon er niks aan doen.
En wordt ie helemaal met de grond gelijk gemaakt dat ie maar deo op moet spuiten.
Ik was zo'n persoon. Met Hyperhidrosis (overmatig zweten). Mijn basisschool leraar zei rustig in een klas tegen me dat ik me niet had gewassen.
Nu, 36,5 kg lichter heb ik nergens meer last van. Er is trouwens wel een oplossing. Botuline injecties.

Vind ik toch wat anders. Geur is wel echt hinderend voor anderen, terwijl dikkere mensen of juist dunnere mensen dat niet zijn.
Desalniettemin vervelend voor je geweest.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:25

Een klasgenootje van mij, toen ik rond de 18 was, stonk heel erg.
Andere klasgenoten waren niet zo lief, met name 1 jongen riep de hele tijd nare opmerkingen erover en ik geloof dat ze zelfs eens naar een mentor is gestuurd.
Achteraf bleek ze 'thuis' ernstig mishandeld en verwaarloosd te zijn, mocht/durfde niet te douchen, mocht de wasmachine niet gebruiken, etc.
Ik denk daar nog regelmatig aan... het is zo makkelijk om te oordelen, zelfs over iets waarvan je dénkt dat iemand er écht wel iets aan kan doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:33

Goof schreef:
purny schreef:

Vind ik toch wat anders. Geur is wel echt hinderend voor anderen, terwijl dikkere mensen of juist dunnere mensen dat niet zijn.
Desalniettemin vervelend voor je geweest.

Wat ik ermee bedoel is dat niet iedereen er iets aan kan doen en dat er vaak wordt geroepen dat die persoon er wel iets aan kan doen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:56

Oh bij dunne mensen worden wel hele diagnoses gehangen hoor, meestal in de eetstoornis hoek.
Als ik als kind een keertje zei dat ik geen honger had zat ik direct alweer bij de huisarts want misschien kotste ik alles wel uit. Bleek? Komt door ondergewicht. Houdt niet van sporten? Komt van de eetstoornis. Hoesten? Komt omdat je rookt tegen de honger! (Ik heb nooit gerookt)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:12

Benzz schreef:
[
Maar ook je ontkenning dat er nog steeds enorm veel ongelijkheid is tussen mannen en vrouwen vind ik bijzonder. Je bent op de hoogte dat bijv. in de geneeskunde er nu pas onderzoek gedaan wordt dat het vrouwelijk lichaam anders is dan het mannelijk. Dat geneeskunde nog steeds gebaseerd is op het mannelijk lichaam?

Geneeskunde is niet gebaseerd op het mannelijk lichaam of anti - vrouwen.
Geneeskunde is gebaseerd op HET lichaam zonder dat men besefte dat er een onderscheid was in medische klachten en oorzaken etc wat betreft de verschillende lichamen.

Imo een wezenlijk verschil!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:19

Little_Gift schreef:
Benzz schreef:
[
Maar ook je ontkenning dat er nog steeds enorm veel ongelijkheid is tussen mannen en vrouwen vind ik bijzonder. Je bent op de hoogte dat bijv. in de geneeskunde er nu pas onderzoek gedaan wordt dat het vrouwelijk lichaam anders is dan het mannelijk. Dat geneeskunde nog steeds gebaseerd is op het mannelijk lichaam?

Geneeskunde is gebaseerd op HET lichaam zonder dat men besefte dat er een onderscheid was in medische klachten en oorzaken etc wat betreft de verschillende lichamen.

En met hét lichaam werd het mannelijk lichaam bedoelt. Geneeskunde is dus wel degelijk gebaseerd op het mannenlichaam. Immers is enkel dat lichaam tot voor kort gebruikt in onderzoeken

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:21

denisesilver schreef:
Heb de OP gelezen, en ga hierin met Femke_Tweety mee. Als het je zo stoort, doe het dan ook niet bij een ander. Een voordeel heb je als dun persoon, je lichaamsgewicht zal zeer zelden je diagnose zijn als je bij een arts komt. Dat is bij mensen die dikker zijn wel anders. En verder denk ik dat het handig is voor iedereen om in te zien dat niks wat een vrouw doet ooit goed is in de ogen van een man ander.

Die laatste zin... Echt... Hoe wil je als vrouw meteen gelijk ALLE vrouwen in een slachtofferrol duwen zeg :')
Ik distantieer me als vrouw van dus van wettelijke uitspraken!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:22

996981 schreef:
Little_Gift schreef:

En met hét lichaam werd het mannelijk lichaam bedoelt. Geneeskunde is dus wel degelijk gebaseerd op het mannenlichaam. Immers is enkel dat lichaam tot voor kort gebruikt in onderzoeken

Dat was louter toevallig. Dat heeft niks te maken met bewust gekozen te hebben zich te baseren op enkel de man

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 18:26

Precies zo wordt er al tig jaren onderzoek op vrouwen gedaan voor borstkanker en hebben mannen met borstkanker daar weer hinder van omdat het bij mannen anders werkt dan vrouwen meestal.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 19:38

Little_Gift schreef:
Dat was louter toevallig. Dat heeft niks te maken met bewust gekozen te hebben zich te baseren op enkel de man

Tuurlijk joh. Zo ongeveer alles is ingericht op de blanke man, je weet wel, de persona die ook sinds oudsher de belangrijkste posities heeft in de kerk, in de politiek en de economie, maar dat is puur toeval :j

“ Of het nu over ruimtelijke ordening gaat of industrieel ontwerp, over de medische wetenschap of de economie, over de arbeidsmarkt of ontwikkelingshulp: mannen zijn de norm.”

“ De man geldt van oudsher als de standaardmens. Het merendeel van de standbeelden, straatnamen en bankbiljetten wordt door mannen bevolkt; in de taal wordt ‘hij’ gebruikt om mannelijke én genderneutrale objecten mee aan te duiden; in de antropologie en de geschiedschrijving ging het lange tijd voornamelijk over mannen; en bij de ontwikkeling van medicijnen is het mannenlichaam, dat tenminste geen last heeft van die onhandige hormoonwisselingen, het uitgangspunt. ”

En een verklaring waarom we meer aan body shaming bij vrouwen doen

“ Vrouwen, schrijft John Berger in Ways of Seeing (1972), zijn al eeuwenlang het object van de ‘mannelijke blik’. Mannen kijken naar vrouwen, en daarom kijken vrouwen naar zichzelf, zijn ze altijd bezig met hoe ze eruitzien. Met wel of niet opvallen, wel of niet worden goedgekeurd.”

https://decorrespondent.nl/15178/ik-zie ... a7d1f72c26

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 19:42

Little_Gift schreef:
996981 schreef:

Helaas is dat niet waar wat je schrijft..

Mannenlichaam nog steeds de norm 2024:
https://www.medischcontact.nl/arts-in-s ... ds-de-norm

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:20

Little_Gift schreef:
Citaat:

Helemaal niet louter toevallig. Louter bewust…
En pas laat in de 20e eeuw is men bewust een vrouwenlichaam gaan onderzoeken en werd duidelijk dat dat heel anders is.

Daarvoor werden er veel vrouwen met ‘vrouwenhysterie’ in een gesticht opgesloten en dacht men ook nog dat het aan de baarmoeder lag. (Vandaar hyster-ie)
Dat was nl het enige verschil van het vrouwenlichaam en mannenlichaam :Y)

En dit was nog zo in de jaren 60-70 van de vorige eeuw.

Het babylichaam is ook zoiets; men ontdekte pas in de jaren 70-80 dat baby’s pijn konden voelen. Daarvoor werden ze onverdoofd geopereerd.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 26-04-25 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:32

En pas sinds een paar jaar worden menstruatieproducten daadwerkelijk getest met echt bloed ipv een gewone vloeistof

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:36

Little_Gift schreef:
denisesilver schreef:
Heb de OP gelezen, en ga hierin met Femke_Tweety mee. Als het je zo stoort, doe het dan ook niet bij een ander. Een voordeel heb je als dun persoon, je lichaamsgewicht zal zeer zelden je diagnose zijn als je bij een arts komt. Dat is bij mensen die dikker zijn wel anders. En verder denk ik dat het handig is voor iedereen om in te zien dat niks wat een vrouw doet ooit goed is in de ogen van een man ander.

Die laatste zin... Echt... Hoe wil je als vrouw meteen gelijk ALLE vrouwen in een slachtofferrol duwen zeg :')
Ik distantieer me als vrouw van dus van wettelijke uitspraken!

Tja, jij denkt dat het louter toevallig is dat alleen het mannelijke lichaam is gestudeerd in de geneeskunde, dus je mening neem ik met een korreltje zout. Vooral gezien er in de VS momenteel financieringen voor studies over het vrouwelijk lichaam ingetrokken worden, omdat het woord “vrouw” in het onderzoeksplan staat.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:38

Jullie zeggen het nu zelf: omdat de man meer vertegenwoordigd werd in al die statussen en functies, werd er dus ook gewoon getest op hetgeen meer of prominenter voor handen was, de man.

Had de vrouw toen meer vertegenwoordigd geweest, dan was het vrouwenlichaam dus hetgeen meest onderhevig geweest zou zijn aan geneeskundige proeven en tests.

Dat heeft dus niks te maken met dat men toen de man al verheerlijkte of voortrok, dat had gewoon alles te maken met dat de man toen gewoon degene was die in alles als eerste moest dienen.
Dus ook als eerste het proefkonijn diende te zijn, het is heus niet allemaal rozengeur en maneschijn vanuit de mannenstatus hoor

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:40

denisesilver schreef:
En verder denk ik dat het handig is voor iedereen om in te zien dat niks wat een vrouw doet ooit goed is in de ogen van een man ander.

denisesilver schreef:
Tja, jij denkt dat het louter toevallig is dat alleen het mannelijke lichaam is gestudeerd in de geneeskunde, dus je mening neem ik met een korreltje zout. Vooral gezien er in de VS momenteel financieringen voor studies over het vrouwelijk lichaam ingetrokken worden, omdat het woord “vrouw” in het onderzoeksplan staat.

Je kunt toch niet werkelijk serieus beweren dat vrouwen in de ogen van mannen nooit iets goed kunnen doen? Daar ging mijn quote om hé, jij schrijft letterlijk dat vrouwen nooit iets goed doen als het op de visie van mannen aankomt.
Als dat zo is, dan doe jij even hard aan shaming maar dan jegens het andere geslacht.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:42

Niet alleen de man, maar de westerse witte man. Voorbeeld: er waren röntgenfoto's gemaakt van mijn rug. Bamboestok-achtige vergroeiing te zien, reumatoloog en ik dachten: "Bechterew?" Dus bloedonderzoek om te kijken of de factor HlaB27 te vinden was. Negatief. Conclusie: geen Bechterew. Dat er wel iets aan de hand was met de rug, maakte niet uit. Want geen B27 en geen aktieve ontsteking, dus niet interessant voor de reumatoloog.
Later ontdekte ik dat er bij een onderzoek in, ik meen 2009, bij mannen van niet- westerse afkomst met Bechterew, maar zonder Hla B27 , er een paar andere factoren gevonden werden: Hla B60 (en ik dacht Hla B62) en Hla B64. Die kwamen voor, samen met de vergroeiingen die typisch zijn voor Bechterew. Van verdere onderzoeken bij deze, niet westerse groep mannen, heb ik niets meer gevonden. Dus blijkbaar is men daarmee gestopt... De reden laat zich raden, onderzoek kost geld, maar mogelijk speelt dit ook mee: niet-westerse mensen zijn niet representatief voor west Europa, dus niet interessant genoeg om er veel tijd en geld in te steken...

Want het geld zit in het westen, en wie betaalt, bepaalt?

Gelukkig verloopt Bechterew bij vrouwen vaak milder dan bij mannen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:43

Little_Gift schreef:
Jullie zeggen het nu zelf: omdat de man meer vertegenwoordigd werd in al die statussen en functies, werd er dus ook gewoon getest op hetgeen meer of prominenter voor handen was, de man.

Had de vrouw toen meer vertegenwoordigd geweest, dan was het vrouwenlichaam dus hetgeen meest onderhevig geweest zou zijn aan geneeskundige proeven en tests.

Dat heeft dus niks te maken met dat men toen de man al verheerlijkte of voortrok, dat had gewoon alles te maken met dat de man toen gewoon degene was die in alles als eerste moest dienen.
Dus ook als eerste het proefkonijn diende te zijn, het is heus niet allemaal rozengeur en maneschijn vanuit de mannenstatus hoor

Natuurlijk heeft dat er alles mee te maken. Mannen zijn in de hele geschiedenis al belangrijker geweest dan vrouwen.
Er was geen noodzaak om vrouwen te onderzoeken, of die voelde men niet.

Onderzoek naar het vrouwenhart komt pas de laatste 25 jaar op gang.
Niet omdat er eerst geen vrouwelijke onderzoekers of artsen waren hoor. Maar omdat niemand het überhaupt nodig vond om vrouwen te gaan onderzoeken. En je dus geen subsidie kreeg als je onderzoeksvoorstel over vrouwen ging.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:49

Of omdat niemand er überhaupt vanuit ging dat dat per geslacht zou kunnen verschillen.
Niet moedwillig, gewoon denken dat een lichaam een lichaam is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:52

Little_Gift schreef:
Of omdat niemand er überhaupt vanuit ging dat dat per geslacht zou kunnen verschillen.
Niet moedwillig, gewoon denken dat een lichaam een lichaam is.

Ja en sindsdien zijn ze als een razende gek alle onderzoeken ook op vrouwen aan het toepassen. Net als dat de salarissen direct gelijkgetrokken zijn toen men doorhad dat vrouwen structureel onderbetaald worden voor hetzelfde werk. Ook is er een 50/50 verdeling in (wereld) leiders nu allang gebleken is dat vrouwen net zo goed zijn in het bekleden van leidinggevende functies.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:57

Verandering kost nu eenmaal tijd.
Dat bewijst de ganse evolutieleer wel :')
Maar dat men er überhaupt werk van maakt, mag toegejuicht worden en is positief.

Waarom slagen wij vrouwen er dan altijd weer in om toch het negatieve te benoemen?
Het lijkt zo bijna wel alsof we willen in een slachtofferrol gezien worden want door altijd het negatieve te benoemen ipv het goede uit te lichten en aan te moedigen, blijven we onszelf profileren als zwakker en slachtoffer die onfair behandeld werd en gered moeten worden.

NEEN! We zijn vrijgevochten sterke vrouwen en slagen erin om eeuwen en eeuwen aan evolutie te doen veranderen en gaandeweg gelijk te trekken en dat doen we helemaal zelf en hebben daar geen medelijden of hulp bij nodig!
Waarom schreeuwen we dit niet van de daken ipv omgekeerd?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:06

Omdat er nog enorm veel werk te behalen is daarin. Er is nog steeds geen gelijkheid is op allerlei gebieden. Bovendien, kun je trots zijn op wat er bereikt is en benoemen wat nu nog allemaal voor problemen zorgt zonder in een slachtofferrol te zitten. Beetje jammer dat die kaart getrokken wordt.

Veel typische vrouwen ziekten duren nog veel te lang voordat deze gediagnosticeerd worden bijvoorbeeld. Juist omdat het vrouwen lichaam complex is en onderzoek lichtjaren achterloopt. Overgangsklachten worden vaak nog aangezien voor een burn out. Van hormonen snapt men nog weinig..en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 21:10

Maar geldt dit dan totaal niet voor mannen?
Dat denk ik niet... Ook daar zijn er heus diverse aandoeningen en problemen welke vrouwen dan weer niet mee te kampen hebben, vermoed ik.

Of zoals het gezegde luidt:

The truth lies in the eyes of the beholder...

Ik denk dat ook voor mannen er evenveel problematiek en shaming bestaat maar dan op een ander niveau of andere invalshoek