Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:06

germie schreef:
Er zijn inmiddels landen die het reisadvies aangepast hebben voor bepaalde groepen. Nederland nog niet.
https://www.facebook.com/reel/1201660471541245

Ja hoor;
Het gaat om een waarschuwing aan lhbtiq+'ers die naar de Verenigde Staten willen afreizen. Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken laat weten 'dat reizigers extra moeten opletten bij het aanvragen van een visum of ESTA'. President Trump erkent alleen de geslachten 'man' en 'vrouw'. Hij sluit non-binaire en trans personen uit.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:14

[/quote]
Een 3e termijn kan nooit want daar heeft hij 75% voor nodig om de grondwet te wijzigen. Aan de andere kant, als hij het mag dan mag Obama dat ook.

Ik heb het idee dat Trump maar een marionet is als je ziet hoe vaak hij bepaalde info niet heeft.[/quote]

Ik weet dat er op de republikeinse conferentie (Cspan) wel degelijk gesproken is over een 3de termijn en er worden op zeer slinkse wijze diverse wetswijzigingen onderhands doorgevoerd. Ik vermoed (en hoop!) dat Trump qua gezondheid een derde termijn niet kan doen maar welke nieuwe puppet staat er dan klaar? Vance of een van de Trump kinderen? Absoluut eens dat Trump een hele handige marionet is overigens

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:15

Als je die podcast die Loretta heeft gedeeld luistert, hoor je hoeveel hij al heeft uitgespookt van dingen die wij niet weten. Beveiliging stopzetten van bepaalde personen. Het is alleen wel anderhalf uur scherp zijn, want ze praten alle drie veel en snel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:16

Ik denk niet dat er iemand is die zegt dat Trump en Hitler hetzelfde zijn.

Ik denk wel dat mensen parallellen zien in de geschiedenis, en ik denk dat het een zwaktebod is om -door Godwin erbij te halen- te doen alsof die zorgen er niet mogen zijn.

Persoonlijk zie ik absoluut parallellen die ik enorm zorgelijk vind.

Waarbij ik Hitler persoonlijk intelligenter inschat dan Trump. Van die laatste denk ik dat hij nogal gemanipuleerd wordt door de laag direct om hem heen.

Ik weet persoonlijk niet welke van de twee (zelf intelligent of aangestuurde worden...) ik het engste vind.

Ik denk dat Trump een heel goede kogelvanger is voor de laag mensen direct om hem heen...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:21

germie schreef:
Er zijn inmiddels landen die het reisadvies aangepast hebben voor bepaalde groepen. Nederland nog niet.

een tijdje terug werd op Qmusic een rondreis Las Vegas en Californië weggegeven aan een stel. Dezelfde reis die Mattie ook gaat maken met zijn vriendin.... ik weet niet of ik daar als ´winnaar´ nu zo blij mee zou zijn eerlijk gezegd.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:22

Ja, precies dat. :j
Jij kunt het beter verwoorden dan ik.

Wel denk ik dat het belangrijk is om Trump niet te zien als een dom persoon.
Hij doet hele domme dingen, heeft domme uitspraken en maakt domme keuzes, maar ik denk persoonlijk niet dat hij onintelligent is.
Maar ook ik denk dat hij vooral heel erg wordt gebruikt door bepaalde mensen.

fokfanaat

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:28

Ik vraag het me af, als het nodig vindt van alles te roepen dat er niemand zoveel van weet dan jij, is dat toch een teken van het tegengestelde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:31

JMH schreef:
Mungbean schreef:
„Swallow all your morals, they‘re a poor man‘s quality“ (Ren)

Als het gaat om geld zullen veel bedrijven daar in meegaan -O-

In hoeverre is dat mogelijk? Ik neem aan dat je als bedrijf gevestigd in Frankrijk (of welk ander land dan ook) je ook zult moeten houden aan de wetten in dat land. Dus als er in Frankrijk wel regels zijn over diversiteit op de werkvloer dan kun je dit niet zomaar overboord gooien lijkt me

Je DEI programma schrappen is niet illegaal zolang je niet discrimineerd.
Bijna alle grote bedrijven zitten ook in de US en de een na de ander schrapt hun initiatieven.

Het ergste zijn de laffe uitspraken zoals die van Toyota: Toyota said it will continue to “encourage an inclusive environment where diversity of thought can flourish”.
Maar ondertussen: In October, the automaker told staff it will no longer sponsor LGBTQ+ events and end its participation in the HRC’s Corporate Equality Index, according to Bloomberg.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:36

fokfanaat schreef:
Ik vraag het me af, als het nodig vindt van alles te roepen dat er niemand zoveel van weet dan jij, is dat toch een teken van het tegengestelde.
Ik denk dat je op mijn uitspraak over zijn intelligentie doelt?
Het zou mij niets verbazen als het een soort masker is of een soort strategie.
Ik weet het uiteraard niet zeker, maar ik denk dat het gevaarlijker is om te denken dat een intelligent iemand dom is, dan dat een dom iemand intelligent is.
Zeker als het gaat om iemand met zoveel macht.

Ik had zelf verwacht dat het tweede termijn min of meer vergelijkbaar zou zijn aan het eerste, maar dat is flink tegengevallen.
Maar ik denk wel dat we er met z'n allen over eens kunnen zijn dat hij op z'n minst onvoorspelbaar is in zijn uitspraken en handelingen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:42

Polar schreef:
Ruitje: Ik schreef eerder ik het te vergelijken vind met Hitler, in een modern jasje.
Met de doden die Trump op zijn geweten heeft, bedoel ik o.a het feit dat hij het gebruik van mondkapjes en vaccinaties ontmoedigde waardoor tienduizenden mensen zijn overleden, tijdens de Covid pandemie en zijn grensbeleid die ook tot doden heeft geleid, waaronder kinderen.
Dan kun je het weerleggen door te zeggen dat deze getallen in het niets vallen bij de slachtoffers van Hitler, maar Trump is nog maar net begonnen.

Ik vind het eigenlijk, hoe moet ik dit zeggen... een soort van heftige belediging voor mensen die vergast zijn door het beleid van Hitler om ze te vergelijken met de mensen die zelf de keuze hadden om een prik te zetten of een mondkapje te dragen en zelf ervoor kiezen om illegaal een landgrens over te trekken.

Vind ik alsnog dat Trump dingen doet die lijken op het starten van het afbreken van een democratie: ja.

Maargoed, ik heb deze discussie als 3 x met je gevoerd en jij komt dan later terug naar: ' Er zijn mensen die zeiden dat je niet mocht vergelijken maar nu lijkt het toch op...' .

Ik weet ook niet zo goed waarom dat steeds terug moet komen?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:49

Mijn punt is niet dat Trump hetzelfde heeft gedaan, maar dat bepaalde patronen in zijn handelingen en uitspraken zorgwekkend zijn.
Het gaat mij niet om het exacte aantal slachtoffers, maar om de manier waarop hij bezig is de democratie om te zetten in een dictatuur en mensenrechten volledig links laat liggen.

Dat jij vindt dat mensen zelf de keuze hadden bij Covid of migratie, dat kan, maar dat zie ik anders.
Veel mensen werden misleid en bang gemaakt door misinformatie over vaccinaties en mondkapjes en veel migranten zitten in een situatie waarin ze helemaal geen keuze hebben.
Er zijn maar weinig mensen die ervoor hebben gekozen om bewust te sterven aan Covid of als migrant.

Het klopt dat we deze discussie vaker hebben gevoerd.
Voor mij is dat juist omdat ik blijf zien hoe de geschiedenis zich lijkt te herhalen, in een bizar snel tempo.
Maar ik snap dat jij er anders in staat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:53

De toekomst zal pas uitwijzen hoe dit zich gaat ontwikkelen en of het vergelijkbaar is met personen uit de geschiedenis.
Een feit is wel dat Trump berwondering uitspreekt voor personen waar ik dat liever niet zie, zoals Poetin, Kim van Noord Korea bv. Dat vind ik zorgelijk. Ook het tempo waarmee mensen worden ontslagen mensen uitgezet, de rechtspraak omzeild wordt etc.

Alles wat nu gebeurt had ik verwacht alleen niet in zo'n rot tempo. Daar maak ik me vooral zorgen om. Dat maakt ook dat iedereen erbij staat en er naar kijkt. Het een is nog niet gedaan of het ander staat al op de rol. Ik verwacht weinig goeds van deze man. Helaas. Het kan alleen maar mee vallen want dit is een man die gaat over lijken. De toekomst zal leren hoe letterlijk we dat moeten nemen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:54

Hij had het niet voor niets over iemand dood kunnen schieten middenin New York en daarmee weg kunnen komen....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:03

Oprecht, als je het verschil niet ziet tussen een gaskamer ingeduwd worden of zelf de keuze maken geen mondkapje op te zetten, dan gaan we het nooit eens worden.

Als je nog nooit naar Auschwitz bent geweest zou ik eens gaan :o . Ik ben niet iemand die snel depressief is ofzo, maar ik ben zo zo zo enorm teleurgesteld geweest in het 'menselijk ras' na mijn bezoek, ik moest echt bijkomen. Pas als je de nagelsporen in een betonnen muur ziet staan... begrijp je denk ik waarom ik deze vergelijking wat 'mank' vind gaan en het eigenlijk lastig vind vanwege het leed wat ik daar heb gezien :o

Ik denk Pien, dat de snelheid nu juist in het voordeel is? Het andere scenario had geweest hypothetisch gezien dat hij alles wat hij nu doet in 4 jaar had gedaan met nog wat geneuzel tussendoor.

En als hij dan had gezegd: joh laten we ervoor zorgen dat een president oneindig kan laten zitten, of wie stemt er op mijn zoon.

Dan dacht iedereen: ' Joh, waarom niet? '

Ik geloof er nog steeds in dat 'het systeem' het gaat redden.

Zoiets: dan denk ik ja, hij knijpt m wel, zijn meerderheid is niet zo groot:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/27 ... eur-terug/

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:13

ruitje schreef:
Ik denk Pien, dat de snelheid nu juist in het voordeel is? Het andere scenario had geweest hypothetisch gezien dat hij alles wat hij nu doet in 4 jaar had gedaan met nog wat geneuzel tussendoor.

Door die snelheid is er nog hoop dat de boel volledig ontspoort.
Maar zoals ik in die podcast die ik vanmiddag deelde hoorde durven vooraanstaande democraten hun mond niet open te doen omdat dan hun beveiliging wordt stop gezet. Obama tweet wat suf over een presedentiele bibliotheek en ook andere vooraanstaande democraten doen alsof hun neus bloed. Het zijn bepaald geen helden, geen Zelensky's

Dat wordt al vrij aan het begin van de podcast besproken.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 30-03-25 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:13

ruitje schreef:
Oprecht, als je het verschil niet ziet tussen een gaskamer ingeduwd worden of zelf de keuze maken geen mondkapje op te zetten, dan gaan we het nooit eens worden.
Zoals ik direct als eerste zin ook al schreef: Mijn punt is niet dat Trump hetzelfde heeft gedaan, maar dat bepaalde patronen in zijn handelingen en uitspraken zorgwekkend zijn.
Maar je mag me uiteraard quoten waar ik de mensen die in gaskamers zijn gestorven vergelijk met mensen die aan Covid zijn gestorven.

Ik heb het idee dat je een bepaalde reactie probeert uit te lokken bij mij of me woorden in de mond wil leggen die ik niet gezegd heb, maar dat lijkt me niet persé een goed idee.

Ik heb de nagelsporen in de betonnen muren zien staan en juist daarom is het zo belangrijk dat we deze signalen kennen en herkennen.
"Opdat wij niet vergeten", weet je nog?

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Polar op 30-03-25 19:24, in het totaal 2 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:14

juval schreef:
germie schreef:

een tijdje terug werd op Qmusic een rondreis Las Vegas en Californië weggegeven aan een stel. Dezelfde reis die Mattie ook gaat maken met zijn vriendin.... ik weet niet of ik daar als ´winnaar´ nu zo blij mee zou zijn eerlijk gezegd.

Ik heb dus een paar vrienden die homo zijn. Dus gewoon man geboren en nog steeds man. Maar die zeggen ook van we weten niet of we nu wel naar Amerika moeten gaan. Zoals je het nu leest is dat geen probleem. Maar ik begrijp de terughoudendheid ook wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:16

ruitje schreef:

Als je nog nooit naar Auschwitz bent geweest zou ik eens gaan :o . Ik ben niet iemand die snel depressief is ofzo, maar ik ben zo zo zo enorm teleurgesteld geweest in het 'menselijk ras' na mijn bezoek, ik moest echt bijkomen. Pas als je de nagelsporen in een betonnen muur ziet staan... begrijp je denk ik waarom ik deze vergelijking wat 'mank' vind gaan en het eigenlijk lastig vind vanwege het leed wat ik daar heb gezien :o

En als hij dan had gezegd: joh laten we ervoor zorgen dat een president oneindig kan laten zitten, of wie stemt er op mijn zoon.

Dan dacht iedereen: ' Joh, waarom niet? '

Ik geloof er nog steeds in dat 'het systeem' het gaat redden.

Zoiets: dan denk ik ja, hij knijpt m wel, zijn meerderheid is niet zo groot:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/27 ... eur-terug/

Snelheid en dus overdonderen heet in dierentraining "flooding" en daar zitten flinke nadelen aan op langere termijn.
Hier is dat zo snel achter elkaar dingen doorvoeren een gevolg van zowel al een draaiboek hebben als de democraten (of wat voor tegenbeweging / reactie ook komt) te snel af zijn. Tegen de tijd dat die zich georganiseerd hebben staan er wetten in de weg. En het is net zo hard de vraag of de midterm verkiezingen in 2026 gehouden worden en of ze eerlijk zullen zijn. Er zijn tot aan de hackersgroep anonymus toe ernstige twijfels bij het correct verlopen zijn van de 2024 verkiezingen. Niet de opzet ervan, maar de acties van mensen die leiding hadden bij stembureaus, etc. Kiessysteem in Amerika is nogal apart, maar an sich zijn er goede antifraude maatregelen ingebouwd. Echter, wie welke partij zal stemmen en welk district wat zal stemmen is makkelijk te zien. Er zijn veel stemmen niet geteld of ongeldig verklaard en stemmers wegens zouden niet bestaan/verhuisd zijn/enz. van kieslijsten af gehaald zonder hun medeweten. Dat kan door iedere amerikaan gedaan worden, maar hier ging het per 100den en meer door slechts enkele individuen. Zulke aangiftes kosten geld en de mensen die dit deden hadden nu niet bepaald een ruim inkomen. En ook weer juist de democratische kiezers werden van die lijsten gehaald. Het stinkt en dit of een andere optie als gewoon niet stemmen wegens opschorten grondwet, want nood zus of zo, maakt het twijfelachtig of een verkiezing die iets verder in de toekomst ligt dan de komende paar maanden eerlijk of uberhaupt zal gaan.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:19

Als de vergelijking met Hitler wordt afgehouden of aangeduid als Godwin vanwege een historisch perspectief, zoals bijvoorbeeld een hele objectieve vergelijking tussen die gevangenis in El Salvador en een vernietigingskamp, oké. Daar kun je nog een gesprek over voeren, zoals ruitje volgens mij bedoelde. Maar helaas wordt de vergelijking vaak (in ieder geval vanuit bepaalde groeperingen) met behulp van Godwin afgeketst omdat men 'het allemaal wel mee vind vallen', of eigenlijk gewoon liever het ongemak van de cognitieve dissonantie tegengaat door het gesprek plat te slaan. Ik zie belangenorganisaties van minderheidsgroepen grappig genoeg nooit met Godwin komen... Hoe minder kans je hebt om negatieve gevolgen van fascisme en nazisme te ervaren, hoe populairder het gebruik van de term wordt (studie over gelezen, zal een linkje naar delen als ik 'm terug vind).

Zal nu vast wel weer iemand op de barricades klimmen om deze post af te doen als jeugdig links activisme natuurlijk, maar gelukkig leven we in een land waar het toegestaan is om hardop uit te spreken dat je óók om het welzijn van andere mensen uit andere groepen geeft. Nog wel.

---

Wilders is overigens groot fan van Faber's weigering om een handtekening te zetten voor de lintjes, zag ik op Facebook (fijn dat Meta me Wilders z'n pagina voorstelt...). "Klasse actie van haar". En de comment section daaronder... Gillen en tieren over dat 'vieze volk'. Het enige vieze volk wat ik zie zijn zij zelf (die specifieke groep radicale PVV'ers, niet elke PVV stemmer!). Grote Trump fans ook in de comments...

---

Zou iemand de podcast van Loretta van twee pagina's terug heel kort kunnen en willen samenvatten?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:23

Jeugdig links acitivisme is nodig in een tijd als deze. :j

Ik zou ook heel blij zijn als iemand die podcast kan samenvatten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:26

Die is niet samen te vatten. Die duurt anderhalf uur en het gaat in een rap tempo. Maar is zeer de tijd en moeite waard.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:28

Dan ga ik er binnenkort even tijd voor maken. Even een moment zien te vinden waarin in het ongestoord kan luisteren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:32

Loretta schreef:
ruitje schreef:

Door die snelheid is er nog hoop dat de boel volledig ontspoort.
Maar zoals ik in die podcast die ik vanmiddag deelde hoorde durven vooraanstaande democraten hun mond niet open te doen omdat dan hun beveiliging wordt stop gezet. Obama tweet wat suf over een presedentiele bibliotheek en ook andere vooraanstaande democraten doen alsof hun neus bloed. Het zijn bepaald geen helden, geen Zelensky's

Dat wordt al vrij aan het begin van de podcast besproken.

De democraten kunnen helemaal niets. Dat zal de Republikeinen nog meer achter Trump gaan zetten. Nee, de Republikeinen horen hun first man terug te roepen en te wijzen op de rechten en plichten van mensen. Maar dat gaat niet gebeuren. Maar de democraten wegzetten "het zijn bepaald geen helden, zoals Zelensky" vind ik raar en een vergelijking die slaat als een "tang op een varken".

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:34

Volg anders stukje voor stukje.

Samenvatten is heel lastig omdat er zeer veel aspecten behandeld worden.

Een verwachting in de podcast is bijvoorbeeld dat binnen afzienbare tijd de vrije pers wordt aangevallen. En journalisten worden opgepakt.

Verder worden er heel veel ontwikkelingen besproken en ook hoe de gemiddelde Amerikaan tegen Europa aankijkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 19:36

De democraten en republikeinen die tegen trump zijn kunnen pas legitiem iets bij de midterms en bij verkiezingen die nu op sommige plekken zijn.