Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 18:54

Eens met je tweede alinea, alleen denk ik dat die rijke mensen juist de meeste invloed hebben op zulke regels en zullen zij zich nooit vrijwillig overgeven daarin.
Ik denk dat als je dat probleem op zou lossen en dus o.a de (ultra)rijken zou belasten naar vermogen, er een heleboel problemen opgelost kunnen worden.
Alleen al door de hoeveelheid geld die dan vrij komt.
Al weet ik niet of het klimaatprobleem dan persé het eerste probleem zou moeten zijn dat wordt aangepakt.

Bewegen is uiteraard gezond, maar niet voor iedereen haalbaar.
Denk aan mensen in een rolstoel, ouderen die slecht ter been zijn of mensen met maar een bepaalde hoeveelheid te besteden energie.
Voor hen is de auto een noodzaak.
Een oplossing zou kunnen zijn om een elektrische auto haalbaar/betaalbaar te maken voor iedereen, zodat je de mensen niet raakt, maar wel iets aan het milieu doet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 19:11

Heel mooi gezegd Polar :j

Overigens vind ik je dit hele topic fijne berichten hebben (mag ook gezegd worden0

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 19:14

DuoPenotti schreef:
Sheran schreef:
Oprechte interesse: wat waren je onveilige situaties? Het ergste dat ik heb gezien waren dronken mannen op het perron en in de trein, met hun gebruikelijke gedrag, maar veelal was dat laat op de avond. Heb nooit iemand met messen ofzo gezien, of ontvoeringen of wat dan ook. Ik vind de trein altijd wel veilig voelen omdat er juist zoveel mensen zijn.

Neem elke dag Weert - Eindhoven... dan maak je andere dingen mee.

Sheran schreef:
Volgens mij maalt onze huidige overheid echt niks om schonere lucht of klimaat.

Maar het zou echt goed zijn als de buitengebieden juist méér bussen zouden krijgen. Ik ga nu ook heel vaak met de auto omdat het met OV zoveel lastiger te bereiken is. Zelfs in de randstad! waar ik nu woon. Bijvoorbeeld van mijn huis naar een plek in de Beemster waar ik wel eens kom: 40 minuten met de auto, maar 2:35 met OV. En OV ook nog veel duurder. Dus dan wordt het toch altijd de auto...

De vorige heeft juist de bussen hier weg bezuinigd. BBB wil ze terug.

Niet elke dag, maar ik reis ook wel eens Weert-Eindhoven en ook daar... maar goed, als je niet wil zeggen ook prima. Daar gaat het topic ook niet over.

Schoon is het inderdaad niet. En de bussen nog veel schoner dan de treinen. Ik zat laatst naast een kippenbotje := Gatverdamme. Die een heel stuk schoner houden zou ook veel schelen. En meer materieel bij drukte.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 19:15

DuoPenotti schreef:
Heel mooi gezegd Polar :j

Overigens vind ik je dit hele topic fijne berichten hebben (mag ook gezegd worden0
Wat lief dat je dat zegt, dankjewel. :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 19:17

Sheran schreef:
Niet elke dag, maar ik reis ook wel eens Weert-Eindhoven en ook daar... maar goed, als je niet wil zeggen ook prima. Daar gaat het topic ook niet over.

Schoon is het inderdaad niet. En de bussen nog veel schoner dan de treinen. Ik zat laatst naast een kippenbotje := Gatverdamme. Die een heel stuk schoner houden zou ook veel schelen. En meer materieel bij drukte.

Ik wil het prima zeggen, maar het is zo algemeen bekend
https://nos.nl/artikel/2551879-ns-zonde ... -maarheeze

en wil idd het topic niet die richting insturen

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 20:12

FrNo schreef:
DuoPenotti, ik werk zelf ook in ploegen, en de treinstation is ook ca 25 minuten met de auto. Dus dat wordt door het burgerberaad niet vergeten. Ook zijn er deelnemers met niet eens een busstation in de buurt.

Ps het spoor wordt in ieder geval niet verder uitgebreid.
De trein goedkoper maken is lastig, omdat ze het buiten de spits wel goedkoper willen maken, maar om ook rond te kunnen komen, moet de prijs in de spitsuren dan teveel omhoog. en door afspraken met de overheid zitten ze aan een maximale prijs vast.

En uit een onderzoek ((Niet van de NS) blijkt dat goedkoper of gratis maken van het ov maar zeer weinig impact heeft op het minderen van het autogebruik.
(maar ik (wij?) willen hier de volgende keer nog wat verder over doorvragen.

Even vanuit een andere hoek bekeken

Auto's staan heel vaak lang stil.
Als auto's nou eens meer door zouden kunnen rijden ( zonder dat het een racebaan wordt uiteraard ;) ) zou dit ook schelen qua uitstoot. En dan bedoel ik dat het dan overal aangepakt wordt

Bijvoorbeeld een rotonde met heel veel fietsers. Fietsers onderdoor, rotonde anders indelen en auto's kunnen doorrijden ipv in lange rijen te staan wachten totdat er een plekje is waar men tussen kan
Een spoorwegovergang
Ja je kan je auto uitzetten, maar dat gebeurd ook vaak niet
Auto's onderdoor ipv wachten

Voordat deze genoemd wordt, een start stop systeem op de auto is vreselijk :o
Hij staat bij mij ook uit.
En wist je dat je accu ook korter mee gaat hierdoor. Kwamen wij achter toen de ANWB ons laatst kwam helpen ...

Wij hebben 1 auto, geen haar op mijn hoofd die dat op wil geven, ik zou er liever nog 1 bij willen, voor het gemak :o

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:03

Badeendje schreef:
Carpoolen aanmoedigen. Verkeer uit de stad weren (autovrije gebieden). Hogere accijnzen op brandstoffen. Subsidies voor (electrische) fietsen. Salarisbonus bij met de fiets komen.

Is er in dit plan van jou voor de alleenstaanden ook nog ruimte om een hobby te hebben en regelmatig vers en gezond te koken?
Of is van maandag tm vrijdag fietsen-werken-fietsen-magnetronmaaltijd-douchen-slapen het ideaalbeeld?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:05

Wat heeft alleenstaand ermee te maken?

@DP: ah ja, die. Overlast idd :j

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:22

Ik vind het eerlijk gezegd wel bijzonder hoe persoonlijk dit ineens wordt. Er wordt gesproken over 'mijn plannen', terwijl ik gewoon wat suggesties heb gedaan in het kader van het burgerberaad. Het is niet zo dat ik hier met een kant-en-klaar pakket op de stoep sta om het leven voor iedereen onmogelijk te maken. Ik probeer net als jullie na te denken over hoe we het klimaatprobleem eerlijk kunnen aanpakken.

Ik snap dat mensen zich zorgen maken over mobiliteit, zeker voor ouderen, mensen met een beperking of mensen die gewoon weinig te besteden hebben. Daar moet absoluut rekening mee gehouden worden, dat vind ik ook. Maar laten we wel eerlijk zijn: die groep is kleiner dan de groep (super)rijken die nu vaak buiten schot blijft. Terwijl die laatste groep een enorme voetafdruk heeft. Denk aan privéjets, grote auto’s, jachten en woningen die veel energie verbruiken.

Wat mij juist stoort, is dat de lasten vaak bij gewone mensen terechtkomen. Mensen die elke euro moeten omdraaien, terwijl degenen met de grootste impact zich makkelijk vrij kunnen kopen. Dat voelt niet rechtvaardig. Ik zou veel liever zien dat we dáár de rekening neerleggen. Bijvoorbeeld door stevige belastingen op extreme luxe en grootverbruik. En dat we die opbrengsten dan gebruiken om duurzame alternatieven voor iedereen betaalbaar te maken: goed OV, elektrische auto’s voor een normale prijs, en fietsvoorzieningen.

En over dat 'fietsen-werken-magnetronmaaltijd-slapen'-beeld: dat is niet mijn ideaalbeeld (vanwaar de magnetronmaaltijd?). Mijn ideaal is juist een samenleving waar we wat minder jagen op luxe, wat meer rust hebben, gezonder leven, en waarin duurzame keuzes voor iedereen toegankelijk zijn. Minder (fossiele) auto’s betekent niet minder vrijheid, maar misschien juist méér: meer ruimte voor groen, minder files, schonere lucht.

Nogmaals, ik zeg niet dat iedereen zomaar alles moet inleveren. Maar ik denk wel dat we allemaal een beetje zullen moeten inleveren. Dat is niet leuk, maar wel nodig. En ik hoop dat we dat op een manier kunnen doen waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:31

Even terug over de vochtige schoonmaak doekjes, die van AH zijn plastic vrij en Marcels green soap heeft ze ook :)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:31

Wat je nu schrijft is wel echt precies hoe ik er grotendeels ook over denk. :j
Het enige wat naar mijn idee niet klopt, is dat de groep mensen met een beperking, mensen in armoede en ouderen, kleiner is dan de groep ultra rijken.
Ik denk namelijk dat de groep ultra rijken niet zo heel groot is, maar wel invloed heeft op heel veel beslissingen die schade toe brengen aan de andere groep.

Maar verder wel echt volledig mee eens.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:34

higgins schreef:
Even terug over de vochtige schoonmaak doekjes, die van AH zijn plastic vrij en Marcels green soap heeft ze ook :)
Handig om te weten!

Voor de mensen die nog milieuvriendelijke shampoo zoeken.
Ik heb vandaag de Urtekram shampoo met Aloë Vera geprobeerd en alhoewel de geur niet helemaal mijn ding is, is het fijne shampoo die mijn haar niet verder heeft uitgedroogd.
Linkje, maar hij is vast en zeker goedkoper te vinden op andere sites.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:44

Vaak is de middenmoot de pineut met dit soort dingen

De stad auto luw maken is een doodsteek voor de ondernemer, maar ook voor de woning eigenaar. Kijk naar Amsterdam waar geen loodgieter, dakdekker etc meer wil werken.

Mensen willen gewoon zo dichtbij mogelijk parkeren, en gelijk hebben ze. Ga je een dagje de stad in, mag je na het winkelen, nog een half uur lopen met tassen vol kleding en schoenen...

Waar ik nou niets van begrijp is dat we prachtige velden vol met zonnepanelen zetten, terwijl er zoveel betere opties zijn
Pak een parkeerplaats ( bij Schiphol bijvoorbeeld ) plant boven elke parkeerplaats zonnepanelen.
Je kan op elke overkapping zonnenpanelen zetten, dat hoeft niet alleen meer op daken van huizen. Fietsenstallingen, hup zonnepanelen erop. Kunnen ze ook meteen laden
Maar goed, ik zal het wel niet begrijpen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:48

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 12-02-25 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:51

Ik denk dat het zeker een verschil kan maken als het ov de helft goedkoper zou zijn. Aan de andere kant vind ik het nu al vaak onaangenaam druk in het ov, ik ontkom er niet aan om dan vaak in de spits te gaan namelijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:59

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 23:08

Ohja de schoonmaakdoekjes, die vraag was er tussendoor geglipt daar had ik ook op willen antwoorden. Ik gebruik soms in plaats van zulke vochtige wegwerpdoekjes, een allesreiniger spray + velletje keukenrol. Onder het motto: liever een velletje keukenrol weggooien want dat voelt als minder verspilling als zo'n dikker vochtig doekje waarvan ik niet weet waar het van gemaakt is en hoe belastend het is om die te maken. Keukenrol zal neem ik aan gewoon een soort papierpulp zijn, dat lijkt mij dan een renewable resource en minder belastend, beetje vergelijkbaar als het gebruiken van een papieren rietje ipv een plastic rietje. Denk ik, dat weet ik niet zeker.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 23:16

DuoPenotti schreef:
Zo mee eens.
Boven parkeerplaatsen. Maar ook boven snelwegen.

Hier staat ook een hotel met de gevel beplating van zonnepanelen.

Op weides zouden ze nu direct moeten verbieden

https://earthlymission.com/germany-inst ... xperiment/

Die mening deel ik ook
Er zijn echt wel betere opties, prima ideeën

Misschien in eerste instantie wat duurder om te realiseren. Aan de andere kant houd je heel veel kostbare grond over

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 23:17

Telpeva schreef:
Ohja de schoonmaakdoekjes, die vraag was er tussendoor geglipt daar had ik ook op willen antwoorden. Ik gebruik soms in plaats van zulke vochtige wegwerpdoekjes, een allesreiniger spray + velletje keukenrol. Onder het motto: liever een velletje keukenrol weggooien want dat voelt als minder verspilling als zo'n dikker vochtig doekje waarvan ik niet weet waar het van gemaakt is en hoe belastend het is om die te maken. Keukenrol zal neem ik aan gewoon een soort papierpulp zijn, dat lijkt mij dan een renewable resource en minder belastend, beetje vergelijkbaar als het gebruiken van een papieren rietje ipv een plastic rietje. Denk ik, dat weet ik niet zeker.

Dat zou idd ook nog een optie zijn +:)+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 23:21

Citaat:
Mensen willen gewoon zo dichtbij mogelijk parkeren, en gelijk hebben ze. Ga je een dagje de stad in, mag je na het winkelen, nog een half uur lopen met tassen vol kleding en schoenen...

Ik ga dus echt bij voorkeur nooit met de auto de stad in.
Ik vind dat altijd zo'n drama.
Druk verkeer, duur parkeren, als je al een parkeerplaats vindt.
Nee, niks voor mij.

Hier thuis naar de stad (Arnhem) of op de fiets (die je gratis bij een bewaakte fietsenstalling kwijt kunt), of met bus of trein.

Naar een stad als Amsterdam altijd via de Park&Ride.

Helaas moet ik Utrecht soms echt in met de auto voor werk, ons hoofdkantoor zit in het centrum en ik probeer zo veel mogelijk met de trein aan te komen, maar soms heeft mijn planner me op een dusdanige manier ingeroosterd, dat ik dan toch sneller ben als ik de auto in de parkeergarage onder Hoog Catharijne zet, ipv op 1 van de Park& Rides.
Maar als het even kan pak ik thuis al de trein, of dump de auto bij Veenendaal bij het station.

Vind dat echt veel en veel fijner.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 02:02

Even geen puf om alles bij te lezen maar voor degenen die naar een telefoon zouden willen voor werk en privé, er bestaan telefoons waar je twee simkaarten in kan doen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:23

Ik ben eigenlijk ook van dezelfde mening als Badeendje, maar ook wel de bedenkingen die Polar terecht maakt.

Ik vind eerlijk gezegd wel dat idee dat iedereen maar vlakbij moet kunnen parkeren een beetje absurd .. als je dat fysiek mogelijk wil maken, moet bij wijze van spreke elke winkel en bakker al minstens 5 parkeerplaatsen voorzien voor alle mogelijke klanten, als je dat in oppervlakte uitrekent, wordt alles één grote betonvlakte.
Dus ik ben ook wel echt van mening dat we collectief af moeten van het idee dat je overal een auto voor nodig hebt.
Wat dus niet wil zeggen dat je niet meer met de auto mag of dat bevolkingsgroepen die beperkt zijn, niet meer met de auto zouden mogen rijden, ik denk juist dat het heel belangrijk is om voor die mensen uitzonderingen te maken. Maar als alle gezonde mensen gewoon wat meer zouden wandelen en fietsen, zou dat behoorlijk meer ruimte maken voor diegenen die dat niet kunnen. Beter én goedkoper OV is daar een goeie oplossing voor, waarbij vooral beter het keywoord is! Als je reistijd 2 of 3x zo lang is met OV, gaat inderdaad niemand overschakelen, ook al maak je het gratis.

Ik moet ook al een paar keer denken aan een interessante documentaire die ik een tijd geleden zag "live to 100: secret of the blue zones", waarin uitgezocht werd wat de factoren zijn die maakten dat in sommige gebieden in de wereld mensen opmerkelijk vaak gezond 100 werden. Ze hebben nadien zelfs met alle resultaten een experiment community opgezet, waar ze deze zaken actief gingen toepassen en de mensen werden effectief vitaler en de levensverwachting nam toe op slechts een paar jaar tijd.
En één van de belangrijkste elementen was dagelijkse beweging. Stel dat we met z"n allen terug meer gaan wandelen en fietsen, zou het zomaar kunnen dat de groep mensen die slecht te been is, op termijn kleiner wordt, omdat het een rechtstreekse impact heeft op de vitaliteit en gezondheid van de mens.

Wat ik altijd als een soort regel of mantra in mijn hoofd hou is: "zou de wereld leefbaar zijn als iedereen op de planeet dit zou doen?"
- Overal vlak voor de deur parkeren -> op grote schaal niet haalbaar
- wonen zonder andere mensen om je heen -> op grote schaal niet haalbaar
- heel veel vlees eten -> op grote schaal niet houdbaar
en ga zo maar door.

Ik geloof ook net wel dat de mens een héle grote impact kan hebben op het milieu en het klimaat, we hebben al bewezen dat we die hebben in de negatieve zin, kijk maar naar afnemende biodiversiteit, verhoogde overstromingsproblematiek door te veel verharding, uitputting van grondstoffen, microplastics, gat in de ozonlaag, ...
Maar er zijn ook veel kleine, lokale initatieven die bewijzen dat we die impact ook in de omgekeerde richting kunnen hebben; gebieden die opnieuw aangelegd worden als natuurgebied en waar in een mum van tijd terug een enorme groei in de biodiversiteit plaatsvindt, en zo zijn er nog tal van voorbeelden die ik nu even niet meer vanbuiten weet, voor wie geïnteresseerd is, kan ik altijd wel eens terug in mijn cursussen ecologie duiken.

De BBC documentaire Earth is ook een hele sterke aanrader! Daarin wordt duidelijk verteld dat schommelingen in de hoeveelheid CO2 heel normaal zijn over een verloop van 50 miljoen jaar, maar tegelijk ook dat zowel te veel C02 als te weining CO2 voor een onleefbare planeet zorg(d)en en dat de stijging van de laatste 100j echt wel ongezien is in de geschiedenis van onze 4,8 miljard jaar oude planeet. En dat de aarde deze opwarming wel zal overleven en zal herstellen, maar de mensheid zeer waarschijnlijk niet, net zoals dinosauriërs zijn uitgestorven door een klimatologische ramp als gevolg van een meteorietinslag. De laatste aflevering gaf toen ook een aantal mooie, hoopvolle voorbeelden van ecologische initiatieven die terug een positief verschil maken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:33

Mooie post Jenara. Ben het ook helemaal met je eens.

De discussie over het klimaat, en vooral de al dan niet omkeerbaarheid van de huidige situatie, frustreert me heel vaak. We hebben gezíen dat heel veel zaken omkeerbaar zijn. Tijdens corona werd de lucht schoner, zwommen er dolfijnen in Venetië. Als een stad verlaten wordt, is er binnen de kortste keren weer een hoop natuur te vinden. Als er natuurgebieden worden aangelegd keert de biodiversiteit terug. Het kan wel.
Het probleem is dat het wel betekent dat mensen ervoor hun luxe op moeten geven. En met mensen bedoel ik ook uiteraard mezelf. En die bereidheid is er niet - we willen álles hebben wat we nu hebben, en dan het liefst nog sneller en goedkoper en beter. Ik draag het liefst zo min mogelijk bij aan al die vervuiling, maar ook ik vervuil echt een hele hoop, ook al vlieg ik niet zomaar bijvoorbeeld (al zou ik dat graag willen).
En ik snap ook wel dat mensen het stom vinden om van die kleine dingetjes te doen terwijl er tegelijkertijd oorlogen zijn, megabedrijven, particuliere missies naar de ruimte en enorm veel winstbejag zonder oog voor de natuur, vanuit de grotere bedrijven en de plekken waar het geld zit. Ik vind het ook niet juist om de 'verantwoordelijkheid' bij de consument te leggen en ik wilde dat juist de mensen die echt zo makkelijk het verschil konden maken eens zouden ophouden met denken aan geld en beslissingen zouden durven nemen die goed zijn voor ons leven. Helaas denk ik niet dat ze dat vanzelf zullen doen en zou het toch vanuit ons moeten komen. Als wij het niet meer gebruiken, of willen hebben, dan houdt het vanzelf op. Maar man, hoe lastig is dat. En je wil ook niet altijd het braafste meisje van de klas zijn bij dingen waar je plezier aan beleeft. Maar toch hoop ik dat die instelling nog verandert.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:40

Precies dat :j Ik vond de documentaire over de wereld tijdens corona, ingesproken door David Attenborough, zo’n eyeopener! De berg die ineens zichtbaar was na decennia van luchtvervuiling.. :wow:
Het is zo jammer dat mensen hun luxe leventje in het nu zo veel belangrijker vinden dan hun gezondheid en toekomst.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:09

En als je dan niet wilt geloven in de opwarming, geloof dan in elk geval wel in de bergen afval die massaal geproduceerd worden. Denk eens kritisch na of je dat ding wel nodig bent en of dat niet plasticvrij zou kunnen etc.
Laten we we wel wezen we leven in een gigantische wegwerp maatschappij. Ik wil nu niet zeggen dat we minimalistisch moeten leven maar dit is wel iets tastbaars waaraan we makkelijker wat zouden kunnen doen naar mijn mening. :o

En ergens hoop ik nog steeds dat landen als India daar toch ook nog eens grote stappen in zou kunnen maken. Ik weet dat dat heel complex is maar pas dán win je imo echt terrein als dergelijke landen daarin zouden kunnen verbeteren (I know iets met realistisch en andere problemen).